Przejdź do treści

„Nie moglibyśmy naśmiewać się z depresji”. Dorota Masłowska i marka Medicine tłumaczą się z „ubrań, które leczą”

Medicine, Dorota Masłowska
„Nie moglibyśmy naśmiewać się z depresji”. Dorota Masłowska i marka Medicine tłumaczą się z „ubrań, które leczą” / Facebook, Medicine
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ta decyzja zaprzecza dorobkowi ostatnich 40 lat polskiej medycyny rozrodu, neonatologii i pediatrii”. NIL i PTP o wyroku Trybunału Konstytucyjnego
dziewczyna, ból
„Czy wiesz, czym jest ból?”. Dr Paweł Kabata w mocnych słowach o tym, że nikt nie ma prawa do decydowania o cierpieniu innych
Przeziębienie w ciąży? Lekarka radzi, jak sobie z nim poradzić
Przeziębienie w ciąży? Lekarka podpowiada, jak sobie z nim poradzić
Personel medyczny z własnych środków stworzył „śluzę antycovidową”. Folia szklarniowa i czarne worki na śmieci mają chronić przed wirusem
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu "Jak wychować dziewczynki"
Jak rozmawiać z dziećmi o protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu „Jak wychować dziewczynki”

„Medicine gate” – w ten sposób współautorka ubrań „na ból istnienia” komentuje oburzenie, jakie wywołała kampania reklamowa kolekcji. Masłowska wyjaśnia, że nie umiemy czytać abstrakcji, bo gdyby chciała naśmiewać się z depresji, oznaczałoby to naśmiewanie się „ze swoich rodzin, przyjaciół i przede wszystkim z, na różnych etapach życia, siebie”. 

Miało być ironicznie, wyszło jak zwykle

Do końca miałyśmy nadzieję, że to tylko prowokacja. Że nikt, kto odpowiada za wizerunek marki, nie mógłby tak bardzo strzelić sobie w kolano. Wierzyłyśmy, że za chwilę marketingowcy Medicine ogłoszą, że nie będzie żadnych „terapeutycznych koszulek”. Że opublikowany spot i inne zapowiedzi nowej kolekcji to część większej kampanii społecznej. Że służą jedynie zwróceniu uwagi na problem zaburzeń psychicznych, tylko my jeszcze nie znamy kontekstu.

Niestety. Nasze nadzieje były płonne, choć rzeczywiście nie pomyliłyśmy się do końca. Jest tu drugie dno. Chyba jednak nie takie, które usprawiedliwiałoby zamysł najnowszej kampanii reklamowej marki.

Ale od początku.

depresja, czego nie mówić

Medicine: ubrania, które leczą?

Zaczęło się od komunikatu opublikowanego w mediach społecznościowych.

„Przygotujcie się na TERAPIĘ, jakiej jeszcze nie było! Po latach badań, prób i testów – wreszcie pojawi się – prawdziwa terapeutyczna kolekcja MEDICINE: innowacyjne ubrania, które wywierają diametralny wpływ na funkcjonowanie i samopoczucie. Ubrania, które leczą!”

Tekstowi towarzyszy wideo „opisujące” kondycję współczesnego człowieka. Wypalenie, pustka, smartfonoza oraz niepokój i inne efekty zagrożeń cywilizacyjnych – ze spotu dowiadujemy się, że na problemy trawiące ludzi XXI w. jest rozwiązanie. Są nim „terapeutyczne ubrania” z kolekcji zaprojektowanej przez literatkę Dorotę Masłowską i Macieja Chorążego, artystę sztuk wizualnych.

Oczywiście marka zastrzega, że „powyższe informacje oraz film reklamowy mają charakter wyłącznie fikcyjny, służący kreacji artystycznej”, a Masłowska w filmie mówi o ubraniach, które „uśnieżają”, nie uśmierzają ból. Czyli puszcza oko. Nie przekonuje to jednak internautów, którzy przypuszczają atak.

„Coraz więcej ludzi choruje na depresję. Wiele osób z tego nie wychodzi. I Wy, za przeproszeniem, robicie sobie z tego jaja, sugerując, że jakieś szmaty są lekiem na całe zło”.

„ Dajecie kolejny przykład KLINICZNY, że konsumeryzm jest chorobą cywilizacyjną… Pusty coaching ubrany w biały fartuch nie świadczy o wiedzy medycznej, tak jak ciuchy nie zastąpią TERAPII!” .

„O ironio: ubrania Medicine towarzyszyły mi, kiedy leczyłam depresję i nerwicę. Bardzo je lubię, uważam Medicine za najciekawszą polską firmę ciuchową z kategorii ‚stać człowieka’, ale teraz to naprawdę mi po ludzku przykro. I będę to czuła zaglądając do szafy, z żalem, że nie dość, że moje ukochane ubrania nie wyleczyły mojej depresji – serio szkoda! – to i przestały mnie wspierać w chorobie”.

Powyższe cytaty to tylko kilka z setek komentarzy, które pojawiają się pod zapowiedziami nowej kolekcji. Miażdżąca większość utrzymana jest w tonie wskazującym, że kampania jest wyjątkowo szkodliwa i umacnia stereotypy związane z chorobami psychicznymi. Słychać opinie, że nawet jeśli jest to żart, to trywializuje problem, który dotyka co najmniej 8 milionów dorosłych Polaków (dane za Instytutem Psychiatrii i Neurologii, 2017) i ma bardzo negatywne konsekwencje dla ich zdrowia.

Wypowiadają się kolejne osoby ze świata kultury, aktywiści, dziennikarze, influencerzy. Także lekarze zabierają stanowisko w sprawie. Katarzyna Woźniak, która na Instagramie prowadzi profil „Mama i stetoskop”, oburza się:

„Czy pójście na zakupy może być formą terapii? Nie! Czy kupienie sukienki leczy depresję? Nie! Czy wydanie stówy na ubrania pomaga walczyć z bezsennością? Nie! Leczenie zaburzeń psychicznych opiera się na psychoterapii i podawaniu leków, nie na zakupach„.

Media społecznościowe zalewają posty pełne niezgody na komunikaty przekazywane w zapowiedziach kolekcji.

Dziewczyna leżąca na kanapie

Masłowska: nie moglibyśmy naśmiewać się z depresji

W końcu głos zabiera sama Dorota Masłowska.

„Koszulki, które zaprojektowaliśmy z Maćkiem Chorążym, już na etapie zapowiedzi wzbudziły duże wzburzenie internautów, którzy po zobaczeniu 15-sekundowej, dość może niejasnej zajawki, ocenili, że naśmiewamy się z depresji. To niespodziewana i tragicznie opaczna interpretacja naszego całego zamysłu, który chcieliśmy tu niebawem zaprezentować z nieco większą radością” – stwierdza pisarka. I dalej: „Nie moglibyśmy naśmiewać się z depresji. Musielibyśmy wtedy naśmiewać się ze swoich rodzin, przyjaciół i przede wszystkim z, na różnych etapach życia, siebie”.

Laureatka Nagrody Literackiej Nike nazywa całą sprawę „Medicine gate” i tłumaczy, że w projekcie kontrowersyjnych koszulek chodziło o pastisz języka stosowanego przez koncerny farmaceutyczne.

„Wymyśliliśmy, że z zewnątrz będą trochę brzydkie, a w środku będą miały ‚synergiczne napisy lingwistyczne’, które jakoby ‚leczą’ z problemów, bólu i zagrożeń cywilizacyjnych. Język, którego użyłam, imituje bełkotliwość nowomowy farmaceutycznej, wykorzystujący rozmaite niejasne ‚dermosynergie’ i inny wciskany nam farmazon, język de facto magiczny”.

Autorka „Pawia Królowej” zauważa, że fala krytyki, która na nią spadła, jest wywołana faktem, iż w obiegu masowym nie umiemy czytać abstrakcji. Że nie używamy wyobraźni, nie umiemy odróżnić zabiegów artystycznych od dosłownych przekazów:

Chodziło nam o namówienie potencjalnych nosicieli tych koszulek do pewnej gry z wyobraźnią; fantastyczną i absurdalną, nie mającą prawa działać supernowoczesną technologię. Oto napis ‚nie bój się’ na wnętrzu tkaniny będzie z tobą chodził cały dzień i ocierając się o twoją skórę, dodawał ci odwagi”.

Literatka dodaje, że celem zastosowanego zabiegu było wywołanie namysłu, a nie drwina z osób mierzących się z chorobą. Nawet tu jednak nie szczędzi sobie ironii. A szkoda, bo wiedząc, że zwykli zjadacze chleba nie umieją jej czytać, wciąż może pozostać niezrozumiana:

„Czy to działa? Nie. To nie jest prawda. Nie jest to też beka ani żart: to po prostu abstrakcja, fantazja. Która w obiegu galeryjnym czy literackim, w którym funkcjonujemy na co dzień, spotkałaby się z namysłem, uśmiechem, może ziewnięciem, w obiegu masowym natomiast, rozczytana jeden do jeden, wywołuje moralne wzmożenie. Święty gniew i usypywanie stosu, na którym spalone mają zostać drwiące z ludzkiego cierpienia, niesamowicie konsumpcyjne koszulki i my razem z nimi. No dobrze, to oczywiście jest nieuchronne, już wszystko gotowe, nie poganiajcie nas, sami wejdziemy, sami się spalimy, sami, sami!”.

Medicine: idea kolekcji obnaża obłudę i fałsz marketingowej retoryki

Bardziej pokornie do „Medicine gate” podchodzi sama marka, która w wystosowanym oświadczeniu w nieco innym tonie powiela informację o tym, że zamysłem kampanii była parodia „pseudonaukowego żargonu”.

„Dorota Masłowska i Maciej Chorąży oparli swój pomysł na przewrotnej konwencji, wykorzystując takie narzędzia, jak pastisz czy ironia. (…) Idea kolekcji obnaża tym samym obłudę i fałsz marketingowej retoryki obiecującej lekarstwo na każdą, w tym egzystencjalną, dolegliwość”.

Ponieważ jednak – jak już wiadomo – społeczeństwo nie umie rozpoznawać tak subtelnych środków wyrazu, doszło do nieporozumienia.

„W związku z kontrowersjami wokół zapowiedzi kolekcji oświadczamy, że naszym celem nie jest bagatelizowanie problemów psychicznych, wręcz przeciwnie – przyświecało nam zwrócenie uwagi na problem oraz swoiste ‚odczarowanie’ zagadnień związanych z różnymi ‚terapiami’, jakie próbuje się nam codziennie sprzedać w środkach masowego przekazu. Byliśmy świadomi kontrowersji, jakie może wywołać forma przekazu, nie ukrywamy jednak, że zaskoczyła nas skala gwałtownych reakcji i negatywnych komentarzy. Z całą pewnością potwierdziły one, jak dużym problemem społecznym są dolegliwości natury psychicznej i że należy o nich rozmawiać” – czytamy w komunikacie.

Dalej marka przeprasza osoby, które poczuły się urażone zapowiedzią projektu. I zapewnia, że zysk ze sprzedaży kolekcji trafi do „instytucji lub inicjatywy zajmującej się problemami psychicznymi”. Jest więc jakiś plus z tej niefortunnej kampanii. Pytanie tylko, czy po tym całym zamieszaniu ktoś będzie chciał kupić ironicznie „terapeutyczne” ubrania…

View this post on Instagram

Niniejszym informujemy, że kolekcja autorstwa Doroty Masłowskiej i Macieja Chorążego jest częścią projektu marki Medicine, w ramach którego podejmujemy współprace kreatywne z artystami. Tym samym podkreślamy, że koncepcja kolekcji jest wizją i kreacją artystyczną, w której spotykają się światy mody, sztuki i literatury. Dorota Masłowska i Maciej Chorąży oparli swój pomysł na przewrotnej konwencji, wykorzystując takie narzędzia, jak pastisz czy ironia. Myślą przewodnią kolekcji jest wpływ współczesnych zagrożeń cywilizacyjnych na naszą kondycję duchową. Artyści z jednej strony otwarcie parodiują nazwę marki i koncept „codziennej terapii modą”, z drugiej zaś – stylizują swój przekaz na pseudonaukowy żargon, charakterystyczny choćby dla reklam suplementów diety. Idea kolekcji obnaża tym samym obłudę i fałsz marketingowej retoryki obiecującej lekarstwo na każdą, w tym egzystencjalną, dolegliwość. W związku z kontrowersjami wokół zapowiedzi kolekcji oświadczamy, że naszym celem nie jest bagatelizowanie problemów psychicznych, wręcz przeciwnie – przyświecało nam zwrócenie uwagi na problem oraz swoiste „odczarowanie” zagadnień związanych z różnymi „terapiami”, jakie próbuje się nam codziennie sprzedać w środkach masowego przekazu. Byliśmy świadomi kontrowersji, jakie może wywołać forma przekazu, nie ukrywamy jednak, że zaskoczyła nas skala gwałtownych reakcji i negatywnych komentarzy. Z całą pewnością potwierdziły one, jak dużym problemem społecznym są dolegliwości natury psychicznej i że należy o nich rozmawiać. Przepraszamy wszystkich, którzy poczuli się urażeni przekazem zapowiedzi projektu. Z uwagą śledzimy głosy i komentarze, jakie pojawiają się w przestrzeni publicznej. Działając zgodnie ze strategią naszej marki, której celem jest między innymi współpraca z artystami i wzmacnianie świadomości społecznej, wspólnie z autorami kolekcji podjęliśmy decyzję o przekazaniu całości zysku z jej sprzedaży instytucji lub inicjatywie zajmującej się problemami psychicznymi.

A post shared by MEDICINE everyday therapy (@wearmedicine) on

Gdzie szukać pomocy w kryzysie psychicznym?

Jeśli doświadczasz kryzysu psychicznego, pamiętaj, że ze swoimi problemami nie jesteś sama. Umów się na (tele)konsultację u psychiatry bądź rozważ konsultację z psychologiem.

Pomoc znajdziesz również tutaj:

116 123 – Telefon Zaufania dla osób dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny od poniedziałku do piątku w godz. 14:00 – 22:00.

116 111 – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, czynny w godz. 12:00 – 02:00.

800 702 222 – Centrum Wsparcia Fundacji Itaka, jest całodobowe. Możesz także napisać tutaj: [email protected]

800 080 222 – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Itaka, jest całodobowy.

22 484 88 01 – Antydepresyjny Telefon Zaufania Fundacji Itaka, czynny w poniedziałek i czwartek w godzinach 17:00 – 19:00.

22 594 91 00 – Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji, czynny w środę i czwartek w godzinach 17:00 – 19:00.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Jeśli chcemy widzieć potęgę kobiet, musimy znajdować sobie za przewodniczki stare i mądre kobiety” – o menopauzie bez wstydu mówi Voca Ilnicka

Kobieta i jej odbicie w lustrze

„Ten sukces to przypadek, miałam akurat szczęście”. Często mówisz takie zdanie? Prawdopodobnie cierpisz na syndrom oszusta

10 najważniejszych filmów o depresji

Kobieta z kwiatami na czole

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Jak zadbać o swój komfort psychiczny? Wyjaśnia psycholożka Anna Cyklińska

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego

Bliskość leczy. A środowiskowe Centra Zdrowia Psychicznego ratują życie – doświadczyłam tego na własnej skórze

Dziewczyna stoi i trzyma się za ramię. Obok bukiet kwiatów

W jaki sposób wspierać osoby w kryzysie psychicznym? Przeczytaj „Poradnik antykryzysowy” Anny Cyklińskiej

Katarina Hellstrom: „Obecnie modne jest posiadanie twardego, wciągniętego i płaskiego brzucha. Przepraszam za mocne słowa, ale to powolne samobójstwo”

Monika Baryła-Matejczuk

„Wysoka wrażliwość rzadko jest wymieniana wśród cech efektywnego pracownika. Zupełnie niesłusznie” – zauważa Monika Baryła-Matejczuk

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

Dziewczynka odrabia lekcje

Uczniowie złożyli projekt obywatelski w Sejmie. Domagają się psychologa w każdej szkole

dziewczyna z telefonem

Jak ograniczyć czas spędzany przed smartfonem? Bardzo pożyteczne rady psycholożki Anny Cyklińskiej

Anna Cyklińska, psycholożka: Złość to jedna z tych emocji, na które kultura i społeczeństwo nie dają przyzwolenia

Kiedy iść do psychiatry?

Kiedy iść do psychiatry? Lekarka podpowiada, co powinno zwrócić naszą uwagę u siebie i innych

Czy spożywanie kwasów omega-3 może wspomagać leczenie depresji? Odpowiada farmaceutka, Zosia Winczewska

Kobieta na plaży

Koronawirus w Polsce. Jak wyjść z izolacji? Radzi psycholożka Anna Cyklińska

Jakie są przyczyny i metody leczenia apati?

Apatia – co to jest i jakie są objawy apatii? Sprawdź, na czym polega leczenie

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

Samookaleczanie: co jest powodem i jak radzić sobie z takimi przypadkami?

kobieta za szybą

Apel Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego: lęk może przenosić się z osoby na osobę analogicznie jak wirus

kobieta w cieniu

Zwrot „Idź do psychiatry!” choć nie powinien, stał się obelgą. Blogerka zwraca uwagę na ważny społecznie problem

„Każdego dnia nasze najdrobniejsze zachowania przyczyniają się do tego, w którym miejscu linii zdrowia będziemy znajdowali się w przyszłości” – mówi Mateusz Banaszkiewicz, psycholog zdrowia

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Lek. Aleksandra Pięta / Instagram

Lek. Aleksandra Pięta: „mam takie marzenie, żebyśmy wszyscy zaczęli otwarcie mówić o tym, że dbanie o swoje zdrowie psychiczne jest OK”. Lekarka właśnie stworzyła poradnik pierwszej wizyty u psychiatry

Jolanta Fraszyńska o atakach paniki

Jolanta Fraszyńska: Miałam bardzo silne napady panicznego lęku. Przez 20 lat korzystałam z terapii

Płacz - w nim tkwi tajemnica życia wolnego od stresu i napięć

Płacz najlepszym lekarstwem na stres?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku