Przejdź do treści

Masz problemy z koncentracją? Poznaj 3 sposoby na zapewnienie sobie energii w ciągu dnia

koncentracja w pracy
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeklinanie ma swoje korzyści. Nie wierzysz? Sprawdź
Czego nie robić podczas infekcji intymnej?
rozstanie
„Nie bez kozery etapy rozstania porównuje się do tych, które są charakterystyczne dla przeżywania żałoby”. Psycholożka o rozstaniach, które bolą
cydr
Jedz jabłka, a pij… cydr! Ma niewiele kalorii, za to sporo antyoksydantów
Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Wytężona praca, często pod presją, do tego deficyty snu i ciągły stres mogą skutecznie obniżyć samopoczucie i przemęczyć twój mózg. Wówczas odczuwasz nie tylko spadek wydajności, ale również jakości swojej pracy. Sprawdź, co jest dobre dla mózgu i po co warto sięgnąć podczas wzmożonego wysiłku umysłowego.

Najczęściej wybieranym panaceum na spadek koncentracji jest mała czarna. Kofeina potrafi pobudzić największego śpiocha, dać kopa, podkręcić czas reakcji i pomóc wrócić z toru „nie mam siły” na tor „działam”. Jej efekty są jednak krótkotrwałe. Dlatego poza filiżanką kawy warto zapewnić sobie komfortowe warunki do pracy i dostarczyć organizmowi dodatkowego wsparcia.

Zanim przejdziemy do konkretnych sposobów na polepszenie koncentracji, odpowiedzmy sobie na pytanie: czym w ogóle ona jest? Psycholog, Tomasz Wojtoń definiuje koncentrację jako „zdolność do skupienia zarówno energii, jak i uwagi na czynnościach, które prowadzą do zakończenia jakiegoś zadania”. – Obojętnie, czy chodzi o przygotowanie raportu w Excelu, bezpieczne dojechanie samochodem do domu, czy zrobienie kanapek na śniadanie – precyzuje Wojtoń.

Po pierwsze: wyeliminuj czynniki rozpraszające uwagę

Żeby móc skupić swoją energię i uwagę na zadaniu, należy wyeliminować z otoczenia tzw. rozpraszacze. Najczęstszymi są portale społecznościowe i związane z nimi powiadomienia. Jeśli łapiesz się na tym, że regularnie przerywasz pracę na rzecz przeglądania nowych zdjęć na Instagramie, postaraj się nad tym zapanować. Korzystaj tylko z tych narzędzi, których rzeczywiście potrzebujesz. Ich nadmiar obniża twoją produktywność. Wyłącz powiadomienia, a telefon schowaj do torby, zamknij niepotrzebne zakładki i przestań co chwilę zerkać na skrzynkę pocztową.

– Polecam sprawdzanie skrzynki e-mailowej trzy lub cztery razy dziennie – mówi Tomasz Wojtoń. – W 99 procentach przypadków nadchodzący e-mail nie jest bardzo pilny i jeśli przeczytamy go za kilka godzin lub nawet dopiero jutro rano, świat się nie zawali – dodaje.

Wielozadaniowość jest na rynku pracy pożądaną cechą. Ale czy w praktyce można mieć tak podzielną uwagę, by w pełni skupić się na kilku rzeczach jednocześnie? Niekoniecznie. Zawsze któreś z zadań będzie na pierwszym miejscu, a jeśli z uporem maniaka próbujemy wykonywać dwa jednocześnie, to zarówno jedno jak i drugie „dowieziemy” z opóźnieniem. Ponadto, koncentrując się w tym samym czasie na dwóch czynnościach, tracimy dużo więcej energii. Po co? Skoro można zrobić jedno po drugim z przerwą na dostarczenie paliwa dla naszego mózgu.

Po drugie: zadbaj o odpowiednią dietę

Tym paliwem oczywiście powinno być odpowiednie jedzenie. Zerknij na to, co podjadasz między zadaniami. Zastanów się, czy na pewno są to produkty, które korzystnie wpływają na pracę mózgu. Masz pod ręką orzechy włoskie? Już sama ich struktura przypomina główny organ zarządzający – mózg. Korzystnie wpływają na sprawność umysłową, koncentrację i pamięć. Migdały to to również świetna przekąska, ponieważ są pełne ważnych składników odżywczych, takich jak magnez i witaminy z grupy B, a te pomagają przekształcić jedzenie w energię. Zamiast batonika, kup sobie opakowanie jeżyn, truskawek, malin albo borówek. Kryją w sobie antocyjany – silne antyoksydanty, które poprawiają pamięć.

kobieta w pracy

Sięgaj po produkty, które zawierają miedź. To dzięki niej nasz mózg pracuje lepiej i jest w stanie zapisać w pamięci więcej informacji. Znajdziesz ją nie tylko w orzechach, ale również w roślinach strączkowych, pełnoziarnistych produktach zbożowych i awokado. Na koncentrację pozytywnie wpływa też witamina B12. Można ją znaleźć głównie w mięsie, rybach (zwłaszcza w szczupaku, pstrągu i śledziach), mleku oraz serach.

Pamiętaj również o odpowiednim nawodnieniu. Zbyt niski poziom nawodnienia organizmu oprócz bólu głowy powoduje problemy z koncentracją. Jeśli masz tendencję do zapominania o regularnym piciu wody, postaw sobie butelkę na biurku – kiedy będzie na wyciągnięcie ręki, szybciej po nią chwycisz. Zaleca się wypijanie około 1,5‒2 litrów wody niegazowanej w ciągu dnia. Lepiej niż kawa stawia na nogi odpowiednio zaparzona zielona herbata. Zawarta w niej teina (czyli herbaciany odpowiednik kofeiny) pobudza i korzystnie wpływa na koncentrację.

Chcesz mieć lepszą koncentrację?

Umiejętność skupienia się to prawdziwy skarb – sprawia, że wszystko idzie łatwiej i przyjemniej. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć Twoją koncentrację.

Sprawdź

Po trzecie: zapewnij sobie wsparcie z zewnątrz

W roli pobudzacza energii świetnie sprawdza się Cognizin. Bardzo ceniony środek z udokumentowaną skutecznością. W zasadzie jego sekret tkwi w zawartej w nim cytykolinie, która znana jest ze swoich właściwości poprawiających pamięć oraz przeciwdziałania jej utratom.

– To substancja, która jest substratem do produkcji choliny. Z kolei cholina bierze udział w procesie powstawania istotnego dla naszego mózgu neuroprzekaźnika – acetylocholiny, odpowiedzialnej za uwagę, pamięć i koncentrację – tłumaczy dietetyczka kliniczna, Agnieszka Gawlicka.

Związek ten nie bez powodu został określony „viagrą dla mózgu”. Cytykolina, zwana też CDP-choliną, jest uznawana za substancję nootropową – bezpieczną i skuteczną formą psychostymulującą mózg. W znaczący sposób wpływa na poprawę koncentracji, pamięci oraz skupienia.

– Cytykolina działa psychostymulujaco na układ nerwowy a także posiada właściwości neuroprotekcyjne, czyli chroni komórki nerwowe i ogranicza ryzyko ich degeneracji. Ponadto ogranicza ryzyko uszkodzeń neuronów budujących układ dopaminergiczny i wpływa korzystnie na wzrost gęstości receptorów dopaminowych. Tym samym podnosi poziom motywacji, intensyfikuje procesy związane z odczuwaniem przyjemności, satysfakcji i zadowolenia z życia – podkreśla dietetyczka.

Jak dodaje specjalistka, cytykolina charakteryzuje się znacznie słabszym działaniem od kofeiny i w przeciwieństwie do tej ostatniej, cytykolina oddziałuje tylko na ośrodki odpowiedzialne za pamięć i koncentrację. Jednym z najlepiej przebadanych składników zawierających cytykolinę jest cognizin.

 

Świat pędzi do przodu w zawrotnym tempie. Dlatego dobrze jest móc czasem wyłączyć hałas dookoła i skupić na tym, co dla Ciebie ważne. Cognizin jest składnikiem suplementu WIMIN na lepszą koncentrację.  Sprawdź, czy może Ci w tym pomóc.

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

Afrodyzjaki - by żądz moc móc wzmóc

Afrodyzjaki – by żądz moc móc wzmóc

Unsplash

Nie tylko cellulit i odrastające włoski. Oto 6 obaw dotyczących seksu, które wiele z nas ma w łóżku

pms

Grzegorz Południewski: PMS to choroba, a nie wredna, cykliczna przypadłość, która sprawia, że kobieta jest rozdrażniona, kłótliwa i zrzędliwa

Chodzenie boso – naładuj się prosto z natury

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

Nasz mózg nie jest więc w stanie zablokować tego, co narozrabialiśmy w jelicie, a przez to spada nasza odporność

„Prawidłowo funkcjonujący układ odpornościowy dla kobiet w okresie rozrodczym to prawdziwy skarb” – o naszej odporności mówi dr Anna Romaniuk, mikrobiolog, immunolog, psychodietetyk

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?

„Jest jedną z najbardziej wzruszających rzeczy, jakich doświadczyłam” – mówi Anna Natasza Górecka w cyklu HZ: „Kobiecość to dla mnie…”

„Kobieta już nie jest i nie musi być piękna, leżąca i pachnąca, tylko potrafi być wulgarna, nieumyta, nieogolona, potrafi bekać” – mówi Agata Loewe, założycielka Instytutu Pozytywnej Seksualności

Niezłe ziółko dla kobiet, czyli niepokalanek pospolity lekarstwem na PMS

Flower photo created by freepik - www.freepik.com

Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!

Zadbaj o układ odpornościowy. Pomocna będzie Lactobacillus rhamnosus – bakteria potrzebna naszej florze jelitowej

lapee.dk

Na festiwalach zazdrościsz facetom pisuarów? Lapee, czyli różowa przenośna przestrzeń dla kobiet, to zmieni!

Najlepsza pozycja do spania. Jak spać, by się wyspać?

Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało

„Kobiecość to nie tylko wewnętrzna siła, chęć życia, dążenie do celu, ale i momentami łzy, które sprawiają, że jesteśmy silniejsze”. „Życie po raku” w cyklu HZ: „Kobiecość to dla mnie…”

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie

Chcesz podkręcić swój seksualny apetyt? Sprawdź, czy twoja dieta jest bogata w tę witaminę

Zielona herbata - właściwości i przeciwwskazania

Zielona herbata – właściwości, działanie i skutki uboczne

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Dlaczego zapominamy

Dlaczego zapominamy?