Przejdź do treści

Masz kiepski nastrój? Podpowiadamy, co możesz zrobić, aby szybko polepszyć samopoczucie

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta w trakcie szczepienia
Powinniśmy znać kalendarz szczepień dla dorosłych!
Tabletki na stole spadają z góry
Jak odpowiednio brać antybiotyki? Insta Pediatra: jeśli nie będziemy tego dobrze robić, to antybiotyki przestaną być skuteczne, a my zostaniemy bez broni w walce z bakteriami
Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką
Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik
Dr Michał Czapla / Instagram.com
Dr Michał Czapla: regularna aktywność fizyczna jest podstawą skutecznej profilaktyki chorób serca
Jedzenie słodyczy / istockphoto.com
Chcesz skończyć z jedzeniem słodyczy? Zadaj sobie kilka pytań, a odpowiedzi spisz na kartce. To sposób dietetyczki Darii Rybickiej

W pracy nadmiar obowiązków, w domu kłótnia z partnerem. Każda z nas ma takie dni, w których czuje, że poziom napięcia mocno przekracza bezpieczną granicę. Czujesz złość, irytację, nie potrafisz się skoncentrować. W końcu rzucasz wszystko. Masz godzinę dla siebie – co możesz zrobić, by pomóc swojej głowie?

Żyjemy szybko – w pędzie i hałasie, które nieustająco nas pobudzają. Reaguje też nasze ciało – mięśnie się napinają, pojawiają się bóle głowy. Masz godzinę, żeby zadbać o siebie. Godzinę – tylko czy aż? – Z mojej perspektywy zdecydowanie aż – podczas tych 60 minut możemy wpłynąć na nasz stan psychofizyczny i wcale nie potrzebujemy do tego wielkich rzeczy, niezwykłych miejsc czy umiejętności – wyjaśnia mgr Katarzyna Binkiewicz, psycholożka.

Jak dodaje, często oczekujemy od świata konkretnych recept, narzędzi, gotowych matryc, które możemy nałożyć na swoje życie, żeby było lżej, łatwiej, przyjemniej.  – A przecież pilot do naszych emocji jest w naszych rękach. Kto zna nas lepiej niż my siebie sami? Warto tankować siłę i spokój w siebie. Dopiero wtedy możemy wybrać się w bezpieczną podróż albo podwieźć kogoś bliskiego – tłumaczy.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Co poleca ekspertka, by zwolnić i poprawić sobie nastrój?

Wyłącz telefon

Przychodzisz z pracy, rzucasz torebkę, szybko przygotowujesz sobie jedzenie, które następnie jesz z telefonem w ręce? Przyznaję – to u mnie bardzo częsty scenariusz. Też tak masz?

– To iluzja, że odpoczniemy, wpatrując się w niebieskie światło smartfonów, przeglądając posty znajomych na jednym z portali społecznościowych. Jeśli chcesz się odprężyć – wyłącz wszystkie urządzenia elektroniczne. Odejdź od komputera, zostaw telefon w drugim pokoju. To zjadacze czasu, które dodatkowo zwiększają prawdopodobieństwo zwyrodnienia plamki żółtej – tłumaczy psycholożka.

Co możesz zrobić? Weź do ręki książkę, którą już dawno miałaś skończyć. Zrób sobie zdrowy koktajl. Pomaluj paznokcie. Przez godzinę rób coś, na co zazwyczaj nie masz czasu. Może wrócisz do szycia?

Wyjdź na spacer

Masz przystanek metra, tramwaju bądź autobusu tuż obok domu? Wracając z pracy nie marzysz o niczym innym jak o przebraniu się w wygodne dresy i ucięciu sobie krótkiej drzemki w fotelu? Też tak mam. A możemy warto wysiąść dwa przystanki wcześniej i zrobić sobie spacer?

Badania od lat potwierdzają, że kontakt z naturą, zieleń otaczającej nas przyrody pozytywnie wpływa na nasz stan psychofizyczny. Zielony krajobraz działa uspokajająco, wyzwala pozytywne emocje, sprzyja odprężeniu. Miejski zgiełk pobudza psychikę, natura działa kojąco. Może blisko pracy, szkoły masz jakiś mały park, do którego możesz się udać? Może obok twojego biura jest małe patio z zielonymi roślinami? Nawet kilka minut celebrowania kontaktu z przyrodą może pozytywnie wpłynąć na nasz nastrój. Twoje ciało i twoje oczy na pewno ci podziękują – mówi ekspertka.

Rusz się

Pracujesz w szklanym korpo? Twoje biurko mieści się w brzydkim pomieszczeniu, z zielonkawą wykładziną i brakiem możliwości otwarcia okna? Przerwę spędź na zewnątrz! Gwarantuję, że po krótkim spacerze twoja koncentracja i zdolność myślenia wróci na dobre tory.

Wyjdź z pracy, z domu, z miejsca, w którym właśnie jesteś. Zmień otoczenie. Szybki spacer może zdziałać cuda. Ruch poprawia krążenie, dotlenia organizm. Pamiętaj jednak – środowisko, w którym się ruszasz też ma znaczenie! Spacer w towarzystwie miejskiego betonu może nas dodatkowo pobudzać. Spacer wśród zieleni uspokaja i pobudza kreatywność – mówi mgr Katarzyna Binkiewicz.

Śmiej się

Jesteś w połowie zadania w pracy, ale nic nowego nie przychodzi ci już do głowy? Zapisz projekt i przeskroluj nowe memy na ulubionym fanpage. Wpadki kotów czy śmieszne grafiki nawiązujące do obecnej sytuacji w kraju mogą pomóc!

Dodatkowo nasz mózg naprawdę łatwo oszukać – on sam nie jest w stanie odróżnić śmiechu „spontanicznego” od tego „wymuszonego”. A uśmiechanie się, śmiech to dla naszego organizmu mnóstwo korzyści – wyrzut endorfin, pobudzenie układu immunologicznego, redukcja napięć w ciele. Nawet kilka minut śmiechu może pozytywnie i odprężającą wpłynąć na naszą psychikę i ciało – wymienia psycholożka.

Oddychaj

Oddychaj! To bardzo ważne, powiedziałabym nawet, że podstawowe narzędzie „samopomocowe”. Skupienie się na oddechu, praktyka medytacyjna, oddychanie torem przeponowym, treningi relaksacyjne – te wszystkie narzędzia w bardzo szybki sposób są w stanie przynieść nam ulgę i odciąć z ciała nieco ciężaru – dodaje ekspertka.

kichająca kobieta w pracy

Nigdy nie próbowałaś? Może to dobra chwila. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy. Skup się wyłącznie na oddechu. Wdech i wydech. Zacznij wdychać powietrze, jednocześnie licząc od 1 do 4. Wydychając powietrze, zrób dokładnie tak samo. Powtórz kilkukrotnie. Następnie wydłuż wdech i wydech licząc do 6, 8. Poczujesz jak twoje ciało zwalnia, rozluźnia się. To także dobre ćwiczenie do praktykowania uważności.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Katarzyna Binkiewicz
Katarzyna Binkiewicz
psycholożka

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

cukier jedzenie nastrój

Jedzenie, które zmienia nastrój

Nie garb się! Będziesz… weselsza

Top 5 produktów na dobry nastrój. Co poprawia nam samopoczucie?

Gorsza od innych. Jak żyć z kiepskim poczuciem wartości?

Anhedonia – gdy nic nie cieszy

Nic mnie nie cieszy. Czy to już depresja?

Ekologiczne kosmetyki na dobry nastrój

Rozsmakuj się w comfort food

Rozsmakuj się w comfort food

Jak nie zwariować po wakacjach?

Jak nie zwariować po wakacjach?

Szczęście rodzi się w... jelitach!

Szczęście rodzi się w… jelitach!

Baby blues - nowa odsłona

Baby blues – nowa odsłona

Skuteczny sposób na świąteczny stres

Skuteczny sposób na świąteczny stres

Masz swoje comfort food?

Masz swoje comfort food?

Anna Puślecka / instagram.com

Anna Puślecka: śmiertelność z powodu raka piersi we wszystkich krajach UE maleje, w Polsce rośnie!

alkohol

Na czym polega detoks alkoholowy? Gdzie poddać się oczyszczeniu organizmu z toksyn?

śmiejąca się kobieta

W zdrowym ciele zdrowy ząb. Oto, co może cię spotkać, jeśli w porę nie zadbasz o swój uśmiech

Ból gardła

Ból gardła – to nie zawsze infekcja

kobieta z bólem głowy

Zatokowy ból głowy – jak go rozpoznać i leczyć?

środki antykoncepcyjne

Antykoncepcja skrojona na miarę. Ginekolożka omawia wszystkie metody antykoncepcji

Helicobacter pylori – bakteria, której nie znosi żołądek

Kobieta smarcze w chusteczkę

Jak leczyć zapalenie zatok w ciąży? Jakie leki można stosować? Tłumaczy ginekolog

bostonka na dłoniach dziecka

Bostonka. Jak wyglądają objawy? Jak można się zarazić?

kobieta w ciąży przy oknie

Cholesterol w ciąży – kiedy powinnaś go zbadać?

Opryszczka w ciąży - czy jest się czego bać?

Opryszczka w ciąży. Czy jest groźna? Jak wygląda leczenie? Wyjaśnia ginekolog

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.