Przejdź do treści

Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek

stół świąteczny
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niskie ciśnienie rozkurczowe - przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Niskie ciśnienie rozkurczowe – przyczyny, objawy, możliwe sposoby zapobiegania
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?
Kobalt - występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobalt – występowanie, właściwości i działanie niezbędnego składnika witaminy B12
Kobieta na plaży w swetrze i kapeluszu
„Kryzys psychiczny może spotkać mnie, ciebie, twoją matkę, brata, przyjaciółkę… każdego” – pisze lekarka z okazji Marszu Żółtej Wstążki
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu
Czego nie powinien zawierać szampon? Sprawdź, zanim pójdziesz do sklepu

Święta Bożego Narodzenia coraz bliżej. To czas, gdy jemy znacznie więcej niż zazwyczaj. Jak racjonalnie podejść do jedzenia podczas świąt, znaleźć złoty środek i czy warto wrzucić na luz? Hello Zdrowie rozmawia z dietetyk Iwoną Wanat, również o tym, skąd mamy problem z jedzeniem i dlaczego nie warto popadać w obsesję. 

Urszula Gruszka: Racjonalne podejście do jedzenia w święta, czy jest to możliwe?

Iwona Wanat: Jak najbardziej jest to możliwe. Święta to okres kilku dni, podczas których spotykamy się z rodziną, przyjaciółmi i trzymanie się wówczas diety lub liczenie kalorii jest czymś, co może negatywnie wpłynąć na nasze samopoczucie. Dodatkowo presja rodziny „no zjedz jeszcze kawałeczek” nie pomaga nam w racjonalnym podejściu.

Zatem racjonalne podejście do jedzenia to sztuka odmawiania?

Ja bym powiedziała, że racjonalne podejście do jedzenia to sztuka wyborów. Jeśli sami przyrządzamy posiłek dla rodziny, mamy wpływ na jakość naszych posiłków. Możemy wówczas wybrać zdrowsze zamienniki wysokokalorycznych lub niezdrowych produktów, albo wybrać sposób przyrządzenia, co ma bardzo duże znaczenie. Zamiast smażenia – pieczenie lub gotowanie. Zamiast majonezu – jogurt naturalny lub grecki. Zamiast tłustych smażonych mięs – więcej zup i warzyw.

Zobacz także: pieczone warzywa w trzech odsłonach

A w sytuacji, w której jesteśmy gościem i nie mamy wpływu na dobór składników, sposobu przygotowania?

Jeśli jesteśmy gośćmi, również mamy wybór. W sytuacji, w której cały stół jest zastawiony i samodzielnie decydujemy o posiłku, wybierajmy racjonalnie – czyli najzdrowsze opcje lub tzw. „mniejsze zło”. Dobrze jest zacząć od spożycia zup lub warzyw. Wówczas nasz żołądek będzie wypełniony i zapewni nam to sytość na dłuższy czas. Tradycyjne polskie dania świąteczne mogą być nie tylko pyszne, ale także zdrowe i niskokaloryczne. Ryba pieczona lub w galarecie, barszcz czerwony na zakwasie, kompot z suszu – to są zdrowe, pełnowartościowe posiłki. Natomiast w sytuacji, w której gospodarz ma przygotowane zestawy dań, które lądują na naszym talerzu, możemy wówczas decydować o ilości, jaką zjemy. Możemy także taki posiłek rozłożyć w czasie, nie musimy się spieszyć, zwłaszcza że rodzinne spotkania trwają dłuższy czas, niż tradycyjny obiad lub kolacja.

kutia

Czym powinniśmy popijać posiłek? Ma to znaczenie?

Na wielu świątecznych stołach alkohol jest pewną normą, bo dla wielu osób jest to radosny, rodzinny czas, czyli okazja do świętowania. Najlepszym rozwiązaniem jest picie wody, najlepiej z cytryną, która wspomoże układ trawienny, a także napary ziołowe. Jeśli zdecydujemy się na alkohol, pamiętajmy o umiarze i wyborze tzw. „mniejszego zła”. Symboliczna lampka wytrawnego wina będzie bardzo dobrym wyjściem z sytuacji, w której nie musimy się tłumaczyć dlaczego nie pijemy i obalać zarzuty o potencjalnej ciąży (śmiech).

Wiele osób dbających o sylwetkę obawia się o przytycie, czy słusznie?

Jeśli przez cały rok dbamy o zdrowe odżywianie i aktywność fizyczną, nie mamy czego się obawiać. Kilka dni pofolgowania sobie z dietą nie będzie miało znaczącego wpływu na naszą sylwetkę, o ile będą to dwa dni a nie dwa tygodnie. Racjonalne podejście do jedzenia to zdrowe podejście, z dystansem do siebie, przecież nie zawsze musimy być na 100 procent. Czasem można po prostu odpocząć od tempa i presji jaką sobie sami narzucamy, a święta są do tego dobrą okazją. Ważne, aby nie przesadzić i aby czuć się dobrze. Jeśli kompulsywne jedzenie po miesiącu liczenia kalorii sprawi, że nasze samopoczucie pogorszy się, to znak, że nasza relacja z jedzeniem nie jest prawidłowa.

Racjonalne podejście do jedzenia to zdrowe podejście, z dystansem do siebie, przecież nie zawsze musimy być na 100 procent. Czasem można po prostu odpocząć od tempa i presji jaką sobie sami narzucamy, a święta są do tego dobrą okazją

Dlaczego tak wiele osób ma złą relację z jedzeniem?

Może wynikać to z wielu czynników, między innymi: z dzieciństwa, z niskiego poczucia własnej wartości, z zakrzywionego obrazu własnego wizerunku, kompleksów. Bardzo wiele kobiet przychodzi do dietetyka mówiąc „całe życie jestem na diecie”, a potem te same kobiety czują obniżone samopoczucie na myśl o świątecznym stole i chęci zjedzenia tych wszystkich pyszności, tłumacząc się „przecież należy mi się”. Następnie święta mijają, a postanowieniem noworocznym jest zrzucenie 10 kilogramów, bo przecież w święta tyle się jadło.

 

Z jednej strony racjonalne podejście, z drugiej strony to szczególny rodzinny czas. Czy to jedzenie jest tak dużym problemem?

Jeśli dla kogoś myśl o świątecznym jedzeniu nie jest kłopotliwe, tzn. nie odczuwa niepokoju na myśl, że może przytyć, albo ile kilokalorii ma dany produkt lub danie, to oznacza zdrową relację i wówczas nie jest to problem. Ale proszę zauważyć, jak wiele osób wyszukuje w Internecie porad: „jak nie przytyć podczas świąt”, „jak wrócić do formy po świętach” i to jest zastanawiające. To przedstawia się w taki sposób, jakby święta były maratonem jedzenia i leżenia jednocześnie, gdzie chcemy prześcignąć wszystkich członków rodziny i zjeść jak najwięcej. W rzeczywistości powinniśmy mieć normalny stosunek – mieć zdrowe nawyki i z troski o swoje zdrowie wybierać to, co najlepsze dla siebie. Na co dzień odżywiając się zdrowo, w serwowaniu sobie deseru lub próbowaniu ciast, nie ma nic złego.

Podsumowując, jaki jest złoty środek w świątecznym celebrowaniu?

Jeśli chcemy czuć się dobrze, pamiętajmy o zdrowym podejściu do żywienia, na co dzień i również w święta. To czas, aby spotkać się z bliskimi i wystarczy, że zjemy jedną kolację, nie trzy. Ważne jest także nawodnienie i w ramach rodzinnej integracji – wskazany jest spacer po kolacji.

W rzeczywistości powinniśmy mieć normalny stosunek – mieć zdrowe nawyki i z troski o swoje zdrowie wybierać to, co najlepsze dla siebie. Na co dzień odżywiając się zdrowo, w serwowaniu sobie deseru lub próbowaniu ciast, nie ma nic złego

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ziemniaki w diecie / rawpixel

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Trener personalny wyjaśnia to na dobrym przykładzie

Jakie są główne problemy Polaków związane z odżywianiem?

Jakie są główne problemy Polaków związane z odżywianiem? Odpowiada dietetyczka

Jak przejść na wegetarianizm?

Diety. Jak przejść na wegetarianizm?

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Dieta jogurtowa – efekty, opinie i przykładowy jadłospis

Czy dieta Dukana jest zdrowa?

Czy dieta Dukana jest zdrowa? Co mówi dietetyczka?

Najpopularniejsze diety – plusy i minusy. Co radzi dietetyczka?

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Zdrowe odżywianie. Czy dieta keto jest dla wszystkich? Wyjaśnia dietetyczka Marta Świtek

Jak znaleźć idealną dietę?

Zdrowe odżywianie. Jak znaleźć idealną dietę?

Ciasto

Co zrobić z ciastem po świętach? Podpowiada psychodietetyczka dr Anna Januszewicz

Kurkuma i jej właściwości. Zalety i przeciwwskazania

Kurkuma i jej właściwości. Zalety i przeciwwskazania

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Chcesz się skutecznie odchudzać? Oto kilka pomocnych wskazówek

Podstawowa przemiana materii (PPM) - od czego zależy i jak ją obliczyć?

Podstawowa przemiana materii (PPM) – od czego zależy i jak ją obliczyć?

Ćwiczenie wyobraźni pomoże ci schudnąć

Ćwiczenie wyobraźni pomoże ci schudnąć. To może być prostsze, niż ci się wydaje

Efekt jo-jo często jest efektem zbyt restrykcyjnej diety/Unsplash

Przepis na efekt jo-jo, czyli jak się nie odchudzać po zimie – radzi dietetyczka Anna Reguła

Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska / Dietosfera

Ewa Sypnik-Pogorzelska i Magdalena Jarzynka-Jendrzejewska: Jeśli nie zaczniemy odżywiać organizmu, a będziemy tylko bezmyślnie wrzucać na szybko przetworzone jedzenie, żadna cudowna „dieta” nie zadziała

Dziewczyna robi selfie w lustrze

Dieta selfie – na czym polega i czy wszyscy powinni z niej skorzystać? Wyjaśnia psychodietetyczka Justyna Markowska

Dieta owsiankowa. Jest skuteczna, ale czy bezpieczna?

Babulinka.pl na Instagramie

Figura po ciąży – blogerka zamieściła ważny wpis. „Z mojego brzucha mam troje nowych ludzi na świecie, jak mogłabym go nie lubić?”

dieta

5 najczęstszych błędów przy odchudzaniu

Kobieta / freepik.com

5 największych mitów o metabolizmie

Efekt Whoosh / istock

Do tej pory traciłaś na wadze, a teraz stoisz w miejscu? Dietetyczka Emilia Cesarek wyjaśnia, jakie mogą być tego powody

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?