Przejdź do treści

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych

Nie możesz się zrelaksować? Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krowa za bramą
Hodowla zwierząt wyrządza większe szkody dla klimatu niż auta, podaje raport Greenpeace
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie

Poziom stresu sięga zenitu? To nie tylko twoje odczucia. Żyjemy w mocno zestresowanym społeczeństwie, a wybuch pandemii koronawirusa jeszcze bardziej podsyca codzienny stres. Ciągłe balansowanie życia zawodowego, osobistego, rodzinnego sprawia, że jesteśmy narażeni na negatywne skutki ciągłego stresu.

Jeśli masz problemy ze zrelaksowaniem się, nie wpływa to pozytywnie na twój organizm. Wysoki poziom stresu to gorsza jakość snu, większe zmęczenie, łatwiejsze tracenie kontroli nad swoim życiem. Ćwiczenia oddechowe mogą być doskonałym sposobem, by w końcu wyciszyć się i znaleźć swój wewnętrzny spokój.

Ćwiczenia oddechowe w walce ze stresem

Ćwiczenia oddechowe to prosty i efektywny sposób na to, aby radzić sobie ze stresem. Może je wykonywać każdy – nie jest na nie potrzebna recepta od lekarza. Nie wymagają przygotowań ani pomocy specjalisty. Można je wykonywać także podczas pracy. Dzięki temu są idealnym remedium na wszelkie problemy związane ze stresem.

Spróbuj tych ćwiczeń oddechowych, aby poradzić sobie ze stresem.

Oddychanie brzuszne

Jest to jedna z podstawowych technik relaksacyjnych. Oddychanie brzuszne nie tylko pomaga walczyć ze stresem, ale także doskonale dotlenia organizm. Ten sposób jest bardzo prosty i doskonale nadaje się jako technika oddychania do spróbowania na pierwszy raz.

  1. Znajdź wygodne miejsce, w którym możesz usiąść lub się położyć.
  2. Zamknij oczy, zacznij świadomie oddychać, zwróć uwagę na to, kiedy wydychasz powietrze nosem, jak je wdychasz.
  3. Połóż obydwie dłonie na swoim brzuchu i zacznij mocniej angażować te partie w oddychanie. Twój brzuch powinien wypełniać się jak balon podczas wdechu i mocno kurczyć podczas wydechu. Skup się na oddychaniu, staraj nie myśleć o niczym innym.

Nadi Shodana – alternatywne oddychanie nosem

Metoda Nadi Shodana, czyli alternatywnego oddychania nosem, jest wykorzystywana między innymi przez joginów. Wywodzi się ona z medycyny ajurwedyjskiej, stosowana jest od setek lat. Badania pokazują, że metoda ta pomaga ukoić skołatane myśli, poprawia humor i pomaga walczyć ze stresem. To ćwiczenie oddechowe harmonizuje pracę obydwu półkuli mózgu.

  1. Znajdź wygodne miejsce, w którym usiądziesz.
  2. Połóż swoją lewą rękę na kolanie, a kciuk prawej ręki połóż na prawej stronie nozdrza. Palec serdeczny połóż na lewej części nozdrza. Nie przyciskaj, tylko lekko oprzyj palce.
  3. Głęboko oddychaj. Pod koniec wydychania zatkaj prawą dziurkę nosa poprzez dociśnięcie kciuka i powietrze nabierz tylko lewą stroną. Potem rozluźnij kciuk, zamknij lewą dziurkę i wydmuchaj powietrze prawą stroną nozdrza. Nabieraj i wydychaj powietrze naprzemian prawą i lewą dziurką.

Pranayama, technika oddychania 4-7-8

Kolejna technika, która wywodzi się z starożytnej medycyny indyjskiej i nadal stosowana jest przez joginów. W tej technice skupiasz się na tym, jak długo trwa wdech oraz wydech. Metoda skuteczna jest w walce ze stresem, pomaga zapomnieć o problemach i skupić się na oddychaniu. Jest stosowana także w walce z bezsennością – niektórzy w zaledwie minutę potrafią zasnąć podczas jej stosowania. To doskonałe remedium na stres.

  1. Znajdź wygodne miejsce, zacznij głęboko oddychać. Znajdź swój rytm wdechów i wydechów.
  2. Kiedy masz już swój rytm, zacznij liczyć. Wdychaj powietrze nosem licząc do czterech, potem zatrzymaj powietrze w płucach, licząc do siedmiu i wydychaj ustami, licząc do ośmiu.
  3. Kontynuuj takie oddychanie przez przynajmniej pięć minut.

Oddychanie lewym nozdrzem

Metoda ta skuteczna jest wtedy, kiedy czujesz się wyjątkowo zdenerwowana i zaniepokojona. Na czym polega? Wdychaj powietrze lewym nozdrzem, a wydychaj prawym. Podczas oddychania pomóż sobie kciukiem i palcem serdecznym, którymi zablokujesz powietrze.

Pamiętaj, że metody relaksacyjne są skuteczne, ale żeby odczuć ich skutki, musisz się przyłożyć do prawidłowego oddychania.

 

Źródło: livestrong

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?