Przejdź do treści

Skarżysz się na ból kręgosłupa? Podejmij wyzwanie #dnimobilności z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Gosia Włodarczyk
zdjęcie: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeklinanie ma swoje korzyści. Nie wierzysz? Sprawdź
Czego nie robić podczas infekcji intymnej?
rozstanie
„Nie bez kozery etapy rozstania porównuje się do tych, które są charakterystyczne dla przeżywania żałoby”. Psycholożka o rozstaniach, które bolą
cydr
Jedz jabłka, a pij… cydr! Ma niewiele kalorii, za to sporo antyoksydantów
Czasem lepiej jest odpuścić, niż żyć w ciągłym stresie i poczuciu winy. Psychoterapeutka podpowiada, jak się tego nauczyć

Skarżysz się na ból kręgosłupa, mimo że regularnie trenujesz? Po kilkunastogodzinnej pracy za biurkiem czujesz dyskomfort w dolnej części pleców? A może zapominasz o rozciąganiu? To wszystko może powodować ból kręgosłupa, który dotyczy niemalże każdego. Fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk, na swoim profilu na Instagramie, rzuciła wyzwanie swoim „kolegom fo fachu”, zachęcając do publikowania propozycji ćwiczeń na mobilność kręgosłupa. Zatem, zróbmy #dnimobilności! 

Gosia Włodarczyk, znana w sieci jako Pani Fizjotrener, jest fizjoterapeutką i trenerką personalną, która chętnie dzieli się wiedzą medyczną w mediach społecznościowych. Ostatnio na swoim profilu na Instagramie poruszyła teamt związany z bólem kręgosłupa, który jest bardzo częstych schorzeniem. Dotyczy niemalże wszystkich: od osób bardzo aktywnych fizycznie, po te, które czas wolny spędzają za biurkiem lub na kanapie. Fizjoterapeutka ruszyła z wyzwaniem, zachęcając swoich kolegów fizjoterapeutów i trenerów personalnych, aby wspólnie połączyli siły i publikowali propozycje ćwiczeń na mobilność kręgosłupa, a wyzwanie oznaczyć #dnimobilności w swojej 24-godzinnej relacji na Instagramie, zwanej Instastory.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Dzisiejszy post jest o bólu kręgosłupa. Ale jest inny niż wszystkie. Nie będzie tu żadnych badań, ale moje własne obserwacje. ☝️Mianowicie: ból kręgosłupa dotyczy prawie wszystkich, co ciekawe, niezależnie czy ktoś jest aktywny fizycznie czy nie, a wszystkie osoby które cierpią na ból pleców łączy jedno: 👉ograniczenie ruchomości w stawach kręgosłupa. 🗽Kręgosłup nie jest prostą kolumną, ma swoje naturalne krzywizny, jest tak zaprojektowany by dobrze znosić obciążenia. Ma również swoje zakresy ruchomości. Najbardziej ruchomy jest odcinek szyjny i lędźwiowy (przynajmniej powinien być!) a najmniej piersiowy i krzyżowy. 💃Zachowanie prawidłowej ruchomości kręgosłupa jest podstawowym elementem profilaktyki przeciwbólowej oraz przeciw przeciążeniom (np. podczas treningu) i chorobie zwyrodnieniowej w późniejszych latach. Najczęściej widzę u pacjentów zniesienie ruchomości w stawach krzyżowo-biodrowych. Wpływa na to 👉siedzący tryb życia oraz 👉trening siłowy – lata ćwiczeń na siłowni z ciężarem w ustabilizowanej pozycji ciała, a pomijanie ćwiczeń na mobilność i rozciągania. Oczywiście wszystko co tu napiszę, będzie pasować do ograniczenia ruchomości w każdym innym odcinku kręgosłupa, ale te stawy krzyżowo – biodrowe sprawiają Wam najwiecej problemów, no kogo nie bolało nigdy na dole pleców?! Okolica stawów krzyżowo-biodrowych jest miejscem przyczepów silnych więzadeł miednicy, a także licznych mięśni: poprzecznego brzucha, pośladkowego wielkiego, przywodziciela wielkiego, wielodzielnego. Równie istotną strukturą wpływającą na stawy krzyżowo-biodrowe jest powięź piersiowo-lędźwiowa. Zaburzenia w tym rejonie powodują też zaburzenia w prawidłowej pracy mięśni dna miednicy, aby mięśni dna miednicy pracowały prawidłowo musi być zachowana pełna mobilność okolicznych stawów i tkanek! 📍W moim instastory pokaże Wam kilka ćwiczeń na mobilność kręgosłupa, które powinien robić Każdy. Codziennie. 🔺Wśród obserwujących jest tu wielu trenerów i fizjoterapeutów, zróbmy coś dla ludzi razem! Zróbmy #dnimobilnosci! Wrzucajcie w swoim instastory propozycje ćwiczeń na mobilność oznaczając mnie @pani_fizjoterner i #dnimobilnosci. Udostępnię każde instastory u siebie❣️#zdrowykregoslup

Post udostępniony przez Gosia Włodarczyk (@pani_fizjotrener)

Kręgosłup nie jest prostą kolumną, ma swoje naturalne krzywizny, jest tak zaprojektowany by dobrze znosić obciążenia. Ma również swoje zakresy ruchomości. Najbardziej ruchomy jest odcinek szyjny i lędźwiowy a najmniej piersiowy i krzyżowy. Zachowanie prawidłowej ruchomości kręgosłupa jest podstawowym elementem profilaktyki przeciwbólowej oraz przeciw przeciążeniom (np. podczas treningu) i chorobie zwyrodnieniowej w późniejszych latach.

#dnimobilności

Inicjatywa fizjoterapeutki Gosi Włodarczyk ruszyła w piątek a na Instagramie można już zobaczyć pierwsze relacje.

 

 

Najczęściej widzę u pacjentów zniesienie ruchomości w stawach krzyżowo-biodrowych. Wpływa na to siedzący tryb życia oraz trening siłowy - lata ćwiczeń na siłowni z ciężarem w ustabilizowanej pozycji ciała, a pomijanie ćwiczeń na mobilność i rozciągania. Oczywiście wszystko co tu napiszę, będzie pasować do ograniczenia ruchomości w każdym innym odcinku kręgosłupa, ale te stawy krzyżowo - biodrowe sprawiają najwięcej problemów. Okolica stawów krzyżowo-biodrowych jest miejscem przyczepów silnych więzadeł miednicy, a także licznych mięśni: poprzecznego brzucha, pośladkowego wielkiego, przywodziciela wielkiego, wielodzielnego. Równie istotną strukturą wpływającą na stawy krzyżowo-biodrowe jest powięź piersiowo-lędźwiowa. Zaburzenia w tym rejonie powodują też zaburzenia w prawidłowej pracy mięśni dna miednicy, aby mięśni dna miednicy pracowały prawidłowo musi być zachowana pełna mobilność okolicznych stawów i tkanek.

 

 

Propozycja ćwiczeń w pracy

Wielogodzinne siedzenie negatywnie wpływa na napięcie poszczególnych grup mięśniowych: osłabia mięśnie pośladków, brzucha, pleców oraz mięśnie dna miednicy a także może spowodować nadmierne napięcie mięśni karku i rąk, co może być przyczyną napięciowych bóli głowy i zespołu cieśni nadgarstka. Nasze ciało sztywnieje, dostosowuje się do danej pozycji, zmniejsza się mobilność, zakresy ruchomości w stawach. Nawet może dojść do osłabienia ścian naczyń krwionośnych i słabszego przepływu krwi. Jednak nie samo siedzenie jest problemem, tylko brak zmiany pozycji. Jako fizjoterapeutka zalecam 3 minuty ruchu na 30 minut pracy. Wpłynie to prozdrowotnie na nasze ciało oraz na umysł, po 3 minutowym spacerze wokół biura będziemy efektywniej pracować a ciało nam za to podziękuje.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kaya Szulczewska

„Nie oceniajcie ludzi po wyglądzie, po wadze, po ich zdrowiu, ani po zdjęciach w mediach społecznościowych”. Kaya Szulczewska pokazuje, jak można manipulować obrazem

dziewczyna na krześle

Wydaje ci się, że masz krótszą nogę? Fizjoterapeutka podpowiada, co za tym stoi

„Nie podejmując decyzji o refundacji leku, odbiera Pan mnie i tysiącom Polek, matek, córek, żon, partnerek, szansę na życie!”. Anna Puślecka apeluje do Ministra Zdrowia

Niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie, ból podczas stosunku – to objawy obniżenia się narządów rodnych. Jak tego uniknąć? Tłumaczy fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Olga Frycz

Olga Frycz wsadza kij w mrowisko. Wyjaśnia, jak w jej przypadku wygląda kwestia karmienia córki

5 profili na Instagramie, które odczarowują temat miesiączki

Maja Hyży pokazała dużą bliznę i napisała mądre słowa o miłości do swojego ciała. „Jestem z niego dumna, jakie nie jest, ale jest moje”

„Jestem chuda. Nie znoszę tego słowa, tak jak przez większość życia nie akceptowałam, że taka jestem”. Joanna Osyda szczerze o swojej wadze

Babska solidarność istnieje! Zobacz profile na Instagramie, które przeczą teorii, że kobiety się nie wspierają

Pierwsza transpłciowa, niepełnosprawna modelka z porażeniem mózgowym na wybiegu. Kolejny przełom w świecie mody!

W jakiej wannie kąpać niemowlaka? Wanienki z wyprofilowanym kształtem zrobią dziecku krzywdę? Tłumaczy fizjoterapeutka niemowląt

kobieta w łóżku

„Spanie na plecach jest jak uprawianie jogi”. O tym, jak pozycja snu wpływa na nasze ciało, mówi fizjoterapeuta

Za walkę z PMSem wzięli się giganci czyli o kobiecym okresie w nowym programie „Pogromcy medycznych mitów”. TVN wie, jak robić mądrą rozrywkę

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

stopy

Bieganie na bosaka – mózg i stopy w euforii. O tym, czy chodzenie boso jest zdrowe, mówią fizjoterapeutka i podolożka

Parodiują gwiazdy, modelki i celebrytów. Zobacz najlepszych Instagramerów, których warto obserwować

kobieta z telefonem w ręku

Social media – co, zyskujesz, a co tracisz?

Kiedy dziecięcą gondolę zamienić na spacerówkę i czym się kierować? Podpowiada na Instagramie Mama Fizjoterapeutka

Z nimi nie można nudzić się na szpitalnych korytarzach. Tańczący lekarze podbijają Instagram!

Amy Schumer

Amy Schumer urodziła! „Nasze królewskie dziecko przyszło na świat”

Aneta Ignaciuk CosmetiCosmos

„Zdrowy kosmetyk to receptura nastawiona na działanie, a nie tylko przyjemną aplikację czy ładny zapach”. Kwestionariusz urodowy: CosmetiCosmos

Napięte mięśnie barków i szyi, zimne dłonie, bezwładne wypadanie przedmiotów z rąk. O TOS pisze fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Plamy na nogach, rękach i twarzy. Kobiety na Instagramie pokazują, że z łuszczycą można się zaprzyjaźnić i dobrze żyć

Marta Tavares

Pasta wybielająca, biała dieta, czarny węgiel, lampa stomatologiczna. O tym, która metoda wybielania zębów jest bezpieczna, mówi dentystka Marta Bik-Tavares