Przejdź do treści

„Naucz się mówić do osób chorych na depresję”. Gwiazdy kina w poruszającej kampanii Ministerstwa Zdrowia

depresja, czego nie mówić
„Naucz się mówić do osób chorych na depresję". Gwiazdy kina w poruszającej kampanii Ministerstwa Zdrowia / YouTube
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

„Weź się w garść, wyjdź do ludzi, inni mają gorzej” – tych sformułowań nie chce słyszeć osoba chora na depresję. Tylko czym je zastąpić, jak mówić, by pomóc bliskiemu w cierpieniu? Problem ten porusza nowa odsłona kampanii społecznej „Depresja. Rozumiesz – pomagasz”. W spotach wystąpiły gwiazdy polskiego kina, m.in. Jadwiga Jankowska-Cieślak, Marian Dziędziel i Adam Woronowicz.

Jak mówić, by pomóc osobie cierpiącej na depresję?

Czego nie mówić osobie cierpiącej na depresję? Coraz więcej z nas ma świadomość, że na czarnej liście są sformułowania takie jak „weź się w garść, wyjdź do ludzi, inni mają gorzej”. Z założenia mają pomagać, ale zazwyczaj przynoszą odwrotny skutek. Tylko czym zastąpić te zwroty? Co powiedzieć, by wesprzeć chorą osobę? Tu często nasze pomysły szybko się kończą.

Sytuację chce zmienić najnowsza odsłona kampanii społecznej „Depresja. Rozumiesz – pomagasz”, która ruszyła pod hasłem „Naucz się mówić do osób chorych na depresję” (za koncept i realizację odpowiada agencja Fabryka Komunikacji Społecznej.). Jej trzonem są spoty telewizyjne wyreżyserowane przez młodego reżysera i twórcę muzyki filmowej Antoniego Ferencego ( we współpracy ze studiem filmowym Orient Film). Każdy z nich prezentuje sytuacje z życia osób zmagających się z różnymi rodzajami zaburzeń depresyjnych.

Dziewczyna leżąca na kanapie

Depresja – zamień zły język na dobry

W pierwszym wideo widzimy matkę z dorosłą córką, która właśnie sama została mamą – w tych rolach Małgorzata Hajewska-Krzysztofik oraz Zofia Wichłacz. W drugim obserwujemy ojca próbującego rozmawiać z nastoletnim synem – odtwórcami ról są Maurycy Antonik i Adam Woronowicz. W trzecim filmie Jadwiga Jankowska-Cieślak oraz Marian Dziędziel wcielają się w starsze małżeństwo, które również szuka możliwości porozumienia się w chorobie.

W tym ostatnim pomóc ma „translator” mowy, który tłumaczy zwroty odruchowo przychodzące do głowy na komunikaty okazujące zrozumienie i wsparcie chorej osobie. Taki właśnie „translator” dostępny jest również na stronie wyleczdepresje.pl, gdzie każdy z nas może wejść i znaleźć „tłumaczenia” dla siebie. Masz ochotę powiedzieć bliskiej osobie „przestań się nad sobą rozczulać”? Zamiast tego zapytaj: „przytulić się?”. Do głowy przychodzi ci rada: „idź spotkaj się z ludźmi”? Powiedz lepiej: „jestem blisko ciebie”.  Mówiąc krótko: strona, która została przygotowana na potrzeby trwającej kampanii, to przydatne narzędzie, z którego powinien skorzystać każdy, kto nie zna „języka depresji”!

Kampania „Depresja. Rozumiesz – pomagasz”, potrwa do końca 2020 r.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?