Przejdź do treści

Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm? Poznaj 4 sposoby

Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm?
Stres oksydacyjny – jak zminimalizować jego wpływ na organizm? Rawpixel.xom
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest bruksizm?
Czym jest bruksizm? Wyjaśnia dentysta Tomasz Kupryś
dziewczyna na korytarzu szpitalnym
Nawet 350 zł więcej za wizytę u lekarza i dentysty. Prywatne gabinety każą sobie płacić za to, że przystosowały się do wymogów sanitarnych
Kawa – przed czy po treningu? Odpowiada ekspertka
Ojciec z córką przebrani za bohaterów z bajek
Koronawirusowa parada kostiumów. Ojciec z córką przebierali się codziennie, by wynieść śmieci
Przestaniesz pytać, dlaczego maseczkę trzeba ściągać za gumkę/Pexels
Przestaniesz pytać, dlaczego maseczkę trzeba ściągać za gumkę. Łukasz Durajski zebrał najnowsze doniesienia ws. koronawirusa

Stres oksydacyjny jest zaburzeniem równowagi pomiędzy wolnymi rodnikami tlenowymi, a przeciwutleniaczami w organizmie. Jest to zjawisko występujące naturalnie, biorące udział w procesie starzenia. Nadmiar wolnych rodników i długotrwały stres oksydacyjny mogą być przyczyną wielu chorób m.in. nowotworów, cukrzycy, chorób serca i chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroby Parkinsona i Alzheimera.

Przewlekły stres oksydacyjny może być spowodowany wieloma czynnikami związanymi ze stylem życia i środowiskiem. Jak zminimalizować wpływ stresu oksydacyjnego na organizm?

 

Boisz się stresu oksydacyjnego? Ogranicz używki!

Według badań opublikowanych w czasopiśmie „Lancet” palenie papierosów sprzyja występowaniu długotrwałego stresu oksydacyjnego. Przyczynia się również do skracania telomerów, co wpływa bezpośrednio na starzenie się organizmu. Palenie papierosów wpływa na uszkodzenie naczyń krwionośnych, co przyczynia się do miażdżycy i chorób serca. W badaniach Amerykańskiego Towarzystwa Medycyny Rozrodu wykazano wysoki poziom stresu oksydacyjnego w nasieniu palaczy w porównaniu z mężczyznami niepalącymi. Wpływa on na spadek jakości nasienia i późniejsze problemy z płodnością.

Alkohol w nadmiernej ilości prowadzi do przewlekłego stresu oksydacyjnego, a sam jego metabolizm w organizmie powoduje tworzenie się reaktywnych form tlenu, ponadto alkohol hamuje działanie antyoksydantów. Działanie alkoholu ma najbardziej niekorzystny wpływ na komórki wątroby, w których wykazano podwyższony poziom stresu oksydacyjnego, co powoduje uszkodzenie miąższu wątroby, prowadząc do jej niewydolności.

ciasto z pistacjami

Dbaj o środowisko, stres oksydacyjny będzie mniejszy

Smog i zanieczyszczone powietrze wpływają na nasilenie stresu oksydacyjnego. Badania opublikowane w czasopiśmie „Journal of Food and Drug Analysis” wykazały, że zanieczyszczenie powietrza wpływa nie tylko na choroby układu oddechowego. Sprzyja również rozwojowi takich chorób jak niewydolność serca, nadciśnienie tętnicze, a nawet cukrzyca typu 2. Ma to związek z nasileniem stresu oksydacyjnego spowodowanego wdychaniem zanieczyszczonego powietrza. Dlatego warto zadbać o jakość powietrza. Sprawdź stan swojego pieca, nie wypalaj śmieci, korzystaj z odnawialnych źródeł energii, przesiądź się do komunikacji miejskiej, a jeśli wybierasz samochód, sprawdź jego stan techniczny. Planując zakup auta, pomyśl o hybrydzie lub zasilaniu elektrycznym. Warto również zainwestować w oczyszczacz powietrza, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy najbardziej narażeni na działanie smogu.

Sprzątanie domu bez chemii - soda, cytryna i ocet wystarczą!

Pamiętaj o zdrowym odżywianiu. Nie tylko z powodu stresu oksydacyjnego!

Dieta jest kluczowym elementem w minimalizowaniu stresu oksydacyjnego. W badaniach prowadzonych przez National Cancer Institute wykazano, że dieta bogata w tłuszcze trans (zawarte między innymi w słodyczach i słonych przekąskach), cukier i przetworzoną żywność wpływa na nasilenie stresu oksydacyjnego. Warto podczas zakupów analizować składy kupowanych przez nas produktów, zwracając szczególną uwagę na ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz cukru. Unikaj przetworzonej żywności, gotowych posiłków o nieznanym pochodzeniu i fast foodów.

Chcąc minimalizować stres oksydacyjny, warto wzbogacić dietę o antyoksydanty, które zabezpieczają przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego. Istnieje tzw. lista ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) zawierająca produkty uszeregowane pod względem zdolności neutralizowania wolnych rodników. Na szczycie listy znajdują się warzywa i owoce. Do najsilniejszych antyoksydantów należy witamina C, czyli kwas askorbinowy. Jest ona obecna przede wszystkim w cytrusach, papryce, brokułach i aronii. Silnym przeciwutleniaczem jest również witamina E, zawarta w brokułach, brukselce i marchwi. Warto pamiętać też o beta karotenie, obecnym w czerwonych i żółtych warzywach i owocach. Zgodnie z badaniami Instytutu Żywności i Żywienia spożywanie 7 porcji warzyw i owoców zmniejsza ryzyko chorób serca, udarów mózgu, cukrzycy typu 2 i nowotworów. Intytut Żywności i Żywienia rekomenduje jak największe spożycie warzyw i owoców, minimum 400 g dziennie. Jedną porcję może stanowić szklanka soku.

Zadbaj o zdrową sylwetkę. Stres oksydacyjny dopada otyłych

Według badań opublikowanych w czasopiśmie The Journal of Clinical Invastigation osoby z nadwagą i otyłością mają istotnie bardziej nasilone procesy stresu oksydacyjnego. W komórkach tłuszczowych syntezowane są substancje powodujące wzrost aktywnych form tlenu i nasilające stres oksydacyjny. Należy do nich TNFa oraz wisfatyna. W sytuacji przyrostu tkanki tłuszczowej substancje te wydzielane są w dużej ilości indukując nasilony stres oksydacyjny. Warto dlatego zadbać o odpowiednią ilość ruchu i zdrową dietę.


Bibliografia:

  1. Obesity, cigarette smoking, and telomere length in women, AM Valdes, PhD, T Andrew, PhD, JP Gardner, PhD, M Kimura, MD, E Oelsner, BS, LF Cherkas, PhD, „The Lancet”
  2. Factors Associated with Oxidative Stress in Human Populations, Gladys Block, Marion Dietrich, Edward P. Norkus, Jason D. Morrow, Mark Hudes, Bette Caan, Lester Packer, „American Journal of Epidemiology”
  3. Effect of cigarette smoking on levels of seminal oxidative stress in infertile men: a prospective study, Ramadan A Saleh, M.D.a, Ashok Agarwal, Ph.D., Fertility and Sterility
  4. Smog induces oxidative stress and microbiota disruption, Tit-Yee Wong, Journal of Food and Drug Analysis Increased oxidative stress in obesity and its impact on metabolic syndrome, Shigetada Furukawa, Takuya Fujita, Michio Shimabukuro, Masanori Iwaki, Yukio Yamada, Yoshimitsu Nakajima, Osamu Nakayama, Makoto Makishima, Morihiro Matsuda, and Iichiro Shimomura, Journal of Clinical Invastigation.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Dukana

Dieta Dukana – zasady, etapy i skutki uboczne diety „protal”

Red Lipstick Monster / YouTube

Red Lipstick Monster szczerze o zaburzeniach odżywiania. „Z jedzeniem zachowuję się jak osoba uzależniona. Mam do niego chory stosunek”

6 najgorszych rzeczy dla twoich jelit

6 najgorszych rzeczy dla twoich jelit

Rabarbar / istock

Czas na rabarbar! Dlaczego warto wrzucić go do koszyka, wyjaśniają eksperci z „Czytamy Etykiety”

Para je truskawki - wieczorne podjadanie

Masz problem z podjadaniem wieczorem? Psychodietetyczka Justyna Markowska podpowiada, jak tego uniknąć

Drożdże - czym je zastąpić? / istock

Drożdże to towar deficytowy w czasach pandemii. Dietetyczka wyjaśnia, czy możemy je czymś zastąpić

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, a jego właściwości zadziwiają

Syrop z sosny – zrobisz go z pędów, szyszek, jego właściwości zadziwiają

Woda z imbirem na migrenę / istock

Czujesz, że nadchodzi migrena? Dietetyczka wyjaśnia, co może pomóc

Panowanie nad apetytem / freepik

Jak zapanować nad swoim apetytem? Dietetyczka Patrycja Rublewska ma kilka ważnych rad

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

herbata z hibiskusa

Herbata z hibiskusa, sprawdź jej właściwości i kiedy po nią sięgać

miska z jedzeniem

Dieta wolumeryczna – przeciwieństwo powszechnych wyobrażeń na temat diet. Na czym polega?

Maja Bohosiewicz / Instagram

Maja Bohosiewicz podzieliła się z fankami sekretem swojej szczupłej sylwetki. „Stara, cudów nie ma…” – pisze aktorka

ryby

Pewnie dużo o nich słyszałaś, pewnie (słusznie) kojarzą ci się z rybami. Ale czy wiesz, po co nam kwasy omega-3?

Jak bez wyrzeczeń zwiększyć ilość jedzonych warzyw? Zdradza dietetyczka Iza Dejda ze Zdrowo w Biegu

jajko

5 produktów zmniejszających apetyt

kobieta, święta

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

Najczęstsze przyczyny hospitalizacji w święta

Świąteczne obżarstwo / istock

„Nic nie zmieszczę, no może jeszcze serniczka”. Dlaczego mówi się, że na deser mamy drugi żołądek?

zupa w proszku

Potrawy z proszku – czy wiesz, co jest w ich składzie? Nie będziesz zadowolona

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

Kobieta je jedzenie z pudełka

Jesz tylko dwa lub trzy posiłki dziennie? Dietetyczka tłumaczy, czy to problem

Kobieta w ciąży na szarej kanapie trzyma się czule za brzuch

Witamina C w ciąży – dlaczego jest ważna? Skąd ją czerpać? Odpowiada dietetyczka

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?