Przejdź do treści

„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Gosia Włodarczyk
zdjęcie: fot. M.Włodarczyk https://michalwlodarczyk.pl/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kawa wypłukuje magnez? Fakty i mity dotyczące kawy
Fantazje seksualne to zdrada partnera? A może wyraz naszej miłości?
Chroniczne zmęczenie – psychotest, przyczyny, zapobieganie
Kobieta
Ćwiczenia w domu – na brzuch, plecy, klatkę piersiową i inne
Ola Żebrowska: „Zostałam wychowana w katolickiej rodzinie i nie śmiałabym mówić drugiej kobiecie, co ma robić”

Już w trakcie ciąży wiele kobiet martwi się o wygląd brzucha po porodzie. Nic dziwnego, w końcu przez kilka miesięcy skóra rozciąga się a ciało jest znacznie obciążone. Rozstępy, blizny po cesarskim cięciu i presja jak najszybszego powrotu do „formy” mogą rodzić niepotrzebne zmartwienia. O tym, jak zadbać o skórę w ciąży i po porodzie, porozmawiałam z Gosią Włodarczyk, która na swoim profilu na Instagramie @pani_fizjotrener edukuje medycznie i wspiera kobiety na każdym etapie, jako fizjoterapeutka i trenerka personalna kobiet. 

Urszula Gruszka: Dobrze wiemy, że brzuch w trakcie ciąży ulega rozciągnięciu. Po porodzie jego wygląd dla wielu kobiet jest niekomfortowy. Jak wiele z nich zgłasza się do fizjoterapeuty? 

Gosia Włodarczyk: Wygląd brzucha po ciąży martwi wiele kobiet, jednak niewiele z nich zgłasza się do specjalisty. Główną przyczyną jest brak świadomości tego, że można szukać pomocy u fizjoterapeuty uroginekologicznego. Cała ciąża to okres, kiedy kobieta bacznie obserwuje swoje ciało. Mówi się, że to czas kiedy najwięcej dba się o swoje zdrowie, regularnie bada i zwraca uwagę na zdrowe odżywianie. Ciężarne przygotowują się również do porodu i uposażają dziecko.

Nie ma drugiego takiego okresu, kiedy pacjentka może być tak szczegółowo i całościowo przebadana. To szczególny czas. Mocz, morfologia, poziom cukru we krwi, cytologia, badania wirusologiczne, USG piersi, to jedne z licznych badań, które sprawiają, że pacjentki są bardzo dobrze przebadane. Nie wierzę w to, że lekarz ocenia tylko płód. Myślę, że wrodzona ciekawość lekarska nastawia, aby zobaczyć jeszcze sąsiadujące narządy, zebrać szczegółowy wywiad i w razie potrzeby, pokierować pacjentkę do odpowiedniego specjalisty.

powiedział ginekolog Wojciech Falęcki w rozmowie z Hello Zdrowie

Jednak nigdzie nie mówi się o tym, co czeka kobiety po porodzie. Znikoma jest informacja w mediach oraz od lekarzy, dlatego często tuż po urodzeniu dziecka, by przywrócić ciało do stanu sprzed ciąży, tak wiele z nich podejmuje się ćwiczeń samodzielnie, co nierzadko im szkodzi. Powrót do aktywności fizycznej powinien być rozsądny, oparty na przywróceniu funkcji mięśniom, które przez okres kilku miesięcy znaczne znosiły przeciążenia lub były nadmiernie rozciągnięte, np. mięśnie brzucha. Od razu zaznaczę, że brzuszki oraz planki to nienajlepszy pomysł.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Wciąż wśród kobiet pokutuje przekonanie by być szczupłą trzeba robić dużo cardio – biegać, skakać. 💔Już wiesz, że tego typu aktywność fizyczna nie jest dobra dla kobiet po porodzie, dla kobiet z rozstępom mięśni prostych brzucha, z osłabieniem mięśni dna miednicy, opadaniem ścian pochwy, opadaniem narządu rodnego, hipermobilnoscią. ❓Co ćwiczyć by ciało było jędrne, szczupłe, sprawne a mięśnie pięknie zarysowywały się pod skórą? Ćwiczyć z obciążeniem🏋️‍♀️ ➡️mięśnie rosną, gdy muszą pokonać jakiś opór, np. gdy zmuszamy je do podnoszenia ciężaru którego do tej pory nie podnosiły. ➡️Im więcej masz mięśni, tym szybsza jest twoja przemiana materii. Można zjeść więcej bez szkody dla sylwetki ➡️ciało jest silniejsze, sprawniejsze i bardziej wytrzymałe. ➡️ spada poziom stresu – intensywne ćwiczenia pomagają rozładować napięcia, a doskonale wymodelowana sylwetka to powód do dumy! ➡️Mocne mięśnie to mniejsze ryzyko kontuzji i lepszy balans ciała ➡️Trening z obciążeniem zwiększa gęstość kości – zapobiegamy osteoporozie. Genialnym wynalazkiem do takiego treningu są gumy minibands. To małe gumowe pętle, mogą mieć różną grubość, im cieńsza tym mniejszy stawia opór i łatwiej się z nią ćwiczy. Porównując do hantli – cieńsza guma to jakby mniejszy hantelek. Więc te cienkie wybieramy na początku drogi z treningiem oporowym oraz na mniejsze partie mięśniowe, np. na ręce, a grubsze na nogi. Można je kupić w zestawie, gdzie mamy już 4-5 sztuk rożnej grubości, a cały zestaw gum mieści się w jednej dłoni i kosztuje mniej niż 40 zł! Można z nimi ćwiczyć calutkie ciało, a kombinacji jest tak wiele, że każdy trening może wyglądać zupełnie inaczej, mimo że używasz wciąż tego samego „sprzętu”. Możesz ich używać w domu, na siłowni, zabrać wszędzie. Najlepszy pomysł na poprawę jakości sylwetki w domu, dla zapracowanej kobiety i mamy 💁‍♀️ #bieganie #biegamy #mlodamama #rozstepmiesnibrzucha #rozstepmiesniprostychbrzucha #rmpb #miesniednamiednicy #dnomiednicy #treningsilowykobiet #treningsilowy #cwiczeniawdomu #cwiczeniadlakobiet #cwiczeniadlamam #cwiczeniadlamampoporodzie #cwiczeniawciazy

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Na rynku znajduje się wiele produktów, które przeznaczone są do smarowania brzucha w trakcie i po ciąży. Są one zalecane? 

Balsamy i olejki nawilżają skórę, niwelując często spotykany świąd skóry brzucha i wpływają na poprawę elastyczności. Stosowanie produktów na skórę jednak to za mało, by uchronić się przed rozstępami. Kosmetyk działa powierzchownie, musimy też zadziałać od środka, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia rozstępów. Dodatkowo, mogą one pojawiać się, jeśli mamy do tego predyspozycje genetyczne.

Jak w trakcie trwania ciąży możemy zadbać o brzuch, aby ograniczyć blizny?

Dbajmy o ruch. Odpowiednie ćwiczenia przygotowują ciało do zmian, a joga oraz rozciąganie bardzo pomagają. Najważniejszym aspektem jest jednak dieta, która powinna być bogata w zdrowe tłuszcze. Należy pamiętać, że „jesteśmy tym, co jemy”, a w okresie kiedy nasze ciało buduje nowe tkanki i przechodzi ogromne zmiany, dajmy mu najlepsze materiały budulcowe, jakie tylko możemy.

Gepostet von Pani Fizjotrener am Montag, 8. Oktober 2018

Jak powinna wyglądać pielęgnacja skóry po porodzie? 

Po porodzie możemy smarować ciało tymi samymi kosmetykami, których używałyśmy w ciąży. Dobrym pomysłem jest szczotkowanie na sucho. Jest to masaż szczotką oparty na ruchach drenażu limfatycznego, który pomoże w redukcji obrzęków i nada elastyczności. Nie szczotkujmy jednak mocno rozciągniętej skóry brzucha, aby jej dodatkowo nie uszkodzić.

Jeśli poród odbył się przez cesarskie cięcie, warto skupić się na bliźnie. W pierwszych tygodniach możemy smarować ją specjalnymi preparatami i oswajać z dotykiem. Później najlepiej jest zgłosić się na mobilizację blizny do fizjoterapeuty.

Zakładając jednak, że pozostawiamy skórę brzucha bez pielęgnacji kosmetykami, czy wróci ona do jędrności sprzed ciąży? 

Uważam, że ciału trzeba dać czas na regenerację. Pierwsze tygodnie i okres połogu to czas, kiedy powinnyśmy delikatnie aktywować nasze mięśnie i dawać im bodziec do właściwej pracy – nie zaczynamy wtedy treningów ani rehabilitacji. Jeśli dbamy o postawę, nie dźwigamy, karmimy dziecko w ergonomicznej pozycji, to nasz brzuch sam powinien wracać do formy. Jednak zdarza się, że utrzymuje się rozstęp mięśni brzucha, bolą plecy, blizna po cesarskim cięciu bądź epizjotomii boli lub ciągnie, wtedy musimy skonsultować się ze specjalistą.

Presja by jak najszybciej wrócić do "formy" jest dla kobiet krzywdząca. Zmiany w ciele zachodziły 40 tygodni i równie tyle, bądź więcej potrzeba czasu, by ciało wróciło do stanu sprzed ciąży

Jak fizjoterapeuta może pomóc w takiej sytuacji?

Fizjoterapeuta uczy młodą mamę jak podnosić dziecko, jak karmić, jak wstawać by nie przeciążać mięśni: brzucha, kręgosłupa, dna miednicy, a także jak nie utrudniać gojenia się blizny. Uczymy również mobilizacji, by nie pojawiły się zrosty. Dobieramy ćwiczenia, które pomogą zbliżyć się brzuścom mięśni prostych brzucha, wzmocnią mięśnie dna miednicy i rozwiążą problem bólu kręgosłupa.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Podstawowy błąd który popełnia się na początku swojej drogi w powrocie aktywności: brak aktywowania mięśni tułowia – głównie mięśnia poprzecznego. Jeśli to poprawisz to nie pojawi się ból w odcinku lędźwiowym, krzyżowym a ćwiczenie będzie efektywne na partie, które masz zamiar ćwiczyć. Jak aktywować mięsień poprzeczny? – ustaw miednicę neutralnie – spojenie łonowe i kolce biodrowe przednie górne powinny być w jednej płaszczyźnie – Na wydechu wyobraź sobie jakbyś chciała zapiąć ciasne spodnie z wysokim stanem – Napnij mięśnie dna miednicy na około 15% – Teraz wykonaj ruch Jest to ruch, który dla początkujących jest trudny do nauki, nie poddawaj się i go ćwicz lub skontaktuj się ze specjalistą, który nauczyć Cię robić to prawidłowo 😊 #mamawracadoformy #cwiczewdomu #cwiczeniadlakobietpociazy #cwiczeniapoporodzie #poporodzie #cwiczeniadlakobiet #cwiczeniadlamampoporodzie #cwiczeniadlamam #cwiczenianabrzuch #cwiczenianaposladki #kobietapotrzydziestce #kobietapoczterdziestce #aktywnakobieta

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Można jednak zauważyć dużą presję społeczną powrotu do formy. Wówczas siłownia to dobry pomysł?

Trening na siłowni nie jest zły, ale to za dużo dla kobiety nawet kilka miesięcy po porodzie. Ciało w ciąży przechodzi ogromne zmiany, jedne mięśnie są nadmiernie rozciągnięte a inne przykurczone. Potrzeba czasu i kilku miesięcy ćwiczeń wzmacniających, by móc bezpiecznie i zdrowo ćwiczyć z ciężarem. Presja by jak najszybciej wrócić do „formy” jest dla kobiet krzywdząca. Zmiany w ciele zachodziły 40 tygodni i równie tyle, bądź więcej potrzeba czasu, by ciało wróciło do stanu sprzed ciąży.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

„Mądrej matki nędzne bywa dziecię”. Przeglądamy „Muchę”, czasopismo satyryczne sprzed stu lat

Gigi Hadid: Nie będę się już więcej nikomu tłumaczyć. Moje ciało nie musi spełniać waszych oczekiwań piękna i tyle

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Magdalena Lamparska

Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata

Jesteś większa od swojego partnera? To jest ok/Unsplash

Jesteś większa od swojego partnera? To jest jak najbardziej ok

Spóźniający się okres - przyczyny

Spóźniający się okres – przyczyny. Ile może się spóźniać?

Tatuaż

Wszystko o tatuażach. Co musisz wiedzieć?

Kobieta w ciąży

Rozstępy na łydkach – kiedy powstają, jak je zamaskować?

Ostra szczotka i chudniesz w oczach! Sprawdzony sposób na jędrne ciało

Ostra szczotka i chudniesz w oczach! Sprawdzony sposób na jędrne ciało

Kobieta na plaży

Polka nago na basenie? „Zachowaj intymność, tu są dzieci”

Cynthia Nixon, "Be a Lady They Said"

„Bądź damą, mówili”. Poruszający film „Girls. Girls. Girls. Magazine” o wymaganiach wobec kobiet

Kobieta stoi na drodze

Brak ci pewności siebie? Popracuj z ciałem!

Magda i Sylwia - bohaterki sesji „Stomia to symbol zwycięstwa”

„Ze stomią można normalne żyć i wyglądać fajnie”. Poznajcie historie Magdy i Sylwii

5 marek, które pokochałyśmy w 2019 roku

5 marek, które pokochałyśmy w 2019 roku

Kobieta siedzi w ręczniku i szczotkuje szczotką łydkę

Szczotkowanie ciała na sucho – jakie są korzyści? Wymienia kosmetolożka Natalia Borczyńska

Dziewczyny przed jogą / istockphoto.com

Pani Fizjotrener: wszyscy mamy taką samą anatomię, ale tak naprawdę nasze ciała różnią się od siebie

„Mówmy swoim córkom, że ciało jest dla nas źródłem przyjemności”. Dr Katarzyna Jasiewicz o ciałoterapii

Ashley Graham w ciąży

Ashley Graham pokazuje ciążowe krągłości i rozstępy. Jej nagranie powinna zobaczyć każda kobieta w ciąży!

20. urodziny za tobą? Zobacz, co czeka ciebie i twoje ciało

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

Ed Razek, dyrektor marketingu Victoria's Secret do sierpnia 2019 roku

Dyrektor Victoria’s Secret zrezygnował ze stanowiska. To początek końca ery seksualizacji modelek?

Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało

Rozstępy – czy można je polubić? Katarzyna: teraz jestem w znacznie lepszej relacji ze swoim ciałem, niż kiedykolwiek wcześniej

Fizjoterapia tancerzy klasycznych – jak to wygląda? „Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli” – mówi Paulina Mira

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.