Przejdź do treści

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz

Siedem sygnałów, które wskazują na to, że źle się odżywiasz Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci
W sieci lawina postów opatrzonych hasztagami #powiedzkomuś i #wyroknakobiety. TK zdecydował w sprawie aborcji ze względu na wady płodu
Pacjent w trakcie testu na koronawirusa
Jak przygotować się do testu na koronawirusa? Czego nie robić? Ministerstwo Zdrowia podało zalecenia
Mama z córkąsprzątają kuchnię
Mama Chemik: sprzątanie szkodzi tak samo jak palenie papierosów
Lekarze odkryli nowy organ w naszych ciałach. Mamy go w głowie

Odpowiednie odżywianie ma bardzo duże znaczenie dla zdrowia i dobrego samopoczucia. Zła dieta będzie się negatywnie odbijać na naszym organizmie. Warto wsłuchiwać się w swoje ciało – wysyła ono sporo znaków, które wskazują na to, że źle się odżywiamy! Poznaj siedem sygnałów, które mogą być ostrzeżeniem.

Uczucie wzdęcia

Wzdęcia mogą pojawiać się po warzywach z rodziny kapustnych, posiłkach bogatych w sól czy po wypiciu alkoholu – to zupełnie normalne. Czasami jednak wzdęcie może mieć inną przyczynę i sygnalizować problemy z układem trawiennym, a nawet różne choroby i alergie pokarmowe. Warto przeanalizować, kiedy pojawiają się wzdęcia i co mogło je spowodować, a następnie wprowadzić zmiany w diecie. Warto do codziennych posiłków wprowadzić także pokarmy, które wspomagają pracę układu trawiennego i minimalizują ryzyko pojawienia się wzdęć.

Problemy z zaparciami

Jeśli masz problemy z regularnym wypróżnianiem się i zaparciami, to znak, że w twojej diecie brakuje błonnika lub pijesz za mało wody. Bogate w błonnik posiłki są bardzo ważnym elementem diety, dlatego często sięgaj po pełnoziarniste wypieki, jabłka, nasiona chia, płatki owsiane, brązowy ryż. Nie zapomnij jednak o piciu dużej ilości wody! Jeśli nie pijesz wystarczająco dużo, to bogata w błonnik dieta nie pomoże ci z zaparciami.

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Problemy ze snem

Dieta wpływa na wiele aspektów naszego codziennego życia, także na to, czy dobrze śpimy. W nocy przewracasz się z boku na bok, nie mogąc zasnąć, a rano nawet po ośmiu godzinach snu budzisz się niewyspana? Czas spojrzeć na swoje posiłki i unikać w nich niezdrowych, nasyconych tłuszczów – badania pokazują, że wysoka ich zawartość w diecie przekłada się na gorszą regenerację podczas snu. Dodatkowo, warto do codziennych posiłków wprowadzić produkty bogate w błonnik.

Bezpośrednio przed snem nie powinno się sięgać po ciężkostrawne przekąski – problemy z trawieniem będą wpływać negatywnie na jakość snu.

Spadek siły w ciągu dnia

Nagły spadek sił nawiedza cię w ciągu dnia? Może to być wynik jedzenia nieodpowiednich posiłków. Dania bogate w węglowodany i białka wyzwalają w organizmie serotoninę, która sprawia, że czujemy się senni i ospali. Ważne jest, aby posiłek był odpowiednio zbilansowany i zawierał w sobie produkty, które dodadzą energii. Nie bez znaczenia jest także to, ile jemy – jeśli objadamy się, to będziemy czuć zmęczenie i senność po posiłku. Spadek siły w ciągu dnia może również sygnalizować lekkie odwodnienie organizmu – nie zapomnij o piciu wystarczającej ilości wody.

siatka na zakupy

Zmiany nastroju

Samopoczucie jest ściśle powiązane z tym, co znajduje się na naszym talerzu. Wysokoprzetworzone i niezdrowe posiłki wpływają na ogólny nastrój. Czego unikać w diecie, aby być mniej podatnym na negatywne nastroje? Z pewnością wysoko przetworzonych posiłków, które bogate są w konserwanty, barwniki i sztuczne dodatki. Zamiast sięgać po niezdrowe ciasteczka czy czipsy, lepiej wybrać suszone owoce czy prażone orzechy.

Badania pokazują, że osoby, które mają dietę ubogą w kwas foliowy, są też bardziej podatne na depresję. Dlatego warto do swojego jadłospisu wprowadzić banany, brukselki czy jagody, które mają wysoką zawartość kwasu foliowego.

Potrzebujesz częstych regeneracyjnych drzemek

Badania przeprowadzone przez Harvard Health Publishing pokazują, że aż 90 proc. receptorów serotoniny znajduje się w jelitach – jedzenie ma więc ogromny wpływ na to, jak senni się czujemy w ciągu dnia. Jeśli nie jesteś w stanie dotrwać do końca dnia bez regeneracyjnej drzemki, przyjrzyj się temu, co jesz w ciągu dnia. Lista produktów, które sprawiają, że czujesz się bardziej senna, jest długa i zawiera takie produkty jak biały chleb, smakowe jogurty, płatki śniadaniowe czy słodkie wypieki.

Ciągle czujesz głód

Dopiero co odeszłaś od stołu, a już czujesz, że musisz coś zjeść? Odczuwanie głodu niedługo po posiłku, to jasny sygnał od twojego organizmu – w twojej diecie brak zbilansowania. Bogate w węglowodany i cukry posiłki nie zaspokoją cię na długo. Dlatego ważne jest, aby w czasie posiłku sięgać po żywność z różnych grup – ważne są też białko, produkty bogate w błonnik i zdrowe tłuszcze. Dobrym sposobem jest zapisywanie sobie tego, co zjadłaś na posiłek i notowanie po około godzinie, czy odczuwasz głód – na pewno zauważysz zależność między tym, co jesz i jak szybko odczuwasz głód.

 

Źródło: EatThis

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Cynamon jest toksyczny? Dietetyczka Zofia Pomes wyjaśnia

Potrawy z jarmużu: przepisy, jak przyrządzić, właściwości

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść?

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?