Przejdź do treści

Suplementy na miarę potrzeb – sprawdź, czego potrzebujesz w zależności od tego, na jakim etapie życia jesteś i co robisz

Różne suplementy dla kobiet
Zdjęcie: Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ziemniak – pieczony, ale inaczej
To katar czy zapalenie zatok? Jak odróżnić?
Kłopoty dziecka ze snem. Poznaj możliwe przyczyny
Twoje dziecko nie może zasnąć? Poznaj możliwe przyczyny
Amy Schumer pokazuje, jak zareagowała na wieść o ciąży. Jej zdjęcie jest hitem sieci!
Sia / gettyimages.com
Sia wyznała, że zmaga się z nieuleczalną chorobą. „Życie jest cholernie trudne. Ból demoralizuje, ale nie jesteście samotni” – napisała na Twitterze

W zależności od twojej sytuacji i trybu życia, jaki prowadzisz, organizm może potrzebować uzupełnienia pewnych składników odżywczych. Kobiety z chorą tarczycą mają inne potrzeby niż te, które się odchudzają albo intensywnie trenują. I właśnie indywidualne dostosowanie do potrzeb jest podstawą dobrej suplementacji. Nie chodzi o to, żeby łykać garść pastylek, tylko tę jedną czy dwie, które uzupełnią niedobory i wspomogą organizm.

Jakie suplementy przydadzą ci się, gdy:

Uprawiasz sport

Aktywne fizycznie kobiety mają zwiększone zapotrzebowanie na witaminy, minerały i białko. Suplementując odpowiednie składniki, nie tylko zapobiegniesz deficytom, ale też sprawisz, że treningi będą bardziej efektywne. Jeśli regularnie i intensywnie uprawiasz sport, masz szybszą przemianę materii od kobiet nieaktywnych, w związku z tym łatwo możesz się nabawić niedoborów. Poza różnorodną i zbilansowaną dietą, możesz potrzebować witamin: A – bo wpływa na pracę mięśni, z grupy B – biorą udział w syntezie m.in. białek, tłuszczów i węglowodanów, C – bierze udział w procesach produkcji kolagenu, D – dobrze działa na układ kostno-mięśniowy i E – przyspiesza regenerację mięśni.

Dobrze, żeby twoje suplementy zawierały też magnez, cynk, chrom i wapń. Ze względu na mikrourazy, jakie potrafią się tworzyć w włóknach mięśniowych podczas intensywnego trenowania, warto zadbać też o właściwy poziom kwasów omega-3.

I jeszcze bardzo ważna rzecz – jeśli trenujesz, powinnaś pić więcej wody, niż jest to standardowo zalecane, czyli nie 2 litry, ale co najmniej 3 (lub więcej).

Masz problemy z tarczycą

Każde schorzenie tarczycy wymaga diagnozy lekarza, która zwykle poprzedzona jest badaniami krwi. Poza przepisaniem odpowiedniej dawki leków, lekarz może zalecić suplementację, np. witaminy D, selenu, żelaza czy cynku. Chociaż zarówno przy niedoczynności, jak i nadczynności tarczycy, podstawą są leki, ważna jest też odpowiednia dieta i właśnie suplementacja. Jeśli więc cierpisz na chorobę tarczycy, najlepiej żebyś poradziła się endokrynologa, jakie witaminy, minerały i składniki radzi ci przyjmować jako suplement diety.

U chorych na Hashimoto zwykle wskazany jest selen ze względu na jego antyoksydacyjne i przeciwzapalne działanie. Najlepszymi źródłami pokarmowymi selenu są: ryby i owoce morza (łosoś, dorsz, tuńczyk, krewetki), orzechy brazylijskie (już jeden uzupełnia średnie dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek), jaja, kakao, kasza gryczana. Jeśli masz Hashimoto, dobrze, żebyś zadbała też o właściwy poziom witaminy D. Wiele badań naukowych potwierdziło, jak ważną rolę odgrywa ona we wspomaganiu leczenia chorób autoimmunologicznych. Inne badania sugerują z kolei, że osoby z Hashimoto w wyniku procesów chorobowych, mają zmniejszony poziom witaminy D w organizmie.

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Wśród osób z przewlekłym zapaleniem tarczycy często obserwuje się zaburzone wchłanianie żelaza, więc również ten pierwiastek warto zbadać i w przypadku niedoborów, zmienić dietę i może też suplementować. Mówi się, że aż 60 proc. chorych z niedoczynnością tarczycy może mieć niedokrwistość (inaczej anemia, czyli choroba związana ze zbyt niskim poziomem żelaza). Źródła pokarmowe żelaza to watróbka, chude mięso wołowe i wieprzowe, żółtka jaj (w tych produktach znajduje się jego najwięcej).

Warty uwagi przy chorobach tarczycy jest jeszcze jeden składnik – cynk. Ma – jak selen – działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne, ale też wpływa na stężenie przeciwciał przeciwtarczycowych. Cynk znajdziesz w migdałach, sezamie, czosnku czy krewetkach.

Jesteś w ciąży

O zdrowie kobiety w ciąży dba jej lekarz prowadzący i to on ostatecznie powinien zdecydować o tym, jakie witaminy i minerały ma przyjmować poza dietą. To ważne, bo braki w składnikach odżywczych mogą prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia matki oraz rozwijającego się płodu.

Witaminy prenatalne charakteryzują się zwiększoną zawartością kwasu foliowego (witamina B12) i żelaza. I te dwie suplementacje są podstawowymi, jeśli chodzi o kobiety spodziewające się dziecka.

Zespół WIMIN

Dlaczego tak ważny jest kwas foliowy? „Badania naukowe wykazały, że pomaga on w prawidłowym rozwoju kręgosłupa i znacznie obniża możliwość urodzenia dziecka z wadą cewy nerwowej. Kobiety, które zwiększyły ilość spożywanego kwasu foliowego przed ciążą i we wczesnej ciąży (…) częściej rodzą zdrowe dzieci” – czytamy na stronie Instytutu Matki i Dziecka. Kwas foliowy poprawia też wchłanianie żelaza. Co do żelaza, to pomaga produkować odpowiednią ilość krwi, tak aby do dziecka została dostarczona wystarczająca ilość tlenu. Dawki suplementów dostosowuje się do danej kobiety (zależne są m.in. od trymestru ciąży).

To nie jedyne składniki, jakimi powinna zainteresować się kobieta w ciąży. Kluczowa dla niej jest witamina D – jej niedobór zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy, nowotworów i chorób autoimmunologicznych u dziecka. Jod ma znaczenie do 10. tygodnia ciąży – od niego zależy prawidłowe funkcjonowanie tarczycy. A zgodnie z wytycznymi Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego najlepiej, aby kobieta nawet przez cały czas trwania ciąży suplementowała jodek potasu.

Jeśli spodziewasz się dziecka warto, żebyś przyjmowała też kwas DHA z grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych typu omega-3. Jego spożywanie w ciąży dobrze wpływa na rozwój układu nerwowego oraz mózgu dziecka. Przyda się też witamina B6 – zmniejsza poranne mdłości oraz witamina B12 – minimalizuje ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej.

Chcesz schudnąć

Jeśli jesteś na diecie redukcyjnej, po jakimś czasie w twoim organizmie mogą pojawić się różne niedobory (a jeśli na eliminacyjnej, to prawie pewne, że się pojawią). Proste – jesz mniej, więc dostarczasz mniej składników odżywczych. Żeby nie narobić szkód i deficytów, zwróć uwagę na kilka składników. U osób odchudzających się często pojawiają się niedobory tłuszczów, a to przekłada się na braki m.in. witaminy D3. Bez niej możesz być osłabiona, narażasz ciało na kontuzje (zarówno ze względu na kości, jak i mięśnie), zaburzasz metabolizm i osłabiasz odporność.

Joanna Pietroń, internista CMD

Lepiej nie dopuścić też do braków witamin z grupy B – biorą udział w metabolizmie węglowodanów, tłuszczów i białka. Na spalanie tkanki tłuszczowej wpływają kwasy tłuszczowe z grupy omega-3. Są badania, które potwierdziły pozytywną zależność między większą podażą tych kwasów a hamowaniem łaknienia. Warto też dbać o witaminy A i E. Pierwsza z nich odpowiada za wiele procesów – od rozwoju kości, przez procesy immunologiczne, po metabolizm białek, tłuszczów i węglowodanów. Witamina E to przeciwutleniacz.

Uważaj natomiast na sklepy internetowe oferujące tabletki na odchudzanie, reklamowane jako super-extra-turbo spalające tłuszcz albo redukujące apetyt. Nie ma żadnej magicznej pigułki, która sprawi, że nadmiar kilogramów zniknie w tydzień. Do tego trzeba czasu, zdrowego trybu życia i zbilansowanych, regularnych posiłków.

Jesteś pod wpływem stresu

Z jakiegoś powodu przechodzisz właśnie przez trudny czas. Może masz dużo pracy albo ją zmieniasz, a może w twoim związku pojawił się kryzys. Generalnie chodzisz podenerwowana, źle sypiasz, jesteś spięta. Przeciągająca się sytuacja stresowa może się odbić na twoim zdrowiu. Warto się wspomóc. Numerem 1 jest magnez, ale najlepiej przyjmowany z witaminą B6 (ułatwia jego wchłanianie). Magnez pomoże się skoncentrować, pozbyć uczucia rozbicia, poprawi pamięć i zniweluje skutki zmęczenia. Znajdziesz go w kaszy gryczanej, pestkach dyni, bananach i gorzkiej czekoladzie.

Marysia Kujawińska

Na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego wpływają kwasy tłuszczowe omega-3, o których już wcześniej wspominaliśmy. Jeśli więc walczysz ze stresem i jego skutkami, preparaty ze zdrowymi kwasami tłuszczowymi mogą się przydać.

W sytuacjach kryzysowych w życiu często spada odporność organizmu. Żeby zmniejszyć ryzyko, że złapie cię jakaś infekcja, możesz sięgnąć po witaminę C, D i czosnek. Ta kombinacja wspomoże system immunologiczny. Nie chcesz brać ich wszystkich oddzielnie?

Na rynku znajdziesz suplementy zawierające te substancje w jednej tabletce, np. WIMIN.

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Zainteresują cię również:

Czy herbata z miodem wyleczy przeziębienie? Fakty i mity o odporności

Metoda TRE / unsplash.com

Przeżyłaś w swoim życiu traumę, jesteś zestresowana, nie możesz spać? Spróbuj TRE i po prostu zaufaj swojemu ciału

Nie możesz wyleczyć trądziku? Przyczyną może być stres

Leczysz trądzik i nie widzisz efektów? Kosmetolożka: przyczyną może być stres!

Jak kontrolować stres?

„Bez stresu nie ma życia. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres jest przewlekły i gdy sobie z nim nie radzimy, nie mamy nad nim kontroli” – mówi prof. Jadwiga Jośko-Ochojska

Suplementy diety /istockphoto.com

Łykasz suplementy diety? Specjalistka opisuje 3 rzeczy, których jeszcze o nich nie wiesz

Kaya Szulczewska z nieogoloną pachą

„Owłosiona pacha jest symbolem walki o podmiotowość ciała”. Kaya Szulczewska o presji, jakiej poddawane są kobiety

Marysia Kujawińska

„Patrzę w lustro i widzę dziewczynę, która mi się podoba”. Marysia Kujawińska o akceptacji siebie i suplementach WIMIN

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

Gimnastyka słowiańska

„Większość ćwiczących kobiet przyznaje, że zapominają, co to PMS, klimakterium i bolesne miesiączki, płaczliwość i drażliwość” – mówi Katarzyna Majak, trenerka gimnastyki słowiańskiej

Co się dzieje w twoim mózgu, gdy uprawiasz seks

Seks a mózg. Oto 7 rzeczy, które dzieją się w twoim mózgu, gdy uprawiasz seks

„Trzustka to mały śpiący tygrys. Kiedy go obudzimy, może doprowadzić do katastrofy” – mówi prof. Mikołaj Spodaryk

„Żaden inny narząd tak mocno, jak narząd bakteryjny, nie wpływa na funkcjonowanie każdej komórki w naszym organizmie” – mówi doktor nauk biologicznych Patrycja Szachta

7 sytuacji, w których warto odmówić seksu

Nerwy w konserwy! Czujesz, że zaraz wybuchniesz ze złości? To pierwsze objawy nadmiernego stresu

20. urodziny za tobą? Zobacz, co czeka ciebie i twoje ciało

Dziś piątek 13. Stresujesz się? Podpowiadamy jak poradzić sobie ze stresem

Czy musisz odstawić dziecko od piersi, jeśli zaszłaś w kolejną ciążę? Wyjaśnia ginekolog

„Moje porody były na tyle piękne, że gdy zaczynałam o nich opowiadać, otoczenie brało mnie za dziwoląga” – mówi Beata Meinguer, hipnodula

„W Polsce kobiety stawiają sobie bardzo wysokie wymagania wobec tego, jak mają wyglądać. Są niezwykle urodziwe, a mimo to, mają bardzo dużo kompleksów” – mówi Natalia Zawada, projektantka i właścicielka marki STARSEEDS

Jesteś osłabiona, masz problemy z koncentracją, drętwieją ci nogi i ręce? To może być niedobór witaminy B12! Kto jest zagrożony? Tłumaczy farmaceutka

Melisa - herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

Melisa – herbata tylko na uspokojenie? Jakie jeszcze właściwości i zastosowanie wykazuje roślina?

„Drażni mnie terror ciałopozytywności, z pozytywności obdzierany” – blogerka szczerze o body positive

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

„Najczęstszym błędem ciężarnych jest to, że odmawiają sobie wszystkiego” – mówi profesor Marzena Dębska, ginekolog i położnik

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?