Przejdź do treści

Powrót do formy po świętach. Anna Stefanczyk: najważniejsze jest racjonalne podejście, które pozwoli utrzymać motywację, nie zniechęci nas i sprawi frajdę

Diwe kobiety biegną przez las
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?
Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?
Sandra Kubicka o swojej chorobie: Dzisiaj mijają 2 miesiące odkąd dowiedziałam się, że mam PCOS. Efekty? Da się? DA SIĘ!
Czy stres ma wpływ na alergię?
Jak powstają rozstępy? Dostałyśmy je od tygrysicy! Zobacz świetną animację
Nie radzisz sobie ze stresem? Polub się z adaptogenami!

W swięta niemalże nie odchodzimy od stołu. Najpierw przygotowanie potraw, próbowanie, jedzenie, dojadanie. U rodziców, babci, szwagra. Jak spalić nadmiar kalorii spożytych w święta? Porozmawialiśmy z trenerem personalnym Anną Stefańczyk, na temat powrotu do formy, jeszcze przed sylwestrem. 

Urszula Gruszka: Czy nie przesadzamy obecnie z tym tzw. powrotem do formy po świętach? 

Anna Stefańczyk: Trzeba przyznać, że sami się nakręcamy. Najpierw wpadamy w wir zakupów, przygotowanie potraw, a następnie przez kilka dni jemy bez umiaru, zazwyczaj przed telewizorem lub nie wydatkując dodatkowej energii. Jemy więcej niż potrzebuje tego nasz organizm, a trzymając wcześniej dietę, jest to duży szok dla naszego organizmu, który nie jest przyzwyczajony do tak dużej ilości jedzenia w krótkim czasie.

Zobacz także: dieta na wzmocnienie odporności 

Dlaczego tak dużo jemy?

Myślę, że jest społeczne przyzwolenie na objadanie się, już taka świąteczna tradycja. Jeśli trwa to 2-3 dni, nic się nie stanie, jeśli potraktujemy to jako formę odpoczynku, resetu od naszej codziennej racjonalnej diety. Jeśli trwa to znacznie dłużej i przeciąga się aż do sylwestra, to jest to niezdrowe i niedobre, ani dla ciała, ani dla głowy.

stół świąteczny

Czy powinniśmy zastosować jakiś detoks lub większą ilość treningów, aby „nadrobić” świąteczne lenistwo?

Jestem zdania, że nie. Powinniśmy wrócić (lub wprowadzić) zdrowe nawyki żywieniowe i regularną, umiarkowaną aktywność fizyczną. Nie powinniśmy powodować kolejnego szoku dla organizmu, serwując sobie detoksy, głodówki i mordercze treningi. Wszystko z głową. Święta trwają kilka dni, tak samo w kilka dni nasze ciało może pozbyć się nadmiaru wody z organizmu i wrócić do tzw. formy, jeśli nasz organizm był przyzwyczajony do zdrowej diety i treningów.

Po Nowym Roku można zaobserwować większą ilość osób uczęszczających na siłownie. Jaka jest alternatywa dla treningu, jeśli nie chcemy przebijać się przez tłum osób, które zaczynają realizację swoich postanowień noworocznych?

Polecam wszystkim osobom, zwłaszcza początkującym, trening w domu. Można włączyć ulubioną muzykę i „bawić się” treningiem. Obecnie jest wiele planów treningowych, ćwiczeń, zestawów w Internecie, które cieszą się dużą popularnością i są również skuteczne. Trening w zimę jest ograniczony ze względu na warunki atmosferyczne, ale spacer jest dobrą alternatywą. Aktywność fizyczna nie powinna skupiać się tylko na kilku ćwiczeniach siłowych. Dobrze jest szukać różnorodności i urozmaicenia, np. uczęszczanie na basen.

Jeśli jednak wybieramy siłownię, jaki trening będzie najlepszy dla kobiety początkującej, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z siłownią?

Jeśli osoba jest początkująca, to powinna być ostrożna, zwłaszcza dobierając sprzęt lub ciężar. Warto wówczas skonsultować się z kimś bardziej doświadczonym lub porozmawiać z trenerem personalnym, który dyżuruje na siłowni. Ważnym aspektem jest cel, z jakim przyszliśmy na siłownię. Jeśli jest to właśnie powrót do formy po świętach lub postanowienie noworoczne, możemy rozpocząć od maszyn cardio. Jest to bezpieczne rozwiązanie, które spowoduje, że nasza kondycja będzie lepsza i ciało lepiej przygotuje się do pracy z ciężarem lub bardziej wymagających ćwiczeń. Z racji tego, że kobiety na siłowni nudzą się szybciej niż mężczyźni, polecam im zajęcia fitness. To świetna okazja by poznać inne dziewczyny i razem wspierać się, motywować. Zarówno w kwestii odżywiania, jak i aktywności fizycznej najważniejsze jest racjonalne podejście, które pozwoli utrzymać motywację, nie zniechęci nas i sprawi frajdę.

 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Fot: Unsplash

Czym (i dla kogo) jest NEAT, czyli spontaniczna aktywność fizyczna? Dietetyczka wyjaśnia

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Mrożone batony z malinami

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

cellulit

„Kilogramy łatwiej jest zredukować niż cellulit. Czasem schudnięcie nie wystarcza”. O tym, co łączy cellulit i dobre samopoczucie, mówi endokrynolog

Zdrowe lody na patyku

Wegański krem sezamowy z owocami lata

Kąski batata z guacamole i chipsem z jarmużu

Zdrowa, szybka przekąska z batatów i chipsy z jarmużu

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegańskie lody jaglano-truskawkowe

Wegański jogurt kokosowy z figami

Chipsy z liści kalafiora – lekkie i chrupiące

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Burgery z kalafiora z salsą paprykową

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

Jedzenie na blacie

Największe błędy odchudzania. Rozmowa z dietetyczką Aliną Olczak

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk

Cała prawda o interwałach. Trener wyjaśnia w jaki sposób z nich korzystać

Wegańskie masło jaglane

Kobieta przed laptopem

Okno żywieniowe – czy to bezpieczna metoda odchudzania? Sprawdziliśmy, co dietetyczki sądzą o Intermittent Fasting

Wiosenny pad thai z makaronem z cukinii

bieganie

Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Chcesz zgubić poświąteczne kilogramy? Wypróbuj przepis na warzywny koktajl odchudzający