Przejdź do treści

Sezon na cytrusy. Dlaczego warto je jeść?

Mandarynki całe i obrane na stole
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kubek gorącej herbaty
8 zdrowych herbat, które poleciłabyś przyjaciółce. Wybór eksperta ze „Zdrowo czyli sexi”
Depilacja nóg / istock
Depilacja laserowa – od czego zacząć, ile to kosztuje, kiedy nie należy jej wykonywać? Odpowiada kosmetolożka, mgr Sylwia Gnas
Marie Fredriksson / GettyImages
Wokalistka Roxette nie żyje. Marie Fredriksson zmarła z powodu choroby nowotworowej
Migrena To Nie Ściema / Facebook
Migrena nie ma nic wspólnego z bólem głowy. Tutaj nie pomoże zwykła tabletka. Choroba odbiera wszystko
Wegańskie lody bakaliowe
Wegańskie lody bakaliowe. Nie zawierają dodatkowego cukru, śmietany ani mleka

Cytryny, pomarańcze, grejpfruty, mandarynki, pomelo, limonka to owoce, które goszczą u nas w okresie jesienno-zimowym. Grudzień to miesiąc, kiedy do Polski zaczynają przyjeżdżać dojrzałe cytrusy z Europy. Dietetyk Patrycja Tłustochowicz zaleca: zimą jedzenie cytrusów jest wskazane – są pełne antyoksydantów, odmładzają. Dodatkowo pięknie wyglądają na stole. 

Zima to sezon na cytrusy. Napływają zza granicy, głównie z Włoch i Hiszpanii. Mimo długiego transportu są dojrzałe i smaczne. Są bogate w witaminę C, antyoksydanty, a także bioflawonoidy. Są to naturalne substancje, które zapobiegają nowotworom, chorobom serca i opóźniają starzenie się organizmu. Wspomagają także przyswajanie witamin, uczestniczą w procesie syntezy kolagenu, a także są naturalnym filtrem chroniącym przed szkodliwym działaniem promieniowania.

Pomarańcza

Niewiele osób wie, że zjedzenie jednej pomarańczy, pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Owoc ten zawiera dużą dawkę beta-karotenu, potasu, miedzi, wapnia, a także witamin z grupy B oraz błonnika pokarmowego. Pomarańcze są niskokalorycznym produktem, w 100 g znajduje się 47 kcal, a ich indeks glikemiczny wynosi zaledwie 42. Skórka pomarańczy może posłużyć jako ozdoba potraw. Owoc ten nadaje się nie tylko jako przekąska, ale różniej dobrze komponuje się z wytrawnymi daniami.

Skorzystaj z naszego przepisu na: pomarańczowe fit ciasto

Pomarańcze są sycące, dlatego warto je jeść, ze względu na dużą zawartość błonnika pokarmowego. Wiele osób wybiera sok, ale na wyprodukowanie szklanki napoju potrzeba kilku sztuk, a jedna cała pomarańcza w zupełności nam wystarczy w jednej porcji. Jeśli ktoś lubi soczyste pomarańcze, należy szukać tych, z cienką skórką.

mówi w rozmowie z Hello Zdrowie, dietetyk Patrycja Tłustochowicz

Lubisz skórkę z pomarańczy? Skorzystaj z naszego przepisu 

Cytryna

Cytryna gości na naszych stołach przez cały rok. Powszechnie używana w celu wzbogacenia napojów, wody czy herbaty. Oprócz witaminy C, zawiera także witaminy B1, B5, B6, potas, żelazo, wapń i magnez. Zalecany jest szczególnie osobom, które chcą usprawnić swój metabolizm, cierpią na problemy trawienne. Jest produktem niskokalorycznym, w 100 gramach zawiera około 30 kcal.

Cytrynę można wykorzystać jako środek oczyszczający organizm z toksyn, dlatego tak wiele osób pije szklankę wody z cytryną codziennie na czczo. Jest bogactwem witamin, zwłaszcza witaminy C.

mówi w rozmowie z Hello Zdrowie, dietetyk Patrycja Tłustochowicz

Przygotowaliśmy dla was przepis na kiszone cytryny

Mandarynka

Mandarynki mają słodki i orzeźwiający smak. Są szybką przekąską, którą można zabrać na wynos i z łatwością poradzić sobie z obraniem skórki. Dodatkowo ich intensywny zapach roznosi się, dlatego wiele osób mówi, że „pachną świętami„. Są bogactwem witaminy C i jako jedyne z grupy cytrusów zawierają nobiletynę, której działanie jest istotne w profilaktyce chorób, takich jak: cukrzyca typu 2, miażdżycaotyłość. Mandarynki zawierają witaminę A, dlatego regularne spożywanie dobrze wpływa na wzrok i skórę. Wspomagają proces oczyszczania organizmu z toksyn. Są produktem o niskiej kaloryczności, w 100 g świeżych mandarynek jest około 53 kcal.

Grejpfrut

Grejpfruty uważane są za najzdrowsze cytrusy. Zawierają duże dawki witaminy C, A, z grupy B, a także potas, magnez, mangan i fosforan. Wykazują właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne, dzięki czemu przy regularnym spożywaniu, działają hamująco na proces nowotworowy. Są zalecane osobom odchudzającym się, a w 100 g mają 42 kcal.

Grejpfruty są bardzo cennymi cytrusami, aby skorzystać ze wszystkich wartości odżywczych tego owocu, należy spożywać je wraz z białą błoną, czyli miąższem. Wiele osób wyrzuca ją wraz ze skórką, niepotrzebnie. Znajdziemy w niej naringinę, która ma silne właściwości antyoksydacyjne. Regularne jedzenie grejpfrutów może mieć wpływ w zwalczaniu chorób, takich jak: otyłość, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca.

powiedziała w rozmowie z Hello Zdrowie, dietetyk Patrycja Tłustochowicz

Pomelo

Pomelo w porównaniu z innymi cytrusami, zawiera najwięcej witamy C – 100 g miąższu znajduje się 61 mg. Jest bogate w potas, które odpowiada za utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej. Jest szczególnie zalecany osobom, które zmagają się ze zgagą, ponieważ pomelo ma silne właściwości alkalizujące. Owoc ten ma niski indeks glikemiczny, który wynosi 30, a 100 g pomelo dostarcza około 38 kcal.

Limonka

Limonka jest stosowana jako zamiennikiem cytryny, często do koktajli i drinków. Zawiera w sobie minerały, takie jak: żelazo, wapń, miedź. Owoc ten postrzegany jest jako jeden z najzdrowszych cytrusów, dzięki zawartości flawonoidów i witaminy C.

Sok z limonki rozcieńczony z wodą pomaga odkwasić organizm i wzmocnić układ immunologiczny, dlatego warto pić taki napój regularnie. Bioflawonoidy zawarte w limonce działają moczopędnie, w konsekwencji wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn.

powiedziała w rozmowie z Hello Zdrowie, dietetyk Patrycja Tłustochowicz

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Cytryna wpada do wody

Jak myć cytrusy, aby pozbyć się toksycznej substancji ze skórki? Tłumaczy Mama Chemik

Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką

Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik

Ciasto pomarańczowe

Proste ciasto pomarańczowe

Kiszone cytryny

Kiszone cytryny – doskonałe źródło witamin

Sok pomarańczowy – świeży, pasteryzowany czy mrożony?

Przepis na deser cytrynowy

Przepis na deser cytrynowy

Szpinakowa sałatka z pomarańczą

Pomarańcza ze szpinakiem? Zobacz przepis na sałatkę o tak nietypowym składzie

Sałatka z pomarańczami – idealna na lunch albo na kolację. Lekka ale sycąca

Sałatka z fenkułem i pomarańczą – prawdziwa bomba witaminy C

skrzynka z owocami

W korpo masz „owocowe dni”? Zobacz, czy na pewno potrzebujesz tyle cukru!

Skorzystaj z owoców, które są dostępne zimą. Oto przepis na cytrusową sałatkę z granatem

5 naturalnych źródeł kwasu foliowego

Wigilijne wspomagacze metabolizmu

Wigilijne wspomagacze metabolizmu

Goździki w dużej, drewnianej łyżce

Goździki – te wysuszone pąki kwiatów są nie tylko przyprawą. Na jakie problemy zdrowotne pomogą?

7 rzeczy, za które pokocha cię twoja wątroba

Kiszona kapusta w niebieskiej miseczce

4 problemy, na które pomoże ci kiszona kapusta. Wymieniają eksperci z Zielone Koktajle

talerz z rosołem

Rosół – czy naprawdę pomaga na przeziębienie? Odpowiada dietetyczka kliniczna

Miksujemy superfoods! Koktajl ze spiruliną

Koktajl ze spiruliną – miksujemy superfoods!

kobiety jedzące marchewki

10 zagrożeń drastycznych diet

Jak obchodzić się z jajkiem? 10 prostych zasad

Kobieta w łóżku

Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc

Kobieta je jedzenie z pudełka

Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem

Kobieta trzyma chleb

Dla kogo lepsze jest białe, a dla kogo ciemne pieczywo? Wyjaśnia trener

cynamon

5 powodów, by pokochać cynamon

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?