Przejdź do treści

Nie tylko na przeziębienie. Dietetyczka o wpływie cynamonu na PCOS

cynamon
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Cynamon to najstarsza przyprawa na świecie, cechująca się korzennym aromatem i delikatnie cierpkim smakiem. Najczęściej używamy jej w okresie jesienno-zimowym do wypieków i rozgrzewających napojów. Ta korzenna przyprawa posiada sporo właściwości leczniczych. Nie tylko łagodzi infekcje, wzmacnia odporność, ale również wspiera gospodarkę hormonalną. Dietetyczka Emilia Cesarek pisze o pozytywnym wpływie cynamonu na PCOS.  

Cynamon to niezwykle cenny produkt spożywczy pozyskiwany z wysuszonej kory cynamonowca (łac. Cinnamomum). Kupimy go pod postacią ciemnobrązowego proszku lub charakterystycznego rulonika, nazywanego potocznie laską. Ta korzenna przyprawa znalazła zastosowanie nie tylko w kuchni, lecz także w kosmetyce i lecznictwie.

Cynamon – właściwości

Spożywana w odpowiednich ilościach, może korzystnie wpłynąć na stan naszego zdrowia. Szczególnie przydatna okazuje się w sezonie jesienno-zimowym, w trakcie przeziębień, grypy i innych infekcji wirusowych. Cynamon łagodzi infekcje, obniża poziom złego cholesterolu, jest źródłem błonnika, żelaza i wapnia. Korzystnie wpływa na pamięć i koncentrację, a ostanie badania wykazują, że hamuje on również rozwój komórek nowotworowych i wpływa na regulację cukru we krwi.

Cynamon a PCOS

Emilia Cesarek, dietetyczka i autorka bloga Keep FIT in style, w swoim najnowszym wpisie na Instagramie pisze o korzystnym wpływie cynamonu na PCOS. O zespole policystycznych jajników mówi się, gdy spełnione są dwa z trzech kryteriów: brak owulacji albo sporadyczne jej występowanie, objawy hiperandrogenizacji oraz policystyczne jajniki widoczne w obrazie USG (po wykluczeniu innych schorzeń skutkujących tworzeniem się torbieli na jajnikach).

Sandra Kubicka

„Cynamon wykazał w badaniach działanie poprawiające regularność miesiączek (przy PCOS cykle są często długie lub występują rzadziej niż powinny). Udowodniono mu działanie poprawiające wrażliwość insulinową (IO często towarzyszy PCOS).” – wyjaśnia dietetyczka.

Specjalistka do spraw żywienia wskazuje również, że cynamon wpływa na obniżanie poziomu glukozy na czczo. „Pozytywnie wpływał na czynnik AMH, określający kobiecą rezerwę jajnikową” – dodaje.

View this post on Instagram

Deser pod tytułem "lato nie odchodź" ☀️ W sezonie letnim owoce🍒🍓 zjadam CODZIENNIE. Tu malinki z dodatkiem jogurtu kokosowego i CYNAMONU, który jest bohaterem dzisiejszego posta👌🏻 . . W takim deserze można przemycić zupełnie pysznym przypadkiem kilka produktów wspierających gospodarkę hormonalną. Dziś CYNAMON, a PCOS👇🏻👩🏼‍🏫 . . 👉🏻Cynamon wykazał w badaniach działanie poprawiające regularność miesiączek (przy PCOS cykle są często długie lub występują rzadziej niż powinny). 👉🏻Udowodniono mu działanie poprawiające wrażliwość insulinową (IO często towarzyszy PCOS). 👉🏻 Cynamon wpływa na obniżanie poziomu glukozy na czczo. 👉🏻 Pozytywnie wpływał na czynnik AMH, określający kobiecą rezerwę jajnikową. . . CYNAMON powinien być cejloński, dobrej jakości, wybierzcie ekologiczny produkt. Tak, ma to znaczenie w kontekście oczekiwanego działania 🙂👌🏻 . . 👌🏻Polecam Wam taki deser do dzisiejszej kolacji. Otagujcie jeśli użyjecie gdzieś cynamonu, chętnie zobaczę czy próbujecie takiego działania na swoje hormony 😍 ❤️ . . #dieta #cinnamon #zdrowie #DIETETYK #hormony #pcos #insulinooporność #IO #cukrzyca #zdrowadieta #jedzenie #odżywianie #lato #deser #owoce #healthy #snack #przekąska #pyszne #piękne #jedzenie #food #dietetykonline #enjoy

A post shared by Emilia Cesarek – DIETETYK (@keepfitinstyle_dietetyk) on

Cynamon – jaki wybrać?

Okazuje się, że cynamon cynamonowi nierówny. To przyprawa pozyskiwana z wewnętrznej warstwy kory wiecznie zielonych drzew cynamonowych osiągających wysokość nawet do 10 metrów. Oryginalny cynamon pochodzi z Cejlonu (dziś Sri Lanka), ale w marketach bardzo często możemy natknąć się na jego inną odmianę – kasję, nazywaną też cynamonowcem wonnym. To chińska odmiana, która ma bardziej cierpki smak, jaśniejszą barwę, twarde laski o kształcie tzw. dwururki i zawiera sporo szkodliwej kumaryny, która w nadmiernych ilościach jest toksyczna.

„Cynamon powinien być cejloński, dobrej jakości, wybierzcie ekologiczny produkt. Tak, ma to znaczenie w kontekście oczekiwanego działania” – podkreśla dietetyczka.

Nie dajmy się zwieść niskiej cenie i wybierzmy droższy, ale pochodzący z Cejlonu cynamon, który jest nie tylko przyprawą, ale i lekarstwem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

grzyby

Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Sandra Kubicka o swojej chorobie: Dzisiaj mijają 2 miesiące odkąd dowiedziałam się, że mam PCOS. Efekty? Da się? DA SIĘ!

Fot: Unsplash

PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

7 objawów zespołu policystycznych jajników

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka o swojej chorobie: Zaczęłam tyć z prędkością światła, dostałam trądziku

6 chorób, które nie dają objawów. Sprawdź, czy któraś nie dotyczy właśnie ciebie

Zdarza ci się zjeść banana na śniadanie? Sprawdź, czy to dobry wybór. Tłumaczy dietetyczka Paulina Roziewska

małgorzata ponikowska

„Porównać to można do samochodów: rodzaj bakterii, np. Lactobacillus to taka marka – Mercedes”. O tym, czy kefir to naturalny probiotyk, tłumaczy lekarka Małgorzata Ponikowska

daria rybicka

„Jeżeli masz jakąś wątpliwość, czy sposób odżywiania wpływa na twój układ nerwowy, sprawdź to!” Dietetyk Daria Rybicka o diecie w leczeniu depresji

Wek na rozgrzanie: mus imbirowy

Mus imbirowy – działa przeciwzapalnie i obłędnie smakuje. Skorzystaj z naszego przepisu

Lubisz potrawy dobrze przyprawione? Uważaj, nadmiar przypraw może ci zaszkodzić

5 powodów, by pokochać cynamon

Aparat na zęby – zakładać najpierw górę czy dół? A może oba łuki na raz? Podpowiada ortodontka

istockphoto.com

Zakażenie wirusem HPV może dotyczyć nawet co drugiej aktywnej seksualnie osoby. Jak się przed nim chronić?

pexels.com

5 faktów o odczulaniu

Masz niedobór żelaza? Nie zapomnij o najważniejszych zasadach jego suplementacji

Letni problem z gardłem

Nie uciekaj od smutku

5 sygnałów, których nie wolno lekceważyć

Katar sienny czy przeziębienie

Katar sienny czy przeziębienie – jak je odróżnić i jak leczyć?