Przejdź do treści

Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę

kobieta, święta
Święta dla odchudzających się – na co zwrócić uwagę Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wcześniaki na oddziale intensywnej terapii noworodkowej przebrane z okazji Halloween
kwarantanna
Poluzowanie zasad kwarantanny. Kto jest z niej zwolniony?
Koronawirus. WHO alarmuje o dramatycznych danych w Europie
Adam Lewanowicz
Jak rozpoznać toksyczną relację? Adam Lewanowicz: „To się zaczyna od małych kroków”
Sekretyna – co to jest, funkcje, badanie. Sekretyna a autyzm

Starasz się zrzucić kilka zbędnych kilogramów? Święta to dla odchudzających się prawdziwa zmora. Tradycyjna polska kuchnia plus gościnność rozumiana jako przekarmianie gości, nie wróżą najlepiej. Na szczęście i na to są sposoby. Specjaliści zdradzają swoje przepisy na święta smaczne i niskokaloryczne.

Jak przeżyć święta na diecie

Myślisz, że „odchudzanie się” i „święta” to oksymoron? Wydaje Ci się, że wyzwaniem jest choćby utrzymanie wagi w tym czasie, nie mówiąc już o redukcji masy ciała? Jest w tym wiele prawdy, ale silna wolna i dobrze skomponowane menu mogą sprawić, że nie zakończymy świąt kacem moralnym i skokiem wagi.

Natalia Chybzińska, kierownik ds. żywienia Kukuła Healthy Food, przyznaje:

– Niestety staropolska kuchnia nie należy do najzdrowszych: smażone, ciężkostrawne potrawy, ciasta z  kremami, sałatki doprawione majonezem oraz alkohol. To wszystko jest bardzo kaloryczne, dlatego warto unikać tych produktów na diecie redukcyjnej.

Specjalistka podpowiada, jak można poradzić sobie z nadmiarem pożywienia. Oprócz umiarkowania w jedzeniu i piciu, sięgania po duże ilości wody i herbat lub ziół, można przygotować święta w wersji „light”. Wówczas nie będziemy mieć dotkliwego poczucia straty, patrząc na zastawiony stół, ale nie będziemy mieć też wyrzutów sumienia, sięgając po jedzenie.

Jak przygotować dietetyczne święta

Oto kilka trików na mniejszą liczbę kalorii na talerzu – podpowiada Natalia Chybzińska. – Przygotuj tradycyjne posiłki w nieco zdrowszej wersji. Zamień tradycyjne pierogi z mąki pszennej na te przygotowane z mąki razowej. Zamiast karpia smażonego na głębokim oleju, polecam upieczenie w piekarniku – będzie równie pyszny i na pewno zdrowszy. W sałatkach majonez zastąpmy jogurtem – najlepiej sprawdzi się jogurt typu greckiego, który jest gęsty oraz wyrazisty w smaku przez co nada potrawom nowy wyraz.

Małgorzata Saba, prowadząca na facebooku funpage „Zdrowe porady Gosi” certyfikowana instruktorka biegania i dietetyki, przyznaje: – Święta, dla osób będących na różnych dietach, to trudny okres. Czy na pewno trzeba rezygnować z naszych ulubionych potraw? – pyta retorycznie.

Kiedy nadchodzą święta, na stole pojawiają się potrawy, które są często ciężkostrawne dla osób aktywnych i na dietach, ale są triki kuchenne, które można wykorzystać – mówi Małgorzata Saba. – Są sposoby na lżejsze święta – przypomina instruktorka dietetyki. – Potrawy należy gotować, dusić, piec, unikać smażonych – wymienia Małgorzata Saba. Są sposoby nawet na słodkości: – Ulubione ciasta można robić z dodatkiem kaszy jaglanej, np. kulki mocy, szarlotka jaglana – zauważa Małgorzata Saba.

Święta dla odchudzających się – jak jeść będąc gościem

Problemem jest wizyta u krewnych lub znajomych, którzy przygotowują wieczerzę wigilijną lub świąteczny obiad nie patrząc na kaloryczność dań.

W przypadku gdy „przychodzimy na gotowe”, postarajmy się wybierać posiłki najmniej kaloryczne, sięgać po dania, które będą chociaż w zbliżonym stopniu odpowiadały posiłkom na naszej diecie – instruuje Natalia Chybzińska. – Postaraj się skomponować zestaw, który nasyci, lecz nie sprawi, że będziemy czuć się ciężko lub doprowadzi do powstania dolegliwości pokarmowych.

Małgorzata Saba zachęca jednak, aby w czasie świąt dać sobie odrobinę wytchnienia od codziennego reżimu: – Spróbuj wszystkich potraw, przecież święta są od święta.

Pamiętajmy jednak, że spróbowanie oznacza symboliczną degustację, a nie podjadanie bez opamiętania. To doskonałe ćwiczenie dla silnej woli. Ponieważ często „jemy oczami”, lepiej nie spędzać zbyt dużo czasu przy stole, jak również nie oglądać telewizji w czasie jedzenia. Wówczas nieświadomie pochłaniamy więcej pożywienia, niż byśmy chcieli.

Zamiast biernego siedzenia, postawmy na aktywność: – W trakcie kolacji lub po warto wstać i wyjść na spacer z rodziną – podpowiada Małgorzata Saba. Natalia Chybzińska dopowiada: –Postarajmy się wyjść na rodzinny spacer lub po prostu pobawmy się z dziećmi

Jak przygotować się do świąt, jeśli się odchudzasz

Jeśli jesteś na diecie redukcyjnej, zwykle trwa ona już jakiś czas, zanim zaczną się święta. Powinnaś mieć już ustalone godziny posiłków i ich skład. W tych dniach po prostu postaraj się jak najmniej odstępować od codziennej normy.

Nie należy się głodzić z myślą o tym, że wieczorem czeka nas uczta. Rozsądniejszym rozwiązaniem będzie rozłożenie posiłków co kilka godzin, aby wieczorem nie rzucać się na jedzenie z wilczym apetytem. Najważniejsze, żebyś w natłoku świątecznych obowiązków, emocji i wrażeń nie zapominała o jedzeniu. Tym bardziej świadomie nie rezygnuj z posiłków.

Nie czekaj do kolacji wigilijnej, zjedz śniadanie i drugie śniadanie. Posiłki w ciągu dnia powinny być lekkie – przypomina Małgorzata Saba. Jedzenie przed kolacją wigilijną powinno być też sycące. Dobrym pomysłem na początek dnia mogą być płatki żytnie lub owsiane z dodatkiem jogurtu naturalnego. Jako drugie śniadanie można wybrać sałatkę warzywną. W ciągu dnia warto pić dużo wody, a także sięgać po nią często również już w trakcie świątecznej uczty.

Jeśli jednak mimo wszystkich dietetycznych pomysłów i dobrych rad, pofolgujemy sobie i zjemy zbyt wiele, nie załamujmy się i nie rezygnujmy z diety. To tylko kilka „grzesznych” dni. Można je sobie wybaczyć i działać: czyli ruszyć się, aby spalić zbędne kalorie, wspomóc organizm, aby uporał się z nadmiarem pożywienia.

Sposoby na trawienie na święta to mięta, koper włoski, pokrzywa, melisa, woda i aktywność fizyczna – wymienia instruktor biegania i dietetyki, Małgorzata Saba.

Chociaż redukcja masy ciała w przypadku nadwagi i otyłości to metoda na zyskanie zdrowia, warto zastanowić się, czy rezygnując z ulubionych przysmaków, czujesz się szczęśliwa?

Czy odchudzasz się tak naprawdę dla siebie, czy żeby dorównać obowiązującym kanonom? Jeśli wybierzesz tę drugą odpowiedź, oczywiście nie zaczynaj przy świątecznym stole jeść bez opamiętania, ale po prostu ze smakiem – dlatego, że lubisz jeść i dlatego, że lubisz siebie.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski

Liposukcja kawitacyjna – co to, efekty, przeciwwskazania

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

Cynamon jest toksyczny? Dietetyczka Zofia Pomes wyjaśnia

20 rzeczy, przez które nie możesz schudnąć

Kobieta z drinkiem

Czy alkohol ścina białka mięśniowe i hamuje odchudzanie? Najpopularniejsze mity obala dietetyk Radosław Smolik

“Przejmij kontrolę nad swoim ciałem, a przejmiesz kontrolę nad swoim życiem”. Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego hasło Ewy Chodakowskiej jest fatalne

Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego „motywujące” hasła Ewy Chodakowskiej są fatalne

Potrawy z jarmużu: przepisy, jak przyrządzić, właściwości

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

5 dobrych konserwantów. Ich nie musisz unikać

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Monika Mrozowska

A na drugie śniadanie do szkoły dla dzieci… pizza margherita? Wypróbujcie przepis Moniki Mrozowskiej

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Kolacja - jeść, czy nie?/iStock

Co z tą kolacją? Jeść, czy nie jeść? A jeśli jeść, to o której?

dziewczyna z telefonem

Jak ograniczyć czas spędzany przed smartfonem? Bardzo pożyteczne rady psycholożki Anny Cyklińskiej

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Szczupła kobieta

Dieta norweska, czyli monotonny jadłospis, efekt na chwilę i skutki uboczne

Co zrobić, kiedy dziecko nie chce jeść?

Kobieta z pizzą

Zakwaszenie organizmu. Fragment książki Hanny Stolińskiej, pt. „Zakłamane jedzenie”

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Kobieta je danie na talerzu

W których odcinkach przewodu pokarmowego wchłaniane są poszczególne witaminy? Wyjaśnia dietetyczka

8 nawyków, których warto się pozbyć przed trzydziestką

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.