Przejdź do treści

Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej

Jurek Owsiak i Aleksander Baron
Instagram.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Raw bars - zdrowe mrożone batony
Raw bars – zdrowe mrożone batony
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie

O tym, że zjawisko hejtu w internecie to poważny problem społeczny, przekonują się nie tylko osoby publiczne czy bardziej i mniej znani influencerzy, ale również młodzież, dla której internet jest podstawowym źródłem wiedzy i narzędziem komunikacji. Działania przeciwdziałające mowie nienawiści podejmuje coraz więcej fundacji. Jurek Owsiak zapowiedział debatę „Ja nie hejtuję, ja rock’n’rolluję” zorganizowaną przez Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich i WOŚP. Z kolei Fundacja Orange rozpoczęła kampanię społeczną #JestNasWięcej, pokazującą, że hejterzy są w mniejszości wobec kulturalnie komentujących internautów. Jej ambasadorami zostali Tomson i Baron – muzycy z zespołu Afromental.

W świecie wirtualnym pozwalamy sobie na o wiele więcej niż w świecie realnym. Poczucie bezkarności i wrażenie anonimowości sprzyja zmniejszeniu zahamowań w formułowaniu odważnych opinii i sądów. Temat hejtu i przemocy w internecie od lat jest analizowany przez Biuro Rzecznika Praw Dziecka, ponieważ na te zjawiska najbardziej narażona jest młodzież.

82,5 proc. badanych wśród dzieci i młodzieży łączy się codziennie z siecią przez telefon a ponad 72 proc. z nich ma swoje profile w serwisach społecznościowych – wynika z raportu EU Kids Online 2018 opracowanego przez zespół naukowców z Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego. Raport EU Kids Online został oparty na przeprowadzonych w 2018 r. badaniach kwestionariuszowych na grupie dzieci i młodzieży w wieku od 9 do 17 lat. Próba objęła 1249 uczniów spośród 90 szkół europejskich.

Wśród najważniejszych wniosków z raportu można przeczytać, że tylko 28 proc. nastolatków zadeklarowało, że nie miało styczności ze szkodliwymi treściami w internecie. Co 3 nastolatek spotkał się co najmniej raz w roku z mową nienawiści a 27 proc. z nich przyznało, że jest sprawcą agresji.

Jurek Owsiak

Otwarta debata dotycząca przeciwdziałania mowie nienawiści

Najbardziej narażone są dzieci, które nie zostały objęte odpowiednią opieką ze strony osób dorosłych, z którymi nie rozmawiali rodzice, których nie wspierali nauczyciele. W przeciwdziałanie zjawisku mowy nienawiści w Polsce zaangażowała się Fundacja WOŚP i Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Fundacja Orange. Prezes Fundacji WOŚP w programie „Wstajesz i wiesz” zapowiedział debatę „Ja nie hejtuję, ja rock’nrolluję”, która odbędzie się 29 marca w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie. Jej celem ma być znalezienie i omówienie konkretnych rozwiązań zmierzających do ograniczenia zjawiska mowy nienawiści.

Na stronie internetowej Fundacji czytamy, że debata nie będzie koncentrować się na wymianie osobistych doświadczeń zetknięcia się hejtem ani na analizowaniu zjawiska. Podstawą spotkania ma być rozmowa o zmianach w prawie, zmianach dotyczących funkcjonowania mediów, akcjach edukacyjnych i innych sposobach na walkę z mową nienawiści. Debatę otworzą Jurek Owsiak – prezes zarządu WOŚP oraz dr Adam Bodnar – Rzecznik Praw Obywatelskich.

– Postanowiliśmy zrobić debatę otwartą, można się na nią zapisać, na naszych stronach jest dokładny adres – poinformował w rozmowie z TVN24 szef Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. – Młodzi ludzie chętnie słuchają. Jeżeli ta dyskusja jest żywa, jest dobrze poprowadzona, to istotnie możemy się dużo rzeczy dowiedzieć – dodał.

Uczestniczki kampanii Rimmel #iwillnotbedeleted

Akcja społeczna #JestNasWięcej

Fundacja Orange zorganizowała akcję #JestNasWiecej, skierowaną nie tylko do młodzieży, ale również do ich rodziców oraz wychowawców. Twórcy kampanii dostrzegli, że w obliczu hejtu młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii (56,7 proc.) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8 proc.) to powszechne reakcje.

– Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38 proc. młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – powiedziała Ewa Krupa, prezeska Fundacji Orange.

Twórcy kampanii chcą pokazać, że hejtujący w sieci są w zdecydowanej mniejszości. Na stronie Jest Nas Więcej młodzież znajdzie praktyczne porady i informacje o tym, jak reagować na mowę nienawiści oraz co robić, gdy jest się świadkiem hejtu. Nastolatkowie dowiedzą się także, czym jest konstruktywna krytyka.

Nie daj się sprowokować. Często złośliwe komentarze powstają z nudów - dlatego nie dawaj pożywki trollom i nie odpowiadaj im w ich stylu

O co chodzi z pomarańczową sznurówką?

Symbolem akcji jest pomarańczowa sznurówka. Paczkę sznurówek możesz otrzymać, wypełniając formularz na stronie. Takie sznurówki noszą już Tomson i Baron, muzycy zespołu Afromental, którzy przyłączyli się do działań Fundacji Orange.

– Komentarze w sieci to często prawdziwe bagno. Łatwiej trafić na diss, niż na serdeczną opinię. My już przeszliśmy swoją drogę z hejtem i potrafimy sobie z tym radzić, ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, kto głośniej szczeka. Z tym problemem nie jesteś sam. Pamiętaj, że jest nas więcej! Nas – osób, które są przeciwne wszystkim chamskim komentarzom w sieci. Przyłącz się do akcji Fundacji Orange i załóż pomarańczową sznurówkę. Powiedzmy razem „nie” hejtowi – mówią muzycy w spocie promującym akcję #JestNasWięcej.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta z laptopem

„Język przemocy jest stosowany przez jednostki pragnące poklasku, władzy, podziwu”. Psycholożka o mowie nienawiści w internecie

„Nie bądź chamem”. Janusz Chabior kontra internetowi „Janusze promocji”. Zobacz kolejny świetny spot kampanii OLX

Kobiety bez kompleksów, nowe podejście do hejtu i historyczne fotografie. Sprawdź, czym zachwycił nas kwiecień

Sprite walczy z nienawiścią w Internecie. „Z miłością do hejterów” – właśnie tak powinny wyglądać reklamy!

„Jestem niesamowita”, „Nie przepraszam za…”. Marzec należał do kobiet. Oto nasze podsumowanie miesiąca

Pożegnaliśmy luty. Co się działo ważnego, na co zwróciliśmy uwagę, co nas poruszyło, czyli podsumowanie miesiąca

Kobieta mająca wysportowane ciało

I tak źle, i tak nie dobrze. Dlaczego nawet wysportowanym dziewczynom obrywa się w sieci?

grafika w kształciePolski złozona z ludzi trzymających się za ręce i serduszko wośp z widocznym jedynie napisem pomocy

Artyści przeciwko mowie nienawiści. Zobacz ich rysunki pełne emocji

Nike

Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

Kręgosłup kocha siłownię, ale…

„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe

Adidas

Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet

żywność w supermarkecie

Koniec z marnowaniem żywności w marketach. Zaczyna obowiązywać nowa ustawa

https://limebands.pl/

Boisz się, że ktoś na imprezie dosypie ci czegoś do drinka? Bransoletka LimeBands może pomóc w wykryciu GHB

istockphoto.com

„Kogo nie kangurujecie? 11-letniego Wojtka, 9-letniego Bartka, 12-letniej Sandry….” Internautka napisała gorzką prawdę o tuleniu maluchów w ośrodkach preadopcyjnych

istockphoto.com

„Gdy kobieta pokazuje światu spoconą pachę to przeważnie jest to nieestetyczne” – dwie aktywistki poruszyły ważny temat

istockphoto.com

Jak polubić swoją pracę?

Profile ciałopozytywne na Instagramie, które warto znać! Pokochaj swoje ciało. Te profile ci w tym pomogą

grimes

Grimes: tylko dlatego, że chcę być traktowana na równi z resztą świata, ludzie uważają, że występuję przeciwko mężczyznom

Zrób detoks mieszkania

Zrób detoks mieszkania i żyj bez toksyn

Z każdym rokiem starsi. Jak pokonać lęk przed upływem czasu?

Nie może pani zostać w domu? Ciąża jako społeczny ciężar

Paulina Łopatniuk

Nie jest tak, że elegancko zapakowane wycinki przyjeżdżają w pudełkach gotowe do oglądania. Jelito trafia do nas w wiadrze lub słoiku z formaliną – mówi Paulina Łopatniuk, patomorfolożka

tatuaż

Tatuaż – co powinnaś wiedzieć, zanim się na niego zdecydujesz? Dermatolożka o przeciwwskazaniach i ewentualnym ryzyku