Przejdź do treści

Rwa kulszowa, udowa. Specjalistyczna rehabilitacja i ćwiczenia w domu pomogą zwalczyć uporczywy ból

Mężczyzna wykonuje ćwiczenia na rwę kulszową
Fot. golubovy / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
10 rzeczy, które możesz zrobić, aby łatwiej osiągnąć orgazm
Orgazm? Proszę bardzo! Poznaj 10 sposobów, aby łatwiej go osiągnąć
zakochana para
„Nieszczerość tylko pozornie oszczędza komuś przykrości. W rzeczywistości dostarcza jej w nadmiarze, ale z opóźnionym zapłonem”. O szczerości w relacjach rozmawiamy z psycholog Katarzyną Łapińską
Desery
Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx
„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie
„Cała prawda o programie SZMATA 4+” – obrzydliwy mem, który uderza we wszystkie matki

Ból towarzyszący rwie kulszowej odczuwany jest nie tylko w dole pleców, ale często promieniuje przez pośladek w kierunku kończyny dolnej aż po palce i pięty. Dolegliwości te spowodowane są uciskiem na nerw kulszowy lub nerw rdzeniowy S1, L4, L5.

Ból w przebiegu rwy kulszowej jest nagły i silny. Na schorzenie to uskarża się coraz więcej osób w różnym wieku. Przyczyną jest życie w stresie i mała aktywność fizyczna. Atak rwy kulszowej spowodowany jest zwykle wypadnięciem dysku, skrzywieniem bądź zwyrodnieniem kręgosłupa. Najlepszą metodą na wyeliminowanie dolegliwości bólowych są regularne ćwiczenia w domu i profesjonalna rehabilitacja.

Rwa kulszowa, rwa udowa ‒ ćwiczenia. Jakie?

Ćwiczenia na rwę kulszową bądź udową mają pomóc w wzmocnieniu dolnego odcinka kręgosłupa oraz w rozciągnięciu i rozluźnieniu napiętych mięśni. Wszystkie ćwiczenia trzeba wykonywać ostrożnie, unikając gwałtownych ruchów i szarpania. Należy zachować odpowiednią postawę, a każde ćwiczenie wykonywać jak najdokładniej, stosując zalecaną ilość powtórzeń.

Ćwiczenia przy rwie kulszowej można podzielić na dwa rodzaje: rozciągające i wzmacniające. Rozciąganie mięśni wykonujemy w pozycji leżącej lub siedzącej. Najprostszym i najczęściej wykonywanym ćwiczeniem na rwę kulszową jest “kołyska”. Polega na podnoszeniu i przyciągnięciu do siebie ugiętych nóg, tak aby oderwać pośladki od podłoża. Ćwiczenie wykonywane jest w pozycji leżącej, każde przyciągnięcie nóg powinno trwać 5 sekund, a zalecana ilość powtórzeń to 10. Innym proponowanym ćwiczeniem jest “rozciąganie baletnicy”, wykonywane w siadzie z wyprostowanymi nogami. Palcami u rąk staramy się dotknąć palców u stóp, coraz bardziej pogłębiając skłon. W terapii doskonale sprawdzają się także inne popularne ćwiczenia: “koci grzbiet” i “koszyczek”.

Oprócz ćwiczeń rozciągających dobrze jest wprowadzić ćwiczenia wzmacniające. Przykładem ćwiczenia wzmacniającego, które możemy wykonać samodzielnie w domu jest “rowerek”, a także odwrotne “brzuszki”, które polegają na przyciąganiu do brzucha nóg zgiętych w kolanach. Wiele zestawów ćwiczeń sprawdzających się przy rwie kulszowej znajdziemy w Internecie. Należy pamiętać, by nigdy nie gimnastykować się podczas ostrego ataku bólu. Zawsze należy poczekać, aż ból minie i dopiero wtedy przystąpić do ćwiczeń.

Zobacz także

Rwa kulszowa ‒ ćwiczenia McKenziego

W wyeliminowaniu bólu towarzyszącego rwie kulszowej, a także dla wzmocnienia mięśni sprawdzą się ćwiczenia McKenziego, które z powodzeniem możemy wykonywać samodzielnie w domu.

  • Ćwiczenie nr 1: pozycja leżąca na brzuchu, z głową i klatką piersiową lekko uniesionymi. Głowę należy powoli unosić coraz wyżej, starając się spojrzeć przed siebie. W takiej pozycji wytrzymujemy 5 sekund, po czym robimy 10-sekundową przerwę. To ćwiczenie powinniśmy wykonywać 3 razy dziennie, stosując po 10 powtórzeń.
  • Ćwiczenie nr 2: pozycja leżąca na brzuchu. Łokcie trzymamy pod barkami, opierając się na przedramionach, podnosimy głowę, by podobnie jak w ćwiczeniu nr 1, spojrzeć przed siebie. Częstotliwość wykonywania ćwiczenia i liczba powtórzeń jest identyczna jak w pierwszym przykładzie.
  • Ćwiczenie nr 3: pozycja stojąca, bokiem do ściany. Opierając się o ścianę barkiem, próbujemy dotknąć jej także biodrem. Ćwiczenie dobrze jest wykonać kilka razy dziennie, stosując po kilkanaście powtórzeń.

Skuteczność ćwiczeń polega na ich systematycznym i długotrwałym wykonywaniu.

Rwa kulszowa ‒ ćwiczenia rehabilitacyjne

Rehabilitacja chorego na rwę kulszową ma za zadanie przywrócić kręgosłup do prawidłowej pozycji, aby zlikwidować ucisk wywołujący dolegliwości bólowe. Pomoc fizjoterapeuty pozwala zapobiegać przykurczom, a także zwiększyć siłę mięśni. Bardzo często to właśnie rehabilitant uczy chorego, jakie ćwiczenia powinien wykonywać domu, aby zmniejszać częstotliwość ataków, rozciągać i wzmacniać mięśnie, a także walczyć z bólem.

Ćwiczenia rehabilitacyjne przy rwie kulszowej obejmują działania takie jak:

  • kinezyterapia pasywna i aktywna ‒ pierwsza forma pomocy stosowana jest, gdy chory odczuwa dolegliwości bólowe. Fizjoterapeuta wykonuje ruchy za chorego, poruszając odpowiednio kończynami. Aktywna forma kinezyterapii to ćwiczenia, które pacjent wykonuje sam pod kontrolą rehabilitanta. Niektóre z nich wykonywane są podczas gimnastyki w wodzie;
  • masaże ‒ mają za zadanie rozluźnienie mięśni i zlikwidowanie przykurczy;
  • elektroterapia ‒ metoda wspierająca leczenie bólu.

Ciekawą formą usprawniania chorego jest tzw. taping, czyli zakładanie specjalnych taśm, które wymuszają utrzymanie prawidłowej postawy ciała przez pacjenta. Zadaniem fizjoterapeuty jest także uświadomienie choremu, że najważniejsza jest aktywność fizyczna, utrzymanie prawidłowej pozycji podczas siedzenia, chodzenia, a niekiedy nawet wyuczenie go, jak należy wstawać, schylać się czy kłaść. Często osoby dotknięte schorzeniami kręgosłupa nie zdają sobie sprawy, jak ważną rolę odgrywa rodzaj materaca, na którym śpią, czy krzesła, na którym spędzają godziny w pracy. Dla chorych na rwę kulszową istotne znaczenie ma również masa ciała. Nie można dopuścić do nadmiernego tycia, ponieważ nadwaga wpływa niekorzystnie na kręgosłup.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jak przygotować się na pierwszą wizytę na siłowni? Podpowiada trenerka personalna

Smutna kobieta siedzi w domu na kanapie i przytula koc

Depersonalizacja – zaburzenie psychopatologiczne manifestujące się utratą tożsamości. Jak wygląda terapia takich zaburzeń?

Kobieta na tle muru i jej kilka podobizn w formie cieni

Rozdwojenie jaźni – jakie są przyczyny, objawy i sposoby leczenia dysocjacyjnych zaburzeń tożsamości?

Noga z zaznaczonym na czerwono punktem pięty

Czym jest i jak wygląda ostroga piętowa? Przyczyny, objawy i leczenie schorzenia powstałych w wyniku zmian zapalnych włókien

Lekarka w okularach robi badanie okulistyczne pacjentce w krótkich włosach

Bielmo na oku – przyczyny, objawy i leczenie zmętnienia rogówki. Czy można zapobiec temu schorzeniu?

Tabletki na drewnianej dużej łyżce

Neuroleptyki – wskazania, rodzaje oraz działanie leków przeciwpsychotycznych. Jakie zaburzenia się nimi leczy?

Olulista wykonuje pacjentce badanie okulistyczne

Zwyrodnienie plamki żółtej – przyczyny i objawy. Jak wygląda leczenie schorzenia?

Lekarz pokazuje mężczyźnie zdjęcie rentgenowskie kręgoslupa

Zwyrodnienie kręgosłupa – obraz choroby, przyczyny i leczenie. Jakimi ćwiczeniami można spowolnić rozwój choroby?

Wykrzywione dłonie starszej kobiety

Jak wygląda choroba zwyrodnieniowa stawów, czyli osteoartroza wielostawowa, gonartroza, koksartroza i inne

Kobieta w szarej bluzce leży na łóżku z termoforem

Jaka jest przyczyna tworzenia się skrzepów podczas okresu i o czym to świadczy? Czy okres ze skrzepami jest groźny?

Kobieta stoi przed lustrem i trzyma się jedną ręką za skroń, a drugą pod okiem

Neuropatia obwodowa – jakie są jej przyczyny i objawy? Leczenie obwodowych bólów neuropatycznych

Lekarka oglądająca zdjęcie roentgenowskie płuc.

Co to jest niedodma płuc? Objawy, diagnostyka obrazowa, leczenie. Czynniki zwiększające ryzyko wystąpienia