Przejdź do treści

Masz problemy z koncentracją? Poznaj 3 sposoby na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

koncentracja w pracy
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Fot. Pexels.com
Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?
parówki
Co siedzi w parówkach? Wzięłyśmy je pod lupę
najlepsza pora dnia
Najlepsza pora dnia na zdrowy nawyk to…
Bruschetta z brzoskwiniami
Bruschetta z brzoskwiniami
Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Wytężona praca, często pod presją, do tego deficyty snu i ciągły stres mogą skutecznie obniżyć samopoczucie i przemęczyć twój mózg. Wówczas odczuwasz nie tylko spadek wydajności, ale również jakości swojej pracy. Sprawdź, co jest dobre dla mózgu i po co warto sięgnąć podczas wzmożonego wysiłku umysłowego.

Najczęściej wybieranym panaceum na spadek koncentracji jest mała czarna. Kofeina potrafi pobudzić największego śpiocha, dać kopa, podkręcić czas reakcji i pomóc wrócić z toru „nie mam siły” na tor „działam”. Jej efekty są jednak krótkotrwałe. Dlatego poza filiżanką kawy warto zapewnić sobie komfortowe warunki do pracy i dostarczyć organizmowi dodatkowego wsparcia.

Zanim przejdziemy do konkretnych sposobów na polepszenie koncentracji, odpowiedzmy sobie na pytanie: czym w ogóle ona jest? Psycholog, Tomasz Wojtoń definiuje koncentrację jako „zdolność do skupienia zarówno energii, jak i uwagi na czynnościach, które prowadzą do zakończenia jakiegoś zadania”. – Obojętnie, czy chodzi o przygotowanie raportu w Excelu, bezpieczne dojechanie samochodem do domu, czy zrobienie kanapek na śniadanie – precyzuje Wojtoń.

Po pierwsze: wyeliminuj czynniki rozpraszające uwagę

Żeby móc skupić swoją energię i uwagę na zadaniu, należy wyeliminować z otoczenia tzw. rozpraszacze. Najczęstszymi są portale społecznościowe i związane z nimi powiadomienia. Jeśli łapiesz się na tym, że regularnie przerywasz pracę na rzecz przeglądania nowych zdjęć na Instagramie, postaraj się nad tym zapanować. Korzystaj tylko z tych narzędzi, których rzeczywiście potrzebujesz. Ich nadmiar obniża twoją produktywność. Wyłącz powiadomienia, a telefon schowaj do torby, zamknij niepotrzebne zakładki i przestań co chwilę zerkać na skrzynkę pocztową.

– Polecam sprawdzanie skrzynki e-mailowej trzy lub cztery razy dziennie – mówi Tomasz Wojtoń. – W 99 procentach przypadków nadchodzący e-mail nie jest bardzo pilny i jeśli przeczytamy go za kilka godzin lub nawet dopiero jutro rano, świat się nie zawali – dodaje.

Wielozadaniowość jest na rynku pracy pożądaną cechą. Ale czy w praktyce można mieć tak podzielną uwagę, by w pełni skupić się na kilku rzeczach jednocześnie? Niekoniecznie. Zawsze któreś z zadań będzie na pierwszym miejscu, a jeśli z uporem maniaka próbujemy wykonywać dwa jednocześnie, to zarówno jedno jak i drugie „dowieziemy” z opóźnieniem. Ponadto, koncentrując się w tym samym czasie na dwóch czynnościach, tracimy dużo więcej energii. Po co? Skoro można zrobić jedno po drugim z przerwą na dostarczenie paliwa dla naszego mózgu.

Po drugie: zadbaj o odpowiednią dietę

Tym paliwem oczywiście powinno być odpowiednie jedzenie. Zerknij na to, co podjadasz między zadaniami. Zastanów się, czy na pewno są to produkty, które korzystnie wpływają na pracę mózgu. Masz pod ręką orzechy włoskie? Już sama ich struktura przypomina główny organ zarządzający – mózg. Korzystnie wpływają na sprawność umysłową, koncentrację i pamięć. Migdały to to również świetna przekąska, ponieważ są pełne ważnych składników odżywczych, takich jak magnez i witaminy z grupy B, a te pomagają przekształcić jedzenie w energię. Zamiast batonika, kup sobie opakowanie jeżyn, truskawek, malin albo borówek. Kryją w sobie antocyjany – silne antyoksydanty, które poprawiają pamięć.

kobieta w pracy

Sięgaj po produkty, które zawierają miedź. To dzięki niej nasz mózg pracuje lepiej i jest w stanie zapisać w pamięci więcej informacji. Znajdziesz ją nie tylko w orzechach, ale również w roślinach strączkowych, pełnoziarnistych produktach zbożowych i awokado. Na koncentrację pozytywnie wpływa też witamina B12. Można ją znaleźć głównie w mięsie, rybach (zwłaszcza w szczupaku, pstrągu i śledziach), mleku oraz serach.

Pamiętaj również o odpowiednim nawodnieniu. Zbyt niski poziom nawodnienia organizmu oprócz bólu głowy powoduje problemy z koncentracją. Jeśli masz tendencję do zapominania o regularnym piciu wody, postaw sobie butelkę na biurku – kiedy będzie na wyciągnięcie ręki, szybciej po nią chwycisz. Zaleca się wypijanie około 1,5‒2 litrów wody niegazowanej w ciągu dnia. Lepiej niż kawa stawia na nogi odpowiednio zaparzona zielona herbata. Zawarta w niej teina (czyli herbaciany odpowiednik kofeiny) pobudza i korzystnie wpływa na koncentrację.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Po trzecie: zapewnij sobie wsparcie z zewnątrz

W roli pobudzacza energii świetnie sprawdza się Cognizin. Bardzo ceniony środek z udokumentowaną skutecznością. W zasadzie jego sekret tkwi w zawartej w nim cytykolinie, która znana jest ze swoich właściwości poprawiających pamięć oraz przeciwdziałania jej utratom.

– To substancja, która jest substratem do produkcji choliny. Z kolei cholina bierze udział w procesie powstawania istotnego dla naszego mózgu neuroprzekaźnika – acetylocholiny, odpowiedzialnej za uwagę, pamięć i koncentrację – tłumaczy dietetyczka kliniczna, Agnieszka Gawlicka.

Związek ten nie bez powodu został określony „viagrą dla mózgu”. Cytykolina, zwana też CDP-choliną, jest uznawana za substancję nootropową – bezpieczną i skuteczną formą psychostymulującą mózg. W znaczący sposób wpływa na poprawę koncentracji, pamięci oraz skupienia.

– Cytykolina działa psychostymulujaco na układ nerwowy a także posiada właściwości neuroprotekcyjne, czyli chroni komórki nerwowe i ogranicza ryzyko ich degeneracji. Ponadto ogranicza ryzyko uszkodzeń neuronów budujących układ dopaminergiczny i wpływa korzystnie na wzrost gęstości receptorów dopaminowych. Tym samym podnosi poziom motywacji, intensyfikuje procesy związane z odczuwaniem przyjemności, satysfakcji i zadowolenia z życia – podkreśla dietetyczka.

Jak dodaje specjalistka, cytykolina charakteryzuje się znacznie słabszym działaniem od kofeiny i w przeciwieństwie do tej ostatniej, cytykolina oddziałuje tylko na ośrodki odpowiedzialne za pamięć i koncentrację. Jednym z najlepiej przebadanych składników zawierających cytykolinę jest cognizin.

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

daj naturze szansę

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Zainteresują cię również:

Fot: Unsplash

9 zalet chleba, których nie doceniamy

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

Agata Wrońska, fotografka

5 pytań do fotografki Agaty Wrońskiej o sesję WIMIN

mama dziecko

Kobiety też miewają przedwczesne orgazmy. Poznaj 5 niesamowitych faktów dotyczących kobiecego ciała

Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?

Kobiety też mają jabłko Adama! Poznaj 5 fascynujących faktów dotyczących kobiecego ciała

zycie seksualne

„Udane życie seksualne? Najpierw zaloguj się do siebie samej” – dr Maja Herman o intymności dla zapracowanych kobiet

mindfulness

Mindfulness, czyli uważność – jak ją osiągnąć? „Zachęcam do małych kroków. Do zatrzymywania się nawet na chwilę – ale systematycznie” – mówi terapeutka Monika Perdjon

Brak energii, zły nastrój? Przyczyna może być prozaiczna

Paulina Kitlas-Śliwińska: nie ma powodu, by nie uważać grubych ciał za piękne

Świat potrzebuje zmiany

Paulina Kitlas-Śliwińska: Świat potrzebuje zmiany. I my, kobiety, dobrze to czujemy

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

ilustracja przedstawiająca neuroprzekaźniki

Rola neuroprzekaźników w poprawnym funkcjonowaniu organizmu

Starsza kobieta z otępieniem

Otępienie – czym jest? Przyczyny i objawy chorób otępiennych

kobieta obejmuje za dłoń osobę cierpiącą na atetozę

Co to jest atetoza? Objawy oraz leczenie zaburzeń neurologicznych

Kozieradka – panaceum na kobiece dolegliwości

Kozieradka – panaceum na kobiece dolegliwości i doskonały afrodyzjak

Chcesz poprawić życie seksualne? Czas na zaprzyjaźnienie się z L-cytruliną

Kobieta w ciąży siedzi na blacie

Planuję ciążę, ale nie przyswajam kwasu foliowego. Rozmawiamy z ginekologiem o Quatrefolicu

Do dzisiaj pokutuje to, że główną rolą kobiety jest dbanie o dom

„Coraz więcej kobiet wychodzi z cienia”. O społecznym nakazie samopoświęcania rozmawiamy z psycholożką Anną Mochnaczewską-Kałasą

Uważność czy wielozadaniowość

„Stawiajmy granice i bądźmy paniami swojego czasu”. O potrzebie skupienia na sobie rozmawiamy z dr hab. Mirosławą Huflejt-Łukasik

Chcesz uwolnić się z objęć PMS? Może ci w tym pomóc Ashwagandha

Chcesz uwolnić się z objęć PMS? Może ci w tym pomóc Ashwagandha

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

„Kobiety są o wiele bliżej”

„Partnerstwo w relacji z córką jest dla matki wielkim wyzwaniem. Podobnie jak i dla córki” – mówi socjolożka dr Elżbieta Korolczuk

Przepis na witaminowe koktajle usprawniające pracę mózgu