Przejdź do treści

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Różne suplementy dla kobiet
Zdjęcie: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
apteka
Preparat do żywienia pozajelitowego wycofany z obrotu
Blondynka na zakupach / Fot. Blondynka na zakupach
Blondynka za zakupach: jako kobieta myślę o wielu rzeczach w jednym czasie. Ciężko mi się skoncentrować na jednej… Z pomocą przyszedł WIMIN!
Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Poród. Czy masz prawo nie zgodzić się na nacięcie krocza?
Syrop na kaszel przelewany do miarki
Kolejne serie syropu Flavamed wycofane z obrotu. GIF wydał nową decyzję
Kiszona kapusta / istockphoto.com
Probiotyk a prebiotyk. Czym się od siebie różnią?

W zależności od twojej sytuacji i trybu życia, jaki prowadzisz, organizm może potrzebować uzupełnienia pewnych składników odżywczych. Kobiety z chorą tarczycą mają inne potrzeby niż te, które się odchudzają albo intensywnie trenują. I właśnie indywidualne dostosowanie do potrzeb jest podstawą dobrej suplementacji. Nie chodzi o to, żeby łykać garść pastylek, tylko tę jedną czy dwie, które uzupełnią niedobory i wspomogą organizm.

Jakie suplementy przydadzą ci się, gdy:

Uprawiasz sport

Aktywne fizycznie kobiety mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminy, minerały i białko. Suplementując odpowiednie składniki, nie tylko zapobiegniesz deficytom, ale też sprawisz, że treningi będą bardziej efektywne. Jeśli regularnie i intensywnie uprawiasz sport, masz szybszą przemianę materii od kobiet nieaktywnych, w związku z tym łatwo możesz się nabawić niedoborów. Poza różnorodną i zbilansowaną dietą, możesz potrzebować witamin: A – bo wpływa na pracę mięśni, z grupy B – biorą udział w syntezie m.in. białek, tłuszczów i węglowodanów, C – bierze udział w procesach produkcji kolagenu, D – dobrze działa na układ kostno-mięśniowy i E – przyspiesza regenerację mięśni.

Dobrze, żeby twoje suplementy zawierały też magnez, cynk, chrom i wapń. Ze względu na mikrourazy, jakie potrafią się tworzyć w włóknach mięśniowych podczas intensywnego trenowania, warto zadbać też o właściwy poziom kwasów omega-3.

I jeszcze bardzo ważna rzecz – jeśli trenujesz, powinnaś pić więcej wody, niż jest to standardowo zalecane, czyli nie 2 litry, ale co najmniej 3 (lub więcej).

Masz problemy z tarczycą

Każde schorzenie tarczycy wymaga diagnozy lekarza, która zwykle poprzedzona jest badaniami krwi. Poza przepisaniem odpowiedniej dawki leków, lekarz może zalecić suplementację, np. witaminy D, selenu, żelaza czy cynku. Chociaż zarówno przy niedoczynności, jak i nadczynności tarczycy, podstawą są leki, ważna jest też odpowiednia dieta i właśnie suplementacja. Jeśli więc cierpisz na chorobę tarczycy, najlepiej żebyś poradziła się endokrynologa, jakie witaminy, minerały i składniki radzi ci przyjmować jako suplement diety.

U chorych na Hashimoto zwykle wskazany jest selen ze względu na jego antyoksydacyjne i przeciwzapalne działanie. Najlepszymi źródłami pokarmowymi selenu są: ryby i owoce morza (łosoś, dorsz, tuńczyk, krewetki), orzechy brazylijskie (już jeden uzupełnia średnie dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek), jaja, kakao, kasza gryczana. Jeśli masz Hashimoto, dobrze, żebyś zadbała też o właściwy poziom witaminy D. Wiele badań naukowych potwierdziło, jak ważną rolę odgrywa ona we wspomaganiu leczenia chorób autoimmunologicznych. Inne badania sugerują z kolei, że osoby z Hashimoto w wyniku procesów chorobowych, mają zmniejszony poziom witaminy D w organizmie.

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Wśród osób z przewlekłym zapaleniem tarczycy często obserwuje się zaburzone wchłanianie żelaza, więc również ten pierwiastek warto zbadać i w przypadku niedoborów, zmienić dietę i może też suplementować. Mówi się, że aż 60 proc. chorych z niedoczynnością tarczycy może mieć niedokrwistość (inaczej anemia, czyli choroba związana ze zbyt niskim poziomem żelaza). Źródła pokarmowe żelaza to watróbka, chude mięso wołowe i wieprzowe, żółtka jaj (w tych produktach znajduje się jego najwięcej).

Warty uwagi przy chorobach tarczycy jest jeszcze jeden składnik – cynk. Ma – jak selen – działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne, ale też wpływa na stężenie przeciwciał przeciwtarczycowych. Cynk znajdziesz w migdałach, sezamie, czosnku czy krewetkach.

Jesteś w ciąży

O zdrowie kobiety w ciąży dba jej lekarz prowadzący i to on ostatecznie powinien zdecydować o tym, jakie witaminy i minerały ma przyjmować poza dietą. To ważne, bo braki w składnikach odżywczych mogą prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia matki oraz rozwijającego się płodu.

Witaminy prenatalne charakteryzują się zwiększoną zawartością kwasu foliowego (witamina B12) i żelaza. I te dwie suplementacje są podstawowymi, jeśli chodzi o kobiety spodziewające się dziecka.

Zespół WIMIN

Dlaczego tak ważny jest kwas foliowy? „Badania naukowe wykazały, że pomaga on w prawidłowym rozwoju kręgosłupa i znacznie obniża możliwość urodzenia dziecka z wadą cewy nerwowej. Kobiety, które zwiększyły ilość spożywanego kwasu foliowego przed ciążą i we wczesnej ciąży (…) częściej rodzą zdrowe dzieci” – czytamy na stronie Instytutu Matki i Dziecka. Kwas foliowy poprawia też wchłanianie żelaza. Co do żelaza, to pomaga produkować odpowiednią ilość krwi, tak aby do dziecka została dostarczona wystarczająca ilość tlenu. Dawki suplementów dostosowuje się do danej kobiety (zależne są m.in. od trymestru ciąży).

To nie jedyne składniki, jakimi powinna zainteresować się kobieta w ciąży. Kluczowa dla niej jest witamina D – jej niedobór zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy, nowotworów i chorób autoimmunologicznych u dziecka. Jod ma znaczenie do 10. tygodnia ciąży – od niego zależy prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. A zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego najlepiej, aby kobieta nawet przez cały czas trwania ciąży suplementowała jodek potasu.

Jeśli spodziewasz się dziecka warto, żebyś przyjmowała też kwas DHA z grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-3. Jego spożywanie w ciąży dobrze wpływa na rozwój układu nerwowego oraz mózgu dziecka. Przyda się też witamina B6 – zmniejsza poranne mdłości oraz witamina B12 – minimalizuje ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej.

Chcesz schudnąć

Jeśli jesteś na diecie redukcyjnej, po jakimś czasie w twoim organizmie mogą pojawić się różne niedobory (a jeśli na eliminacyjnej, to prawie pewne, że się pojawią). Proste – jesz mniej, więc dostarczasz mniej składników odżywczych. Żeby nie narobić szkód i deficytów, zwróć uwagę na kilka składników. U osób odchudzających się często pojawiają się niedobory tłuszczów, a to przekłada się na braki m.in. witaminy D3. Bez niej możesz być osłabiona, narażasz ciało na kontuzje (zarówno ze względu na kości, jak i mięśnie), zaburzasz metabolizm i osłabiasz odporność.

Joanna Pietroń, internista CMD

Lepiej nie dopuścić też do braków witamin z grupy B – biorą udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białka. Na spalanie tkanki tłuszczowej wpływają kwasy tłuszczowe z grupy omega-3. Są badania, które potwierdziły pozytywną zależność między większą podażą tych kwasów a hamowaniem łaknienia. Warto też dbać o witaminy A i E. Pierwsza z nich odpowiada za wiele procesów – od rozwoju kości, przez procesy immunologiczne, po metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów. Witamina E to przeciwutleniacz.

Uważaj natomiast na sklepy internetowe oferujące tabletki na odchudzanie, reklamowane jako super-extra-turbo spalające tłuszcz albo redukujące apetyt. Nie ma żadnej magicznej pigułki, która sprawi, że nadmiar kilogramów zniknie w tydzień. Do tego trzeba czasu, zdrowego trybu życia i zbilansowanych, regularnych posiłków.

Jesteś pod wpływem stresu

Z jakiegoś powodu przechodzisz właśnie przez trudny czas. Może masz dużo pracy albo ją zmieniasz, a może w twoim związku pojawił się kryzys. Generalnie chodzisz podenerwowana, źle sypiasz, jesteś spięta. Przeciągająca się sytuacja stresowa może się odbić na twoim zdrowiu. Warto się wspomóc. Numerem 1 jest magnez, ale najlepiej przyjmowany z witaminą B6 (ułatwia jego wchłanianie). Magnez pomoże się skoncentrować, pozbyć uczucia rozbicia, poprawi pamięć i zniweluje skutki zmęczenia. Znajdziesz go w kaszy gryczanej, pestkach dyni, bananach i gorzkiej czekoladzie.

Marysia Kujawińska

Na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego wpływają kwasy tłuszczowe omega-3, o których już wcześniej wspominaliśmy. Jeśli więc walczysz ze stresem i jego skutkami, preparaty ze zdrowymi kwasami tłuszczowymi mogą się przydać.

W sytuacjach kryzysowych w życiu często spada odporność organizmu. Żeby zmniejszyć ryzyko, że złapie cię jakaś infekcja, możesz sięgnąć po witaminę C, D i czosnek. Ta kombinacja wspomoże system immunologiczny. Nie chcesz brać ich wszystkich oddzielnie?

Na rynku znajdziesz suplementy zawierające te substancje w jednej tabletce, np. WIMIN.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Macierzyństwo może być dobre dla twojej kariery

Dziecko przekreśli twoją karierę? Nie wierz w to! „Macierzyństwo uczy cierpliwości i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, a także sztuki negocjacji i komunikacji”

„Udajemy orgazmy, bo przyjmujemy za dużo sygnałów, jak wygląda udany seks, za dużo w tym presji. A przecież udany seks to dla każdego coś innego” – mówi edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Salowa z 20-letnim stażem

„Ogólnie panująca znieczulica dotknęła również relacje lekarz – salowa. Dla lekarzy, ale i większości pielęgniarek, jesteśmy niezauważalne” – mówi Hanna Chudon, salowa z 20-letnim stażem

„Bardzo chciałabym powiedzieć, że świat jogi i samorozwoju jest zupełnie bezpieczny, ale tak niestety nie jest” – mówi Paulina Młynarska, autorka książki „Jesteś spokojem”

Zainteresują cię również:

kieliszek wina

5 rzeczy, których nie cierpi twój żołądek

„Kończę ósmy miesiąc ciąży i wypełnia mnie lęk. Czuje się niegotowa, chciałabym jeszcze poczekać, pochodzić w ciąży jeszcze kilka miesięcy. Dlaczego się boję porodu?”

relaksująca się kobieta

6 sposobów na to, by uniknąć przeziębienia w sezonie grypowym

kobieta

„Znalezienie endokrynologa, który nie mówił mi na dzień dobry «ma pani problem z hormonami, bo jest pani otyła», zamiast «jest pani otyła przez problemy z hormonami», zajęło mi dobrych parę lat” – mówi Paulina

Kobieta w kapeluszu stoi na ulicy

Masz problem z wypadającymi włosami? To może być łysienie telogenowe

„Przyjaźń jest wtedy, kiedy można sobie powiedzieć wszystko. Że można komuś wyrypać prawdę prosto w oczy, a nie tylko słodzić i rzucać lakoniczne «jakoś to będzie»”

palce w krwii

Dlaczego warto mówić o miesiączce? Polki podają 12 konkretnych powodów

Magda Jaskółka / Fot. Klaudia Kurek

„Radość mam wewnątrz siebie i dzięki temu mogę się z nią dzielić”. Magdalena Jaskółka o tym, co jest ważne w życiu każdej kobiety

kobieta jedząca babeczkę

„Jedzenie jest dla nas rozwiązaniem zarówno na okoliczność smutku, jak i radości. Tymczasem powinno służyć zaspokajaniu podstawowych potrzeb” – mówi Anna Sasin, psychodietetyk, autorka książki „Głodne emocje”

„Możesz pracować nad wyglądem i osiągać wspaniałe rezultaty, ale jeśli twoje organy wewnętrzne nie działają dobrze, to wszystko na nic” – mówi Mariola Madej, instruktorka Calligraphy Health System

kobieta pijąca koktajl

„Czysta micha” wcale nie taka czysta! Dlaczego trend „clean eating” przynosi więcej szkody niż pożytku?

"Kaja Godek upodlona menstruacją"

„Kaja Godek upodlona menstruacją”. Hanna Lis i Pani Miesiączka zareagowały na wpis działaczki

Dlaczego często łapiemy infekcje?/Istock.com

Zielona herbata – napar, który warto pić! Dowiedz się, jak wybrać najlepszą i jak dobrze ją przygotować

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Jagoda acai. Jej systematyczne spożywanie może poprawić wydolność układu odpornościowego

Dzisiaj pierwszy Narodowy Dzień Okresu. Nie, niestety nie w Polsce. Organizują go Amerykanki. O co walczą?

kobieta owinięta kocem

Często łapiesz infekcje? Dowiedz się, w czym może tkwić problem

matka przytulająca się do nastoletniej córki

Nastolatki chcą rozmawiać z rodzicami o seksie. To od dorosłych zależy, czy się odważą

Kiszona kapusta

Kiszona żywność pełna witamin. Powody, dla których warto kisić warzywa

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka

Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Żelazo tylko w mięsie? Nic bardziej mylnego

7 naturalnych składników wzmacniających odporność

Najpopularniejsze

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka

Zbliżenie oka z wadą wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?