Przejdź do treści

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Różne suplementy dla kobiet
Zdjęcie: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Święta tuż-tuż, więc pora zacząć przygotowania. Przygotować się też musisz na coroczne docinki ze strony rodziny. Jak to zrobić? Radzi Kaya Szulczewska
zima
Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?
ser
Migreniku, uważaj na ser!
„Troska o siebie to nie ucieczka do SPA od czasu do czasu. To trudne budowanie rzeczywistości, od której nie chcesz uciekać”. Poruszający wpis Nepenthe
kobieta na dworze zimą
Jak zadbać o siebie zimą? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów

W zależności od twojej sytuacji i trybu życia, jaki prowadzisz, organizm może potrzebować uzupełnienia pewnych składników odżywczych. Kobiety z chorą tarczycą mają inne potrzeby niż te, które się odchudzają albo intensywnie trenują. I właśnie indywidualne dostosowanie do potrzeb jest podstawą dobrej suplementacji. Nie chodzi o to, żeby łykać garść pastylek, tylko tę jedną czy dwie, które uzupełnią niedobory i wspomogą organizm.

Jakie suplementy przydadzą ci się, gdy:

Uprawiasz sport

Aktywne fizycznie kobiety mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminy, minerały i białko. Suplementując odpowiednie składniki, nie tylko zapobiegniesz deficytom, ale też sprawisz, że treningi będą bardziej efektywne. Jeśli regularnie i intensywnie uprawiasz sport, masz szybszą przemianę materii od kobiet nieaktywnych, w związku z tym łatwo możesz się nabawić niedoborów. Poza różnorodną i zbilansowaną dietą, możesz potrzebować witamin: A – bo wpływa na pracę mięśni, z grupy B – biorą udział w syntezie m.in. białek, tłuszczów i węglowodanów, C – bierze udział w procesach produkcji kolagenu, D – dobrze działa na układ kostno-mięśniowy i E – przyspiesza regenerację mięśni.

Dobrze, żeby twoje suplementy zawierały też magnez, cynk, chrom i wapń. Ze względu na mikrourazy, jakie potrafią się tworzyć w włóknach mięśniowych podczas intensywnego trenowania, warto zadbać też o właściwy poziom kwasów omega-3.

I jeszcze bardzo ważna rzecz – jeśli trenujesz, powinnaś pić więcej wody, niż jest to standardowo zalecane, czyli nie 2 litry, ale co najmniej 3 (lub więcej).

Masz problemy z tarczycą

Każde schorzenie tarczycy wymaga diagnozy lekarza, która zwykle poprzedzona jest badaniami krwi. Poza przepisaniem odpowiedniej dawki leków, lekarz może zalecić suplementację, np. witaminy D, selenu, żelaza czy cynku. Chociaż zarówno przy niedoczynności, jak i nadczynności tarczycy, podstawą są leki, ważna jest też odpowiednia dieta i właśnie suplementacja. Jeśli więc cierpisz na chorobę tarczycy, najlepiej żebyś poradziła się endokrynologa, jakie witaminy, minerały i składniki radzi ci przyjmować jako suplement diety.

U chorych na Hashimoto zwykle wskazany jest selen ze względu na jego antyoksydacyjne i przeciwzapalne działanie. Najlepszymi źródłami pokarmowymi selenu są: ryby i owoce morza (łosoś, dorsz, tuńczyk, krewetki), orzechy brazylijskie (już jeden uzupełnia średnie dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek), jaja, kakao, kasza gryczana. Jeśli masz Hashimoto, dobrze, żebyś zadbała też o właściwy poziom witaminy D. Wiele badań naukowych potwierdziło, jak ważną rolę odgrywa ona we wspomaganiu leczenia chorób autoimmunologicznych. Inne badania sugerują z kolei, że osoby z Hashimoto w wyniku procesów chorobowych, mają zmniejszony poziom witaminy D w organizmie.

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Wśród osób z przewlekłym zapaleniem tarczycy często obserwuje się zaburzone wchłanianie żelaza, więc również ten pierwiastek warto zbadać i w przypadku niedoborów, zmienić dietę i może też suplementować. Mówi się, że aż 60 proc. chorych z niedoczynnością tarczycy może mieć niedokrwistość (inaczej anemia, czyli choroba związana ze zbyt niskim poziomem żelaza). Źródła pokarmowe żelaza to watróbka, chude mięso wołowe i wieprzowe, żółtka jaj (w tych produktach znajduje się jego najwięcej).

Warty uwagi przy chorobach tarczycy jest jeszcze jeden składnik – cynk. Ma – jak selen – działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne, ale też wpływa na stężenie przeciwciał przeciwtarczycowych. Cynk znajdziesz w migdałach, sezamie, czosnku czy krewetkach.

Jesteś w ciąży

O zdrowie kobiety w ciąży dba jej lekarz prowadzący i to on ostatecznie powinien zdecydować o tym, jakie witaminy i minerały ma przyjmować poza dietą. To ważne, bo braki w składnikach odżywczych mogą prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia matki oraz rozwijającego się płodu.

Witaminy prenatalne charakteryzują się zwiększoną zawartością kwasu foliowego (witamina B12) i żelaza. I te dwie suplementacje są podstawowymi, jeśli chodzi o kobiety spodziewające się dziecka.

Zespół WIMIN

Dlaczego tak ważny jest kwas foliowy? „Badania naukowe wykazały, że pomaga on w prawidłowym rozwoju kręgosłupa i znacznie obniża możliwość urodzenia dziecka z wadą cewy nerwowej. Kobiety, które zwiększyły ilość spożywanego kwasu foliowego przed ciążą i we wczesnej ciąży (…) częściej rodzą zdrowe dzieci” – czytamy na stronie Instytutu Matki i Dziecka. Kwas foliowy poprawia też wchłanianie żelaza. Co do żelaza, to pomaga produkować odpowiednią ilość krwi, tak aby do dziecka została dostarczona wystarczająca ilość tlenu. Dawki suplementów dostosowuje się do danej kobiety (zależne są m.in. od trymestru ciąży).

To nie jedyne składniki, jakimi powinna zainteresować się kobieta w ciąży. Kluczowa dla niej jest witamina D – jej niedobór zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy, nowotworów i chorób autoimmunologicznych u dziecka. Jod ma znaczenie do 10. tygodnia ciąży – od niego zależy prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. A zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego najlepiej, aby kobieta nawet przez cały czas trwania ciąży suplementowała jodek potasu.

Jeśli spodziewasz się dziecka warto, żebyś przyjmowała też kwas DHA z grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-3. Jego spożywanie w ciąży dobrze wpływa na rozwój układu nerwowego oraz mózgu dziecka. Przyda się też witamina B6 – zmniejsza poranne mdłości oraz witamina B12 – minimalizuje ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej.

Chcesz schudnąć

Jeśli jesteś na diecie redukcyjnej, po jakimś czasie w twoim organizmie mogą pojawić się różne niedobory (a jeśli na eliminacyjnej, to prawie pewne, że się pojawią). Proste – jesz mniej, więc dostarczasz mniej składników odżywczych. Żeby nie narobić szkód i deficytów, zwróć uwagę na kilka składników. U osób odchudzających się często pojawiają się niedobory tłuszczów, a to przekłada się na braki m.in. witaminy D3. Bez niej możesz być osłabiona, narażasz ciało na kontuzje (zarówno ze względu na kości, jak i mięśnie), zaburzasz metabolizm i osłabiasz odporność.

Joanna Pietroń, internista CMD

Lepiej nie dopuścić też do braków witamin z grupy B – biorą udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białka. Na spalanie tkanki tłuszczowej wpływają kwasy tłuszczowe z grupy omega-3. Są badania, które potwierdziły pozytywną zależność między większą podażą tych kwasów a hamowaniem łaknienia. Warto też dbać o witaminy A i E. Pierwsza z nich odpowiada za wiele procesów – od rozwoju kości, przez procesy immunologiczne, po metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów. Witamina E to przeciwutleniacz.

Uważaj natomiast na sklepy internetowe oferujące tabletki na odchudzanie, reklamowane jako super-extra-turbo spalające tłuszcz albo redukujące apetyt. Nie ma żadnej magicznej pigułki, która sprawi, że nadmiar kilogramów zniknie w tydzień. Do tego trzeba czasu, zdrowego trybu życia i zbilansowanych, regularnych posiłków.

Jesteś pod wpływem stresu

Z jakiegoś powodu przechodzisz właśnie przez trudny czas. Może masz dużo pracy albo ją zmieniasz, a może w twoim związku pojawił się kryzys. Generalnie chodzisz podenerwowana, źle sypiasz, jesteś spięta. Przeciągająca się sytuacja stresowa może się odbić na twoim zdrowiu. Warto się wspomóc. Numerem 1 jest magnez, ale najlepiej przyjmowany z witaminą B6 (ułatwia jego wchłanianie). Magnez pomoże się skoncentrować, pozbyć uczucia rozbicia, poprawi pamięć i zniweluje skutki zmęczenia. Znajdziesz go w kaszy gryczanej, pestkach dyni, bananach i gorzkiej czekoladzie.

Marysia Kujawińska

Na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego wpływają kwasy tłuszczowe omega-3, o których już wcześniej wspominaliśmy. Jeśli więc walczysz ze stresem i jego skutkami, preparaty ze zdrowymi kwasami tłuszczowymi mogą się przydać.

W sytuacjach kryzysowych w życiu często spada odporność organizmu. Żeby zmniejszyć ryzyko, że złapie cię jakaś infekcja, możesz sięgnąć po witaminę C, D i czosnek. Ta kombinacja wspomoże system immunologiczny. Nie chcesz brać ich wszystkich oddzielnie?

Na rynku znajdziesz suplementy zawierające te substancje w jednej tabletce, np. WIMIN.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta / unsplash

4 pomysły na to, jak ułatwić przyswajanie leków i suplementów diety

kobiety jedzące marchewki

10 zagrożeń drastycznych diet

Mum and the city

„Obraz macierzyństwa był lukrowany. Teraz coraz więcej matek nie boi się mówić, że nie zawsze jest kolorowo i cudownie” – mówi Ilona Kostecka z bloga „Mum and the city”

tabletka na dłoni

Cynk – jakie ma właściwości? W jakich produktach go znajdziemy?

kobieta

6 witamin i minerałów, których organizm może potrzebować zimą

para w kuchni

20 sposobów, żeby mieć lepszy seks po 40-tce

Kobieta w ciąży na szarej kanapie trzyma się czule za brzuch

Witamina C w ciąży – dlaczego jest ważna? Skąd ją czerpać? Odpowiada dietetyczka

Małgorzata Kożuchowska / Instagram.com

Małgorzata Kożuchowska od lat poważnie choruje. „Byłam wyczerpana, napuchnięta, czułam, że we wszystkim wyglądam słabo” – mówi aktorka

„Poród w PRL był jak przejście przez taśmociąg. Kobiety były odarte z intymności, zmuszane do rodzenia na leżąco”- mówi Irena Chołuj, położna z 55-letnim stażem

Ciąża po 40. roku życia / gettyimages

Ciąża po 40. nie budzi już większego zaskoczenia. Co warto o niej wiedzieć? Wyjaśnia położna Alina Jedlińska

Stres rujnuje ci życie? 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizować

Stres rujnuje ci życie? Psycholog opisuje 7 sygnałów, których lepiej nie bagatelizuj

Pranamat, Wimin, KOPI - na co będziemy polowały w Black Friday?

Black Friday 2019: 5 marek, na które polujemy w Czarny Piątek

Czosnek / unsplash.com

Czosnek to naturalny antybiotyk. W czym tkwi jego sekret?

Na czym polega badanie anty TPO?

Na czym polega badanie anty TPO?

kobieta w ciąży przy oknie

Cholesterol w ciąży – kiedy powinnaś go zbadać?

Kobieta siedzi w ręczniku i szczotkuje szczotką łydkę

Szczotkowanie ciała na sucho – jakie są korzyści? Wymienia kosmetolożka Natalia Borczyńska

kobieta

Jak mieć lepszy seks? 7 sposobów, żeby czerpać jeszcze więcej przyjemności w łóżku

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Stres a okres. Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często. To niestety usypia czujność lekarzy i pacjentów

„Kobiety są o wiele bliżej”

„Partnerstwo w relacji z córką jest dla matki wielkim wyzwaniem. Podobnie jak i dla córki” – mówi socjolożka dr Elżbieta Korolczuk

sałatka z łososiem

Jesteś często nerwowa? Przyczyną może być… dieta. Sprawdź, jakie zmiany warto w niej wprowadzić

Blondynka na zakupach / Fot. Blondynka na zakupach

Blondynka za zakupach: jako kobieta myślę o wielu rzeczach w jednym czasie. Ciężko mi się skoncentrować na jednej… Z pomocą przyszedł WIMIN!

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

kieliszek wina

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

„Kończę ósmy miesiąc ciąży i wypełnia mnie lęk. Czuję się niegotowa, chciałabym jeszcze poczekać, pochodzić w ciąży jeszcze kilka miesięcy. Dlaczego się boję porodu?”

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Choroby mają zapach – wiedziałaś o tym?

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku