Przejdź do treści

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

odchudzanie
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta skacze na skakance
Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?
3 kobiety pracują na laptopach w kawiarni i rozmawiają ze sobą
Ergonomia – nie pracuj kosztem zdrowia!
Kobieta trzyma przed sobą czerwoną folię
Rozpracuj negatywne emocje i wykorzystaj je. Przydadzą ci się w życiu!
Noga z butem i rumiankiemm za butem
Czy na ból stawów pomagają ciepłe okłady?
Kobieta stoi na drodze
Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Znowu się odchudzam, ale tym razem skutecznie. Mam ułożony jadłospis i lodówkę wypełnioną zdrowymi produktami. Nawet odważyłam się wejść na wagę, aby kontrolować spadek. W końcu odchudzanie jest proste, bo wystarczy ujemny bilans kaloryczny i umiarkowna aktywność fizyczna. A jednak nie wszystkim się to udaje. Dlaczego? Jak dietetyczka Olga Gwadowska przekonuje, winowajcą może być stres. 

W ostatnich latach obserwuję modę na odchudzanie. Dieta dr Dąbrowskiej, wysokobiałkowa, eliminacyjna, głodówka lecznicza. Wszystko po to, aby na wadze pojawiło się o kilka kilogramów mniej. I jak się okazuje, większość moich koleżanek walczy o upragnioną sylwetkę. Co stoi na przeszkodzie? Stres.

Co się dzieje z naszym ciałem pod wpływem stresu?

Ze stresem zmierzamy się niemalże każdego dnia. Egzamin, oddanie projektu w pracy, kłótnia w związku. To sprawia, że czujemy ciągłe napięcie. I przyznajmy, radzimy sobie różnie. Niektóre z nas sięgają po lampkę wina na rozluźnienie, czekoladę lub słuchają ulubionej muzyki. Mówi się, że każda metoda jest dobra, ale niekoniecznie wtedy, gdy chcemy schudnąć. Wówczas szczególnie należy uważać nie tylko na jedzenie, ale również na stres i dobre samopoczucie.

Pod wpływem stresu nasz organizm przygotowuje się do walki. Poziom glukozy we krwi podnosi się, tak samo jak przyspiesza tętno i oddech. Dochodzi do nasilenia ukrwienia serca i mózgu. To zasługa zwiększonej produkcji hormonów stresu, czyli kortyzolu i katecholamin. Stres może pobudzać reakcje odpornościowe, czyli bakterie i wirusy. Dzieje się tak, ponieważ mózg wysyła sygnał, że jest w stanie zagrożenia. W ten sposób wytwarza się reakcja obronna organizmu. Jeśli taka sytuacja trwa zaledwie kilka chwil, stres może działać mobilizująco. Jeśli natomiast dłużej, może doprowadzić to do problemów zdrowotnych.

powiedziała dietetyczka, Olga Gwadowska

Stres a odchudzanie: przyjaciel czy wróg numer jeden?

Jeśli starasz się zrzucić kilka kilogramów, a prowadzisz stresujący tryb życia, to czeka cię nie lada wyzwanie. To tak, jakbyś biegła maraton, biorąc „na barana” drugiego zawodnika. Nawet jeśli przekroczysz metę, to zrobisz to ze znacznie większym utrudnieniem. Albo w ogóle nie dobiegniesz.

Wpływ stresu na proces odchudzania może być dwuwymiarowy. Z jednej strony, jeśli jemy zgodnie z deficytem energetycznym, schudniemy. Może być to utrudnione, ponieważ podwyższony poziom kortyzolu spowalnia procesy trawienia i wchłaniania substancji odżywczych. Z drugiej strony, wiele osób zajada stres. Pod wpływem trudnych emocji, często sięgamy po jedzenie, w kompulsywny sposób. Jemy więcej, przez co, zamiast chudnąć, tyjemy. Stres sprawia, że podnosi się poziom insuliny. Organizm wówczas ma tendencje do magazynowania cukrów, przez co częściej towarzyszy nam uczucie głodu. Głód oznacza jedzenie, czyli znów dodatkowe kalorie.

dodała dietetyczka

Czy stresujący tryb życia sprzyja otyłości?

Jeśli zbyt duża ilość jedzenia idzie w parze z niewielką aktywnością fizyczną, jesteśmy narażone na otyłość. Tak, stres temu sprzyja. Bo sposobów radzenia sobie z nim może być wiele. I niektóre zamiast pomóc, szkodzą. Kompulsywne jedzenie, zajadanie emocji lub butelka wina na rozluźnienie, nie jest dobrym rozwiązaniem. Nawet po chwilowym relaksie, stres do nas wróci.

Stres sprzyja rozwojowi chorób, np., otyłości.Bo długotrwały zaburza prawidłowe funkcjonowanie naszych narządów i układów w organizmie. A otyłość to pierwszy stopień w rozwoju chorób metabolicznych, które zaburzają pracę układu krwionośnego i powodują nadciśnienie. Niezdrowa relacja między emocjami i jedzeniem może być dla nas groźna. Powoduje choroby i wpływa na nasze samopoczucie. Nie jest to jedynie kwestia sylwetki, która najczęściej jest skutkiem ubocznym naszych codziennych wyborów, a zdrowia. Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocjonalnego, a dopiero później od jedzenia i kolejno aktywności fizycznej.

mówi dietetyczka Olga Gwadowska, w rozmowie z Hello Zdrowie

Warto zastanowić się i przeanalizować źródło stresu. Czasem jest on nieunikniony i nie do przewidzenia. Ale znając swój organizm, możemy pomóc sobie bardziej, niż karmiąc się dodatkową paczką ciastek. Jak przekonuje dietetyczka: zgrabna sylwetka najczęściej jest skutkiem ubocznym naszych codziennych wyborów. Zadbaj o zdrowie. Jeśli postarasz się zredukować stres do minimum, odchudzanie będzie dla ciebie znacznie przyjemniejsze.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku

Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

Kortyzol – hormon zabójca, który niszczy ci życie. Co o nim wiemy?

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

Sadzone jajka na patelni

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia? Niekoniecznie. Takich mitów jest więcej

Babulinka.pl na Instagramie

Figura po ciąży – blogerka zamieściła ważny wpis. „Z mojego brzucha mam troje nowych ludzi na świecie, jak mogłabym go nie lubić?”

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Kobieta / freepik.com

5 największych mitów o metabolizmie

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

stres trening

Zminimalizuj ilość stresu w swoim życiu. Oto 6 skutecznych sposobów, które ukoją twoje nerwy

młoda kobieta

„Weź się wyluzuj!”. Tylko jak? Oto kilka rad, dzięki którym nauczysz się „odpuszczać”

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

mobbing

Mobbing w miejscu pracy? Reaguj natychmiast! Co warto wiedzieć?

zimowy spacer

Wychodź sobie zdrowie. O czym warto pamiętać w ciągu dnia?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

kobieta je ciastko

O zajadaniu stresu, czyli dlaczego sięgamy po słodycze a nie warzywa, kiedy się denerwujemy

Jak uleczyć sylwestrowego kaca? Lekarka zdradza sprawdzone patenty

10 niezdrowych wieczornych nawyków

„Tradycja jest dla nas ważna, dopóki jest wygodna. A jeżeli tradycja wiąże się ze stawianiem nam wymagań, ograniczeń, nakazów – to jej nie lubimy”. Jak nie zwariować w Święta i przeżyć je bez nadmiernego stresu? Wyjaśnia psycholog

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

Jak przetrwać święta i nie zwariować?

„Gdy nadchodzą święta, jesteśmy zazwyczaj tak zmęczeni i sfrustrowani, że przestają nas cieszyć” – mówi psycholożka

zestresowana kobieta

„Stres jest najpowszechniejszym czynnikiem, który rujnuje życie seksualne”. Dowiedz się, jak toksyczna praca wpływa na nasz organizm

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Nie lubisz świąt? Nie martw się, to… normalne

Wigilia firmowa

„Wigilie firmowe traktujemy zbyt poważnie, przez co spinamy się i generujemy sobie sami dodatkowy stres” – mówi psycholożka

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

8 sposobów na podniesienie libido

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?