Przejdź do treści

Szybkie diety oczyszczające przed Sylwestrem. Dietetyczka wyjaśnia, czy któraś z nich naprawdę działa

kobiety w przymierzalni
Szybkie diety oczyszczające przed Sylwestrem. Dietetyczka wyjaśnia, czy któraś z nich naprawdę działa Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje
Magdalena Lamparska
Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Mama i stetoskop apeluje o rozsądek
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Lekarka apeluje o rozsądek
Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać
Puchnięcie nóg latem - jak sobie radzić?
Puchnięcie nóg latem i obrzęki – jak sobie pomóc i jak zapobiegać?

Zatrzymanie wody, wzdęcia i zalegający pokarm tworzą nam po świętach “wywalony” brzuch, który niekoniecznie mieści się w sylwestrowej kreacji. Do tego dochodzi uczucie ciężkości i przejedzenia. Czy detoks pomoże nam w szybki sposób wrócić do formy po świętach? O tym, czy istnieje szybka dieta oczyszczająca, która działa, rozmawiamy z dietetyczką, Pauliną Jamrozik.

Marta Dragan: Detoks to ostatnio dość modne i często używane słowo w kontekście żywienia, prawda? Czym jest i jakie niesie ze sobą korzyści dla zdrowia?

Paulina Jamrozik: Detoks to inaczej dieta oczyszczająca, ale – co warto podkreślić – nie odchudzająca, choć oczywiście w trakcie jego prowadzenia masa ciała może spadać. To wynik nie tylko redukcji tkanki tłuszczowej, ale także wody i mięśni, ponieważ tego rodzaju dieta charakteryzuje się małą kalorycznością. W detoksie tak naprawdę głównie chodzi o jak najmniejszą ekspozycję na toksyny i dostarczenie jak największej ilości składników o właściwościach oczyszczających.

Dieta oczyszczająca może przynieść szereg korzyści dla naszego zdrowia pod warunkiem, że dobrze się do niej przygotujemy, zapewniając sobie odpowiednie warunki do jej przeprowadzenia. Do tych korzyści zaliczyć można m.in. poprawę wyglądu naszej skóry, paznokci, włosów, wzrost witalności, uczucie lekkości. Często regulują się kwestie chorób przewlekłych – poprawia się poziom cukru, ciśnienie krwi. Osoby na detoksie odczuwają też spory przyrost energii.

smutna kobieta pakująca prezenty świąteczne

Co trzeba zrobić przed przejściem na taką dietę? Kto nie może się jej poddać?

Przejście na taką dietę należy bezwzględnie poprzedzić konsultacją z lekarzem prowadzącym oraz dietetykiem, a także wykonaniem aktualnych wyników badań. Krótko mówiąc, sprawdzeniem pod okiem specjalisty, czy nasz obecny stan zdrowia pozwala nam na detoks. Błędem jest przechodzenie na taką dietę na własną rękę i stosowanie jej bez nadzoru specjalisty. Mam w swoim gabinecie wielu pacjentów, z którymi odkręcamy negatywne skutki takich bezrefleksyjnych eksperymentów detoksowych.

Na pewno ten rodzaj diety nie jest wskazany osobom, które są na co dzień narażone na duży stres, a także osobom z takimi schorzeniami jak cukrzyca (zwłaszcza insulinozależna).

Równie istotne co skontrolowanie swojego stanu zdrowia, jest również zapewnienie sobie odpowiednich warunków do przeprowadzenia takiego detoksu. Przede wszystkim powinniśmy zadbać o swoją higienę psychiczną, o spokojny tryb życia i przestrzeń do wysypiania się. W trakcie detoksu powinniśmy unikać chłodu, przesadnej aktywności fizycznej i ekspozycji na wirusy oraz patogeny, bo przy tak małej podaży kalorii nasz układ odpornościowy będzie lekko osłabiony. I nie przesadzajmy z długością trwania detoksu. Na pierwszy raz najbezpieczniej jest zarezerwować sobie kilka dni, a każde kolejne podejście stopniowo wydłużać o dzień czy dwa.

gotująca kobieta

Do Sylwestra zostało niewiele czasu. Czy detoks na kilka dni przed, żeby zrobić sobie zapas na serniczek i bigos, to dobry pomysł?

Taką motywację przejścia na detoks nazywam prowokowaniem mini efektu jojo. Dlaczego? Otóż im bardziej sobie czegoś przez ostatnie kilka dni zabranialiśmy, tym bardziej tego pragniemy, a to z kolei sprawia, że widząc suto zastawiony świąteczny stół, tracimy kontrolę nad tym, co jemy. Przecież każdą pokusę jesteśmy w stanie sobie „rozgrzeszyć”. I zamiast działania racjonalnego, włącza się działanie spontaniczne: „A zjem sobie jeszcze kawałeczek serniczka, przecież głodziłam się przez tydzień”, „a kolejna porcja pierogów nic mi przecież nie zrobi, przecież zrobiłam na nie miejsce…” i tak dalej…

Z detoksu trzeba mądrze wychodzić! Nie możemy z diety sokowej nagle wskoczyć sobie na serniczek, bo skończy się to albo dolegliwościami żołądkowo-jelitowymi, albo szybkim efektem jojo, bo wygłodzony organizm jest bardziej podatny na odkładanie tkanki tłuszczowej.

Świąteczne obżarstwo / istock

A detoks po świętach, kiedy nasz organizm z trudem radzi sobie z trawieniem? Czy pomoże nam w szybki sposób wrócić do formy?

Przede wszystkim zrobiłabym krok wstecz i zwróciłabym uwagę na to, co pojawia się na wigilijnym stole. Nie musimy odchodzić od tradycji jedzenia 12 dań, ale warto zmodyfikować ich tradycyjną postać, pobawić się ich recepturą, pożonglować składnikami. Jeśli na przykład pierogi są jednym z dań na naszym wigilijnym stole, to zamiast uszek do barszczyku możemy dodać białą fasolę. Sałatka jarzynowa nie musi być z majonezem, a na przykład z jogurtem naturalnym czy greckim, ciasta – lepszą opcją będzie szarlotka na cienkim cieście z dużą ilością cynamonu i jabłek, niż wypieki typu torty z kalorycznymi masami.

Jeżeli rzeczywiście poczujemy się po świętach ociężale, to jak najbardziej możemy pozwolić sobie na lekki detoks. Żeby zrównoważyć to świąteczne szaleństwo i doprowadzić swój organizm do stanu wyjściowego zalecam sięganie po oczyszczające herbatki, włączenie do diety większej ilość przypraw i warzyw, zwłaszcza ciepłych, bo one mocniej nas sycą i ogrzewają organizm. Zimą bardziej najemy się zdrową zupą niż sałatką.

Ważne jest również odpowiednie nawodnienie, bo to też jeden ze sposobów na usunięcie toksyn z organizmu. Można wzbogacić dietę o ziołowe napary. Polecam też sok ze sfermentowanego buraka, który również ma właściwości oczyszczające, poprawia morfotykę krwi, jest źródłem dobrych bakterii jelitowych. Kiszonki też będą dobrym pomysłem, ponieważ zadbają o naszą florę bakteryjną, odpowiednie wypróżnianie, oczyszczanie jelit. Jeśli jelita są oczyszczone i pracują prawidłowo to mamy większe szanse na utrzymanie płaskiego brzucha w okresie świątecznym.

W sieci króluje kilka rodzajów diet oczyszczających: ziołowa, śliwkowa, warzywna, jabłkowa. Czy którąś z nich pani rekomenduje?

Tych monodiet oczyszczających jest naprawdę sporo, do tego tworzą się cały czas nowe. W przypadku diety ziołowej wykorzystywane są właściwości ziół, które wspomagają trawienie i oczyszczanie organizmu. Oczyszczanie ziołami może przynieść sporo korzyści, jeśli podejdziemy do niego mądrze i – co ważne – weźmiemy pod uwagę możliwe interakcje z innymi ziołami oraz lekami. Zioła oprócz właściwości oczyszczających mają często inne korzystne dla zdrowia właściwości – przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwstarzeniowe, dlatego zachęcam pacjentów, żeby zioła znajdowały miejsce w ich codziennej diecie.

zioła na stole

W sezonie jesienno-zimowym szczególnie polecam napar z kurkumy, który przyrządza się w postaci startego korzenia zalanego gorącą wodą. Dla wzmocnienia właściwości przeciwzapalnych warto dodać do niego sok z cytryny i odrobinę cynamonu. Można go pić na czczo oraz pomiędzy posiłkami. Bardzo silne właściwości przeciwzapalne ma również tymianek. Napary z tego zioła są polecane osobom, którym doskwierają dolegliwości górnych dróg oddechowych.

Głównym substytutem diety jabłkowej jak sama nazwa wskazuje są jabłka i wszelkie przetwory z tych owoców. Ocet jabłkowy działa podobnie jak woda z cytryną – spożywany przed posiłkiem dokwasza nasz żołądek i sprawia, że trafnie trawimy wszystkie ciężkostrawne składniki diety, przez co nic nam nie zalega w jelitach. A to właśnie zalegające resztki białkowe prowokują tworzenie się bakterii gnilnych, w wyniku czego dokuczają nam wzdęcia, niestrawność i inne sensacje żołądkowo-jelitowe. Nasze jelita gromadzą złogi, nawet mogą posiadać do kilkunastu kilogramów, a ocet jabłkowy doskonale oczyszcza jelita z tych złogów, rozpuszczając je.

Śliwki zawierają błonnik, który „wychwytuje” wszystkie toksyny. Poleca się je na zaparcia, ale nie jest to tylko i wyłącznie zasługa zawartości błonnika. Śliwki zawierają dużo sorbitolu, który w nadmiarze ma właściwości przeczyszczające.

Jedną z najbardziej popularnych diet warzywnych jest dieta dr Dąbrowskiej. Na pewno może przynieść pozytywne skutki, pod warunkiem, że będziemy ją mądrze stosować.

W okresie jesienno-zimowym z wszystkich detoksów, polecam detoks zupowy. To świetny sposób na dostarczenie sobie witamin, ogrzanie i nawodnienie organizmu, a przede wszystkim zabicie głodu. Takie zupy z dużą ilością korzennych przypraw (imbir, cynamon, goździki) są bardzo sycące. Zachęcam pacjentów jednak do tego, żeby raczej starali się na co dzień dbać o właściwą podaż składników o właściwościach przeciwzapalnych i oczyszczających, a także o odpowiednią ilość warzyw w diecie. Unikajmy skrajności. Jeśli na co dzień o siebie nie dbamy, nie liczmy na to że detoks nas cudownie uzdrowi, naprawiając wszelkie zaniedbania sprzed roku.

Jakich produktów unikać przed sylwestrem, by utrzymać swoją sylwetkę w ryzach?

Powinniśmy przede wszystkim unikać wzdymających potraw, które zmieniają nam objętość brzucha, sprawiając, że jest bardziej wypukły. Radziłabym unikać żywności przetworzonej, czyli wszelkiego rodzaju słodyczy, ciast, kalorycznych przekąsek. Ostrożnie również z alkoholem –  nie chodzi tu o samą kwestię kaloryki, ale o fakt, że zwalnia metabolizm i pomaga odkładać zbędne kilogramy. Świąteczne kalorie dobrze też spalić aktywnością fizyczną.

Oczywiście z dnia na dzień cudów nie zdziałamy. Jeśli cały rok niespecjalnie o to dbaliśmy, nie mamy co liczyć, że tuż przed Sylwestrem doprowadzimy w zdrowy sposób organizm i sylwetkę do porządku. Szybka dieta to efekt naszych czasów, a na kilogramy pracuje się latami.

Jakie życzenia noworoczne ma dietetyk?

Żebyśmy potraktowali dietę jako pretekst do pracy nad sobą, nad swoimi nawykami, stylem życia, bo to co mamy na talerzu tak naprawdę odzwierciedla nasze podejście do życia, jak dbamy o siebie, na którym miejscu stawiamy swoje potrzeby. To wymaga cierpliwości, dyscypliny i dużego zaangażowania – tego życzyłabym w nowym roku sobie i Państwu.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Paulina Jamrozik
Dietetyk kliniczny

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Oczyszczanie wątroby – objawy, dieta, efekty

Cynk – przedawkowanie i niedobór. Sprawdź normy na cynk

Cynk – przedawkowanie i niedobór. Jakie są normy na cynk?

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

Jesz za mało? 8 sygnałów, że masz zbyt niskokaloryczną dietę

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Dieta ketogeniczna - co jeść? Zasady diety i jadłospis

Dieta ketogeniczna – co jeść? Zasady diety i jadłospis

Kobieta trzyma szklankę herbaty

Co wspomaga proces detoksykacji organizmu? Dlaczego czasem jest zaburzony? Wyjaśnia farmaceutka

Alergia na trawy i pyłki

Alergia na trawy – objawy i leczenie alergii na pyłki traw

cukier

Oczyszczanie organizmu – dieta, domowe sposoby. Ile trwa detoks?

Dieta lekkostrawna / unsplash

Dieta lekkostrawna – efekty, zasady, przeciwwskazania

Weekendowy detoks sokowy

Dieta sokowa – przepisy, wskazania, efekty

Endermologia / istock

Co to jest endermologia – efekty, wskazania i przeciwwskazania do masażu podciśnieniowego

Mleko bez laktozy

Co to jest laktoza? Czy produkty bez laktozy są zdrowsze?

Kobieta mierzy obwód w talii

Dieta Montignaca – efekty, zasady i przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna - zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta niskoglikemiczna – zasady, efekty, przeciwwskazania

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Dieta ketogeniczna. Jakie są zasady? Czy każdy może stosować dietę ketogeniczną?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Dieta matki karmiącej. Co jeść, czego unikać, przepisy

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Wskaźnik BMR. Oblicz swoje dzienne zapotrzebowanie energetyczne

Ketony w moczu — przyczyny, objawy, leczenie

Ketony w moczu – co oznaczają? Przyczyny, objawy i leczenie ketonurii

blondynka odwrócona tyłem, krzem w skupie polnym

Krzem – skutki nadmiaru i niedoboru. Gdzie występuje „pierwiastek życia”?

Witamina B6

Witamina B6 – skutki niedoboru i nadmiaru. Gdzie się znajduje?

Witamina B5 (kwas pantotenowy) – skutki nadmiaru i niedoboru

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?