Przejdź do treści

„Porównać to można do samochodów: rodzaj bakterii, np. Lactobacillus to taka marka – Mercedes”. O tym, czy kefir to naturalny probiotyk, tłumaczy lekarka Małgorzata Ponikowska

małgorzata ponikowska
zdjęcie: https://www.instagram.com/dr_malgorzata/?utm_source=ig_embed
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta z bólem głowy
Zatokowy ból głowy – jak go rozpoznać i leczyć?
dynia
Dynia to królowa metamorfoz. Tym razem proponujemy ją nafaszerować
kobieta w lustrze
Kilka słów o akceptowaniu swojego ciała
Domowa przyprawa korzenna
Domowa przyprawa korzenna. Można jej używać nie tylko do pieczenia!
środki antykoncepcyjne
Antykoncepcja skrojona na miarę. Ginekolożka omawia wszystkie metody antykoncepcji

„Pij kefir, to naturalny probiotyk”, słyszałaś o tym? Czy jest to faktycznie prawda? Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które podane w odpowiedniej ilości mają korzystny wpływ na zdrowie. Małgorzata Ponikowska to lekarka, która na swoim instagramowym profilu obala medyczne i żywieniowe mity, tym razem wzięła pod lupę… kefir. 

Probiotyki to specyficzne szczepy mikroorganizmów, które mają korzystny wpływ na nasz organizm. Skracają czas trwania biegunki infekcyjnej, wzmacniają odporność, chronią przed patogenami, zmniejszają ryzyko alergii, regulują metabolizm i pracę jelit. Nieustannie pojawiają się kolejne badania pokazujące nowe zalety probiotyków, a to skłania coraz więcej osób do sięgania właśnie po nie. Kiszone ogórki, kiszona kapusta, kefir? No właśnie, jak to jest z tym kefirem?

Informacja, że w kapsułce, którą łykamy jest np. Lactobacillus jest niewystarczająca! Lactobacillus to rodzaj bakterii, a w obrębie każdego rodzaju mamy wiele gatunków, a wśród gatunków znajduje się wiele szczepów!

napisała Małgorzata Ponikowska pod swoim zdjęciem na Instagramie

View this post on Instagram

Czy kefir to faktycznie naturalny probiotyk? ➡️Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które podane w odpowiedniej ilości wywierają korzystny wpływ na zdrowie gospodarza – definicja prosta, jak budowa cepa, ale diabeł tkwi w szczegółach! ➡️Żeby mówić o danej bakterii, że jest probiotykiem, musimy ją dokładnie określić i przebadać – jednostką taksonomiczną (=klasyfikacyjną), która nas insteresuje jest SZCZEP. ➡️Informacja, że w kapsułce, którą łykamy jest np. Lactobacillus jest niewystarczająca! Lactobacillus to rodzaj bakterii, a w obrębie każdego rodzaju mamy wiele gatunków, a wśród gatunków znajduje się wiele szczepów! ➡️Porównać to można do samochodów: rodzaj bakterii, np. Lactobacillus to taka marka – Mercedes. Następnie gatunek bakterii, czyli "rhamnosus" w nazwie "Lactobacillus rhamnosus", możemy porównać do klasy – np. klasa C. Ale przecież samochody w obrębie tej klasy też bardzo się różnią między sobą – są diesle, te na benzynę, 4matic, AMG… różne kolory oczywiście też! 😉 I tak samo jest z bakteriami – musimy określić dokładny SZCZEP, który nas interesuje – jest to trzeci człon w nazwie, czyli "GG" w Lactobacillus rhamnosus GG. ➡️Taki probiotyk musi być zdolny, żeby po spożyciu przejść przez układ pokarmowy aż do jelita grubego i osiedlenić się tam. Wcale nie jest to łatwe, gdyż kwas solny w żołądku ma za zadanie zabijać wszelkie drobnoustroje, które trafiają tam z pożywieniem. Nie bez kozery probiotyki apteczne pakowane są w kapsułki DOJELITOWE – takie, które uwolnią swą zawartość dopiero w jelicie. ➡️Bakterie probiotyczne, żeby osiedlić się w jelicie muszą trafić tam w odpowiedniej ilości. Odpowiedzcie więc sobie na pytania: ❔Czy na kefirze widzieliście kiedykolwiek dokładne deklaracje, jakie bakterie zawiera? ❔Czy macie gwarancję, że zawarte w nim bakterie dotrą nieuszkodzone do jelita grubego? ❔Czy wiecie ile ich jest? ➡️Historia probiotyków zaczęła się wprawdzie od badań Miecznikowa nad produktami fermentacji mlekowej, ale w dobie dzisiejszej technologii produkcji żywności i stanu naszej wiedzy, nazywanie kefirów i jogurtów "naturalnymi probiotykami" jest mocno nieprecyzyjne.😉 ➡️Już niebawem post o konkretnych szczepach w konkretnych chorobach👩‍⚕️

A post shared by Malgorzata Ponikowska (@dr_malgorzata) on

Małgorzata Ponikowska to lekarka, której profil na Instagramie śledzi prawie 2 tys. użytkowników. Dzieli się medyczną wiedzą, kulisami życia lekarza i obala żywieniowe mity. W ostatnim czasie poruszyła kwestię obecności probiotyków w kefirze. W końcu nierzadko można usłyszeć: „Pij kefir, to naturalny probiotyk”. – Żeby mówić o danej bakterii, że jest probiotykiem, musimy ją dokładnie określić i przebadać – jednostką taksonomiczną (=klasyfikacyjną), która nas interesuje jest SZCZEP, napisała pod swoim zdjęciem.

Porównać to można do samochodów: rodzaj bakterii, np. Lactobacillus to taka marka - Mercedes. Następnie gatunek bakterii, czyli "rhamnosus" w nazwie "Lactobacillus rhamnosus", możemy porównać do klasy
- np. klasa C. Ale przecież samochody w obrębie tej klasy też bardzo się różnią między sobą - są diesle, te na benzynę, 4matic, AMG... różne kolory oczywiście też! 😉 I tak samo jest z bakteriami - musimy określić dokładny SZCZEP, który nas interesuje - jest to trzeci człon w nazwie, czyli "GG" w Lactobacillus rhamnosus GG.
➡️Taki probiotyk musi być zdolny, żeby po spożyciu przejść przez układ pokarmowy aż do jelita grubego i osiedlić się tam. Wcale nie jest to łatwe, gdyż kwas solny w żołądku ma za zadanie zabijać wszelkie drobnoustroje, które trafiają tam z pożywieniem. Nie bez kozery probiotyki apteczne pakowane są w kapsułki DOJELITOWE - takie, które uwolnią swą zawartość dopiero w jelicie.
➡️Bakterie probiotyczne, żeby osiedlić się w jelicie muszą trafić tam w odpowiedniej ilości.

Kiszona kapusta

Jak wybrać dobry probiotyk?

Skoro wiemy już, że określenie każdego kefiru, który wpadnie nam w oko, naturalnym probiotykiem, nie jest precyzyjne i poprawne, jak w takim razie wybrać dobry probiotyk?

Aby szczep mógł być uznany za probiotyczny musi między innymi osiągnąć swoje docelowe miejsce, najczęściej przewód pokarmowy, a co za tym idzie powinien być odporny na działanie obniżonego pH i obecność kwasów żółciowych. Dlatego powinny to być szczepy sprawdzone w badaniach klinicznych.

fragment artykułu „Probiotyki – za i przeciw” dr Moniki Wanke-Rytt z Kliniki Pediatrii z Oddziałem Obserwacyjnym Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Wybierając probiotyk, powinniśmy kierować się więc kilkoma ważnymi informacjami.

Szczep

Na opakowaniu szukajmy nie tylko informacji o rodzaju (np. Lactobacillus) i gatunku bakterii (np. Lactobacillus rhamnosus), ale również szczepie wyrażonym kodem literowo-cyfrowym (np. Lactobacillus rhamnosus HN001).

Właściwości probiotyczne zależą właśnie od szczepów, dlatego jeśli kupujemy gotowy produkt w postaci suplementu lub preparatu farmaceutycznego, powinniśmy znaleźć na nim dokładną informację.

Data ważności

Im bliżej terminu ważności, tym dobrych bakterii może ubywać, wówczas nie dostarczymy organizmowi odpowiedniej dawki. Jeśli produkt jest przeterminowany, możliwe, że nie ma już żadnych właściwości probiotycznych. Narodowy Instytut Leków oceniał probiotyki w czasie od produkcji do końca terminu ważności, w celu określenia, czy liczba bakterii jest stabilna z biegiem czasu. Aż 50 na 56 próbek nie posiadało stabilności liczby żywych bakterii. – Wraz z upływem czasu, jeszcze w okresie przydatności do spożycia, następował dynamiczny spadek liczby żywych komórek bakterii. Zdarzało się, że liczba żywych, korzystnych dla zdrowia bakterii w części próbek spadła miliardkrotnie – czytamy.

Opakowanie i przechowywanie

Bakterie probiotyczne to organizmy żywe, są podatne na różne czynniki i nie istnieją wiecznie. Są wrażliwe m.in. na światło i temperaturę. Opakowanie powinno uniemożliwiać dotarcie do środka promieniowania UV (np. ciemne szkło), a my powinniśmy zwrócić uwagę na odpowiednie przechowywanie. Niektóre preparaty trzeba trzymać w lodówce, o czym informację znajdziemy w ulotce.

View this post on Instagram

Dlaczego powinniśmy dbać o swoją mikroflorę jelitową i jak robić to dobrze? ➡️Bakterie jelitowe, aby funkcjonować potrzebują pożywienia. Ponieważ bytują w końcowym odcinku przewodu pokarmowego, do ich dyspozycji pozostają… resztki. Resztki, czyli to, czego człowiek nie strawił i nie przyswoił. Ale jak wiemy, z bogatego stołu i okruchy bogate…. ➡️Im nasza dieta bogatsza jest w BŁONNIK, czyli wg definicji polimery węglowodanów nietrawione i niewchłaniane w jelicie cienkim, tym więcej pożywienia mają nasze bakterie. ➡️Będąc bardziej szczegółowym, nasze bakterie potrzebują PREBIOTYKÓW – tak właśnie nazywamy substancje, które po spożyciu są w stanie niestrawione dotrzeć do jelita grubego i mają udokumentowany pozytywny wpływ na korzystne bakterie jelitowe (ocenia się głównie wpływ na Bifidobacterie i Lactobacillusy) oraz na zdrowie człowieka. ➡️Najbardziej znane prebiotyki to oligofruktoza, znana też jako fruktooligosacharyd i inulina – te substancje znajdziemy w naszej swojskiej cebuli, cykorii, porze, bananach, karczochu, życie owsie. ➡️Nie zapominajmy jednak, że do prebiotyków można też zaliczyć celulozę, hemicelulozę, pektyny, skrobię oporną – czyli substancje stanowiące podstawowy skład warzyw, owoców i pełnych ziaren zbóż. ➡️No dobrze, bakterie nakarmione, ale co ma z tego gospodarz, czyli człowiek? Ano – dzięki dobremu zaopatrzeniu, bakterie produkują krótołańcuchowe kwasy tłuszczowe (SCFA – ang. short chain fatty acids). ➡️SCFA to ambrozja dla naszych jelit – substancje te są idealnym źródłem energii dla enterocytów, czyli komórek nabłonka jelitowego. Dodatkowo przekazują sygnały komórkom i wpływają na ekspresję genów (są inhibitorem deacetylazy histonowej). ➡️Dzięki SFCA spada wytwarzanie mediatorów zapalnych (m.in.IL-6, IL-12), a także stymulowany jest rozwój pożądanych limfocytów Treg – mają one bardzo duże znaczenie w chorobach autoimmunologicznych i o podłożu zapalnym. WNIOSKI: Nasza dieta powinna opierać się na warzywach, owocach i produktach pełnoziarnistych. Skorzystają na tym i bakterie jelitowe i my 😉😊😁 #zdroweodżywianie #zdrowejedzenie #warzywa #owoce #dietabezdiety #jem #dietetycznie #lubiejeść #jedzonko #kochamjeść

A post shared by Malgorzata Ponikowska (@dr_malgorzata) on

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta na zakupach spożywczych

Dietetyczka kontra singielka, czyli o błędach jednoosobowych zakupów

brokuł

Moc właściwości zdrowotnych ukryta w zielonej główce. Jak przygotować króla warzyw – brokuła?

Słoiki z kiszonymi ogórkami. Ręka wkłada ogórka do słoika

Kiszonki idealne na wzmocnienie odporności. Poznaj korzyści płynące z jedzenia kiszonych warzyw

Apteka / istockphoto.com

GIF wycofuje dwie serie popularnego probiotyku. Przyczyną wada jakościowa

Kiszona kapusta / istockphoto.com

Probiotyk a prebiotyk. Czym się od siebie różnią?

Kapusta kiszona / istockphoto.com

Probiotyk, prebiotyk, synbiotyk. Czy wiesz, czym są? Dietetyczka kliniczka dobrze to wyjaśniła

Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka

Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka

Podjadanie między posiłkami / unsplash.com

Podjadasz między posiłkami? Dietetyczka Anna Reguła wie, dlaczego

Jedzenie na mieście / istockphoto.com

Jadasz na mieście? Dietetyczka przestrzega przed złymi decyzjami, które mogą zrujnować twoją sylwetkę

Trendy kulinarne 2020 / istockphoto.com

Co będziemy jeść w nadchodzącym roku? Znamy najnowsze trendy kulinarne. Nam się podoba!

„Żaden inny narząd tak mocno, jak narząd bakteryjny, nie wpływa na funkcjonowanie każdej komórki w naszym organizmie” – mówi doktor nauk biologicznych Patrycja Szachta

8 rzeczy, które trzeba wiedzieć o fast foodach

8 rzeczy, które powinnaś wiedzieć o fast foodach

unsplash.com

Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną? Odpowiadamy!

istockphoto.com

Wiesz co oznacza trójkąt z cyfrą 7 na opakowaniu twoich ulubionych produktów? Mama Chemik wyjaśnia

Soki owocowe – czy można je przedawkować? Wyjaśnia dietetyczka

11 produktów, które możesz zjeść po terminie ważności

11 produktów, które możesz zjeść po terminie ważności

istockphoto.com

Olej palmowy? „Nieetyczny, zły i trzeba go unikać” – piszą eksperci z „Czytamy Etykiety”

„PMS da się w wielu aspektach okiełznać”. Dietetyczka o tym, co może nasilać zespół napięcia przedmiesiączkowego

probiotyki brzuch

Jak wybrać dobry probiotyk?

istockphoto.com

Jelita to nasz drugi mózg. To, co jesz, ma na niego duży wpływ

cynamon

Nie tylko na przeziębienie. Dietetyczka o wpływie cynamonu na PCOS

Grill nie musi być niezdrowy. Mamy kilka cennych wskazówek

dieta ziemniaki

Co jeść, żeby nie być głodną? „Dietetycy nie na żarty” odpowiadają

Kombucza – stwórz sobie własny probiotyk

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.