Przejdź do treści

Przeciętnie Polak zjada 2 kg konserwantów rocznie. Dane z raportu NIK

Stól, na którym leżą słodycze, ciasto
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Uśmiechnięte dziewczyny
5 rzeczy, za które polubią cię inni. Sprawdź, co radzi psycholog Tomasz Wojtoń
Zgaga? Refluks? Wzdęcia? Poznaj 5 produktów, których nie lubi twój żołądek
Ćwiczenia oddechowe na trawienie
Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać
Muffiny z rabarbarem i glazurą tahini
10 wegetariańskich źródeł żelaza

Przeciętnie Polak zjada 2 kg konserwantów rocznie. Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport, w którym informuje o niedoinformowaniu konsumentów na temat tego, co zjadają. Sugeruje się, że w produktach znajdują się konserwanty, o których nie wspomina się na etykiecie. „NIK negatywnie ocenia bierną postawę Głównego Inspektora Sanitarnego wobec stwierdzonego narażenia populacji polskiej na przekroczenia ustalonych limitów pobrania z dietą wielu substancji dodatkowych” – podsumowuje swój raport Izba.

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport: „Nadzór nad stosowaniem dodatków do żywności”. Rynek spożywczy był kontrolowany w latach 2016-2018. Wynika z niego, że Polak przeciętnie spożywa 2 kg konserwantów rocznie. Znajdują się one przede wszystkim w produktach przetworzonych. Zauważono także znaczne przekroczenia limitów oraz nagromadzenie wielu „ulepszaczy” w jednym produkcie. Przykładowo, do produkcji 130 zbadanych wędlin, dodatków sygnowanych „E” użyto aż 847 razy, najczęściej był to azotyn sodu i glutaminian monosodowy.

Na tropie E-dodatków

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności dopuszcza około 330 dodatków do jedzenia, które kiedyś występowały na opakowaniach w postaci symbolu „E” i numeru przyporządkowanego. Obecnie podaje się ich pełną nazwę. Są to słodziki, przeciwutleniacze, emulgatory, wzmacniacze smaku, a także konserwanty i sztuczne barwniki. Określone są limity dziennej dawki spożycia, jednak NIK informuje w swoim raporcie, że zdarzają się produkty, które mają znaczenie więcej „ulepszaczy”, niż jest to napisane na etykiecie.

Najwyższa Izba Kontroli zleciła ekspertyzy dotyczące zagrożeń, jakie niosą za sobą sztuczne dodatki do żywności. Wynika z nich, że przyczyniają się do wzrostu liczby alergii, astmy, kamieni nerkowych oraz wzrasta ryzyko zachorowania na raka.

Przepisy obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej nie zawierają obowiązku badania wpływu i synergistycznych zależności substancji dodatkowych. Nie zawierają też wymogu stosowania mniejszych dawek substancji dodatkowych, niż jest to dopuszczone.

mówi rzecznik GIS Jan Bondar

NIK ostrzega, że najbardziej narażone są dzieci, ponieważ najwięcej dodatków do żywności znajduje się w słodkich napojach oraz ciastkach. Wykazano, że spożycie konserwantów w grupie dzieci od czterech do dziesięciu lat wynosi 291 procent limitu, a u 5 procent dzieci i młodzieży aż 681 procent.

Czy zwracasz uwagę na skład produktu?

TAK, czytam etykiety
NIE
Zobacz wyniki ankiety

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

@lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie? Czy dieta wegetariańska jest zupełnie bezpieczna? O wpływie czerwonego mięsa na zdrowie, pisze lekarka Magdalena Jutrzenka

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Sałatka z batatami i brokułem. Smakowita i oryginalna propozycja na kolację

Stół wielkanocny

„Nie wymagajmy od bliskich, by całkowicie zmieniali swoje przyzwyczajenia specjalnie dla nas”. Jak przeżyć Wielkanoc stosując dietę eliminacyjną?

jajko wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Frittata ze szparagami

Frittata ze szparagami. Dasz się skusić?

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

bakłażan nadziewany

Bakłażan nieźle nadziany. Dyniowo-jarmużowy farsz to strzał w dziesiątkę!

Chodzisz rozdrażniona i sama nie wiesz czego chcesz? PMS psuje ci połowę miesiąca? Zwalcz go dietą!

Trzy razy jajka!

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Onigirazu – „sushi kanapka” ze szparagami

Gryczane kaszotto z zielonym groszkiem. Może nie wygląda, ale smakuje obłędnie!