Przejdź do treści

Suplementy na pamięć – kiedy po nie sięgać, jak wybrać?

Suplementy na pamięć - kiedy po nie sięgać, jak wybrać? Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Mary Komasa pokazała blizny na ciążowym brzuchu
Mary Komasa pokazała blizny na ciążowym brzuchu. „Będą mi przypominały o mojej walce z endometriozą”
Dorota Szelągowska
Dorota Szelągowska w wyjątkowy sposób uczciła swoje 41. urodziny. Wybrała się na mammografię!
Jest nowa metoda diagnozowania raka piersi. Może być nawet o 37 proc. bardziej skuteczna od tradycyjnych sposobów
Jest nowa metoda wykrywania raka piersi. Może podnieść skuteczność diagnozy nawet o 37 proc.
Nowy lek doustny w zapobieganiu COVID-19
Nowy doustny lek przeciwwirusowy na COVID-19. Pfizer rozpoczął drugą fazę testów
Ręka chorej
„1/3 pacjentów, którzy przeżyją, wyjdzie do domu z uszkodzonymi nerkami”. Ekspert ostrzega przed nową epidemią, spowodowaną COVID-19

Problemy z pamięcią dotykają nie tylko osób w podeszłym wieku. Aby im zapobiec, warto zadbać o codzienny trening umysłu oraz sięgać po odpowiednie środki na koncentrację i pamięć. Suplementy diety na pamięć zawierają składniki o zróżnicowanym działaniu. Mogą poprawiać krążenie mózgowe krwi, wspomagać funkcjonowanie komórek nerwowych, redukować zmęczenie i podatność na stres. Jaki lek na pamięć sprawdza się najlepiej?

Najlepsze witaminy i składniki mineralne wspomagające pamięć

W skład leków poprawiających pamięć wchodzą witaminy i składniki mineralne. Jednym z nich jest magnez – pierwiastek warunkujący prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Pierwiastek ten uczestniczy w przemianach produkcji oraz magazynowania związków wysokoenergetycznych, co zapewnia komfort pracy komórek nerwowych. Ponadto magnez wspomaga procesy przekazywania impulsów nerwowych. Środki na koncentrację bardzo często zawierają magnez w połączeniu z witaminą B6. Nie bez przyczyny – zarówno magnez, jak i witamina B6 zapewniają prawidłową pracę komórek nerwowych oraz neuroprzekaźników. A dodatkowo taka kombinacja zapewnia doskonałą przyswajalność zarówno magnezu, jak i witaminy B6.

Osoby starsze, którym dokuczają problemy z pamięcią, powinny zadbać o odpowiednio wysoką podaż witaminy B12. O jej niedobory nietrudno, zwłaszcza w starszym wieku – spowodowane jest to niższym spożyciem tej witaminy, a także zaburzeniami ich wchłaniania. Niedobory witaminy B12 powodują anemię megaloblastyczną, której towarzyszą takie objawy neurologiczne jak problemy z pamięcią. Dlatego suplementy na pamięć dla starszych osób mogą zawierać witaminę B12, a także inne witaminy z grupy B. Preparaty typu B complex dostarczają pełen zestaw witamin z grupy B, które zażywane łącznie są doskonale przyswajalne.

dziewczyna trzymająca się za głowę

Pierwiastkami istotnymi dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego są cynk i selen. Cynk wpływa na procesy przekaźnictwa nerwowego, wspomaga procesy pamięci i uczenia się, warunkuje dobre samopoczucie psychiczne. Niedobory cynku mogą być skorelowane z rozwojem zaburzeń pamięci i funkcji poznawczych, a także demencji starczej. Selen wykazuje aktywność antyoksydacyjną, dlatego może chronić komórki nerwowe przed procesami neurodegeneracyjnymi. Chroniąc mózg przed stresem oksydacyjnym, selen może ograniczyć rozwój schorzeń neurodegeneracyjnych, przebiegających z pogorszeniem procesów pamięci.

Lecytyna to związek będący w rzeczywistości grupą fosfolipidów, stanowiących istotny składnik tkanki mózgowej. Lecytyna usprawnia procesy pamięci i koncentracji, ponadto buduje osłonki mielinowe, a także ogranicza rozwój demencji – i właśnie dlatego jej suplementacja wskazana jest osobom w podeszłym wieku.

 

Naturalny selen i cynk o Naturell znajdziesz w sklepie Hello Zdrowie!

Suplementy diety na pamięć – moc roślin

Zioła mogą być z powodzeniem stosowane w celu wspomagania pracy mózgu. Najskuteczniejsze zioła zapewniające sprawne funkcjonowanie mózgu i poprawę pamięci to:

  • miłorząb japoński, czyli gingko biloba; roślina ta pobudza mózgowe krążenie krwi, a to rzutuje na doskonałe zdolności regeneracyjne mózgu; lepsze krążenie krwi przekłada się na optymalne dotlenienie i odżywienie neuronów, skuteczniejszą walkę z wolnymi rodnikami oraz stymulowanie syntezy neuroprzekaźników; miłorząb japoński wspomaga pamięć i koncentrację, może ograniczać rozwój demencji, redukuje migrenowe bóle głowy,
  • gotu kola, czyli wąkrotka azjatycka wspomaga funkcjonowanie kory mózgowej, a zatem struktury odpowiedzialnej za percepcję, pamięć, intelekt; roślina ta zalecana jest osobom narażonym na stres, cierpiącymi na zaburzenia koncentracji oraz chroniczne zmęczenie,
  • żeń-szeń to roślina dodająca energii, redukująca zmęczenie, działająca antyoksydacyjnie; zaliczana jest do adaptogenów, czyli związków zwiększających wydolność umysłową organizmu oraz redukujących negatywny wpływ stresu na organizm; podobnie działa różeniec górski czy Ashwagandha,
  • bacopa monnieri, czyli brahma to zioło ajurwedyjskie wspomagające pamięć i koncentrację, minimalizujące ryzyko rozwoju depresji oraz wspomagające przewodnictwo nerwowe.

Zioła te najczęściej dostępne są w postaci suplementów diety o złożonym składzie lub jako preparaty monoskładnikowe. Ważna jest regularność ich stosowania – zażywanie ich jedynie doraźnie nie przyniesie pożądanych efektów neurostymulujących.

 

Masz problemy z pamięcią i koncentracją? Postaw na naturalne wsparcie i w sklepie Hello Zdrowie kup Deep Focus from Plants!

Zdrowie umysłu, from Plants
Deep Focus from Plants 60 kaps. wegański
90,00 zł

Adaptogeny – kompleksowe wsparcie układu nerwowego

Adaptogeny to naturalne substancje, które zwiększają wytrzymałość organizmu na stres. Oddziałują przede wszystkim na układ nerwowy, redukując zmęczenie oraz chroniąc komórki nerwowe przed uszkodzeniami. Ponadto wspomagają odporność oraz chronią serce i wątrobę. Oto najbardziej znane adaptogeny:

  • korzeń żeń-szenia,
  • różeniec górski,
  • Mumio,
  • zioła Ashwagandha,
  • korzeń Maca,
  • rokitnik,
  • głóg.

Zdecydowana większość wspomnianych adaptogenów dostępna jest pod postacią suplementów. Dzięki ich suplementacji układ nerwowy będzie pracował na najwyższych obrotach i podoła każdemu wyzwaniu intelektualnemu. Jednocześnie zredukowane zostanie zmęczenie, drażliwość i nerwowość.

 

 

Bibliografia:

  1. Domżał T., Pamięć w neurologii: zaburzenia, diagnostyka i leczenie, Forum Medycyny Rodzinnej, 2013, tom 7, nr 4
  2. Wolski T. i in., Surowce roślinne o działaniu adaptogennym oraz ocena zawartości adaptogenów w ekstraktach i preparatach otrzymanych z rodzaju Panax, Postępy Fitoterapii, 2/ 2009

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. "Suplementy nie pomagają" - prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. „Suplementy nie pomagają” – prawda czy fałsz?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

SUPLEMENTY: FAKTY I MITY. Czy witaminy i minerały faktycznie wchłaniają się gorzej z suplementów niż z warzyw i owoców?

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu /fot.Pexels, Olia Danilevich

10 sposobów, które pozwolą ci obniżyć poziom stresu

Olejek oregano – pochodzenie, właściwości, zastosowanie

Marta Krupińska

Wyluzuj, to tylko PMS. Czyli jak udało mi się złagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

zdrowy mózg

7 rzeczy, za które twój mózg będzie ci wdzięczny

suplementy WIMIN

WIMIN, czyli suplementacja dla dziewczyn, którym brakuje czasu, by o siebie zadbać. Przetestowałam!

Witamina D ma duży wpływ na ryzyko zachorowania na jeden z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Witamina D ma wpływ na ryzyko wystąpienia jednego z nowotworów u młodych ludzi. Potwierdzili to naukowcy

Suplementy diety na odporność – które są najlepsze?

Bezpieczne suplementy diety – na co zwracać uwagę?

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

Czy witamina D może mieć wpływ na choroby zapalne jelit? Wyjaśnia biotechnolożka Ewa Kowalska

witaminy i suplementy dodajace energii

Poczuj moc! 8 witamin i suplementów, które dodadzą ci energii

MOJA SUPLEMENTACJA: dietetyczka Joanna Skałecka

AKCJA SUPLEMENTACJA: Choroba Hashimoto

Antagoniści witaminy K – wskazania, zasady leczenia i dieta

Witaminy na koncentrację – dla dzieci i pracujących umysłowo

MOJA SUPLEMENTACJA: dr Monika Piecuch-Kilarowska

MOJA SUPLEMENTACJA: mgr farm. Paulina Front

Witaminy dla wegan – co suplementować diecie wegańskiej?

Suplementy na paznokcie – jak wybrać najlepsze?

Suplementy dla wegan – niedobory, suplementy witaminowe

Kobieta

Witamina D – kiedy należy uważać z jej suplementacją? Wyjaśnia farmaceutka

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”/fot. Getty Images

„Suplement to nie jest 'gorszy lek'”. Z doktor Mirosławą Gałęcką rozmawiamy o tym, jak się mądrze suplementować

Kobieta

Witamina D jednak nie chroni przed COVID-19? Nowe ustalenia naukowców

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

przeziębiona kobieta

Żółty katar – objaw infekcji, którą trzeba leczyć. Jak pomóc dziecku a jak dorosłemu?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

para w łóżku

Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!

ucho kobiety

Domowe sposoby na zatkane ucho. Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą?

×