Przejdź do treści

Sałatka to nie posiłek? Sprawdź, co zrobić, aby nie była jedynie dodatkiem do dania

Jak przygotować wartościową sałatkę?
Sałatka może być daniem głównym. fot. Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Małgorzata Rozenek-Majdan po porodzie, z synem Henrykiem
„Jestem grubaską”. Małgorzata Rozenek-Majdan pokazała, jak naprawdę wygląda jej ciało po urodzeniu syna
Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Jak osteopatia może pomóc kobiecie w ciąży? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Dieta przed kolonoskopią – co jeść, by wyniki badania były wiarygodne?
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
„Miesiączka to nie to samo co kupa”. Pani Miesiączka rozprawia się z bzdurnymi argumentami
Duffy walczy o usunięcie filmu "365 dni" z Netflixa
 „Zostałam odurzona, porwana, byłam gwałcona”. Duffy walczy u usunięcie filmu „365 dni” z Netflixa

Jeszcze kilka lat temu sałatki były kojarzone jedynie jako dodatek do dań głównych. Dziś same stoją na piedestale. Zaglądając do restauracji nie sposób nie zauważyć, że sałatki pojawiają się w menu po prostu jako oddzielna kategoria dań. Jest to świetny wybór dla osób, które chcą jeść lekko i zdrowo. Sałatki pojawiają się też w dietach odchudzających czy sportowych. Jak zrobić sałatkę, która zastąpi nam pełnowartościowy posiłek, a właściwie po prostu nim będzie?

Sałatka jako danie główne. O czym pamiętać?

Kiedyś skupiano się na kilku podstawowych sałatkach, które były urozmaiceniem niedzielnego obiadu lub świątecznym niezbędnikiem. Oczywiście “królowała” ta jarzynowa, z dużą ilością majonezu. Dziś wiemy, że sałatka może być zdrowym, pełnowartościowym posiłkiem. Musimy pamiętać, aby w swoim składzie miała ważne dla naszego zdrowia składniki. To podstawy, takie jak zielone liście,  świeże warzywa lub owoce. Ważnym składnikiem jest białko, w naszej sałatce powinny znaleźć się produkty, które go dostarczają. Kropką nad i będą orzechy, które nie tylko dopełnią smak, ale i zapewnią cenne składniki.

Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą

Jak skomponować sałatkę?

Zacznij od podstawy z zielonych liści, które są potężną dawką błonnika – to nie tylko sałata, ale i np. szpinak. Następnie dodaj surowe warzywa – wszystkie chwyty dozwolone, ograniczają cię jedynie preferencje smakowe. Świeża fasolka szparagowa, groszek, marchew, rzodkiewka, brokuły, kalafior, cukinia, karczochy, pomidory i ogórki – to tylko niektóre ze zdrowych dodatków do sałatek. Warto postawić na warzywa sezonowe. Jeśli lubisz słodsze dodatki, możesz dodać owoce. Jagody, maliny, jeżyny, granat, plasterki jabłka czy rodzynki – niezbędny pakiet witamin, błonnika i przeciwutleniaczy. Nie możesz zapomnieć o białku. Dobrym „wsadem” będzie posiekane lub pokrojone na kawałki jajko ugotowane na twardo. Inne opcje to m.in. porcja chudej wołowiny, gotowane krewetki, tuńczyk, pierś z kurczaka czy paski sera. Czas na odpowiednie wykończenie. Orzechy nie tylko zapewnią przyjemny efekt chrupania, ale także źródło cennych składników, jak kwasy omega-3. Pamiętaj, aby orzechy były jedynie dodatkiem, są kaloryczne. Sałatka to także odpowiedni sos. Najlepiej, jeśli zrobisz go samodzielnie, jeśli kupne, to te z dobrym składem.

sałatka

Pyszne sałatki dla każdego – o czym należy pamiętać?

Jeśli chcesz, aby sałatka była nie tylko pyszną przekąską, ale miała pozytywny wpływ na twoje zdrowie, musisz zwracać uwagę na pewne rzeczy. Pamiętaj o tym, aby:

  • unikać tłustego, smażonego mięsa,
  • nie przesadzać z sosami – wysokokaloryczne sosy można ze spokojem zastąpić takimi, które przygotujemy sami, możemy też dodać np. ocet jabłkowy,
  • zwracać uwagę na wielkość posiłków – lepiej zjeść posiłek z lekkim niedosytem niż przesadzić z ilością. Twój organizm ci za to podziękuje.

 

Źródło: verywellfit

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przetrząsać sklepowe półki w poszukiwaniu greckiego jogurtu? A może nie różni się od tego zwykłego?

Co ile zmieniać prześcieradło? Częściej, niż możesz sądzić

Imbir jest pomocny w przeziębieniu, ale nie tylko. Sprawia, że żyjemy dłużej

Boisz się demencji na starość? Jest rozwiązanie: pij kawę

Poczucie lęku, niepewność jutra. Jak sobie radzić ze stresem?

Kawa pomaga w trawieniu i w walce z jego zaburzeniami?

Jesteś na diecie ketogenicznej i ciągle boli cię głowa? Wyjaśniamy dlaczego

Gdy mamy zadania do wykonania, organizm nie ma czasu na chorowanie. Poddaje się, gdy mamy wolne

Cynk to niedoceniany pierwiastek, warto włączyć go do diety. W czym go szukać?

Wiesz, że codziennie szkodzisz środowisku? 5 zachowań, które musisz porzucić

Pandemia zmieniła nasze przyzwyczajenia. Tych rzeczy nie będziemy chciały już nigdy dotykać

Uważaj na kleszcze. Niebezpieczna jest nie tylko borelioza. 6 chorób odkleszczowych

Niby banalna czynność, a większość osób robi to źle. Jak… siusiać?

Superfoods na cenzurowanym. Na te pięć produktów powinnaś uważać

Sześć skutków ubocznych słonego jedzenia. Czas na zmianę przyzwyczajeń

Jak pozbyć się kofeiny z organizmu? Mamy kilka wskazówek

Lubisz słodkie napoje? Mają negatywny wpływ na twoje zdrowie

Wydaje ci się, że nie jesteś poddenerwowana? Te symptomy mogą temu przeczyć

Alkohol jest dobry dla zdrowia? Najnowsze badania wskazują na jego wpływ na funkcje poznawcze

Czujesz ból, gdy siusiasz? Osiem możliwych powodów

Chcesz zostać wegetarianinem? Siedem typowych błędów, które możesz popełnić

Nadciśnienie to nie twój problem? Poznaj pięć sytuacji, które mogą do niego prowadzić

Kawa może pozytywnie wpływać na nasz organizm. Musisz tylko ją odpowiednio parzyć

Trzymasz pomidory w lodówce? Sprawdź, czy robisz to dobrze

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę