Przejdź do treści

Powrót do formy po świętach. Anna Stefanczyk: najważniejsze jest racjonalne podejście, które pozwoli utrzymać motywację, nie zniechęci nas i sprawi frajdę

Diwe kobiety biegną przez las
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Krótka Instrukcja. O Poronieniu – zobacz, jak powstawała. O czym jest? WIDEO
Całująca się para
Preferencje seksualne a zaburzenia parafilne. Czym się od siebie różnią i dlaczego to istotna różnica? Wyjaśnia seksuolożka Małgorzata Iwanek
Stelios Kerasidis / instagram
„Bądźmy jeszcze cierpliwi, a wkrótce będziemy mogli znów pływać w morzu…” Posłuchajcie 7-letniego geniusza i jego „walca izolacji”
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Lubczyk i jego właściwości zdrowotne
Jajka - wielkanoc
Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

W swięta niemalże nie odchodzimy od stołu. Najpierw przygotowanie potraw, próbowanie, jedzenie, dojadanie. U rodziców, babci, szwagra. Jak spalić nadmiar kalorii spożytych w święta? Porozmawialiśmy z trenerem personalnym Anną Stefańczyk, na temat powrotu do formy, jeszcze przed sylwestrem. 

Urszula Gruszka: Czy nie przesadzamy obecnie z tym tzw. powrotem do formy po świętach? 

Anna Stefańczyk: Trzeba przyznać, że sami się nakręcamy. Najpierw wpadamy w wir zakupów, przygotowanie potraw, a następnie przez kilka dni jemy bez umiaru, zazwyczaj przed telewizorem lub nie wydatkując dodatkowej energii. Jemy więcej niż potrzebuje tego nasz organizm, a trzymając wcześniej dietę, jest to duży szok dla naszego organizmu, który nie jest przyzwyczajony do tak dużej ilości jedzenia w krótkim czasie.

Zobacz także: dieta na wzmocnienie odporności 

Dlaczego tak dużo jemy?

Myślę, że jest społeczne przyzwolenie na objadanie się, już taka świąteczna tradycja. Jeśli trwa to 2-3 dni, nic się nie stanie, jeśli potraktujemy to jako formę odpoczynku, resetu od naszej codziennej racjonalnej diety. Jeśli trwa to znacznie dłużej i przeciąga się aż do sylwestra, to jest to niezdrowe i niedobre, ani dla ciała, ani dla głowy.

stół świąteczny

Czy powinniśmy zastosować jakiś detoks lub większą ilość treningów, aby „nadrobić” świąteczne lenistwo?

Jestem zdania, że nie. Powinniśmy wrócić (lub wprowadzić) zdrowe nawyki żywieniowe i regularną, umiarkowaną aktywność fizyczną. Nie powinniśmy powodować kolejnego szoku dla organizmu, serwując sobie detoksy, głodówki i mordercze treningi. Wszystko z głową. Święta trwają kilka dni, tak samo w kilka dni nasze ciało może pozbyć się nadmiaru wody z organizmu i wrócić do tzw. formy, jeśli nasz organizm był przyzwyczajony do zdrowej diety i treningów.

Po Nowym Roku można zaobserwować większą ilość osób uczęszczających na siłownie. Jaka jest alternatywa dla treningu, jeśli nie chcemy przebijać się przez tłum osób, które zaczynają realizację swoich postanowień noworocznych?

Polecam wszystkim osobom, zwłaszcza początkującym, trening w domu. Można włączyć ulubioną muzykę i „bawić się” treningiem. Obecnie jest wiele planów treningowych, ćwiczeń, zestawów w Internecie, które cieszą się dużą popularnością i są również skuteczne. Trening w zimę jest ograniczony ze względu na warunki atmosferyczne, ale spacer jest dobrą alternatywą. Aktywność fizyczna nie powinna skupiać się tylko na kilku ćwiczeniach siłowych. Dobrze jest szukać różnorodności i urozmaicenia, np. uczęszczanie na basen.

Jeśli jednak wybieramy siłownię, jaki trening będzie najlepszy dla kobiety początkującej, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z siłownią?

Jeśli osoba jest początkująca, to powinna być ostrożna, zwłaszcza dobierając sprzęt lub ciężar. Warto wówczas skonsultować się z kimś bardziej doświadczonym lub porozmawiać z trenerem personalnym, który dyżuruje na siłowni. Ważnym aspektem jest cel, z jakim przyszliśmy na siłownię. Jeśli jest to właśnie powrót do formy po świętach lub postanowienie noworoczne, możemy rozpocząć od maszyn cardio. Jest to bezpieczne rozwiązanie, które spowoduje, że nasza kondycja będzie lepsza i ciało lepiej przygotuje się do pracy z ciężarem lub bardziej wymagających ćwiczeń. Z racji tego, że kobiety na siłowni nudzą się szybciej niż mężczyźni, polecam im zajęcia fitness. To świetna okazja by poznać inne dziewczyny i razem wspierać się, motywować. Zarówno w kwestii odżywiania, jak i aktywności fizycznej najważniejsze jest racjonalne podejście, które pozwoli utrzymać motywację, nie zniechęci nas i sprawi frajdę.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenie wyobraźni pomoże ci schudnąć

Ćwiczenie wyobraźni pomoże ci schudnąć. To może być prostsze, niż ci się wydaje

ćwiczenia w domu

Z powodu kwarantanny nie możesz wychodzić do siłowni albo na fitness? Mamy listę miejsc, gdzie wykonasz bezpłatny trening online!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

Efekt jo-jo często jest efektem zbyt restrykcyjnej diety/Unsplash

Przepis na efekt jo-jo, czyli jak się nie odchudzać po zimie – radzi dietetyczka Anna Reguła

Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska / Dietosfera

Ewa Sypnik-Pogorzelska i Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska: Jeśli nie zaczniemy odżywiać organizmu, a będziemy tylko bezmyślnie wrzucać na szybko przetworzone jedzenie, żadna cudowna „dieta” nie zadziała

Dziewczyna robi selfie w lustrze

Dieta selfie – na czym polega i czy wszyscy powinni z niej skorzystać? Wyjaśnia psychodietetyczka Justyna Markowska

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

Babulinka.pl na Instagramie

Figura po ciąży – blogerka zamieściła ważny wpis. „Z mojego brzucha mam troje nowych ludzi na świecie, jak mogłabym go nie lubić?”

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Kobieta / freepik.com

5 największych mitów o metabolizmie

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

BMR a odchudzanie. BMR a trening. BMR a siedzący tryb życia.

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.