Przejdź do treści

Czy Intermittent fasting jest zdrowym sposobem odżywiania się? Wyjaśnia dietetyk Iwona Wanat

dziewczyna je kanapkę
zdjęcie: unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Owulacja - jakie objawy jej towarzyszą?
Owulacja – jakie objawy jej towarzyszą?
Anna Mucha
Anna Mucha: dziękujemy bohaterom, którzy narażają swoje zdrowie i życie, żeby to wszystko jeszcze mogło jakoś funkcjonować
Kosmetyki
Czytamy Etykiety apeluje: nie tylko w prima aprilis nie daj się nabrać! Portal zebrał najgorsze chwyty marketingowe na jednym opakowaniu
Jak wygląda przebieg i leczenie po operacji plastycznej?
Operacje plastyczne. Jak wygląda przebieg i leczenie po operacji plastycznej?
MCHC w morfologii - co oznacza obniżone lub podwyższone?
MCHC w morfologii – co oznacza obniżone lub podwyższone?

Czy wyobrażasz sobie zjeść śniadanie dopiero w południe? Albo pościć przez kilkanaście godzin w ciągu doby? Brzmi rygorystycznie, ale czego się nie robi dla zdrowia. Mowa o Intermittent fasting, w skrócie IF. To model odżywiania, który cieszy się dużą popularnością, szczególnie wśród osób odchudzających się. Jak wygląda skuteczność tej metody i czy jest bezpieczna dla wszystkich? Rozmawiamy z dietetyk Iwoną Wanat. 

Nie jest to kolejna dieta cud, która zakłada ograniczenie większości produktów. Nie jest to również głodówka, bo przyjmuje się taką samą ilość jedzenia, co zwykle. Jest to model odżywiania, który zakłada dwa etapy w ciągu doby: jedzenia i niejedzenia. Stosowany przy diecie ketogenicznej lub insulinooporności. Intermittent fasting, w skrócie: IF.

Na czym polega Intermittent fasting?

Dietetyk Iwona Wanat: Intermittent fasting to tzw. post przerywany, który stosuje się najczęściej w modelu okna żywieniowego. Polega ono na przyjmowaniu pokarmu tylko przez określony czas w ciągu doby. Najczęściej stosowanym modelem jest 16/8, czyli 8 godzin jedzenia i 16 godzin postu. W ciągu 8 godzin przyjmuje się taką samą ilość posiłków, co zwykle jemy w ciągu całego dnia. W praktyce oznacza to, że rano opuszczamy śniadanie, pierwszy posiłek spożywamy dopiero w południe, a ostatni najpóźniej o godzinie 20.00. Czas trwania okna żywieniowego należy dostosować indywidualnie, tak aby móc zmieścić w nim ilość pożywienia, która zaspokoi nasze zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze. Ci, którzy podchodzą do tej kwestii bardziej rygorystycznie, skracają czas okna, np. do 4 godzin. Jeśli natomiast osoby trenujące rano chcą spożyć posiłek od razu po wysiłku, mogą swoje okno „otworzyć” wcześniej a zakończyć popołudniu, np. w godzinach 8-16.

Oznacza to, że w ciągu kilku godzin możemy jeść bez przerwy? 

Okno to okres, w którym spożywamy posiłki zgodnie z własnym zapotrzebowaniem energetycznym. Jeśli wcześniej jedliśmy 2 tys. kcal w ciągu całego dnia, to ich podaż nie zmienia się a jedynie przestrzeń czasu, w której je spożywamy. W międzyczasie, kiedy nie jemy, nawadniamy się wodą i herbatami ziołowymi.

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

W jakim celu stosuje się post przerywany?

Intermittent fasting stosuje się w celu wydłużenia i poprawy jakości życia. Gdy nie jemy, nasz układ trawienny odpoczywa, a nasz organizm ma czas na odbudowę i oczyszczanie komórek. Dużą zaletą stosowania postu przerywanego jest regulacja hormonalna. Badania wykazują, że stabilizuje się hormon wzrostu, który jest odpowiedzialny za siłę mięśni, dodatkowo powstrzymując proces starzenia się organizmu. Nie jest to zwykła dieta a styl życia. Wśród osób, które stosują IF, zauważa się znacznie więcej energii, pozytywny wpływ na wrażliwość insulinową i układ hormonalny. Badania również pokazują, że okresowe głodzenie się ma wpływ na florę jelitową, poprawiając pracę metabolizmu.

Czy może być to sposób na schudnięcie? 

Jak najbardziej. U osób stosujących post przerywany często zauważa się redukcję tkanki tłuszczowej. Jedząc w ciągu kilku godzin spożywamy zwykle mniej posiłków, co skutkuje ujemnym bilansem energetycznym, przez co się chudnie. IF wpływa na utrzymanie niskiego poziomu insuliny, powstrzymując przed częstymi jej „wyrzutami”, co ułatwia proces rozkładu tkanki tłuszczowej. Ale to nie koniec korzyści zdrowotnych. Badania pokazują, że taki post może zmniejszać stan zapalny w organizmie i poprawić ciśnienie krwi. Dzięki temu poprawiają się funkcje mózgu i zmniejsza się ryzyko zachorowalności na raka i choroby Alzheimera. U osób, które stosują Intermittent fasting, zauważa się obniżenie ciśnienia krwi, cholesterolu LDL, trójglicerydy i poziomu cukru we krwi.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

📢📢 Jednym ze sposobów na obniżenie masy ciała i schudnięcie jest post przerywany🌟🌟🌟 👍Intermittent fasting (IF) to sposób żywienia lub odchudzania, który działa na zasadzie naprzemiennego poszczenia i jedzenia racjonalnie. 👍są różne schematy głodówek – średni czas trwania to 14 do 48 godzin. 👍Post odbywa się w wybrane dni tygodnia lub w ciągu ustalonych godzin w ciągu doby. 👍jeden z popularnych modeli to dieta 5:2, czyli przez 5 dni w tygodniu je się normalnie, a 2 dni należy pościć lub w mniej restrykcyjnej formie – spożywa się nie więcej niż 500 kcal. 👍inny schemat to LGP, czyli Lean Gains Protocol – w ciągu doby mamy 8-godzinne okienko żywieniowe, w którego trakcie zjada się dzienny przydział kalorii, potem następuje post 16-godzinny. Uwaga 📢 należy tylko pamiętać, ze racjonalna dieta nie znaczy że jemy wszystko w nieograniczonej ilości😉 📢 Co możemy zyskać? 🌟Spadek masy ciała u osób z nadwagą. 🌟Zapewnienie narządom trawiennym czasu na regeneracje i odpoczynek. 🌟Zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę, poprawa gospodarki glukozowo-insulinowej. 🌟Poprawa profilu lipidowego. zapraszam http://www.spowolnijczas.pl/ #medycynaprzeciwstarzeniowa #medycynaprzeciwstarzeniowakrakow .#antyaging #diet #dieta #spowolnijczas #doctor #cracow #przeciwstarzeniowa #health #healthyfood #healthylifestyle #dietakrakow #dietcracow #spowolnijczaszyjzdrowo #intermittentfasting #post #postprzerywany

Post udostępniony przez Spowolnijczas-żyj zdrowo (@spowolnijczasdiet)

Kto nie powinien stosować takiego modelu odżywiania?

Kobiety w ciąży oraz karmiące nie powinny stosować postu przerywanego. Tak samo osoby mające problemy z nerkami i wątrobą. Jednak każda osoba, która decyduje się na IF, powinna skonsultować to z lekarzem. Dobrze jest również wykonać podstawowy pakiet badań laboratoryjnych, aby w perspektywie czasu ocenić, jak parametry uległy zmianie po zastosowaniu nowego modelu odżywiania. Należy pamiętać, że okno żywieniowe nie jest przyzwoleniem na obżarstwo. Tutaj wciąż obowiązuje zasada zdrowego, racjonalnego odżywiania, tak aby nie doszło do niedoborów składników odżywczych. Jeśli decydujemy się na Intermittent fasting w celach zdrowotnych, powinniśmy zrezygnować z wszelkich fast foodów i dostarczać sobie możliwie jak najlepszych źródeł białka, tłuszczy i węglowodanów, zgodnie z własnym zapotrzebowaniem energetycznym.

Czy dla osób mających zaburzenia odżywiania będzie to dobry model odżywiania?

Uważam, że nie. Osoby mające zaburzenia odżywiania koncentrują całą swoją rzeczywistość wokół jedzenia lub niejedzenia, jak w przypadku anoreksji. Jest ono pewnego rodzaju obsesją, przez co wiąże się to z niezdrową relacją z jedzeniem. Mimo, że na IF nie trzeba rezygnować z konkretnej grupy produktów, to jest to jednak rygorystyczny model odżywiania, przez co takie osoby mogą zwiększać swoją koncentrację na jedzeniu i zaostrzać skalę swojego problemu. Post przerywany powinien być elementem zdrowego stylu życia, gdzie dostarczamy sobie odpowiedniej ilości pożywienia, dobrej jakości.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

To moje hasło na 2019 rok. 😀 W 2018 roku dwa miesiące (wrzesień i październik) stosowałam post przerywany i byłam bardzo zadowolona. Post przerywany zmienia sposób funkcjonowania komórek, hormonów i genów, redukuje insulinooporność, zmniejsza stres oksydacyjny i stany zapalne w ciele, wspiera zdrowie serca i mózgu, przeciwdziała nowotworom oraz odchudza (taki mały plusik 🌟). Na czym on polega? Pp jest to sposób odżywiania w którym dzielisz dzień na dwa okna. Jedno trwa maks 8h i wtedy jesz, a pozostałe godziny (min 16h) pościsz (woda i napoje pozbawione kalorii). Od nowego roku wracam do stosowania postu przerywanego i zachęcam wszystkich do spróbowania. Wyjdzie wam na zdrowie 😀. Źródło : pepsieliot.com

Post udostępniony przez Hiacynta (@hiacyntabronisz)

Przechodząc na IF, na jakie negatywne skutki uboczne należy się przygotować?

Na samym początku trudno jest się przestawić, ponieważ to duża zmiana naszego codziennego funkcjonowania. Mogą wystąpić bóle głowy, zmęczenie i ospałość. Tak, jak każda inna dieta, post może zwiększyć poziom stresu. Należy ułożyć plan dnia tak, aby w trakcie trwania okna żywieniowego wykonywać najtrudniejsze zadania w ciągu dnia lub najbardziej angażujące fizycznie. Tak, aby mieć siłę i energię na ich wykonanie. Jeśli jesteśmy aktywni fizycznie, poleca się trening rano, ale jest to zależne od tego, czy po takiej aktywności czujemy głód czy możemy poczekać do „otwarcia” okna. Czas trwania postu przerywanego dostosowujemy do własnych potrzeb i trybu życia.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Niemowlę w łóżeczku

W jaki sposób niemowlę sygnalizuje głód, zanim zacznie płakać? Wyjaśnia lekarka

Drożdże - czym je zastąpić? / istock

Drożdże to towar deficytowy w czasach pandemii. Dietetyczka wyjaśnia, czy możemy je czymś zastąpić

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

500 kcal mniej każdego dnia. W jaki sposób tego dokonać?

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, a jego właściwości zadziwiają

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, jego właściwości zadziwiają

Woda z imbirem na migrenę / istock

Czujesz, że nadchodzi migrena? Dietetyczka wyjaśnia, co może pomóc

Panowanie nad apetytem / freepik

Jak zapanować nad swoim apetytem? Dietetyczka Patrycja Rublewska ma kilka ważnych rad

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

krewetki żródłem cynku

Cynk – rola, zapotrzebowanie, skutki niedoboru i nadmiaru, źródła

pęczek ziół

Dlaczego diety nie działają? Oto 5 psychologicznych powodów

herbata z hibiskusa

Herbata z hibiskusa, sprawdź jej właściwości i kiedy po nią sięgać

Kobieta z chorym dzieckiem - mokowiscydoza

Mukowiscydoza, czyli „choroba słonego potu”. Pediatra wyjaśnia, co powinno jeść dziecko, które się z nią zmaga

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

pączki

Tłusty czwartek. Jak zjeść pączka i nie przytyć? Ile pączek ma kalorii?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

siatka na zakupy

Dieta powinna być dobrze przemyślana. „Odżywiaj się zdrowo, nie modnie” – apeluje dietetyczka Anna Reguła

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta wycierająca nos

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości