Przejdź do treści

Masz kiepski nastrój? Podpowiadamy, co możesz zrobić, aby szybko polepszyć samopoczucie

Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ludzie na koncercie
Lek. Bartosz Fiałek wzburzony weekendowymi imprezami: ludzie, których ignorancja przekracza „dach świata”
Genogram – do czego służy, jak zrobić, symbole genogramu
Dagmara Seliga
Dagmara Seliga: w Polsce jest coraz więcej coachów, a brakuje przepisów regulujących ten zawód [WIDEO]
zima
Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić
„W oceanach ląduje ok. 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po naszych siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że to najwyższy czas, żeby zrezygnować z foliówek
„W oceanach ląduje 50 tysięcy ton plastikowych strzępów po siatkach”. Sylwia Majcher przekonuje, że czas zrezygnować z foliówek

W pracy nadmiar obowiązków, w domu kłótnia z partnerem. Każda z nas ma takie dni, w których czuje, że poziom napięcia mocno przekracza bezpieczną granicę. Czujesz złość, irytację, nie potrafisz się skoncentrować. W końcu rzucasz wszystko. Masz godzinę dla siebie – co możesz zrobić, by pomóc swojej głowie?

Żyjemy szybko – w pędzie i hałasie, które nieustająco nas pobudzają. Reaguje też nasze ciało – mięśnie się napinają, pojawiają się bóle głowy. Masz godzinę, żeby zadbać o siebie. Godzinę – tylko czy aż? – Z mojej perspektywy zdecydowanie aż – podczas tych 60 minut możemy wpłynąć na nasz stan psychofizyczny i wcale nie potrzebujemy do tego wielkich rzeczy, niezwykłych miejsc czy umiejętności – wyjaśnia mgr Katarzyna Binkiewicz, psycholożka.

Jak dodaje, często oczekujemy od świata konkretnych recept, narzędzi, gotowych matryc, które możemy nałożyć na swoje życie, żeby było lżej, łatwiej, przyjemniej.  – A przecież pilot do naszych emocji jest w naszych rękach. Kto zna nas lepiej niż my siebie sami? Warto tankować siłę i spokój w siebie. Dopiero wtedy możemy wybrać się w bezpieczną podróż albo podwieźć kogoś bliskiego – tłumaczy.

6 nawyków szczęśliwych ludzi

Co poleca ekspertka, by zwolnić i poprawić sobie nastrój?

Wyłącz telefon

Przychodzisz z pracy, rzucasz torebkę, szybko przygotowujesz sobie jedzenie, które następnie jesz z telefonem w ręce? Przyznaję – to u mnie bardzo częsty scenariusz. Też tak masz?

– To iluzja, że odpoczniemy, wpatrując się w niebieskie światło smartfonów, przeglądając posty znajomych na jednym z portali społecznościowych. Jeśli chcesz się odprężyć – wyłącz wszystkie urządzenia elektroniczne. Odejdź od komputera, zostaw telefon w drugim pokoju. To zjadacze czasu, które dodatkowo zwiększają prawdopodobieństwo zwyrodnienia plamki żółtej – tłumaczy psycholożka.

Co możesz zrobić? Weź do ręki książkę, którą już dawno miałaś skończyć. Zrób sobie zdrowy koktajl. Pomaluj paznokcie. Przez godzinę rób coś, na co zazwyczaj nie masz czasu. Może wrócisz do szycia?

Wyjdź na spacer

Masz przystanek metra, tramwaju bądź autobusu tuż obok domu? Wracając z pracy nie marzysz o niczym innym jak o przebraniu się w wygodne dresy i ucięciu sobie krótkiej drzemki w fotelu? Też tak mam. A możemy warto wysiąść dwa przystanki wcześniej i zrobić sobie spacer?

Badania od lat potwierdzają, że kontakt z naturą, zieleń otaczającej nas przyrody pozytywnie wpływa na nasz stan psychofizyczny. Zielony krajobraz działa uspokajająco, wyzwala pozytywne emocje, sprzyja odprężeniu. Miejski zgiełk pobudza psychikę, natura działa kojąco. Może blisko pracy, szkoły masz jakiś mały park, do którego możesz się udać? Może obok twojego biura jest małe patio z zielonymi roślinami? Nawet kilka minut celebrowania kontaktu z przyrodą może pozytywnie wpłynąć na nasz nastrój. Twoje ciało i twoje oczy na pewno ci podziękują – mówi ekspertka.

Rusz się

Pracujesz w szklanym korpo? Twoje biurko mieści się w brzydkim pomieszczeniu, z zielonkawą wykładziną i brakiem możliwości otwarcia okna? Przerwę spędź na zewnątrz! Gwarantuję, że po krótkim spacerze twoja koncentracja i zdolność myślenia wróci na dobre tory.

Wyjdź z pracy, z domu, z miejsca, w którym właśnie jesteś. Zmień otoczenie. Szybki spacer może zdziałać cuda. Ruch poprawia krążenie, dotlenia organizm. Pamiętaj jednak – środowisko, w którym się ruszasz też ma znaczenie! Spacer w towarzystwie miejskiego betonu może nas dodatkowo pobudzać. Spacer wśród zieleni uspokaja i pobudza kreatywność – mówi mgr Katarzyna Binkiewicz.

Śmiej się

Jesteś w połowie zadania w pracy, ale nic nowego nie przychodzi ci już do głowy? Zapisz projekt i przeskroluj nowe memy na ulubionym fanpage. Wpadki kotów czy śmieszne grafiki nawiązujące do obecnej sytuacji w kraju mogą pomóc!

kobieta w czarnych okularach przeciwsłonecznych

Dodatkowo nasz mózg naprawdę łatwo oszukać – on sam nie jest w stanie odróżnić śmiechu „spontanicznego” od tego „wymuszonego”. A uśmiechanie się, śmiech to dla naszego organizmu mnóstwo korzyści – wyrzut endorfin, pobudzenie układu immunologicznego, redukcja napięć w ciele. Nawet kilka minut śmiechu może pozytywnie i odprężającą wpłynąć na naszą psychikę i ciało – wymienia psycholożka.

Oddychaj

Oddychaj! To bardzo ważne, powiedziałabym nawet, że podstawowe narzędzie „samopomocowe”. Skupienie się na oddechu, praktyka medytacyjna, oddychanie torem przeponowym, treningi relaksacyjne – te wszystkie narzędzia w bardzo szybki sposób są w stanie przynieść nam ulgę i odciąć z ciała nieco ciężaru – dodaje ekspertka.

kichająca kobieta w pracy

Nigdy nie próbowałaś? Może to dobra chwila. Usiądź wygodnie, wyprostuj plecy. Skup się wyłącznie na oddechu. Wdech i wydech. Zacznij wdychać powietrze, jednocześnie licząc od 1 do 4. Wydychając powietrze, zrób dokładnie tak samo. Powtórz kilkukrotnie. Następnie wydłuż wdech i wydech licząc do 6, 8. Poczujesz jak twoje ciało zwalnia, rozluźnia się. To także dobre ćwiczenie do praktykowania uważności.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Katarzyna Binkiewicz
Katarzyna Binkiewicz
psycholożka

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ekologiczne kosmetyki na dobry nastrój

Jak nie zwariować po wakacjach?

Jak nie zwariować po wakacjach?

Szczęście rodzi się w... jelitach!

Szczęście rodzi się w… jelitach!

Masz swoje comfort food?

Masz swoje comfort food?

Hello My Hero. Jesika Misztal – bije w niej męskie serce, a ciało pokryte jest bliznami

Syndrom MCS. Alergia na nowoczesność

Kobieta ćwiczy na dworze

Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne

Nudesy to nie wstyd

„Sama sobie winna”, bo wysyłała nagie zdjęcia? Sara Tylka: Wciąż żyjemy w kulturze gwałtu. Odpowiedzialność składa się na barki poszkodowanej

Joanna Osyda

Joanna Osyda: sztukę pogrubiania siebie opanowałam do perfekcji

Izabela Pajor

„My, dojrzałe kobiety, zaczynamy budzić się do życia. Nasza siwa rewolucja dopiero nadchodzi!” – mówi Izabela Pajor

Restauracja ONA

Pierwszy raz w historii wegańska restauracja otrzymała gwiazdkę Michelin!

Kobiety z deskami surfingowymi na plaży

Pierwsze biuro turystyczne, które podjęło taką decyzję. Obsłuży tylko zaszczepionych na COVID-19

Joanna Cesarz

Joanna Cesarz: Dlaczego mam się porównywać do Anji Rubik, jeśli nigdy nie będę wyglądać jak ona?

Dominika Cibulkova

Tenisistka zaszczepiła się poza kolejnością. By „odpracować” swój błąd, zgłosiła się do pomocy jako wolontariuszka

aborcja w Polsce, wyrok TK

Natalia Broniarczyk: Najczęstsze pytanie, jakie się pojawia, to: ‚czy jesteś pewna, że nie będziesz później żałować?’. Nie zadawajmy go

Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek

Dlaczego lepiej używać szklanej butelki dla dzieci zamiast plastikowej? Wyjaśnia chemiczka Sylwia Panek

Elektrolity – sprawdź, czego jeszcze o nich nie wiesz

Kim Cattrall: Bezsenność? To jakby trzytonowy goryl siedział mi na piersi

Julia Kramek

Minął 13. miesiąc, od kiedy Julia nie opuściła domu. „Nie chcę ryzykować życiem”

Matka z córką rzucają confetti

Nie namawiaj córki do bycia bardziej śmiałą. „Próba zmieniania temperamentu na siłę może być szkodliwa”

męska grypa

„Męska grypa” to nie wymysł. Winny jest prawdopodobnie testosteron

szczepienie przeciw koronawirusowi

Coraz więcej Polaków chce się zaszczepić przeciwko COVID-19 – wskazuje najnowszy sondaż

Mikołaj Foks

Jak wychować pewne siebie dziewczynki? Radzi Mikołaj Foks [WIDEO]

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

8 mitów na temat medytacji według Kasi Bem. Sprawdź, czy któryś z nich cię zaskoczy

Najpopularniejsze

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Ćwiczenia na biust. 6 sposobów na ujędrnienie i podniesienie piersi

Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią

Jak pozbyć się oponki z brzucha

4 sposoby na pozbycie się oponki z brzucha. I nie chodzi wcale o robienie brzuszków

10 niezdrowych wieczornych nawyków

Ubrania, które nas trują. Sprawdź, dlaczego mogą być niebezpieczne

Stanie na rękach – krok po kroku

Stanie na rękach – krok po kroku

Zimno jest zdrowe! Nie wierzysz? Oto 5 pożytków z niskich temperatur

kobieta na wydmach

„Odpuszczanie” jest dobre dla ambitnych i konsekwentnych kobiet – podpowiada nam psycholożka Anita Kruszewska

Gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

„365 dni”: gdy kobieta staje się przedmiotem, a gwałt wydaje się romantyczny

Smartfon a dolegliwości / istock

Smartfon a dolegliwości, które może wywołać. To nie tylko bezsenność

poranne wstawanie

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Fit Matka Wariatka / Facebook

Agresja i fałszywa troska na profilu „Fit Matki Wariatki”. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

Ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie stawów barkowych – te ćwiczenia na pewno ci się przydadzą

Jak poprawić krążenie w nogach? Ćwiczenia, które warto wykonywać

Kasia Bigos trenerka

Ćwiczenia na ramiona z hantlami – wypracuj smukłe ramiona