Przejdź do treści

„Odchudzam się, ale znów zatrzymała mi się woda w organiźmie”. Nie szukaj wymówki, to nie przeszkoda!

Kobieta przegląda się w lustrze
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?
termofor
Masz bolesne miesiączki? Poznaj 6 sposobów na złagodzenie bólów menstruacyjnych
„Wiele przepłakałam, bo straciłam najważniejszą część wyglądu każdej kobiety. Teraz wiem, że nie jestem z tego powodu gorsza”. Kobiety pokazują, że mimo łysienia czują się atrakcyjne
Zdrowy obiad za dychę
Przepisy na zdrowy obiad do 10 złotych!
3 problemy ze skórą głowy

„Odchudzam się, ale znów zatrzymała mi się woda w organizmie”. Budzisz się i wydaje ci się, że jesteś „większa” niż poprzedniego dnia? Duża część osób zastanawia się wówczas, czy można przytyć w ciągu jednego dnia. Jeśli stosujesz dietę redukcyjną, nie martw się, to tylko zatrzymana woda w organizmie. To nie mit! Przestań obsesyjnie ważyć się, mierzyć i porównywać do siebie „z wczoraj”. 

Odbijająca się na ciele gumka do włosów lub skarpetki, kilka centymetrów więcej w obwodach, opuchlizna, dodatkowe kilogramy na wadze.  To jedne z objawów tego, że zatrzymała ci się woda w organizmie. Jest to szczególnie ważne dla osób odchudzających się, które skrupulatnie obserwują swoje ciało i wymiary. Jednak nie oszukujmy się, zatrzymana woda w organizmie nie jest powodem, dla którego nie możesz schudnąć. Nie szukaj wymówki!

Warunkiem bezwzględnym jest jednak zrozumienie, że w większości przypadków kobiety nie chudną, ponieważ nie wprowadzają deficytu energetycznego

O tym, co decyduje o naszej sylwetce jest przede wszystkim sposób odżywiania się. Osoby, które chcą „zrzucić”, powinny stosować dietę redukcyjną, która uwzględnia deficyt kaloryczny. To podaż kilokalorii decyduje o tym, czy tyjemy, chudniemy czy utrzymujemy wagę. Zatrzymana woda w organizmie może zdarzyć się raz na jakiś czas, w zależności od dnia cyklu miesiączkowego, hormonów, stresu a także w przypadku, jeśli poprzedniego dnia zafundowałaś sobie wieczór ze słonym popcornem.

Proces zgromadzenia wody w organizmie w ciągu trwania redukcji tłuszczu zapasowego jest możliwy, chociaż jest to temat nieprecyzyjnie zbadany w literaturze fachowej. Warunkiem bezwzględnym jest jednak zrozumienie, że w większości przypadków kobiety nie chudną, ponieważ nie wprowadzają deficytu energetycznego. Wszelkie interwencje żywieniowe i żywieniowo-treningowe, które powodują deficyt energetyczny są dla organizmu pewnego rodzaju stresem metabolicznym i fizycznym.

powiedział dietetyk Tadeusz Sowiński w rozmowie z Hello Zdrowie
Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Jeśli stosujesz deficyt kaloryczny, dieta idzie zgodnie z planem, a mimo to, czujesz się opuchnięta i „większa” niż poprzedniego dnia, poznaj możliwe przyczyny gromadzenia się wody w organizmie.

Problemy z nerkami

Jeśli kiedykolwiek badałaś nerki i lekarz zauważył, że w sposób nieprawidłowy one funkcjonują, to może być jeden z powodów zatrzymania wody w organizmie. Nie jest to częsta przyczyna, ale warto przebadać się w tym kierunku, jeśli masz wrażenie, że problem zbyt często dotyka ciebie.

Hormony

Jeśli nasza gospodarka hormonalna jest zaburzona, przyjmujemy leki hormonalne, nieprawidłowo dobrane tabletki antykoncepcyjne to organizm stwarza odpowiednie warunki do gromadzenia nadmiaru wody.

Produkty spożywcze

Warto wiedzieć, że niektóre produkty mogą przyczyniać się do zatrzymania wody w organizmie, przez co czujemy, że przytyliśmy w ciągu jednej nocy. Jest to nadmiar soli w organizmie, produkty wysokoprzetworzone typu fast-food, a także w wielu przypadkach, nabiał. Niektóre osoby dobrze czują się po produktach mlecznych, jednak warto sprawdzić, np. na kilka tygodni odstawiając nabiał, jak zachowuje się nasze ciało. Być może jest to przyczyna problemu. Dodatkowo, zakwaszenie organizmu i nadmiar białka w diecie może prowadzić do obciążenia nerek.

Odwodnienie

Zbyt małe spożywanie wody przyczynia się do gromadzenia wody w organizmie. Jest to reakcja obronna organizmu do magazynowania, działa to podobnie jak spożywanie zbyt mało kilokalorii w stosunku do naszego zapotrzebowania. Należy pamiętać o regularnym piciu wody, około 2-2,5 l. dziennie.

Przemęczenie

Co za dużo, to nie zdrowo. Przemęczenie, brak snu, zbyt częste treningi nie przyczynią się do lepszych rezultatów, jeśli organizm nie będzie miał czasu na regenerację. W ten sposób opuchlizna nie ominie również w takim przypadku.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska – na czym polega i jakich efektów możesz się spodziewać?

Czerwona herbata. Zdjęcie: Pixabay

Czerwona herbata – właściwości, efekty, przeciwwskazania

istockphoto

„Że Niby Fit” na Instagramie: 5 kroków, jak nie przytyć w wakacje

Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa

Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

jak być fit na wakacjach

Jak być fit na wakacjach?

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

Kobiety bez diety

„W życiu wybieramy osoby z większą ilością tkanki tłuszczowej. Intuicja podpowiada nam, że takie kobiety urodzą dziecko, a mężczyźni będą w stanie rąbać drewno” – mówi Agata Ziemnicka, założycielka fundacji Kobiety bez diety

Chcesz przejść na dietę? Sprawdź, jakie badania powinnaś wykonać, zanim zaczniesz się odchudzać

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Fot: Unsplash

Czym (i dla kogo) jest NEAT, czyli spontaniczna aktywność fizyczna? Dietetyczka wyjaśnia

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Mrożone batony z malinami

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

cellulit

„Kilogramy łatwiej jest zredukować niż cellulit. Czasem schudnięcie nie wystarcza”. O tym, co łączy cellulit i dobre samopoczucie, mówi endokrynolog

Zdrowe lody na patyku

Wegański krem sezamowy z owocami lata

Kąski batata z guacamole i chipsem z jarmużu

Zdrowa, szybka przekąska z batatów i chipsy z jarmużu

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegański jogurt kokosowy z figami

Chipsy z liści kalafiora – lekkie i chrupiące

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?