Przejdź do treści

Powrót do formy po świętach. Anna Stefanczyk: najważniejsze jest racjonalne podejście, które pozwoli utrzymać motywację, nie zniechęci nas i sprawi frajdę

Diwe kobiety biegną przez las
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk
facet patrzy na tyłek kobiety
„Niezła dupa”, „fajne cycki” – kampania „To nie komplement!” pokazuje, że te zwroty nie mają nic wspólnego z pochwałami

W swięta niemalże nie odchodzimy od stołu. Najpierw przygotowanie potraw, próbowanie, jedzenie, dojadanie. U rodziców, babci, szwagra. Jak spalić nadmiar kalorii spożytych w święta? Porozmawialiśmy z trenerem personalnym Anną Stefańczyk, na temat powrotu do formy, jeszcze przed sylwestrem. 

Urszula Gruszka: Czy nie przesadzamy obecnie z tym tzw. powrotem do formy po świętach? 

Anna Stefańczyk: Trzeba przyznać, że sami się nakręcamy. Najpierw wpadamy w wir zakupów, przygotowanie potraw, a następnie przez kilka dni jemy bez umiaru, zazwyczaj przed telewizorem lub nie wydatkując dodatkowej energii. Jemy więcej niż potrzebuje tego nasz organizm, a trzymając wcześniej dietę, jest to duży szok dla naszego organizmu, który nie jest przyzwyczajony do tak dużej ilości jedzenia w krótkim czasie.

Zobacz także: dieta na wzmocnienie odporności 

Dlaczego tak dużo jemy?

Myślę, że jest społeczne przyzwolenie na objadanie się, już taka świąteczna tradycja. Jeśli trwa to 2-3 dni, nic się nie stanie, jeśli potraktujemy to jako formę odpoczynku, resetu od naszej codziennej racjonalnej diety. Jeśli trwa to znacznie dłużej i przeciąga się aż do sylwestra, to jest to niezdrowe i niedobre, ani dla ciała, ani dla głowy.

stół świąteczny

Czy powinniśmy zastosować jakiś detoks lub większą ilość treningów, aby „nadrobić” świąteczne lenistwo?

Jestem zdania, że nie. Powinniśmy wrócić (lub wprowadzić) zdrowe nawyki żywieniowe i regularną, umiarkowaną aktywność fizyczną. Nie powinniśmy powodować kolejnego szoku dla organizmu, serwując sobie detoksy, głodówki i mordercze treningi. Wszystko z głową. Święta trwają kilka dni, tak samo w kilka dni nasze ciało może pozbyć się nadmiaru wody z organizmu i wrócić do tzw. formy, jeśli nasz organizm był przyzwyczajony do zdrowej diety i treningów.

Po Nowym Roku można zaobserwować większą ilość osób uczęszczających na siłownie. Jaka jest alternatywa dla treningu, jeśli nie chcemy przebijać się przez tłum osób, które zaczynają realizację swoich postanowień noworocznych?

Polecam wszystkim osobom, zwłaszcza początkującym, trening w domu. Można włączyć ulubioną muzykę i „bawić się” treningiem. Obecnie jest wiele planów treningowych, ćwiczeń, zestawów w Internecie, które cieszą się dużą popularnością i są również skuteczne. Trening w zimę jest ograniczony ze względu na warunki atmosferyczne, ale spacer jest dobrą alternatywą. Aktywność fizyczna nie powinna skupiać się tylko na kilku ćwiczeniach siłowych. Dobrze jest szukać różnorodności i urozmaicenia, np. uczęszczanie na basen.

Jeśli jednak wybieramy siłownię, jaki trening będzie najlepszy dla kobiety początkującej, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z siłownią?

Jeśli osoba jest początkująca, to powinna być ostrożna, zwłaszcza dobierając sprzęt lub ciężar. Warto wówczas skonsultować się z kimś bardziej doświadczonym lub porozmawiać z trenerem personalnym, który dyżuruje na siłowni. Ważnym aspektem jest cel, z jakim przyszliśmy na siłownię. Jeśli jest to właśnie powrót do formy po świętach lub postanowienie noworoczne, możemy rozpocząć od maszyn cardio. Jest to bezpieczne rozwiązanie, które spowoduje, że nasza kondycja będzie lepsza i ciało lepiej przygotuje się do pracy z ciężarem lub bardziej wymagających ćwiczeń. Z racji tego, że kobiety na siłowni nudzą się szybciej niż mężczyźni, polecam im zajęcia fitness. To świetna okazja by poznać inne dziewczyny i razem wspierać się, motywować. Zarówno w kwestii odżywiania, jak i aktywności fizycznej najważniejsze jest racjonalne podejście, które pozwoli utrzymać motywację, nie zniechęci nas i sprawi frajdę.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

seks

Seks was nie odchudzi. I bardzo dobrze!

Wystarczy, że stracisz 5 proc. masy ciała, a poprawisz stan swojego zdrowia. Zobacz, jakie korzyści płyną z odchudzania

Maciej Grumczyk trener

Odchudzam się! Cardio czy trening siłowy? Rozmowa z trenerem personalnym Maćkiem Gmurczykiem

Kobieta przegląda się w lustrze

„Odchudzam się, ale znów zatrzymała mi się woda w organiźmie”. Nie szukaj wymówki, to nie przeszkoda!

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

Ocet jabłkowy – sprawdź, jakie ma właściwości zdrowotne. I czy faktycznie odchudza?

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Dziewczyna stoi na wadze

Ryzyko dla wegan. Czy restrykcyjne diety są szkodliwe?

stół świąteczny

Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek

Dziewczyna tańczu podczas zajęć fitness

Wskaźnik BMR. Przy odchudzaniu niezbędny

Czy odchudzanie do świąt ma sens? Dietetyk odpowiada

Odchudzanie po ciąży – przestańmy sobie to robić

Polskie nastolatki uważają się za grube. Badania pokazują co innego

rozmowy kobiet

Na szefa, na męża, na pogodę, na korki. Na wszystko. Narzekanie rutyną dnia codziennego

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?

Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon

„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu

„Konsekwencje pracoholizmu to wyczerpanie fizyczne i emocjonalne”. Kiedy za bardzo kochasz swoją pracę?

uśmiechnięta dziewczyna

Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!

Kobieta siedząca z termoforem

„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie