Przejdź do treści

Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej

Jurek Owsiak i Aleksander Baron
Instagram.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

O tym, że zjawisko hejtu w internecie to poważny problem społeczny, przekonują się nie tylko osoby publiczne czy bardziej i mniej znani influencerzy, ale również młodzież, dla której internet jest podstawowym źródłem wiedzy i narzędziem komunikacji. Działania przeciwdziałające mowie nienawiści podejmuje coraz więcej fundacji. Jurek Owsiak zapowiedział debatę „Ja nie hejtuję, ja rock’n’rolluję” zorganizowaną przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich i WOŚP. Z kolei Fundacja Orange rozpoczęła kampanię społeczną #JestNasWięcej, pokazującą, że hejterzy są w mniejszości wobec kulturalnie komentujących internautów. Jej ambasadorami zostali Tomson i Baron – muzycy z zespołu Afromental.

W świecie wirtualnym pozwalamy sobie na o wiele więcej niż w świecie realnym. Poczucie bezkarności i wrażenie anonimowości sprzyja zmniejszeniu zahamowań w formułowaniu odważnych opinii i sądów. Temat hejtu i przemocy w internecie od lat jest analizowany przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka, ponieważ na te zjawiska najbardziej narażona jest młodzież.

82,5 proc. badanych wśród dzieci i młodzieży łączy się codziennie z siecią przez telefon a ponad 72 proc. z nich ma swoje profile w serwisach społecznościowych – wynika z raportu EU Kids Online 2018 opracowanego przez zespół naukowców z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. Raport EU Kids Online został oparty na przeprowadzonych w 2018 r. badaniach kwestionariuszowych na grupie dzieci i młodzieży w wieku od 9 do 17 lat. Próba objęła 1249 uczniów spośród 90 szkół europejskich.

Wśród najważniejszych wniosków z raportu można przeczytać, że tylko 28 proc. nastolatków zadeklarowało, że nie miało styczności ze szkodliwymi treściami w internecie. Co 3 nastolatek spotkał się co najmniej raz w roku z mową nienawiści a 27 proc. z nich przyznało, że jest sprawcą agresji.

Jurek Owsiak

Otwarta debata dotycząca przeciwdziałania mowie nienawiści

Najbardziej narażone są dzieci, które nie zostały objęte odpowiednią opieką ze strony osób dorosłych, z którymi nie rozmawiali rodzice, których nie wspierali nauczyciele. W przeciwdziałanie zjawisku mowy nienawiści w Polsce zaangażowała się Fundacja WOŚP i Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Fundacja Orange. Prezes Fundacji WOŚP w programie „Wstajesz i wiesz” zapowiedział debatę „Ja nie hejtuję, ja rock’nrolluję”, która odbędzie się 29 marca w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Jej celem ma być znalezienie i omówienie konkretnych rozwiązań zmierzających do ograniczenia zjawiska mowy nienawiści.

Na stronie internetowej Fundacji czytamy, że debata nie będzie koncentrować się na wymianie osobistych doświadczeń zetknięcia się hejtem ani na analizowaniu zjawiska. Podstawą spotkania ma być rozmowa o zmianach w prawie, zmianach dotyczących funkcjonowania mediów, akcjach edukacyjnych i innych sposobach na walkę z mową nienawiści. Debatę otworzą Jurek Owsiak – prezes zarządu WOŚP oraz dr Adam Bodnar – Rzecznik Praw Obywatelskich.

– Postanowiliśmy zrobić debatę otwartą, można się na nią zapisać, na naszych stronach jest dokładny adres – poinformował w rozmowie z TVN24 szef Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. – Młodzi ludzie chętnie słuchają. Jeżeli ta dyskusja jest żywa, jest dobrze poprowadzona, to istotnie możemy się dużo rzeczy dowiedzieć – dodał.

Uczestniczki kampanii Rimmel #iwillnotbedeleted

Akcja społeczna #JestNasWięcej

Fundacja Orange zorganizowała akcję #JestNasWiecej, skierowaną nie tylko do młodzieży, ale również do ich rodziców oraz wychowawców. Twórcy kampanii dostrzegli, że w obliczu hejtu młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7 proc.) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8 proc.) to powszechne reakcje.

– Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38 proc. młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – powiedziała Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.

Twórcy kampanii chcą pokazać, że hejtujący w sieci są w zdecydowanej mniejszości. Na stronie Jest Nas Więcej młodzież znajdzie praktyczne porady i informacje o tym, jak reagować na mowę nienawiści oraz co robić, gdy jest się świadkiem hejtu. Nastolatkowie dowiedzą się także, czym jest konstruktywna krytyka.

Nie daj się sprowokować. Często złośliwe komentarze powstają z nudów - dlatego nie dawaj pożywki trollom i nie odpowiadaj im w ich stylu

O co chodzi z pomarańczową sznurówką?

Symbolem akcji jest pomarańczowa sznurówka. Paczkę sznurówek możesz otrzymać, wypełniając formularz na stronie. Takie sznurówki noszą już Tomson i Baron, muzycy zespołu Afromental, którzy przyłączyli się do działań Fundacji Orange.

– Komentarze w sieci to często prawdziwe bagno. Łatwiej trafić na diss, niż na serdeczną opinię. My już przeszliśmy swoją drogę z hejtem i potrafimy sobie z tym radzić, ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, kto głośniej szczeka. Z tym problemem nie jesteś sam. Pamiętaj, że jest nas więcej! Nas – osób, które są przeciwne wszystkim chamskim komentarzom w sieci. Przyłącz się do akcji Fundacji Orange i załóż pomarańczową sznurówkę. Powiedzmy razem „nie” hejtowi – mówią muzycy w spocie promującym akcję #JestNasWięcej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: