Przejdź do treści

NIE dla parówek i croissantów na śniadanie. Czego jeszcze nie warto jeść na czczo?

śniadanie
Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tort cytrusowo-szpinakowy
Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!
Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj
Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało
Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć
Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Kawa z mlekiem i cukrem, do tego parówka, bułka pszenna i koniecznie keczup. Tak wygląda śniadanie w wielu polskich domach. Tym sposobem drażnimy żołądek, obciążamy wątrobę i trzustkę oraz gwałtownie podnosimy poziom glukozy we krwi. Co powinno więc znaleźć się na twoim talerzu? Dietetyczka Kamila Zabłocka wyjaśnia.

Przypomnij sobie, jak wyglądały twoje śniadania w ostatnim tygodniu. Czy były to pszenne bułki, parówki, tłusty ser żółty? A może kilka małych croissantów, do tego kawa i miska słodkich płatków czekoladowych zalanych ciepłym mlekiem? W obu przypadkach, chociaż pewnie tak myślisz, nie były to zdrowe śniadania.

Jemy źle. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia. Ponad 80 % osób sądzi, że ich śniadania są pełnowartościowe. Co trzeci badany do posiłku pije kawę. Najczęściej jemy kanapki z wędliną i serem, płatki śniadaniowe i musli.

Zdrowe śniadanie

Czy to jest jednak dobry wybór? Według dietetyczki Kamili Zabłockiej – niekoniecznie.

kobieta w ciąży pije kawę

– Co warto jeść na śniadanie? Opcji mamy naprawdę wiele. W zależności od pory roku i indywidualnych preferencji śniadania możemy komponować na niezliczoną liczbę sposobów. Możemy spożywać je zarówno na słodko, jak i na wytrawnie, na ciepło oraz na zimno. Najważniejsze, aby było prawidłowo zbilansowane.

W tym celu powinniśmy wybierać produkty bogate w białko, które da nam uczucie sytości. Może to być twarożek, jajko, jogurt bądź dobrej jakości wędlina czy ryba. Węglowodanów złożonych dostarczą nam produkty zbożowe jak pełnoziarniste pieczywo czy płatki owsiane.

Nie zapominajmy także o błonniku, który zapewnia prawidłową pracę jelit oraz zwiększa uczucie sytości. Znajdziemy go przede wszystkim w owocach i warzywach oraz wspomnianych produktach zbożowych, które dodatkowo dostarczą nam licznych witamin i składników mineralnych – wyjaśnia Kamila Zabłocka, dietetyczka.

Ekspertka tłumaczy, że do śniadania warto także dodać produkty bogate w dobrej jakości tłuszcze jak: awokado, pestki dyni, nasiona słonecznika, orzechy czy siemię lniane.

– Stawiajmy na jakość produktów, które wybieramy i czytajmy etykiety. Parówki o długim i niezrozumiałym składzie czy croissanty z olejem palmowym i syropem glukozowo-fruktozowym z pewnością nie będą dobrym wyborem, jeśli chcemy dbać o zdrowie i sylwetkę.

Niektóre osoby deklarują, że nie odczuwają rano głodu. Może to być spowodowane zbyt obfitą i późną kolacją bądź utrwalonym od lat nawykiem, który można zmienić stopniowo wprowadzając niewielkie, płynne posiłki np. w postaci koktajlu owocowego z dodatkiem płatków owsianych oraz nasion chia – dodaje Kamila Zabłocka.

Czego nie jeść na pusty żołądek?

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Ale nie będzie taki, gdy nie będziemy rozsądne. Istnieją produkty, które zamiast pomóc, zaszkodzą. Czego nie warto jeść na czczo?

  • Bananów
    Chociaż są bardzo zdrowe, niekoniecznie sięgajmy po nie zaraz po obudzeniu. Zawarty w nim magnez może zaburzać naszą równowagę magnezowo-wapniową. Kolejny minus? Z powodu pektyn są ciężkostrawne.
  • Cytrusów
    Mandarynki, pomarańcze czy grejpfruty szkodzą delikatnej błonie śluzowej żołądka. Na efekt nie będziesz musiała długo czekać. A chyba żadna z nas nie chce walczyć ze zgagą z rana…
  • Drożdżówek i croissantów
    To prawdziwa bomba kaloryczna. Ale nie to jest najważniejsze. Słodkie bułki i ciastka zawierają bardzo dużo cukru. W rezultacie organizm zaczyna wydzielać zwiększone ilości insuliny, by obniżyć poziom glukozy we krwi. To obciąża trzustkę. Wzrost poziomu cukru we krwi, a potem jego gwałtowny spadek sprawia, że po zjedzeniu słodkiego śniadania zaraz znowu jesteśmy głodne.
  • Kawy!
    Nie wyobrażasz sobie poranka bez kawy? Chyba będziesz musiała… Codzienna mała czarna pita na pusty żołądek drażni żołądek oraz obciąża wątrobę i trzustkę. Kawa wpływa także na zwiększenie ilości kwasów w żołądku. Skutkiem mogą być wrzody.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Kamila Zabłocka, dietetyczka
Kamila Zabłocka, dietetyczka

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Poczuj miętę do surowej gryczanki! Jest idealna jako danie na wynos

Jaglane gofry z jogurtem i truskawkami

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Zdrowe śniadanie do szkoły: bananowo-kakaowe muffinki i chrupiące marchewki

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Granolowe śniadanie. Rozkosz dla podniebienia i uciecha dla oczu

Największe grzechy śniadaniowe – jakie popełniamy najczęściej?

Wegański twarożek ze słonecznika. W sam raz na śniadanie

Pięć sposobów aby zepsuć sobie poranek

Pięć kroków aby początek dnia uczynić jeszcze trudniejszym. Sobie i dzieciom

Przepis na zdrowe śniadanie – koktajl ze spiruliną

Przepis na serowe placuszki z figą

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

hummus z fasoli

Pasta z fasoli. Polski hummus idealny na śniadanie

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

„Gotowanie do pudełek nie jest skomplikowane i nie musi zajmować wiele czasu”. Malwina Bareła zdradza, jak tanio i szybko przygotować apetyczne lunchboxy