Przejdź do treści

Tai chi – co to jest, co daje i jak ćwiczyć? Jak wygląda trening tai chi dla początkujących?

Tai chi - czym jest? / istock
Tai chi - czym jest? / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, śmiertelność
Co 15 sekund umiera osoba zakażona koronawirusem
profilaktyka próchnicy u dzieci
Pasty bez fluoru lepsze dla dzieci? „Szkodliwa to jest niewiedza i jej bezmyślne szerzenie!”
Religa i Zembala znowu przy stole operacyjnym. Synowie poszli w ślady znanych ojców
Mamy największe szkody w historii edukacji. Wszystko przez pandemię koronawirusa
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym

Tai chi to pochodząca z Chin forma sztuk walki wzmacniająca siłę i elastyczność górnych i dolnych partii ciała. Ten system ćwiczeń wspiera funkcjonowanie nie tylko naszego ciała, ale i umysłu. To właśnie dlatego treningi tai chi są coraz popularniejsze, również w naszym kraju. Co daje tai chi? I czy każdy może zacząć trenować?

Tai chi – co to jest?

Tai chi to ćwiczenia, które opierają się na precyzji ruchów przy odpowiednim tempie ich wykonywania. Swoje początki miała w Chinach jako „tai chi chuan”, czyli „chiński boks cieni”.

Trening tai chi polega na powolnych, płynnych ruchach połączonych z głębokimi oddechami, które rozluźniają ćwiczącego. Nie jest to wyczerpujący trening.

Tai chi wpływa także kojąco na nasz umysł. Dzięki ćwiczeniom osoba racjonalniej myśli i staje się rozsądniejsza w swoich działaniach. Niektórzy uważają, że tai chi przypomina ćwiczenia rozciągające. I tak w rzeczywistości jest. Trening tej chińskiej sztuki to powolne ruchy połączone z medytowaniem.

Tai chi – co daje?

Treningi tai chi pozytywnie wpływają na sylwetkę i umysł. Badania nad tą sztuką walki jasno pokazują, że trenujący tai chi są bardziej zrelaksowani i zdrowsi. Zamiast skupiać się na świecie zewnętrznym, całą swoją energię koncentrują na swoim środku, zwanym „energią Qi”.

Co jeszcze daje tai chi? Regularne treningi niwelują bóle reumatyczne czy bóle kręgosłupa. Tai chi wspiera też organizm zmagający się z chorobami krążenia. Specjaliści pracujący nad tematem tai chi zauważyli także, że chińskie ćwiczenia rozciągające szybko niwelują różnego rodzaju bóle.

Mistrzowie tai chi sądzą, że poprzez trening można osiągnąć „elastyczność dziecka, siłę drwala i umysł mędrca”.

Gimnastyka słowiańska

Jak ćwiczyć tai chi?

Ćwiczenia tai chi możemy podzielić na te bardziej relaksacyjne, medytacyjne oraz na intensywniejsze, które przypominają sztuki walki. Do grupy ćwiczeń tai chi zaliczamy też pozycje statyczne, w których wytrzymujemy bez ruchu.

Trening poprzedzony jest rozgrzewką. Najczęściej są to ćwiczenia rozciągające i wzmacniające sylwetkę. To łatwe ruchy dla każdego: robienie okrążeń barkami czy kręcenie głową, które pomagają rozluźnić mięśnie i stawy oraz skupić się na oddechu i ciele.

Dla wywodzącego się z Chin tai chi chuan typowe są sekwencje, do których zalicza się:

  • ćwiczenia podstawowe,
  • formy bez broni,
  • formy z bronią,
  • ćwiczenia z partnerem, tzw. pchające dłonie, czyli trening bojowy.

Trening tai chi dla początkujących

Tai chi może trenować każdy z nas. Oto przykłady ćwiczeń dla początkujących:

  • zhan zhuang, czyli stanie jak słup. Na początku nauki tai chi wszyscy jesteśmy jak dzieci, które dopiero uczą się chodzić. Często się wywracamy i jesteśmy niepewni. Właśnie dlatego w trenowaniu przez początkujących najważniejsze jest stanie w bezruchu.
  • chan si gong, czyli krążenie jedną ręką w miejscu, inaczej nazywane też ćwiczeniami rozwijania jedwabnego kokonu. To ćwiczenie ma nauczyć podstawowego sposobu poruszania się.
  • chan si gong z krokami – tutaj zapoznajemy się z zasadą równoważenia górnej i dolnej połowy ciała podczas wykonywania poszczególnych kroków.
  • chan si gong z krążeniem dwoma rękami w miejscu – to najczęściej występująca forma ruchu w stylu chen.
  • chan si gong z krążeniem dwoma rękami z krokami – dzięki temu ćwiczeniu stajemy się bardziej stabilni.
  • chan si gong z krokami w tył – to kontynuowanie kroków z wcześniejszego ćwiczenia, tyle że ze zmianą kierunku.
  • krążenie rąk lekkich jak chmury – jedno z najczęstszych form ruchu w popularnych stylach tai chi.
  • trzy kroki w przód – to ćwiczenie dopełnia trening, wzmacniając dodatkowo kondycję.
  • kroki w tył z przekręcaniem ramion – częsta forma we wszystkich stylach tai chi.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Obgryzasz paznokcie? Osiem sposobów, dzięki którym przestaniesz to robić

Lubisz czerwone mięso? Te sygnały świadczą o tym, że jesz go za dużo

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Dlaczego niektórzy nie myją rąk? Specjaliści mają wytłumaczenie

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

Stany lękowe/iStockphoto

Osoby ze stanami lękowymi mogą doskonale funkcjonować. Oto osiem symptomów, które o tym świadczą

To „tylko” krojenie? Zobacz, jak robić to perfekcyjnie

Dieta dla serca? Postaw na ten jeden składnik

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Masz wzdęcia? 10 produktów, które pomogą ci z nimi walczyć

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Jedzenie powoduje zmarszczki? Tych produktów lepiej unikaj

8 produktów, które możesz zastąpić innymi. Wiedziałaś o wszystkich?

Czy można jeść surowe brokuły? Może warto przekonać się do ich smaku?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie?

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Kupujesz rozdrobniony ser, bo szybciej się topi? Możesz się zdziwić

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami