selen

Selen – niepozorny pierwiastek, który w naturze występuje w małych ilościach wpływa na funkcjonowanie wielu układów i organów, przede wszystkim tarczycę. Jaką rolę pełni selen w naszym organizmie? Jakie właściwości wykazuje i w których produktach spożywczych go znajdziemy?

Selen – czym jest? Jaką pełni rolę?

Selen został odkryty w 1814 roku nie wzbudzając większego zainteresowania wśród badaczy ze względu na swój nieznaczny udział. Dopiero początek XX wieku przyniósł szersze badania nad selenem i jego rolą w organizmie. Selen wykazuje właściwości antyoksydacyjne – chroni komórki przed wolnymi rodnikami, które doprowadzają do ich starzenia się i uszkadzają je. Wpływa na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy, wspomaga pracę enzymów, odpowiada za kondycję włosów i paznokci.

Niedobór i nadmiar selenu w organizmie

Dzienne zapotrzebowanie na selen zarówno u kobiet jak i mężczyzn wynosi 55 ug. U kobiet w ciąży i w czasie karmienia piersią zapotrzebowanie na selen wynosi 70 ug. Zarówno niedobór jak i nadmiar selenu w organizmie nie jest korzystny i wiąże się z niechcianymi objawami. Objawami niedoboru selenu może być między innymi problemy z tarczycą, a nawet z sercem! Niski poziom selenu może wskazywać na reumatoidalne zapalenie stawów i trzustki, niewydolność nerek czy choroby układu krążenia. Niedobór selenu wykazują także osoby z depresją i chorzy na AIDS.

Zatrucie selenem (selenoza), które występuje po jego przedawkowaniu objawia się wypadaniem włosów, kruchością czy nawet w skrajnych przypadkiem całkowitego odchodzenia paznokci. Mogą wystąpić również choroby takie jak depresja czy nerwica, a także nudności i wymioty czy nadmierna potliwość. Nadmiar tego mikroelementu może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka.

Selen organiczny w pożywieniu

Najlepiej przyswajalny selen organiczny znajdziemy w pożywieniu – przede wszystkim w orzechach brazylijskich, których zaledwie 5 gramów pokrywają 100% zapotrzebowania na ten pierwiastek, ale także w pestkach słonecznika, sardynkach, tuńczyku czy łososiu, mięsie i jajkach, a także w śladowych ilościach w ryżu i kaszy gryczanej.

Najnowsze