Przejdź do treści

Nie każde „E” jest złe. Niekoniecznie Dietetycznie o (nie)zdrowych dodatkach w żywności

Nie każde "E" jest złe. Zdj: White.RainForest on Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bolesny obrzęk stóp w ciąży. Jak pomoże osteopatiia?
Bolesny obrzęk stóp w ciąży – jak może pomóc osteopata? Rozmowa z Eweliną Tyszko-Bury
Połóg – pierwsze dni po porodzie
Połóg – co cię może zaskoczyć tuż po porodzie? Opisuje Natalia Białobrzeska
Przyczyny wzdęć i zaparć / istock
Wzdęcia i zaparcia. Masz z nimi problem? Naturoterapeutka wyjaśnia możliwe przyczyny ich występowania
7 sygnałów, że pijesz za dużo wody
koronawirus, transmisja koronawirusa
Dlaczego niektórzy roznoszą koronawirusa bardziej niż inni?

Anna Reguła, prowadząca profil Niekoniecznie Dietetycznie na Instagramie, zwraca uwagę na to, że – wbrew powszechnemu przekonaniu – nie zawsze należy bać się symbolu „E” w składzie produktu. 

Co kryje się pod symbolem „E”?

Co właściwie oznacza umieszczenie „E” w spisie składników danego produktu? To, że zawarto w nim dodatek do żywności. Jak podkreśla Anna Reguła, wcale nie musi być on szkodliwy i sztuczny – do produktów dodaje się też m. in. witaminy. Co więcej, przed trafieniem na rynek dodatki przechodzą cały szereg badań, mających na celu wytropienie ich ewentualnej szkodliwości i możliwych skutków ubocznych. Jeśli dane „E” nie przejdzie testów, nie zostanie dopuszczone do sprzedaży. Niekoniecznie Dietetycznie dodaje również, że każdy dodatek do żywności, spożywany w ilości nieprzekraczającej ADI (acceptable daily intake, czyli dopuszczalnego dziennego spożycia) jest bezpieczny. Dodatki są też stale monitorowane.

Dietetyczka podkreśla, że:

Producenci żywności nie mogą stosować dodatków w dowolny sposób - jest to regulowane przepisami. Dodatki mogą być stosowane tylko wtedy, kiedy ich użycie jest technologicznie uzasadnione i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka.

Kobieta czyta etykietę produktu w sklepie

Kiedy zaczyna się problem z „E”?

Anna Reguła dodaje, że sama obecność „E” w danym produkcie nie musi stanowić problemu do niepokoju, jednak zawsze trzeba dokładnie czytać etykiety. Dlaczego? Część produktów może zawierać cukier, sól, nasycone kwasy tłuszczowe, zbyt mało witamin, składników mineralnych i błonnika pokarmowego. Gdy produkty barwione, konserwowane i aromatyzowane pojawiają się na naszych talerzach zbyt często, istnieje ryzyko przekroczenia dopuszczalnej dawki ich spożycia.

Dlatego Niekoniecznie Dietetycznie radzi, by -w miarę możliwości – jak najczęściej wybierać produkty o niskim stopniu przetworzenia, by zrównoważyć te dni, gdy sięgamy po produkty z większą ilością „E” w składzie. Zaznacza również, że tego typu produkty mogą powodować reakcję alergiczną, ale jedynie u mniej niż 1 proc. dorosłych i u mniej niż 2 proc. dzieci.

View this post on Instagram

Czy należy bać się symbolu "E" w składzie produktu?🧐 ▫ ▫ Obecność dodatków nie podważa nigdy bezpieczeństwa żywności. Nie są one niekorzystne dla zdrowia i życia człowieka, jednak na co dzień najlepiej wybierać produkty o niskim stopniu przetworzenia, aby zachować zdrowy rozsądek w diecie. Problem zaczyna się w momencie kiedy produkty konserwowane, barwione i aromatyzowane pojawiają się na naszych talerzach zbyt często i istnieje ryzyko przekroczenia zalecanej bezpiecznej dawki spożycia⛔ Artykuły spożywcze tego typu obfitują często w tłuszcze nasycone, wysoką zawartość cukru czy niską ilość błonnika😢 ▫ ▫ Trzeba pamiętać, że osoby posiadające alergię na jakąkolwiek substancję, będącą dodatkiem do żywności, powinny unikać jej przyjmowania (szczególnie dotyczy to osób starszych, młodzieży i dzieci)👵👱👧 ▫ ▫ #dietetykaracjonalnie #dietetyka #infografika #fitgirl #redukcja #odchudzanie #nutrition #healthyfood #zdrowejedzenie #zdrowystylzycia #metabolizm #jakschudnac #konserwanty #zywnosc #dodatkidozywnosci #eko #wiemcojem #siłownia #fitness #dieta #jedzzdrowoniemodnie #odzywiajsiezdrowoniemodnie

A post shared by Anna Reguła Dietetyka (@niekoniecznie_dietetycznie) on

A Wy, jak często sięgacie po produkty z dodatkiem „E”? Czytacie etykietę produktu, zanim go kupicie?

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kuchnia azjatycka

Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska

wafle ryżowe / istock

Czy pieczywo chrupkie jest zdrowe? Które wybrać?

Przeterminowana żywność / unsplash

Termin ważności ma znaczenie? Można zjeść przeterminowane jedzenie?

Na tropie E-dodatków

Na tropie E-dodatków. Czy my naprawdę to jemy?

Skrobia - jakie ma właściwości i zastosowanie?

Skrobia – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Kobieta w sklepie

Mity żywieniowe. Glutaminian sodu, piwo bezalkoholowe, żywność GMO, szpinak. W co na ich temat wierzymy, co nie jest prawdą? Wyjaśnia dietetyczka Anna Reguła

Mrożone warzywa

Mrożone jedzenie – czy jest równie wartościowe, co świeże? Odpowiada dietetyk

Potrawa z glutaminianem / unsplash

Glutaminian sodu – czy faktycznie jest taki zły? Dietetyczka rozwiewa wszystkie wątpliwości

Phenoxyethanol – czy jego zawartość w kosmetykach powinna nas niepokoić? Odpowiada kosmetolożka

Im mniej, tym lepiej – czego zdrowa dieta zawierać nie powinna

żywność w supermarkecie

Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

Jedzenie z puszki

Uważaj na jedzenie z puszki

Uwaga na paragony ze sklepów. Mogą zawierać niebezpieczny dla zdrowia bisfenol

Wiesz, które rzeczy powinno się trzymać w lodówce, a które tego nie potrzebują?

Stól, na którym leżą słodycze, ciasto

Przeciętnie Polak zjada 2 kg konserwantów rocznie. Dane z raportu NIK

Najgorsze z najgorszych. TOP 6 najgroźniejszych dla zdrowia konserwantów

Co się kryje w wędlinach?

Co się kryje w wędlinach?

5 dobrych konserwantów

5 dobrych konserwantów

Bób. 7 powodów, dla których warto go jeść

Sok z selera cieszy się coraz większa popularnością. Warto przekonać się do jego smaku?

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Przetrząsać sklepowe półki w poszukiwaniu greckiego jogurtu? A może nie różni się od tego zwykłego?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?