Przejdź do treści

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

Przesilenie wiosenne zmęczenie
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak zwracać się do osób trans i niebinarnych? Stowarzyszenie „Miłość nie wyklucza” wyjaśnia
Kiedy iść do psychiatry?
Kiedy iść do psychiatry? Lekarka podpowiada, co powinno zwrócić naszą uwagę u siebie i innych
Kobieta idzie do samolotu
Jak zadbać o wzrok w trakcie podróży samolotem?
Dieta zupowa, czyli jadłospis pełen zup. Czy warto ją stosować?
Zachorowań na grypę o połowę mniej niż w zeszłym roku. Pozytywny efekt uboczny koronawirusa?

Nie dla każdego nadejście wiosny oznacza zastrzyk energii i większą chęć do działania. Okres graniczny między zimą a wiosną niektórym kojarzy się ze spadkiem odporności, gorszym samopoczuciem, nadmierną sennością, zmęczeniem, osłabieniem, częstszymi bólami głowy, trudnościami z koncentracją uwagi i poczuciem rezygnacji. – Nasz osłabiony i rozleniwiony po zimie organizm nie nadąża za zmianami, które przynosi wiosna – mówi psycholożka i psychoterapeutka, Karina Milan-Szymańska, podkreślając, że przesilenie wiosenne to nie sposób na usprawiedliwienie lenistwa a realny problem, nazywany syndromem zmęczenia wiosennego. 

Marta Dragan: Przyroda budzi się do życia, a my czujemy się zmęczone, przygnębione i nie mamy na nic ochoty. Ciężko jest nam wstać z łóżka, pójść do pracy czy zmotywować się do domowych obowiązków. Czy zmiana nastroju w związku ze zmianą pory roku to subiektywne odczucie, czy obiektywna przyczyna?

Karina Milan-Szymańska: Z wymienionych przez panią symptomów możemy wnioskować, że mamy do czynienia z tzw. syndromem zmęczenia wiosennego, potocznie nazywanego również przesileniem wiosennym. Nie jest to jednostka chorobowa, niemniej doświadczane objawy są jak najbardziej rzeczywiste i wpływają w sposób bezpośredni na nasze funkcjonowanie.

Jaki wpływ na nasze zdrowie psychiczne mają zmiany, momenty przejściowe, dostrajanie się do nowych okoliczności?

To w jaki sposób dostrajamy się do zmieniających się warunków, zależy w dużej mierze od naszej konstrukcji psychicznej a dokładniej typu osobowości, naszych zasobów, umiejętności radzenia sobie ze stresem itp. Osoby o silnym poczuciu wpływu, aktywne, pozytywnie usposobione czy z szeroko rozwiniętymi strategiami radzenia sobie w trudnych sytuacjach będą odporniejsze, a co za tym idzie – odczują mniej negatywnych skutków takich zmian lub szybciej powrócą do równowagi.

Dlaczego tak mocno działa na nas zmiana pór roku?

Jest to poniekąd skutek rozwoju cywilizacyjnego i zmian klimatycznych. W czasach, gdy żyliśmy bliżej natury było to znacznie łatwiejsze. Obecnie zdobycze cywilizacji, bez których trudno nam sobie wyobrazić życie, takie jak ogrzewanie centralne, klimatyzacja czy przetworzona żywność, utrudniają nam to łagodne przejście z okresu jesienno-zimowego do wiosenno- letniego.

Zmiany klimatu spowodowały zaś znaczne skrócenie okresu przedwiosennego. Obecnie wiosna pojawia się praktycznie z dnia na dzień, następuje gwałtowny skok temperatury, wzrasta ilość godzin słonecznych w ciągu dnia. Nasz osłabiony i rozleniwiony po zimie organizm nie nadąża za tymi zmianami.

Gepostet von Karina Milan-Szymańska, psycholog, terapeuta am Donnerstag, 23. November 2017

Czym jest przesilenie wiosenne?

Jest to zespół objawów nasilających się w okresie marca lub kwietnia – w zależności od tego, kiedy pojawiają się wiosenne zmiany w przyrodzie. Do najczęstszych objawów należą osłabienie, senność, zawroty i bóle głowy oraz bóle mięśni – co może mieć związek z niedoborem witamin i soli mineralnych. Ponadto trudności z koncentracją, osłabienie refleksu, spadek odporności na stres, dokuczliwe skurcze mięśni mogące świadczyć o braku magnezu, rozdrażnienie i napady zmęczenia (możliwy niedobór żelaza) oraz wypadanie włosów (niedobór cynku).

Kiedy to jeszcze przesilenie wiosenne, a kiedy już depresja?

W depresji poza znacznie obniżonym poziomem odczuwanej energii, zmęczeniem i rozdrażnieniem mamy do czynienia z pustką emocjonalną, obniżonym poczuciem własnej wartości, poczuciem winy, bezsennością, płaczliwością, zmianą masy ciała, niemożliwością odczuwania przyjemności czy radości. W przypadku depresji objawy te powinny występować praktycznie codziennie od co najmniej 2 tyg.

Zauważyłyśmy u siebie objawy sezonowego obniżenia nastroju, i co wtedy? Konieczna jest wizyta lekarza, a może wystarczy przeczekać?

Jeśli nie mamy podejrzeń, że to coś poważniejszego niż wiosenne przesilenie powinniśmy zacząć od zmian żywieniowych oraz aktywności fizycznej.

Możemy zrobić coś dla ciała i ducha, by ten okres przejściowy był dla nas jak najłagodniejszy?

Przed przesileniem wiosennym chroni prozdrowotny styl życia składający się ze zbilansowanej i bogatej w składniki odżywcze diety, odpowiedniej ilości aktywności fizycznej, przestrzeni na odpoczynek i przyjemności, silnych relacji społecznych i wymaganej ilości snu. Dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się, czego z tej listy brakuje w moim obecnym życiu i wprowadzić odpowiednie zmiany.

Warto zadbać o siebie zawczasu, zanim pojawią się pierwsze objawy. Wiosna przychodzi co roku, więc nie dajmy się zaskakiwać. Dążmy do tego, by zdrowy i aktywny tryb życia stał się naszym stylem funkcjonowania przez cały rok. Unikniemy dzięki temu nie tylko syndromu wiosennego zmęczenia, ale również jesiennej chandry.


Karina Milan-Szymańska – psycholożka i terapeutka Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach (TSR). Absolwentka Psychologii Klinicznej na Uniwersytecie SWPS. Nauczycielka Mindfulness w trakcie certyfikacji w Mindfulness Association Poland. Na co dzień pracuje w Regionalnym Szpitalu Specjalistycznym w Grudziądzu na Oddziale Psychiatrycznym i Onkologii Klinicznej oraz prowadzi prywatny gabinet psychologiczn0-terapeutyczny IMAGO w Grudziądzu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przesilenie wiosenne – objawy, przyczyny, sposoby

Kobieta wśród kwitnących drzew

Badania po zimie – czy warto je robić? Wyjaśnia lekarz

Wiosenne przesilenie. Zmęczenie na wiosnę

Jesteś już po dwóch kawach i wciąż zasypiasz na stojąco? Poznaj 5 energetycznych zamienników „małej czarnej”

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Na Instagramie trwa akcja #szczereciało. Kobiety z całej Polski mówią o samoakceptacji

Pielęgniarka pokazała, jak wygląda jej dłoń po dwóch godzinach pracy w ubraniu ochronnym. „Każdą część garderoby można wycisnąć, tak jest mokra”

Ćwiczenia miały cię relaksować, a niepokoją? Zobacz, dlaczego tak się dzieje

nastolatka w szpitalu

„Taki duży i z mamą?”. Róża Hajkuś o prawie nastolatek i nastolatków do obecności rodzica w szpitalu

Powietrze w domach jest gorsze niż smog? Mama Chemik tłumaczy

koronawirus na świecie

Naukowcy z Poznania: „W Polsce mamy do czynienia z genetyczną mieszanką wielu typów i podtypów koronawirusa SARS-CoV-2

„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje

Magdalena Lamparska

Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata

kobieta w kuchni

„Smażony boczek odchudza, ziemniaki tuczą”. Psychodietetyczka rozprawia się z absurdami dietetycznymi

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

lekarka w maseczce

Wstydzisz się rozebrać u lekarza? „Nikt z personelu nie czyha z radością, aby obejrzeć nagiego pacjenta”

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Julia Louis-Dreyfus

Julia Louis-Dreyfus: pozwoliłam sobie na ustalenie priorytetów i rzeczy, których nie jestem w stanie tolerować

lekarz bada pacjentkę

„Bo ci lekarze to się pozamykali. Tylko przez ten telefon gadają”. Mama Pediatra odpiera zarzuty

Bachata, tańcząca para

Bachata – na czym polega ten taniec? Jakie są style bachaty?

wakacje z koronawirusem, ludzie nad jeziorem

Będą kontrole w miejscowościach turystycznych – zapowiada Łukasz Szumowski

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?