Przejdź do treści

Masz problemy z koncentracją? Poznaj 3 sposoby na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

koncentracja w pracy
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dłonie
Odmrożenia – sprawdź, czy popełniasz te błędy
Kampania Pantene / materiały prasowe
Osoby LGBT+ boją się wrócić na święta do swoich rodzinnych domów. Nowa kampania Pantene wzrusza!
talerz z rosołem
Rosół – czy naprawdę pomaga na przeziębienie? Odpowiada dietetyczka kliniczna
Paulina Smaszcz-Kurzajewska / Instagram
Paulina Smaszcz-Kurzajewska: Szczyt depresji? Kiedy wszyscy mówią co masz robić i jak żyć, a Ty słuchasz i nie wiesz o co im chodzi, bo przecież nie masz nawet siły oddychać i być
Miksujemy superfoods! Koktajl ze spiruliną
Koktajl ze spiruliną – miksujemy superfoods!

Wytężona praca, często pod presją, do tego deficyty snu i ciągły stres mogą skutecznie obniżyć samopoczucie i przemęczyć twój mózg. Wówczas odczuwasz nie tylko spadek wydajności, ale również jakości swojej pracy. Sprawdź, co jest dobre dla mózgu i po co warto sięgnąć podczas wzmożonego wysiłku umysłowego.

Najczęściej wybieranym panaceum na spadek koncentracji jest mała czarna. Kofeina potrafi pobudzić największego śpiocha, dać kopa, podkręcić czas reakcji i pomóc wrócić z toru „nie mam siły” na tor „działam”. Jej efekty są jednak krótkotrwałe. Dlatego poza filiżanką kawy warto zapewnić sobie komfortowe warunki do pracy i dostarczyć organizmowi dodatkowego wsparcia.

Zanim przejdziemy do konkretnych sposobów na polepszenie koncentracji, odpowiedzmy sobie na pytanie: czym w ogóle ona jest? Psycholog, Tomasz Wojtoń definiuje koncentrację jako „zdolność do skupienia zarówno energii, jak i uwagi na czynnościach, które prowadzą do zakończenia jakiegoś zadania”. – Obojętnie, czy chodzi o przygotowanie raportu w Excelu, bezpieczne dojechanie samochodem do domu, czy zrobienie kanapek na śniadanie – precyzuje Wojtoń.

Po pierwsze: wyeliminuj czynniki rozpraszające uwagę

Żeby móc skupić swoją energię i uwagę na zadaniu, należy wyeliminować z otoczenia tzw. rozpraszacze. Najczęstszymi są portale społecznościowe i związane z nimi powiadomienia. Jeśli łapiesz się na tym, że regularnie przerywasz pracę na rzecz przeglądania nowych zdjęć na Instagramie, postaraj się nad tym zapanować. Korzystaj tylko z tych narzędzi, których rzeczywiście potrzebujesz. Ich nadmiar obniża twoją produktywność. Wyłącz powiadomienia, a telefon schowaj do torby, zamknij niepotrzebne zakładki i przestań co chwilę zerkać na skrzynkę pocztową.

– Polecam sprawdzanie skrzynki e-mailowej trzy lub cztery razy dziennie – mówi Tomasz Wojtoń. – W 99 procentach przypadków nadchodzący e-mail nie jest bardzo pilny i jeśli przeczytamy go za kilka godzin lub nawet dopiero jutro rano, świat się nie zawali – dodaje.

Wielozadaniowość jest na rynku pracy pożądaną cechą. Ale czy w praktyce można mieć tak podzielną uwagę, by w pełni skupić się na kilku rzeczach jednocześnie? Niekoniecznie. Zawsze któreś z zadań będzie na pierwszym miejscu, a jeśli z uporem maniaka próbujemy wykonywać dwa jednocześnie, to zarówno jedno jak i drugie „dowieziemy” z opóźnieniem. Ponadto, koncentrując się w tym samym czasie na dwóch czynnościach, tracimy dużo więcej energii. Po co? Skoro można zrobić jedno po drugim z przerwą na dostarczenie paliwa dla naszego mózgu.

Po drugie: zadbaj o odpowiednią dietę

Tym paliwem oczywiście powinno być odpowiednie jedzenie. Zerknij na to, co podjadasz między zadaniami. Zastanów się, czy na pewno są to produkty, które korzystnie wpływają na pracę mózgu. Masz pod ręką orzechy włoskie? Już sama ich struktura przypomina główny organ zarządzający – mózg. Korzystnie wpływają na sprawność umysłową, koncentrację i pamięć. Migdały to to również świetna przekąska, ponieważ są pełne ważnych składników odżywczych, takich jak magnez i witaminy z grupy B, a te pomagają przekształcić jedzenie w energię. Zamiast batonika, kup sobie opakowanie jeżyn, truskawek, malin albo borówek. Kryją w sobie antocyjany – silne antyoksydanty, które poprawiają pamięć.

kobieta w pracy

Sięgaj po produkty, które zawierają miedź. To dzięki niej nasz mózg pracuje lepiej i jest w stanie zapisać w pamięci więcej informacji. Znajdziesz ją nie tylko w orzechach, ale również w roślinach strączkowych, pełnoziarnistych produktach zbożowych i awokado. Na koncentrację pozytywnie wpływa też witamina B12. Można ją znaleźć głównie w mięsie, rybach (zwłaszcza w szczupaku, pstrągu i śledziach), mleku oraz serach.

Pamiętaj również o odpowiednim nawodnieniu. Zbyt niski poziom nawodnienia organizmu oprócz bólu głowy powoduje problemy z koncentracją. Jeśli masz tendencję do zapominania o regularnym piciu wody, postaw sobie butelkę na biurku – kiedy będzie na wyciągnięcie ręki, szybciej po nią chwycisz. Zaleca się wypijanie około 1,5‒2 litrów wody niegazowanej w ciągu dnia. Lepiej niż kawa stawia na nogi odpowiednio zaparzona zielona herbata. Zawarta w niej teina (czyli herbaciany odpowiednik kofeiny) pobudza i korzystnie wpływa na koncentrację.

Po trzecie: zapewnij sobie wsparcie z zewnątrz

W roli pobudzacza energii świetnie sprawdza się Cognizin. Bardzo ceniony środek z udokumentowaną skutecznością. W zasadzie jego sekret tkwi w zawartej w nim cytykolinie, która znana jest ze swoich właściwości poprawiających pamięć oraz przeciwdziałania jej utratom.

– To substancja, która jest substratem do produkcji choliny. Z kolei cholina bierze udział w procesie powstawania istotnego dla naszego mózgu neuroprzekaźnika – acetylocholiny, odpowiedzialnej za uwagę, pamięć i koncentrację – tłumaczy dietetyczka kliniczna, Agnieszka Gawlicka.

Związek ten nie bez powodu został określony „viagrą dla mózgu”. Cytykolina, zwana też CDP-choliną, jest uznawana za substancję nootropową – bezpieczną i skuteczną formą psychostymulującą mózg. W znaczący sposób wpływa na poprawę koncentracji, pamięci oraz skupienia.

– Cytykolina działa psychostymulujaco na układ nerwowy a także posiada właściwości neuroprotekcyjne, czyli chroni komórki nerwowe i ogranicza ryzyko ich degeneracji. Ponadto ogranicza ryzyko uszkodzeń neuronów budujących układ dopaminergiczny i wpływa korzystnie na wzrost gęstości receptorów dopaminowych. Tym samym podnosi poziom motywacji, intensyfikuje procesy związane z odczuwaniem przyjemności, satysfakcji i zadowolenia z życia – podkreśla dietetyczka.

Jak dodaje specjalistka, cytykolina charakteryzuje się znacznie słabszym działaniem od kofeiny i w przeciwieństwie do tej ostatniej, cytykolina oddziałuje tylko na ośrodki odpowiedzialne za pamięć i koncentrację. Jednym z najlepiej przebadanych składników zawierających cytykolinę jest cognizin.

 

Świat pędzi do przodu w zawrotnym tempie. Dlatego dobrze jest móc czasem wyłączyć hałas dookoła i skupić na tym, co dla Ciebie ważne. Cognizin jest składnikiem suplementu WIMIN na lepszą koncentrację.  Sprawdź, czy może Ci w tym pomóc.

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

pączek

Co cukier robi z twoim mózgiem? Nie będziesz zadowolona

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

Mum and the city

„Obraz macierzyństwa był lukrowany. Teraz coraz więcej matek nie boi się mówić, że nie zawsze jest kolorowo i cudownie” – mówi Ilona Kostecka z bloga „Mum and the city”

tabletka na dłoni

Cynk – jakie ma właściwości? W jakich produktach go znajdziemy?

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

para w kuchni

20 sposobów, żeby mieć lepszy seks po 40-tce

Kobieta w ciąży na szarej kanapie trzyma się czule za brzuch

Witamina C w ciąży – dlaczego jest ważna? Skąd ją czerpać? Odpowiada dietetyczka

„Poród w PRL był jak przejście przez taśmociąg. Kobiety były odarte z intymności, zmuszane do rodzenia na leżąco”- mówi Irena Chołuj, położna z 55-letnim stażem

Ciąża po 40. roku życia / gettyimages

Ciąża po 40. nie budzi już większego zaskoczenia. Co warto o niej wiedzieć? Wyjaśnia położna Alina Jedlińska

Pranamat, Wimin, KOPI - na co będziemy polowały w Black Friday?

Black Friday 2019: 5 marek, na które polujemy w Czarny Piątek

Czosnek / unsplash.com

Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?

Lateralizacja — dowiedz się, dlaczego organizm ludzki nie jest symetryczny i jak przebiega proces lateralizacji

Lateralizacja – dlaczego organizm ludzki nie jest symetryczny?

kobieta w pracy

5 podstępnych odciągaczy uwagi. Zdemaskuj je i spróbuj wyeliminować

kobieta w ciąży przy oknie

Cholesterol w ciąży – kiedy powinnaś go zbadać?

Kobieta siedzi w ręczniku i szczotkuje szczotką łydkę

Szczotkowanie ciała na sucho – jakie są korzyści? Wymienia kosmetolożka Natalia Borczyńska

Kinaza kreatynowa — definicja, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

Kinaza kreatynowa – czym jest, działanie, wskazania do badania i dolegliwości

kobieta

Jak mieć lepszy seks? 7 sposobów, żeby czerpać jeszcze więcej przyjemności w łóżku

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Stres a okres. Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często. To niestety usypia czujność lekarzy i pacjentów

Blondynka na zakupach / Fot. Blondynka na zakupach

Blondynka za zakupach: jako kobieta myślę o wielu rzeczach w jednym czasie. Ciężko mi się skoncentrować na jednej… Z pomocą przyszedł WIMIN!

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

„Kończę ósmy miesiąc ciąży i wypełnia mnie lęk. Czuję się niegotowa, chciałabym jeszcze poczekać, pochodzić w ciąży jeszcze kilka miesięcy. Dlaczego się boję porodu?”

relaksująca się kobieta

6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym

kobieta

„Znalezienie endokrynologa, który nie mówił mi na dzień dobry «ma pani problem z hormonami, bo jest pani otyła», zamiast «jest pani otyła przez problemy z hormonami», zajęło mi dobrych parę lat” – mówi Paulina

„Przyjaźń jest wtedy, kiedy można sobie powiedzieć wszystko. Że można komuś wyrypać prawdę prosto w oczy, a nie tylko słodzić i rzucać lakoniczne «jakoś to będzie»”

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?