Przejdź do treści

Płatki owsiane – wartości odżywcze, właściwości, jak zrobić?

Płatki owsiane - wartości odżywcze, właściwości, jak zrobić? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta po szczepieniu
Minister zdrowia: dopuszczamy możliwość mieszania szczepionek na COVID-19
Nogi
„Noszenie szpilek nie jest dobre dla kobiecego zdrowia” – przestrzega Pani Fizjotrener
Ela Kowalska testuje Deep Focus from Plants /fot. archiwum prywatne
Deep Focus From Plants, czyli jak pobudziłam swój mózg
Menstruacja w podróży
„Masz okres i szukaj wiatru w polu”. Podróżniczka o dostępności tamponów i podpasek w polskich wsiach i miasteczkach
Wyjechałaś na wakacje i musisz wziąć zwolnienie lekarskie? Nie zapomnij o jednym ważnym obowiązku
Wyjechałaś na wakacje i musisz wziąć zwolnienie lekarskie? Nie zapomnij o jednym ważnym obowiązku

Owsianka jest jednym z najpopularniejszych dań na śniadanie na całym świecie. Jej spożywanie jest bardzo korzystne dla organizmu, a płatki owsiane są bardzo cennym uzupełnieniem codziennej diety. Jak jeść płatki owsiane, żeby schudnąć, jakie składniki odżywcze się w nich znajdują i jakie korzyści wynikają z włączenia tego produktu do codziennej diety? Odpowiadamy na te i inne pytania.

Płatki owsiane – wartości odżywcze

Czy płatki owsiane są zdrowe? Oczywiście, że tak, a odpowiada za to chociażby fakt, że są one bogatym źródłem węglowodanów, witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ile kalorii mają płatki owsiane? 100 gramów płatków owsianych dostarcza 366 kcal. Dodatkowo w porcji znajduje się 7 gramów cennych kwasów tłuszczowych nienasyconych, a ponadto 54 gramy węglowodanów i 13,5 grama białka.

Codzienne spożywanie owsianki zapewnia także dostarczenie mikroskładników. Płatki owsiane są bardzo bogatym źródłem magnezu, żelaza, cynku, potasu i wapnia. Znajduje się w nich dużo błonnika, który reguluje pracę jelit i wpływa tym samym na odpowiednie funkcjonowanie układu pokarmowego. Płatki te zawierają także witaminy z grup B, witaminę E, a jeśli wytwarza się je z owsa słodowanego, czyli takiego, który rozpoczął już kiełkowanie, znajduje się w nich również witamina C. Obecność beta-glukanów, które są rozpuszczalne w wodzie, korzystnie oddziałuje na gospodarkę węglowodanową i lipidową, co wpływa na szereg właściwości zdrowotnych, w tym również zmniejsza poziom cholecystokininy, czyli hormonu głodu.

Płatki owsiane – właściwości

Osoby cierpiące na cukrzycę powinny włączyć płatki owsiane do swojej diety, ponieważ korzystnie wpływają one na regulowanie gospodarki węglowodanowej. Znajduje się w nich dużo błonnika, którego zaleganie w żołądku opóźnia proces jego opróżniania. Dzięki temu tempo rozkładania oraz wchłaniania składników odżywczych w jelicie cienkim jest wolniejsze, a glukoza we krwi pojawia się stopniowo, nie zaś skokowo. Długie gotowanie płatków owsianych bardziej jednak podnosi poziom cukru, dlatego cukrzycy powinni spożywać przede wszystkim owsiankę jedynie namoczoną w mleku albo w wodzie.

Wspomniany już wcześniej beta-glukan powleka przewód pokarmowy lepką warstwą, która jest odporna na działanie enzymów trawiennych. Warstwa ta wykazuje właściwości probiotyczne i stanowi pożywkę dla dobrych bakterii, natomiast frakcja nierozpuszczalna błonnika znajdującego się w owsie może poprawić pracę jelit i zagwarantować uczucie sytości. Odpowiada za to także fakt, iż płatki owsiane posiadają mnóstwo wartości odżywczych przy stosunkowo niewysokiej liczbie kalorii.

Błonnik obficie znajdujący się w płatkach owsianych wspomaga funkcjonowanie jelit i ułatwia przesuwanie mas kałowych. Usprawnione zostają tym samym procesy trawienne, a także zmniejsza się ryzyko wystąpienia zaparć. Regularne jedzenie tego przygotowywanego z owsa produktu zdecydowanie zmniejsza ilość cholesterolu wchłanianego do krwi, ponieważ błonnik wiąże cholesterol na swojej powierzchni i uniemożliwia jego dalsze absorbowanie. Dzięki tej właściwości poleca się owsiankę osobom cierpiącym z powodu podwyższonego poziomu cholesterolu.

Kobieta z grejpfrutem

Obniżyć za pomocą włączenia do diety płatków owsianych można również ciśnienie krwi – w tym zakresie działają one niemal równie skutecznie, co leki przeciwko nadciśnieniu. Godne uwagi są też ich właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające, które są zasługą awentramid znajdujących się w owsie. Hamują one produkcję cytokin zapalnych, które to związane są z tworzeniem pasm tłuszczowych w naczyniach.

Na kolację po owsiankę sięgać mogą natomiast osoby mające problemy z zasypianiem. W opisywanym produkcie znajdują się duże ilości magnezu, potasu, witaminy B6 (zwiększającej produkcję serotoniny w mózgu) i tryptofanu, który jest prekursorem serotoniny. W ciemności serotonina zamienia się natomiast w melatoninę, która reguluje funkcjonowanie zegara biologicznego.

Produkt ten znajduje swoje zastosowanie także jako naturalny kosmetyk, ponieważ znajdują się w nim przeciwutleniacze opóźniające procesy starzenia się organizmu. Są one środkiem pielęgnacyjnym, który łagodzi podrażnienia, odświeża i oczyszcza skórę. Działanie kwasów tłuszczowych nawilża skórę. Peeling przy użyciu płatków owsianych powinien być stosowany zwłaszcza przez osoby o skórze wrażliwej, gdyż zabieg ten pomaga zwłaszcza cerze wrażliwej, tłustej i zanieczyszczonej.

Jak przyspieszyć metabolizm?

Płatki owsiane – jak zrobić?

Jak gotować płatki owsiane, żeby były one zdrowe? Jednym ze sposobów na ich przyrządzenie jest przygotowanie ich na mleku roślinnym. Kilka łyżek tych płatków powinno się zalać niewielką ilością wrzątku i po kilku minutach, gdy napęcznieją, dolać mleka roślinnego, czyli np. sojowego, migdałowego lub owsianego. Do takiej owsianki można dodać owoce, nasiona albo orzechy. Jak zrobić płatki owsiane w bardziej egzotycznej wersji? Można wzbogacić ją wiórkami kokosowymi i nasionami chia, używając do jej przygotowania mleka kokosowego.

A jak sprawić, by płatki owsiany były bardziej wyraziste? Smak można wzbogacić chociażby pomarańczami albo malinami. Dołożenie do owsianki masła orzechowego lub kakao doskonale scala kremową konsystencję. Połączenie sezonowych owoców z orzechami, nasionami i gorzkim kakao jest natomiast przepisem na pełnowartościowe śniadanie, które jest pożywne i gwarantuje podaż antyoksydantów oraz składników mineralnych.

 

Bibliografia:

  1. Gibiński M. i in., Prozdrowotne  właściwości owsa i produktów owsianych, Żywność.  Nauka. Technologia. Jakość, 2005, 4 (45) Supl, 49-60.
  2. Lange E., Produkty  owsiane jako żywność funkcjonalna, Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 2010, 3 (70), 7-24.
  3. Zdrojewicz Z. i in., Wpływ spożywania płatków owsianych na organizm człowieka, Medycyna Rodzinna, 2017; 20(2): 118-123.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Śniadanie, które szkodzi

Parówki, dosładzane serki i inne, czyli czego nie podawać dziecku na śniadanie

6 sposobów na poprawę trawienia bez wyrzeczeń

Margaryna czy masło na cholesterol? Skład margaryny

Co jeść na śniadanie? / istock

7 rzeczy, których nie powinniśmy jeść na śniadanie

śniadanie

6 argumentów za tym, żeby jeść śniadanie

Pięć sposobów aby zepsuć sobie poranek

Pięć kroków aby początek dnia uczynić jeszcze trudniejszym. Sobie i dzieciom

Stres przed zawodami – co jeść?

Stres przed zawodami – co jeść?

Odwrócona piramida

Odwrócona piramida

Depresja starcza – objawy i leczenie depresji u seniora

samotna dziewczyna

„Jak nie masz co robić, to śpisz, żeby dzień, który ciągnie się jak nudne niedzielne popołudnie, jak najszybciej minął”. Trzy rozmowy o samotności

Katarzyna Rudnicka

SESJA TERAPEUTYCZNA: Pacjentem jest rodzina, a nie dziecko

Rak brodawki Vatera – przyczyny, objawy, leczenie

Olejek rycynowy na brwi i rzęsy – stosowanie, efekty

Maseczka z miodu – właściwości i domowe sposoby

Kobieta

Stresujesz się? Oddychaj! Kasia Bem radzi, jak w prosty sposób się rozluźnić

Koncert w bańkach

Niezwykły koncert w trakcie pandemii. Fani i zespół zamknięci w… bańkach!

Kardiolog dr Michał Chudzik

Zawał szkodzi sercu i… psychice. „To potężna bomba, która spada na człowieka i nie kończy się na szpitalu” – mówi dr n. med. Michał Chudzik

Domowa pizza… z kalafiora

Domowa pizza… z kalafiora

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta z problemami skórnymi

Wybroczyny (petocje) – co to jest, dlaczego powstają i jak sobie z nimi poradzić?

Bąbel po oparzeniu - dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Bąbel po oparzeniu – dowiedz się, jak leczyć pęcherze

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?