Przejdź do treści

Rwa kulszowa, udowa. Specjalistyczna rehabilitacja i ćwiczenia w domu pomogą zwalczyć uporczywy ból

Mężczyzna wykonuje ćwiczenia na rwę kulszową
Fot. golubovy / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić!
Siedzisz w bezruchu? Zacznij się wiercić! Wyjdzie ci to na zdrowie
Dziewczyna pije zielony sok
Witaminy i minerały, które zatrzymują czas
Burgery z kalafiora z salsą paprykową
Burgery z kalafiora z salsą paprykową
kawa
„Jeśli jest godzina 13, masz już za sobą dwie filiżanki kawy i czekasz aż twoja herbata wystygnie, to sygnał, że przesadzasz”. O tym, jaka jest bezpieczna dawka kawy, mówi internistka
Kobieta w ciąży podczas badania krzywej cukrowej.
Krzywa cukrowa i jej znaczenie podczas ciąży

Ból towarzyszący rwie kulszowej odczuwany jest nie tylko w dole pleców, ale często promieniuje przez pośladek w kierunku kończyny dolnej aż po palce i pięty. Dolegliwości te spowodowane są uciskiem na nerw kulszowy lub nerw rdzeniowy S1, L4, L5.

Ból w przebiegu rwy kulszowej jest nagły i silny. Na schorzenie to uskarża się coraz więcej osób w różnym wieku. Przyczyną jest życie w stresie i mała aktywność fizyczna. Atak rwy kulszowej spowodowany jest zwykle wypadnięciem dysku, skrzywieniem bądź zwyrodnieniem kręgosłupa. Najlepszą metodą na wyeliminowanie dolegliwości bólowych są regularne ćwiczenia w domu i profesjonalna rehabilitacja.

Rwa kulszowa, rwa udowa ‒ ćwiczenia. Jakie?

Ćwiczenia na rwę kulszową bądź udową mają pomóc w wzmocnieniu dolnego odcinka kręgosłupa oraz w rozciągnięciu i rozluźnieniu napiętych mięśni. Wszystkie ćwiczenia trzeba wykonywać ostrożnie, unikając gwałtownych ruchów i szarpania. Należy zachować odpowiednią postawę, a każde ćwiczenie wykonywać jak najdokładniej, stosując zalecaną ilość powtórzeń.

Ćwiczenia przy rwie kulszowej można podzielić na dwa rodzaje: rozciągające i wzmacniające. Rozciąganie mięśni wykonujemy w pozycji leżącej lub siedzącej. Najprostszym i najczęściej wykonywanym ćwiczeniem na rwę kulszową jest “kołyska”. Polega na podnoszeniu i przyciągnięciu do siebie ugiętych nóg, tak aby oderwać pośladki od podłoża. Ćwiczenie wykonywane jest w pozycji leżącej, każde przyciągnięcie nóg powinno trwać 5 sekund, a zalecana ilość powtórzeń to 10. Innym proponowanym ćwiczeniem jest “rozciąganie baletnicy”, wykonywane w siadzie z wyprostowanymi nogami. Palcami u rąk staramy się dotknąć palców u stóp, coraz bardziej pogłębiając skłon. W terapii doskonale sprawdzają się także inne popularne ćwiczenia: “koci grzbiet” i “koszyczek”.

Oprócz ćwiczeń rozciągających dobrze jest wprowadzić ćwiczenia wzmacniające. Przykładem ćwiczenia wzmacniającego, które możemy wykonać samodzielnie w domu jest “rowerek”, a także odwrotne “brzuszki”, które polegają na przyciąganiu do brzucha nóg zgiętych w kolanach. Wiele zestawów ćwiczeń sprawdzających się przy rwie kulszowej znajdziemy w Internecie. Należy pamiętać, by nigdy nie gimnastykować się podczas ostrego ataku bólu. Zawsze należy poczekać, aż ból minie i dopiero wtedy przystąpić do ćwiczeń.

Zobacz także

Rwa kulszowa ‒ ćwiczenia McKenziego

W wyeliminowaniu bólu towarzyszącego rwie kulszowej, a także dla wzmocnienia mięśni sprawdzą się ćwiczenia McKenziego, które z powodzeniem możemy wykonywać samodzielnie w domu.

  • Ćwiczenie nr 1: pozycja leżąca na brzuchu, z głową i klatką piersiową lekko uniesionymi. Głowę należy powoli unosić coraz wyżej, starając się spojrzeć przed siebie. W takiej pozycji wytrzymujemy 5 sekund, po czym robimy 10-sekundową przerwę. To ćwiczenie powinniśmy wykonywać 3 razy dziennie, stosując po 10 powtórzeń.
  • Ćwiczenie nr 2: pozycja leżąca na brzuchu. Łokcie trzymamy pod barkami, opierając się na przedramionach, podnosimy głowę, by podobnie jak w ćwiczeniu nr 1, spojrzeć przed siebie. Częstotliwość wykonywania ćwiczenia i liczba powtórzeń jest identyczna jak w pierwszym przykładzie.
  • Ćwiczenie nr 3: pozycja stojąca, bokiem do ściany. Opierając się o ścianę barkiem, próbujemy dotknąć jej także biodrem. Ćwiczenie dobrze jest wykonać kilka razy dziennie, stosując po kilkanaście powtórzeń.

Skuteczność ćwiczeń polega na ich systematycznym i długotrwałym wykonywaniu.

Rwa kulszowa ‒ ćwiczenia rehabilitacyjne

Rehabilitacja chorego na rwę kulszową ma za zadanie przywrócić kręgosłup do prawidłowej pozycji, aby zlikwidować ucisk wywołujący dolegliwości bólowe. Pomoc fizjoterapeuty pozwala zapobiegać przykurczom, a także zwiększyć siłę mięśni. Bardzo często to właśnie rehabilitant uczy chorego, jakie ćwiczenia powinien wykonywać domu, aby zmniejszać częstotliwość ataków, rozciągać i wzmacniać mięśnie, a także walczyć z bólem.

Ćwiczenia rehabilitacyjne przy rwie kulszowej obejmują działania takie jak:

  • kinezyterapia pasywna i aktywna ‒ pierwsza forma pomocy stosowana jest, gdy chory odczuwa dolegliwości bólowe. Fizjoterapeuta wykonuje ruchy za chorego, poruszając odpowiednio kończynami. Aktywna forma kinezyterapii to ćwiczenia, które pacjent wykonuje sam pod kontrolą rehabilitanta. Niektóre z nich wykonywane są podczas gimnastyki w wodzie;
  • masaże ‒ mają za zadanie rozluźnienie mięśni i zlikwidowanie przykurczy;
  • elektroterapia ‒ metoda wspierająca leczenie bólu.

Ciekawą formą usprawniania chorego jest tzw. taping, czyli zakładanie specjalnych taśm, które wymuszają utrzymanie prawidłowej postawy ciała przez pacjenta. Zadaniem fizjoterapeuty jest także uświadomienie choremu, że najważniejsza jest aktywność fizyczna, utrzymanie prawidłowej pozycji podczas siedzenia, chodzenia, a niekiedy nawet wyuczenie go, jak należy wstawać, schylać się czy kłaść. Często osoby dotknięte schorzeniami kręgosłupa nie zdają sobie sprawy, jak ważną rolę odgrywa rodzaj materaca, na którym śpią, czy krzesła, na którym spędzają godziny w pracy. Dla chorych na rwę kulszową istotne znaczenie ma również masa ciała. Nie można dopuścić do nadmiernego tycia, ponieważ nadwaga wpływa niekorzystnie na kręgosłup.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells

Ćwiczenia na nogi i pośladki z kettlebells

Ćwicz kręgosłup - to proste!

Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę

Trenerka pokazuje, jak ćwiczyć na piłce fitness. Leży na plecach na piłce, ręce trzyma pod głową

Ćwiczenia na piłce dla wzmocnienia mięśni i kręgosłupa

Jędrne piersi to zdrowe piersi! Zobacz, jak je zbadać, by uniknąć błędów

5 rzeczy, które powinnaś zrobić tuż po treningu

jak schudnąć po ciąży

„Pociążowa oponka” nie zniknie od robienia brzuszków. Kasia Bigos krok po kroku wyjaśnia, jak schudnąć po ciąży

Jestem ciągle zmęczona. Dlaczego? Jakie mogą być przyczyny?

kobieta w ciasnym pomieszczeniu

Klaustrofobia – na czym polega schorzenie i jak sobie z nim radzić?

Chorzy od pracy

5 negatywnych syndromów chorób, które mogą pojawić się podczas pracy

Kasia Bigos

Ćwiczenia na nogi – nie tylko na maszynach

znudzone dziecko

ADHD – czym się objawia i kogo dotyka najczęściej?

Wymodeluj ramiona z kettlebells. Kasia Bigos pokaże ci, jak najlepiej to zrobić

Ćwiczenia na wewnętrzną stronę ud

Jak wymodelować wewnętrzną stronę ud? Prezentujemy kilka skutecznych ćwiczeń

Marzą ci się smukłe ramiona? Oto kilka ćwiczeń, które w tym pomogą

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Cała prawda o interwałach. Trener wyjaśnia w jaki sposób z nich korzystać

kobieta trzymająca się za bolący prawy bark

Ból stawów barkowych, czyli objaw o charakterze miejscowym i rzutowanym – domowe sposoby walki z dolegliwością

Kobieta ćwiczy na bieżni, na siłowni, patrząc na zegarek. Za nią jest duże okno.

Nie nudź się na bieżni! Skorzystaj z naszych propozycji, aby trening nie był monotonny

Kobieta siedzi po turecku na biurku i medytuje. Przed nią stoi na biurku laptop, za nią regał z książkami, fotel i okno

5 biurowych trików, które ratują kręgosłup

Kobieta pod zabiegu mikrodermabrazji

Mikrodermabrazja – na czym polega ten zabieg i czy jest skuteczny?

Kobieta cierpiąca na obsesję korzysta z telefonu komórkowego

Obsesja – jak może się objawiać? Czy leczenie może pomóc pozbyć się obsesji?

kobieta siedząca na łóżku trzymająca się za lędźwie

Co może oznaczać ból w kościach? Przyczyny, charakter, sposoby łagodzenia dolegliwości

Ćwiczenia na pośladki z piłką fitness. Bez trudu wykonasz je w domu

alergolog

Lekarz alergolog – kim jest, czym się zajmuje i jak wygląda wizyta?