Przejdź do treści

Dieta IF – czy działa? Rozmowa z dietetyczkami

Kobieta przed laptopem
Jaki jest jadłospis przy diecie IF? Zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bóle menstruacyjne - jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Bóle menstruacyjne – jak sobie z nimi poradzić? Podpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Dlaczego wypadają ci włosy i jak temu zaradzić? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Kolacja - jeść, czy nie?/iStock
Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?
szczepionka na grypę
Ograniczenia w zapisywaniu i wydawaniu szczepionek przeciw grypie na jednego pacjenta
Kobiece nogi z tatuażami
W jaki sposób poradzić sobie z łatwo powstającymi siniakami? Wyjaśnia dietetyczka kliniczna

Jakie są efekty diety IF? W standardowym podejściu mówi się, że śniadanie powinnyśmy spożyć do godziny po przebudzeniu, a ostatni posiłek – ze względu na komfort trawienia – najlepiej dwie godziny przed snem. Jednak wiele osób decyduje się na Intermittent Fasting, czyli tzw. okno żywieniowe, które wyklucza posiłek rano i kolację przed snem. Nie jest to kolejna dieta cud z gwarantowanym efektem jo-jo ani pułapka liczenia kalorii. Jedynym ograniczeniem jest czas spożywania posiłków. O tym, czy dieta ośmiogodzinna działa przez całe życie, porozmawiałam z dietetyczką kliniczną, Anetą Strelau i dietetyczką, Iwoną Wanat.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Aneta Strelau
dietetyk kliniczny

 IF (Intermittent Fasting) to rodzaj diety, który polega na stosowaniu krótkookresowych głodówek. Jako jego cel uznaje się nie tylko odchudzanie, ale także szeroko pojętą poprawę zdrowia, samopoczucia i metabolizmu. Okno to okres, w którym spożywamy posiłki zgodnie z własnym zapotrzebowaniem energetycznym.

Urszula Gruszka: Na czym polega dieta Intermittent Fasting? 

Aneta Strelau, dietetyczka kliniczna (AS): Istnieją dwie metody stosowania IF – pierwsza z nich zakłada wprowadzenie postu co drugi dzień naprzemiennie z dniami bez limitu kalorycznego. W dni postu dopuszcza się spożycie kalorii na poziomie 25 proc. dziennego zapotrzebowania na energię w postaci jednego posiłku. Drugą wersją jest stosowanie codziennie okna żywieniowego, czyli określonego czasu w ciągu doby, kiedy spożywamy 100 proc. dobowej puli energetycznej. Standardowy podział to 16 godzin postu i 8 godzin jedzenia. Czas postu to zwykle wydłużenie naturalnego okresu niejedzenia, jakim jest sen, o dodatkowe godziny wieczorem i rano. W praktyce wygląda to w ten sposób, że ostatni posiłek jest spożywany np. o 18:00, a pierwszy o 10:00 następnego dnia.

Iwona Wanat, dietetyczka (IW): Okno to okres, w którym spożywamy posiłki zgodnie z własnym zapotrzebowaniem energetycznym. Jeśli wcześniej jedliśmy 2 tys. kcal w ciągu całego dnia, to ich podaż nie zmienia się a jedynie przestrzeń czasu, w której je spożywamy. W międzyczasie, kiedy nie jemy, nawadniamy się wodą i herbatami ziołowymi

Czy ten model odżywiania poleca się osobom odchudzającym się? 

AS: Okno żywieniowe jest polecaną metodą odchudzania, która według zwolenników ma powodować przyspieszenie metabolizmu, zwiększenie zużycia energii i w szybkim czasie poprawiać stan zdrowia. Jednak zdrowo rozsądkowo patrząc na tę metodę odchudzania, powoduje ona przede wszystkim większą kontrolę spożywanych pokarmów oraz energii, co przekłada się na mniejsze przyjmowanie kalorii i w konsekwencji chudnięcie. Poprawa stanu zdrowia może wynikać przede wszystkim z samego faktu spadku wagi, a nie magicznej właściwości postu przez kilkanaście godzin.

IW: Intermittent fasting stosuje się w celu wydłużenia i poprawy jakości życia. Gdy nie jemy, nasz układ trawienny odpoczywa, a nasz organizm ma czas na odbudowę i oczyszczanie komórek. Dużą zaletą stosowania postu przerywanego jest regulacja hormonalna. Badania wykazują, że stabilizuje się hormon wzrostu, który jest odpowiedzialny za siłę mięśni, dodatkowo powstrzymując proces starzenia się organizmu. Nie jest to zwykła dieta a styl życia. Wśród osób, które stosują IF, zauważa się znacznie więcej energii, pozytywny wpływ na wrażliwość insulinową i układ hormonalny. Badania również pokazują, że okresowe głodzenie się ma wpływ na florę jelitową, poprawiając pracę metabolizmu.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

📢📢 Jednym ze sposobów na obniżenie masy ciała i schudnięcie jest post przerywany🌟🌟🌟 👍Intermittent fasting (IF) to sposób żywienia lub odchudzania, który działa na zasadzie naprzemiennego poszczenia i jedzenia racjonalnie. 👍są różne schematy głodówek – średni czas trwania to 14 do 48 godzin. 👍Post odbywa się w wybrane dni tygodnia lub w ciągu ustalonych godzin w ciągu doby. 👍jeden z popularnych modeli to dieta 5:2, czyli przez 5 dni w tygodniu je się normalnie, a 2 dni należy pościć lub w mniej restrykcyjnej formie – spożywa się nie więcej niż 500 kcal. 👍inny schemat to LGP, czyli Lean Gains Protocol – w ciągu doby mamy 8-godzinne okienko żywieniowe, w którego trakcie zjada się dzienny przydział kalorii, potem następuje post 16-godzinny. Uwaga 📢 należy tylko pamiętać, ze racjonalna dieta nie znaczy że jemy wszystko w nieograniczonej ilości😉 📢 Co możemy zyskać? 🌟Spadek masy ciała u osób z nadwagą. 🌟Zapewnienie narządom trawiennym czasu na regeneracje i odpoczynek. 🌟Zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę, poprawa gospodarki glukozowo-insulinowej. 🌟Poprawa profilu lipidowego. zapraszam http://www.spowolnijczas.pl/ #medycynaprzeciwstarzeniowa #medycynaprzeciwstarzeniowakrakow .#antyaging #diet #dieta #spowolnijczas #doctor #cracow #przeciwstarzeniowa #health #healthyfood #healthylifestyle #dietakrakow #dietcracow #spowolnijczaszyjzdrowo #intermittentfasting #post #postprzerywany

Post udostępniony przez Spowolnijczas-żyj zdrowo (@spowolnijczasdiet)

Wiele jednak zależy od trybu życia. Czy każdy może pozwolić sobie na taki post? 

AS: Okno żywieniowe sprawdzi się przede wszystkim u osób zdrowych i aktywnych fizycznie. Krótkotrwały cykl głodówek może pomóc pozbyć się nadmiaru zbędnych kilogramów, choć na pewno wymaga skupienia i przygotowania. Takim osobom proponuje się stopniowe wydłużenie postu i skracanie godzin jedzenia, zaczynając od 11 godzin i powoli docierając do 16. Może jednak okazać się, że osoby ciężko trenujące będą zbyt głodne i osłabione w czasie treningu, którego czas wypadnie w godzinach postu. Mało prawdopodobne jest także zbudowanie dużej masy mięśniowej podczas stosowania metod IF.

Monika Prześlakowska

Przyznajmy, że IF jest rygorystyczną dietą. Porozmawiajmy więc o przeciwskazaniach. 

AS: Mimo wielu zalet tej metody odchudzania, należy bardzo ostrożnie podchodzić do niej w stosunku do osób bardzo otyłych lub z różnymi zaburzeniami czy chorobami. Indywidualne spojrzenie na potrzeby organizmu pacjenta oraz dotychczasowy tryb życia i odżywiania się pomagają wybrać drogę do osiągnięcia odpowiedniej masy ciała. Okazuje się często, że pacjenci trafiający do gabinetu dietetyka, od lat stosują okno żywieniowe nie wiedząc nawet o tym. Całe grono chorych od wielu lat nie jada śniadań, posilając się kawą do 13-14, a po powrocie z pracy zajada głód. I niestety, taka metoda nie powoduje u nich chudnięcia, a wręcz odwrotny efekt, w konsekwencji prowadząc do poważnych zaburzeń gospodarki węglowodanowej, hormonalnej czy chorób układu sercowo-naczyniowego.

IW: Kobiety w ciąży oraz karmiące nie powinny stosować postu przerywanego. Tak samo osoby mające problemy z nerkami i wątrobą. Jednak każda osoba, która decyduje się na IF, powinna skonsultować to z lekarzem. Dobrze jest również wykonać podstawowy pakiet badań laboratoryjnych, aby w perspektywie czasu ocenić, jak parametry uległy zmianie po zastosowaniu nowego modelu odżywiania.

Podsumowując, Intermittent Fasting to metoda odchudzania czy sposób odżywiania na życie? 

AS: Okno żywieniowe może sprawdzić się u niektórych osób, ale zdecydowanie nie należy polecać tej metody każdemu, kto ma kilka kilogramów do schudnięcia. Inne zalety tej metody odchudzania wynikają z działania odchudzającego, a nie magicznych i cudownych właściwości samej metody. W związku z tym, nie należy traktować jej jako sposobu na odżywianie się przez całe życie, a raczej jako formy wsparcia przez krótki okres czasu.


Aneta Strelau – od 13 lat dietetyczka kliniczna. Członkini Europejskiej Federacji Stowarzyszeń Dietetyków DIETS/ EFAD, Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i Na Diecie Bezglutenowej, Polskiego Towarzystwa Dietetyki, Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, wiceprezeska Fundacji promującej sport wśród dzieci i młodzieży „Warszawska Asocjacja Rugby”. Prowadzi konsultacje dietetyczne w Poradni dla Osób z Autyzmem Dziecięcym „Krasnal”.

Iwona Wanat – absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Dietetyczka w Instytucie Dietetyki i Promocji Zdrowia.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Szczupła kobieta

Dieta norweska, czyli monotonny jadłospis, efekt na chwilę i skutki uboczne

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść?

Pandemia koronawirusa a zaburzenia odżywiania

Pandemia pogłębiła problemy osób z zaburzeniami odżywiania. Niepokojące wyniki badań komentuje psychodietetyczka

„Perfekcjonizm jest jednym z czynników, które sprzyjają rozwijaniu się niewłaściwych wzorców odżywiania” – mówi psychodietetyk Małgorzata Kaczyńska

Kobieta je danie na talerzu

W których odcinkach przewodu pokarmowego wchłaniane są poszczególne witaminy? Wyjaśnia dietetyczka

Liposukcja kawitacyjna — zabieg, efekty, cena

Liposukcja kawitacyjna – na czym polega zabieg? Jakie daje efekty?

Aleksandra Serocka

„Bodyshaming to jest czysta nienawiść”. Ola Serocka o swoich zmaganiach z zaburzeniami odżywiania

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia

Marta Stoberska: Kiedyś usłyszałam, że nie wyglądam jak trenerka. Bo co? Bo nie mam kraty na brzuchu i trzęsie mi się skóra na tyłku?

Szpinak – przepisy na sałatki, makarony i koktajle

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Koktajle odchudzające – przepisy. Jak zrobić koktajl na odchudzanie?

Odchudzanie po ciąży – przestańmy sobie to robić

Nie tylko pieprz cayenne. 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Inulina – cukier, który pomaga schudnąć. Poznaj jej 5 największych zalet

5 „zdrowych” produktów, które dla ciebie mogą być niezdrowe

Jak przyśpieszyć metabolizm? Wypróbuj te trzy sposoby

spaghetti

500 kcal „na masę” i „na redukcję”. Zobacz, czym różnią się proponowane przez dietetyka posiłki

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?