Przejdź do treści

Superfruits prosto z polskiego sadu! Po które warto sięgać?

unsplash.com
unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czego nie robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Czego nie powinnyśmy robić w ciąży? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
„Z niedoskonałościami możesz być zdrowa i sprawna”. Kolejna ważna akcja trenerki Marty Stoberskiej
Edukacja seksualna / rawpixel
Matka Lekarka o (braku) edukacji seksualnej: „W pracy przekonałam się, że wciąż wszystko jest jednym wielkim tematem tabu”
Extreme hunger - co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Extreme hunger – co to jest i czym różni się od kompulsywnego jedzenia? Wyjaśnia psychodietetyczka
Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock
Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Aronia, czarna porzeczka, rokitnik, jeżyna, czarny bez, dzika róża. O polskich superfruits trzeba mówić głośno! Są nie tylko smaczne, ale skrywają w sobie prawdziwą moc witamin i składników mineralnych. To też bogactwo związków bioaktywnych, które wspierają funkcjonowanie naszego organizmu. Dalej nie jesteś przekonana? Sprawdź, co o polskich superowocach mówi dr Dariusz Włodarek, dietetyk i żywieniowiec. 

Zdanie „Warto jeść 5 porcji warzyw i owoców dziennie!” słyszymy przynajmniej kilka razy w miesiącu.  Pojawia się ono w wielu kampaniach prozdrowotnych, na opakowaniach produktów spożywczych i w książkach dotyczących zdrowego stylu odżywiania. Warzywa i owoce są podstawą prawidłowego żywienia. Okazuje się jednak, że wśród nich możemy znaleźć prawdziwych superbohaterów, i to w naszych polskich sadach!

Czym są superfruits?

– To produkty rolne o potwierdzonej naukowo wysokiej zawartości związków biologicznie aktywnych, czyli pozytywnie wpływających na ciało i samopoczucie. Oddziałują korzystnie na poszczególne układy organizmu, jak i wspierają działanie komórek na poziomie strukturalnym.

Są też bogatym źródłem antyoksydantów, będących istotnym elementem profilaktyki nowotworowej.  Wiele superfruits odnajdziemy w sklepie także pod postacią przetworów – wyjaśnia dr Dariusz Włodarek, dietetyk i żywieniowiec, Kierownik Zakładu Dietetyki Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Okazuje się więc, że z zalet superfruits nie musimy korzystać tylko latem. Pełne przeciwutleniaczy są również soki i przetwory. Na jakie lokalne owoce warto zwrócić szczególną uwagę?

Aronia

Czy wiesz, że Polska jest światowym potentatem w zakresie uprawy aronii? Ponad połowa globalnej produkcji pochodzi z naszego kraju. Warto z tego skorzystać!

Aronia jest źródłem witamin: A, C, E, P, PP i tych z grupy B oraz minerałów, takich jak: potas, fosfor, wapń, magnez, żelazo, miedź, mangan, molibden, jod, bor i kobalt.

– Dzięki swoim właściwościom prozdrowotnym jest zaliczana do naturalnych leków. Cechuje się najwyższą zawartością flawonoidów i antyoksydantów ze wszystkich znanych surowców żywnościowych, dlatego warto ją wprowadzić do codziennej diety. Aronia wpływa również na wzmocnienie ścian naczyń krwionośnych i ich elastyczność.

Dodatkowo przeciwdziała nadmiernemu rozwojowi szkodliwej flory bakteryjnej w jelitach. Ze względu na cierpki smak nie jada się jej na surowo, a np. w formie soku. Jedna jego szklanka (ok. 200 ml) może zastąpić jedną z 5 zalecanych porcji owoców i warzyw– mówi dr Włodarek.

Czarna porzeczka

Kolejnym polskim superfruit jest czarna porzeczka – źródło potasu, fosforu, wapnia, żelaza, magnezu, sodu, cynku czy boru. Zawiera także witaminę C, A, E, B6, niacynę, tiaminę i ryboflawinę. Czarna porzeczka, podobnie jak aronia, jest liderem w zakresie produkcji tego owocu. Ponad połowa światowych zbiorów odbywa się w naszym kraju.

– Czarna porzeczka cechuje się niezwykle wysoką zawartością witaminy C, większą nawet od pomarańczy. 100 g owocu zaspokaja aż 260% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. Wpływa ona korzystnie na układ odpornościowy i chroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Dodatkowo zmniejsza uczucie zmęczenia. Ponadto czarna porzeczka zawiera dużą ilość pektyn, obniżających poziom tzw. złego cholesterolu LDL – wyjaśnia ekspert.

 

Rokitnik

Co jeszcze zaliczamy do superfruits? Rokitnik pełen witamin A, B12, C, E, F, K, P oraz flawonoidów, kwasów organicznych, wolnych aminokwasów i makro– i mikroelementów.

– Jego owoce zawierają duże ilości flawonoidów, które wspierają pracę układu sercowo-naczyniowego. Rokitnik zawiera ponadto witaminę C, E, a także beta-karoten, czyli prowitaminę A, odpowiadającą za ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym. Korzystnie wpływa na wzrok i wzmacnia odporność.

Krzewy rokitnika często występują w naszym kraju, jednak rzadko jego owoce znajdują się w naszym menu. Najpopularniejszą formą spożywania jest olej, jednak możemy też przyjmować go w formie nektaru – dodaje specjalista.

Oprócz trzech wyżej wymienionych owoców, do polskich superfruits zaliczamy także jeżyny, dziką różę czy czarny bez. One też są pełne witamin i składników mineralnych.

– Sięgajmy po owoce, soki, dżemy czy inne przetwory, które cechują wyjątkowe, prozdrowotne właściwości. I choć te zaliczane do superowoców zawierają ponadprzeciętną ilość związków bioaktywnych, pamiętajmy o wszystkich warzywach i owocach. To one stanowią podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej – wyjaśnia dr Włodarek.

 

Tekst powstał we współpracy z KUPS.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Owoce i warzywa

Czy dieta witariańska jest zdrowa? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

Mango i jego zaskakujące właściwości zdrowotne

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Czarny bez – przepisy z owoców czarnego bzu na nalewkę, sok i dżem

Kobieta w basenie z arbuzem

Nawadnianie organizmu. Które owoce i warzywa mają najwięcej wody? Warto je jeść!

Krojenie granatów zawsze kończy się katastrofą? Wypróbuj tę metodę

Świeże jabłka są zdrowe, spleśniałych unikaj

Jabłka mają… termin przydatności do spożycia? Kiedy lepiej ich nie jeść?

Mrożonki - czy są zdrowe? Co warto wiedzieć o mrożonej żywności?

Mrożonki – czy są zdrowe? Co warto wiedzieć o mrożonej żywności?

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Sok z granatu - właściwości i przeciwwskazania

Sok z granatu – właściwości i przeciwwskazania

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Głóg, krzew

Głóg – sprawdź jego działanie i właściwości

Koktajl z jagód

Jagody açaí – nowa nadzieja w walce z rakiem?

Żelki – pyszne, zdrowe, bo domowe! I tak niewiele potrzeba, żeby je zrobić

Naturalne źródła cukru / istock

Cukru nie znajdziesz tylko w cukierniczce. Jego źródłem jest wiele innych produktów spożywczych

Dlaczego warto jeść pomelo?

Pomelo – jakie właściwości zdrowotne ma ten owoc? Jak obrać pomelo?

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

Pieczone zimowe owoce

Cytryna wpada do wody

Jak myć cytrusy, aby pozbyć się toksycznej substancji ze skórki? Tłumaczy Mama Chemik

Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką

Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik

8 błędów w jedzeniu warzyw i owoców

Żurawina w misce. obok leży butelka z żurawiną

Żurawina – naturalny antybiotyk. Właściwości żurawiny wymieniają dietetycy z „Czytamy etykiety”

Liofilizacja — dowiedz się, czym jest proces konserwujący żywność, nie pozbawiający ich substancji odżywczych!

Liofilizacja – proces konserwujący żywność, który nie pozbawia jej substancji odżywczych

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę