Przejdź do treści

Polacy spożywają prawie trzykrotnie za dużo soli. Mamy jednak dobrą wiadomość: szybko możemy się od niej odzwyczaić

Dodawanie soli do potraw / istock
Dodawanie soli do potraw / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Żarówka i napis: stop celebryzacji pseudonauki
Stop celebrytyzacji pseudonauki. Fundacje przeciwko rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji przez celebrytów
Rzekomobłoniaste zapalenie jelit występuje podczas antybiotykoterapii lub po jej zakończeniu.
Rzekomobłoniaste zapalenie jelit – objawy, leczenie i zapobieganie chorobie
Stopy i kwiatki
Masz uczucie ciężkich nóg? Zobacz, co najczęściej jest tego przyczyną i jak sobie pomóc. Wyjaśnia flebolog
Kobieta w czasie okresu
Co piątej Polce brakuje pieniędzy na podpaski. 30 proc. wierzy, że w trakcie okresu nie zajdzie w ciążę. Pierwsze takie badanie w naszym kraju
Antyoksydanty – produktów w których znajdziesz ich najwięcej
Antyoksydanty – oto lista produktów, w których znajdziesz ich najwięcej

Według zaleceń WHO, dzienne spożycie soli powinno zostać ograniczone do 5 g. A ile spożywają Polacy? Niemal trzykrotnie więcej! „Wartość ta obejmuje sól dodawaną do potraw przez nas samych oraz tą ‚ukrytą’ w gotowych potrawach i produktach spożywczych” – dodaje Agnieszka Pocztarska z „Czytamy etykiety”. Co warto wiedzieć o soli?

Słone przekąski

Słone przekąski są często przesolone” – pisze Agnieszka Pocztarska z „Czytamy Etykiety”.

I dodaje dalej: „Miłośniku soli mam dla ciebie dobrą informację: szybko możesz się od niej odzwyczaić.
Zdecydowanie ciężej jest odzwyczaić się od słodkości… Dlatego zacznij już od dzisiaj! Zamiast soli używaj ziół i zapomnij o solniczce. Zamiast sklepowych gotowych dań – gotuj sam i jedz więcej warzyw. Naprawdę warto!”

Jak wyjaśnia specjalistka, spożycie soli w Polsce zmniejszyło się z 15 g na osobę dziennie (w 1998 r.) do około 11 g. Warto też wiedzieć, że ta wartość obejmuje sól dodawaną do potraw przez nas samych oraz tą „ukrytą” w gotowych potrawach i produktach spożywczych. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nie powinno ono przekraczać 5 g dziennie.

„Zbyt duże ilości soli zjadają również dzieci. Winni są tu niestety dorośli, którzy dosalają potrawy dzieciom („tfu! jakie to niedobre! muszę to dosolić”) i pozwalają swoim pociechom na zjadanie słonych przekąsek. A dzieci lubią pochrupać chipsy lub paluszki…

Rodzice powinni również pamiętać o tym, że normy spożycia soli dla dzieci i młodzieży są niższe niż dla dorosłych i mieszczą się w przedziale od 1,9 g do najwyżej 3,75 g na osobę dziennie (w zależności od wieku i zapotrzebowania energetycznego). Czytając etykietę chipsów w sklepie zwróć uwagę, że ilość soli podana na opakowaniu zazwyczaj pokazuje ilość soli w 150 g, a nie w całym opakowaniu” – czytamy w poście.

Agnieszka Pocztarska / Czytamy Etykiety

Jak w prosty sposób ograniczyć ilość soli w diecie?

Ekspertka z „Czytamy Etykiety” w swoim poście opisała także przykłady na to, jak w prosty sposób ograniczyć ilość soli w diecie.

  1. Usuń solniczkę ze stołu, zamiast tego korzystaj z pieprzu i ziół.
  2. Zmniejsz ilość soli używanej do przygotowywania potraw.
  3. Jeśli musisz – sól dodawaj pod koniec gotowania.
  4. Do potraw dodawaj świeże i suszone zioła.
  5. Możesz używać soli sodowo-potasowej, która zawiera mniej sodu.
  6. Wybieraj produkty świeże zamiast przetworzonych (np. groszek).
  7. Czytaj informacje na etykietach – wybieraj produkty o niższej zawartości soli!
  8. W miarę możliwości zastąp wędliny kupowane w sklepie na mięso przygotowywane w domu.
  9. Warzywa, w tym sałatki i surówki, oraz dodatki do posiłków, jak np. pomidory, ogórki podawaj bez soli.
  10. Gotowe dania w proszku, pikle, koncentraty, wędzone, w puszkach powinny być spożywane rzadko i w małych ilościach.

Dlaczego należy ograniczać spożycie soli?

Nadmiar soli w diecie jest czynnikiem ryzyka:

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Wczoraj był cukier, a dzisiaj SÓL! ❌Słone przekąski są często przesolone🧂🧂🧂 Miłośniku soli mam dla Ciebie dobrą informację: szybko możesz się od niej odzwyczaić. Zdecydowanie ciężej jest odzwyczaić się od słodkości… Dlatego zacznij już od dzisiaj! Zamiast soli używaj ziół i zapomnij o solniczce. Zamiast sklepowych gotowych dań – gotuj sam i jedz więcej warzyw. Naprawdę warto! 👍 Spożycie soli w Polsce zmniejszyło się z 15 g na osobę dziennie (w 1998 r.) do około 11 g. Pamiętaj, że ta wartość obejmuje sól dodawaną do potraw przez nas samych oraz tą „ukrytą” w gotowych potrawach i produktach spożywczych. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nie powinno ono przekraczać 5 g dziennie. Zbyt wysokie ilości soli zjadają również dzieci. Winni są tu niestety dorośli, którzy dosalają potrawy dzieciom („tfu! jakie to niedobre! muszę to dosolić” i pozwalają swoim pociechom na zjadanie słonych przekąsek. A dzieci lubią pochrupać chipsy lub paluszki… 😳 Rodzice powinni również pamiętać o tym, że normy spożycia soli dla dzieci i młodzieży są niższe niż dla dorosłych i mieszczą się w przedziale od 1,9 g do najwyżej 3,75 g na osobę dziennie (w zależności od wieku i zapotrzebowania energetycznego). Czytając etykietę chipsów w sklepie zwróć uwagę, że ilość soli podana na opakowaniu zazwyczaj pokazuje ilość soli w 150g a NIE CAŁYM OPAKOWANIU ❌❌ #czytamyetykiety #sol #sól #salt #przekaski #snack #snacks #zdrowie

Post udostępniony przez Agnieszka Pocztarska (@czytamyetykiety)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta na trądzik / pexels

Czym powodowane są problemy z trądzikiem? Dietetyczka Paulina Ihnatowicz ma dla nas odpowiedź

3 jogurty naturalne i wiśnie. Wszystko położone na obrusie

Chcesz być zdrowa i mieć piękną skórę? Jedz codziennie te produkty!

Dieta na piękne włosy

Dieta na piękne włosy. Są tkanką martwą, dlatego by były w dobrej kondycji, trzeba wzmacniać je od środka

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Zakupy podczas pandemii / rawpixel

Kuchnia w dobie kwarantanny. Dlaczego Polacy kupują makaron i ser żółty?

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Białko źródłem zdrowia? Nie zawsze! Tak samo jak w przypadku tłuszczów, są dobre i złe źródła białka

Białko źródłem zdrowia? Nie zawsze! Tak samo jak w przypadku tłuszczów, są dobre i złe źródła białka

Cholesterol w diecie / istock

Po co nam cholesterol? Dietetyczka Zofia Suszka wyjaśnia, czy jest on nam potrzebny do życia

Pektyny w diecie i medycynie

Pektyny w diecie i medycynie

Drożdże - czym je zastąpić? / istock

Drożdże to towar deficytowy w czasach pandemii. Dietetyczka wyjaśnia, czy możemy je czymś zastąpić

Zdrowo dla odmiany - Ania Makowska / x-news

Anna Makowska, czyli Doktor Ania: śmieszy mnie napis „bez konserwantów” na serku, który nigdy wcześniej ich nie zawierał

Sok z aronii - jak go zrobić i jakie ma właściwości?

Sok z aronii – jak go zrobić i jakie ma właściwości?

Weganizm a wegetarianizm - na czym polegają różnice?

Weganizm a wegetarianizm – na czym polegają różnice?

Ewa Chodakowska / Purella

Ewa Chodakowska: ważne, aby określić realny cel, a w jego realizacji podążać małymi krokami

Spermidyna w jabłkach / istock

Spermidyna pomoże ci zachować długowieczność. Czym jest substancja, o której wszyscy mówią?

Ania Starmach / Purella

Ania Starmach o superfoods: Kraj pochodzenia jest gwarancją jakości. Jeśli produkty nie posiadają informacji o pochodzeniu surowca to znaczy, że są z Chin, a takich powinniśmy się wystrzegać

Owsianka w insulinooporności / istock

7 produktów, które warto spożywać w insulinooporności

Adele / gettyimages

Dieta Adele. Adele schudła kilkadziesiąt kilogramów dzięki specjalnej diecie. Chodzi o dietę sirtfood. Jakie są jej zasady?

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

Dieta a płodność / freepik.com

Płodność – czy da się wspierać ją zdrowym odżywianiem? Dietetyczka odpowiada

Dzień pod znakiem selera

Dzień pod znakiem selera

mięso

Dieta karniwora – jakie daje efekty? Co mówi o niej ekspert?

Sól w diecie / Emmy Smith / Unsplash

1,3 kg pomidorów ma tyle sodu co jedna łyżka ketchupu. Sól szkodzi twojemu zdrowiu. Czy wiesz, jak bardzo?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?