Przejdź do treści

TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć?

TBC – na czym polegają zajęcia?
TBC – na czym polegają zajęcia? Kto może ćwiczyć? / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta z pączkami
Co zrobić, żeby pokonać ochotę na słodycze? Wyjaśnia dietetyczka
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Czego w seksie potrzebuje mężczyzna? Odpowiada edukatorka seksualna Małgorzata Iwanek
Niedrożność nosa u dzieci i dorosłych – objawy, przyczyny
szalik zamiast maseczki? Lekarz: to nie jest dobry pomysł
„Maseczka nie jest częścią garderoby!”. Lekarz Aleksander Biesiada o zastępowaniu szalikiem maseczek
Kobieta wystawia twarz do słońca
Kiedy „nic mi się nie chce” to znak od organizmu, że czas zrobić sobie przerwę i odpocząć? Wyjaśnia psychoedukatorka

Ogólnorozwojowe zajęcia TBC są jedną z popularniejszych form zajęć fitness. Zapewniają trening mięśni całego ciała, pomagają w dotlenieniu organizmu, pozytywnie wpływają na samopoczucie. Jak wygląda trening i dla kogo jest przeznaczony? Przekonajmy się!

 TBC – czym jest?

TBC, czyli Total Body Conditioning, to trening wykonywany do rytmicznej muzyki, łączący w sobie ćwiczenia aerobowe (inaczej tlenowe) ze wzmacniającymi. Jego głównym celem jest wyrzeźbienie dolnych i górnych części ciała, poprawa wydolności organizmu, wytrzymałości, jak również stabilizacji. Ćwiczenia kształtują:

Dodatkowo pomagają spalić kalorie, przyspieszają metabolizm, tak więc dzięki nim możemy pozbyć się dodatkowych kilogramów. Jednak w tym przypadku kluczowe jest stosowanie odpowiedniej diety i prowadzenie zdrowego trybu życia.

Zajęcia TBC cieszą się niesłabnącą popularnością w klubach fitness. Są alternatywą dla osób, które ćwiczenia na siłowni z chęcią zamieniłyby na dynamiczne, rytmiczne i urozmaicone zajęcia grupowe. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem, powinny zacząć od treningu w grupie dla początkujących, bowiem ćwiczenia dla zaawansowanych mogłyby okazać się zbyt wyczerpujące.

TBC – jak wygląda trening?

Ćwiczenia TBC zawsze należy rozpocząć od rozgrzewki, mającej na celu przygotowanie mięśni i stawów do intensywnych ćwiczeń. Po rozgrzewce, trwającej zazwyczaj około 10 minut, przechodzimy do prostych ćwiczeń aerobowych, których zadaniem jest zaangażowanie do pracy dolnych i górnych części ciała oraz regulacja oddechu i pulsu. Z kolei w drugiej części treningu dominują ćwiczenia wzmacniające z wykorzystaniem obciążenia własnego ciała lub sprzętu dostępnego na sali, np.

  • hantli,
  • piłek,
  • stepów,
  • obciążników na nogi.

Zajęcia kończą się krótkim stretchingiem, czyli rozciąganiem, które ma za zadanie nas wyciszyć, rozluźnić mięśnie i uspokoić oddech.

TBC to rodzaj zajęć fitness ukierunkowany na wzmacnianie całego ciała. Zasadniczo trening jest wykonywany pod okiem instruktora na sali fitness w klubie. Często w jego trakcie wykorzystywany jest drobny sprzęt treningowy, np. hantle, gumy, step. Bazowe ćwiczenia, takie jak przysiady, wykroki, podpory, pompki, można jednak powtarzać także w domowych warunkach, korzystając jedynie z obciążenia własnego ciała. Jak w przypadku każdego rodzaju treningu, tak i tutaj szczególną uwagę należy zwrócić przede wszystkim na poprawną technikę wykonywania ćwiczeń, a co za tym idzie – angażowanie właściwych partii mięśniowych w danym ruchu mówi trenerka personalna Malwina Dmowska.

Tai chi - czym jest? / istock

TBC – dla kogo?

TBC są ćwiczeniami niemal dla każdego! W zajęciach mogą uczestniczyć zarówno osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę ze sportem, jak i te ćwiczące od wielu lat. Ćwiczenia TBC są idealne dla kobiet walczących z cellulitem, rozstępami czy dodatkowymi centymetrami w tali.

– Teoretycznie trening TBC przeznaczony jest dla każdego, niezależnie od płci czy wieku. Sami bowiem decydujemy o dobieranym obciążeniu (równie dobrze możemy wykonać cały trening jedynie z ciężarem własnego ciała). Z mojej obserwacji wynika, że w praktyce z tego typu zajęć korzystają głównie kobiety w średnim wieku. Szczególnie uważać muszą osoby z dolegliwościami ze strony kręgosłupa. W takich przypadkach lepiej sprawdzi się indywidualna współpraca z trenerem – mówi Malwina Dmowska. Trening TBC kształtuje całe ciało i wzmacnia wszystkie główne partie mięśniowe: nogi, brzuch, plecy, klatkę piersiową, ramiona i obręcz barkową. Często prowadzony jest także w tempie umożliwiającym budowanie bazowej kondycji i pozwalającym spalać znaczne ilości kalorii – dodaje trenerka.

Gimnastyka na kanapie – 5 najlepszych ćwiczeń

TBC w domu

Przyspieszające tętno ćwiczenia aerobowe oraz te poprawiające wytrzymałość mięśni można wykonywać równie dobrze w domu. Warto jednak pamiętać, że kluczem do sukcesu jest cykliczność i konsekwencja. Ćwiczenia z wykorzystaniem ciężarków wyrzeźbią ramiona. Marzysz o jędrnych udach, pośladkach i brzuchu? Unoszenie nóg w pozycji leżącej czy skręty bioder w podporze bokiem możesz z powodzeniem włączyć do domowego treningu.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Olga Szemley, joga twarzy

Joga twarzy wyjdzie ci na zdrowie! „Mięśnie nie kończą się na obojczykach. W twarzy mamy ponad 80 mięśni, warto o nie zadbać”

Poranny trening. Doładuj się energią na cały dzień!

Mobilność – postaw dobre fundamenty! Jakie błędy w treningu źle na nią wpływają?

Kobieta ćwiczy

Twoje biodra są zbyt mało elastyczne? Oto zestaw ćwiczeń, które pomogą je rozruszać

brzuszki na piłce

Sposób na bolące lędźwie. Jak sobie ulżyć?

Kobieta ćwiczy na macie

Pracujesz zdalnie? Nie zapomnij o ćwiczeniach na barki i ramiona!

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Trening na świeżym powietrzu

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Kobieta ćwiczy na rolce do ćwiczeń

Rolka do ćwiczeń – jak wybrać, jak ćwiczyć, jakie są efekty?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?