Przejdź do treści

„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Gosia Włodarczyk
zdjęcie: fot. M.Włodarczyk https://michalwlodarczyk.pl/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
usg
6 badań, dzięki którym diagnozujemy nowotwory
lapee.dk
Na festiwalach zazdrościsz facetom pisuarów? Lapee, czyli różowa przenośna przestrzeń dla kobiet, to zmieni!
Co każdy grzybiarz wiedzieć powinien
Co każdy grzybiarz wiedzieć powinien?
Jade Beall, fotografka: niezależnie od kształtu, koloru i wieku, każde ciało zasługuje na to, by być postrzegane jako piękne
istockphoto.com
Zła strona soli. Dietetyk Powszechny tłumaczy, co sól robi z organizmem

Już w trakcie ciąży wiele kobiet martwi się o wygląd brzucha po porodzie. Nic dziwnego, w końcu przez kilka miesięcy skóra rozciąga się a ciało jest znacznie obciążone. Rozstępy, blizny po cesarskim cięciu i presja jak najszybszego powrotu do „formy” mogą rodzić niepotrzebne zmartwienia. O tym, jak zadbać o skórę w ciąży i po porodzie, porozmawiałam z Gosią Włodarczyk, która na swoim profilu na Instagramie @pani_fizjotrener edukuje medycznie i wspiera kobiety na każdym etapie, jako fizjoterapeutka i trenerka personalna kobiet. 

Urszula Gruszka: Dobrze wiemy, że brzuch w trakcie ciąży ulega rozciągnięciu. Po porodzie jego wygląd dla wielu kobiet jest niekomfortowy. Jak wiele z nich zgłasza się do fizjoterapeuty? 

Gosia Włodarczyk: Wygląd brzucha po ciąży martwi wiele kobiet, jednak niewiele z nich zgłasza się do specjalisty. Główną przyczyną jest brak świadomości tego, że można szukać pomocy u fizjoterapeuty uroginekologicznego. Cała ciąża to okres, kiedy kobieta bacznie obserwuje swoje ciało. Mówi się, że to czas kiedy najwięcej dba się o swoje zdrowie, regularnie bada i zwraca uwagę na zdrowe odżywianie. Ciężarne przygotowują się również do porodu i uposażają dziecko.

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

Nie ma drugiego takiego okresu, kiedy pacjentka może być tak szczegółowo i całościowo przebadana. To szczególny czas. Mocz, morfologia, poziom cukru we krwi, cytologia, badania wirusologiczne, USG piersi, to jedne z licznych badań, które sprawiają, że pacjentki są bardzo dobrze przebadane. Nie wierzę w to, że lekarz ocenia tylko płód. Myślę, że wrodzona ciekawość lekarska nastawia, aby zobaczyć jeszcze sąsiadujące narządy, zebrać szczegółowy wywiad i w razie potrzeby, pokierować pacjentkę do odpowiedniego specjalisty.

powiedział ginekolog Wojciech Falęcki w rozmowie z Hello Zdrowie

Jednak nigdzie nie mówi się o tym, co czeka kobiety po porodzie. Znikoma jest informacja w mediach oraz od lekarzy, dlatego często tuż po urodzeniu dziecka, by przywrócić ciało do stanu sprzed ciąży, tak wiele z nich podejmuje się ćwiczeń samodzielnie, co nierzadko im szkodzi. Powrót do aktywności fizycznej powinien być rozsądny, oparty na przywróceniu funkcji mięśniom, które przez okres kilku miesięcy znaczne znosiły przeciążenia lub były nadmiernie rozciągnięte, np. mięśnie brzucha. Od razu zaznaczę, że brzuszki oraz planki to nienajlepszy pomysł.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Wciąż wśród kobiet pokutuje przekonanie by być szczupłą trzeba robić dużo cardio – biegać, skakać. 💔Już wiesz, że tego typu aktywność fizyczna nie jest dobra dla kobiet po porodzie, dla kobiet z rozstępom mięśni prostych brzucha, z osłabieniem mięśni dna miednicy, opadaniem ścian pochwy, opadaniem narządu rodnego, hipermobilnoscią. ❓Co ćwiczyć by ciało było jędrne, szczupłe, sprawne a mięśnie pięknie zarysowywały się pod skórą? Ćwiczyć z obciążeniem🏋️‍♀️ ➡️mięśnie rosną, gdy muszą pokonać jakiś opór, np. gdy zmuszamy je do podnoszenia ciężaru którego do tej pory nie podnosiły. ➡️Im więcej masz mięśni, tym szybsza jest twoja przemiana materii. Można zjeść więcej bez szkody dla sylwetki ➡️ciało jest silniejsze, sprawniejsze i bardziej wytrzymałe. ➡️ spada poziom stresu – intensywne ćwiczenia pomagają rozładować napięcia, a doskonale wymodelowana sylwetka to powód do dumy! ➡️Mocne mięśnie to mniejsze ryzyko kontuzji i lepszy balans ciała ➡️Trening z obciążeniem zwiększa gęstość kości – zapobiegamy osteoporozie. Genialnym wynalazkiem do takiego treningu są gumy minibands. To małe gumowe pętle, mogą mieć różną grubość, im cieńsza tym mniejszy stawia opór i łatwiej się z nią ćwiczy. Porównując do hantli – cieńsza guma to jakby mniejszy hantelek. Więc te cienkie wybieramy na początku drogi z treningiem oporowym oraz na mniejsze partie mięśniowe, np. na ręce, a grubsze na nogi. Można je kupić w zestawie, gdzie mamy już 4-5 sztuk rożnej grubości, a cały zestaw gum mieści się w jednej dłoni i kosztuje mniej niż 40 zł! Można z nimi ćwiczyć calutkie ciało, a kombinacji jest tak wiele, że każdy trening może wyglądać zupełnie inaczej, mimo że używasz wciąż tego samego „sprzętu”. Możesz ich używać w domu, na siłowni, zabrać wszędzie. Najlepszy pomysł na poprawę jakości sylwetki w domu, dla zapracowanej kobiety i mamy 💁‍♀️ #bieganie #biegamy #mlodamama #rozstepmiesnibrzucha #rozstepmiesniprostychbrzucha #rmpb #miesniednamiednicy #dnomiednicy #treningsilowykobiet #treningsilowy #cwiczeniawdomu #cwiczeniadlakobiet #cwiczeniadlamam #cwiczeniadlamampoporodzie #cwiczeniawciazy

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Na rynku znajduje się wiele produktów, które przeznaczone są do smarowania brzucha w trakcie i po ciąży. Są one zalecane? 

Balsamy i olejki nawilżają skórę, niwelując często spotykany świąd skóry brzucha i wpływają na poprawę elastyczności. Stosowanie produktów na skórę jednak to za mało, by uchronić się przed rozstępami. Kosmetyk działa powierzchownie, musimy też zadziałać od środka, by zmniejszyć ryzyko wystąpienia rozstępów. Dodatkowo, mogą one pojawiać się, jeśli mamy do tego predyspozycje genetyczne.

Jak w trakcie trwania ciąży możemy zadbać o brzuch, aby ograniczyć blizny?

Dbajmy o ruch. Odpowiednie ćwiczenia przygotowują ciało do zmian, a joga oraz rozciąganie bardzo pomagają. Najważniejszym aspektem jest jednak dieta, która powinna być bogata w zdrowe tłuszcze. Należy pamiętać, że „jesteśmy tym, co jemy”, a w okresie kiedy nasze ciało buduje nowe tkanki i przechodzi ogromne zmiany, dajmy mu najlepsze materiały budulcowe, jakie tylko możemy.

Gepostet von Pani Fizjotrener am Montag, 8. Oktober 2018

Jak powinna wyglądać pielęgnacja skóry po porodzie? 

Po porodzie możemy smarować ciało tymi samymi kosmetykami, których używałyśmy w ciąży. Dobrym pomysłem jest szczotkowanie na sucho. Jest to masaż szczotką oparty na ruchach drenażu limfatycznego, który pomoże w redukcji obrzęków i nada elastyczności. Nie szczotkujmy jednak mocno rozciągniętej skóry brzucha, aby jej dodatkowo nie uszkodzić.

Jeśli poród odbył się przez cesarskie cięcie, warto skupić się na bliźnie. W pierwszych tygodniach możemy smarować ją specjalnymi preparatami i oswajać z dotykiem. Później najlepiej jest zgłosić się na mobilizację blizny do fizjoterapeuty.

Zakładając jednak, że pozostawiamy skórę brzucha bez pielęgnacji kosmetykami, czy wróci ona do jędrności sprzed ciąży? 

Uważam, że ciału trzeba dać czas na regenerację. Pierwsze tygodnie i okres połogu to czas, kiedy powinnyśmy delikatnie aktywować nasze mięśnie i dawać im bodziec do właściwej pracy – nie zaczynamy wtedy treningów ani rehabilitacji. Jeśli dbamy o postawę, nie dźwigamy, karmimy dziecko w ergonomicznej pozycji, to nasz brzuch sam powinien wracać do formy. Jednak zdarza się, że utrzymuje się rozstęp mięśni brzucha, bolą plecy, blizna po cesarskim cięciu bądź epizjotomii boli lub ciągnie, wtedy musimy skonsultować się ze specjalistą.

Presja by jak najszybciej wrócić do "formy" jest dla kobiet krzywdząca. Zmiany w ciele zachodziły 40 tygodni i równie tyle, bądź więcej potrzeba czasu, by ciało wróciło do stanu sprzed ciąży

Jak fizjoterapeuta może pomóc w takiej sytuacji?

Fizjoterapeuta uczy młodą mamę jak podnosić dziecko, jak karmić, jak wstawać by nie przeciążać mięśni: brzucha, kręgosłupa, dna miednicy, a także jak nie utrudniać gojenia się blizny. Uczymy również mobilizacji, by nie pojawiły się zrosty. Dobieramy ćwiczenia, które pomogą zbliżyć się brzuścom mięśni prostych brzucha, wzmocnią mięśnie dna miednicy i rozwiążą problem bólu kręgosłupa.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Podstawowy błąd który popełnia się na początku swojej drogi w powrocie aktywności: brak aktywowania mięśni tułowia – głównie mięśnia poprzecznego. Jeśli to poprawisz to nie pojawi się ból w odcinku lędźwiowym, krzyżowym a ćwiczenie będzie efektywne na partie, które masz zamiar ćwiczyć. Jak aktywować mięsień poprzeczny? – ustaw miednicę neutralnie – spojenie łonowe i kolce biodrowe przednie górne powinny być w jednej płaszczyźnie – Na wydechu wyobraź sobie jakbyś chciała zapiąć ciasne spodnie z wysokim stanem – Napnij mięśnie dna miednicy na około 15% – Teraz wykonaj ruch Jest to ruch, który dla początkujących jest trudny do nauki, nie poddawaj się i go ćwicz lub skontaktuj się ze specjalistą, który nauczyć Cię robić to prawidłowo 😊 #mamawracadoformy #cwiczewdomu #cwiczeniadlakobietpociazy #cwiczeniapoporodzie #poporodzie #cwiczeniadlakobiet #cwiczeniadlamampoporodzie #cwiczeniadlamam #cwiczenianabrzuch #cwiczenianaposladki #kobietapotrzydziestce #kobietapoczterdziestce #aktywnakobieta

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Można jednak zauważyć dużą presję społeczną powrotu do formy. Wówczas siłownia to dobry pomysł?

Trening na siłowni nie jest zły, ale to za dużo dla kobiety nawet kilka miesięcy po porodzie. Ciało w ciąży przechodzi ogromne zmiany, jedne mięśnie są nadmiernie rozciągnięte a inne przykurczone. Potrzeba czasu i kilku miesięcy ćwiczeń wzmacniających, by móc bezpiecznie i zdrowo ćwiczyć z ciężarem. Presja by jak najszybciej wrócić do „formy” jest dla kobiet krzywdząca. Zmiany w ciele zachodziły 40 tygodni i równie tyle, bądź więcej potrzeba czasu, by ciało wróciło do stanu sprzed ciąży.

Zobacz także

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

Zainteresują cię również:

Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie

kimjestdoula.pl

Joanna Kozakiewicz, doula: moja wizja szczęśliwego porodu i macierzyństwa może być zupełnie inna od wizji mojej klientki

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

Po co ciężarnej foliany? Farmaceutka Zofia Winczewska wyjaśnia

„Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli czy zakręcić 32 wymyślne piruety podczas jednej wariacji baletowej” – mówi Paulina Mira, fizjoterapeutka tancerzy klasycznych

„Nasze ciało spełnia jakąś rolę. Naszą rolą jest po prostu przytulanie”. Rozmawiamy z dziewczynami, które przytulają za pieniądze

Kobieta własnoręcznie tworzy mydełka

Załóż swój biznes i pochwal się tym, co robisz. Weź udział w akcji Rossmanna „Stań na własnych nogach”

alanis

Alanis Morissette opowiedziała o swojej depresji i poronieniach. Jej wyznanie wzrusza

dziewczyna słońce

Niedobór słońca w ciąży wpływa na rozwój dziecka? Naukowcy mają odpowiedź

Po czterdziestce seks jest najlepszy! Poznaj 5 niezwykłych faktów dotyczących kobiecego ciała

https://www.instagram.com/alliupham/

Popularna trenerka fitness pokazała, jak wygląda jej brzuch po porodzie. Z tym samym problemem zmaga się wiele kobiet po ciąży

„Bycie atrakcyjnym lub pociągającym ma bardzo niewiele wspólnego z rozmiarem ubrań, zaś z naszym stosunkiem do ciała i akceptacją”

Pochwica

„Panuje u nas przekazywane z babki na matkę i z matki na córkę przyzwolenie na takie traktowanie seksualności kobiet: ma boleć” – dr Beata Wróbel o pochwicy

Katarzyna Burzyńska-Sychowicz

Katarzyna Burzyńska-Sychowicz urodziła. „Trochę wcześniej niż się spodziewałam”

Znana blogerka pokazała swoje ciało po porodzie. Kosztowało ją to wiele odwagi

kobieta w ciąży pije kawę

„Poproszę kawę dla ciężarnej”, czyli kofeinowy dylemat kobiety w ciąży

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

W jakiej wannie kąpać niemowlaka? Wanienki z wyprofilowanym kształtem zrobią dziecku krzywdę? Tłumaczy fizjoterapeutka niemowląt

kobieta w łóżku

„Spanie na plecach jest jak uprawianie jogi”. O tym, jak pozycja snu wpływa na nasze ciało, mówi fizjoterapeuta

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

cellulit

„Kilogramy łatwiej jest zredukować niż cellulit. Czasem schudnięcie nie wystarcza”. O tym, co łączy cellulit i dobre samopoczucie, mówi endokrynolog

Dlaczego nie ustępujemy miejsca ciężarnym kobietom? „Generalnie jestem mocno zaskoczona ludzką ignorancją, obojętnością i brakiem empatii” – pisze autorka bloga „Bieganizm”