Przejdź do treści

Trening mindfulness, czyli żyjmy uważnie. Dlaczego warto?

Trening mindfulness
Trening mindfulness, czyli żyjmy uważnie. Dlaczego warto? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19
Pokonała już raka i sepsę, teraz 102-latka po raz drugi wyzdrowiała z COVID-19
Kobieta w ciąży
Suplementacja DHA w ciąży. Nowe rekomendacje PTGiP
Zespół ogona końskiego – przyczyny, objawy, leczenie, powikłania
Alergia – przyczyny, rodzaje, objawy, diagnostyka i leczenie
Lekarz z Przemyśla twierdził, że amantadyna wyleczy Polaków z COVID-19 w ciągu 48 godzin. Teraz Ministerstwo Zdrowia zakazało jej stosowania
Lekarz z Przemyśla twierdził, że amantadyna leczy z COVID-19 w ciągu 48 godzin. Ministerstwo Zdrowia zakazało jej stosowania

„Obserwuj strumień swojej świadomości, ale nie pozwól, by miotały tobą jej wiry i strumienie” – powiedziałby uczniom buddyjski mistrz. Podobnego sformułowania użyje nauczyciel mindfulness.

Bo trening świadomości wywodzi się z tradycji buddyjskiej. Oznacza uważność, czujność umysłu, uważną obecność. To stan osiągany w medytacji, która jest zasadą treningu mindfulness. Decydując się na ten typ terapii, mamy do wyboru dwie metody: Redukcję Stresu Opartą na Uważności MBSR (mindfulness-based stress reduction) i Terapię Poznawczą Opartą na Uważności MBCT (mindfulness-based cognitive therapy).

Trening mindfulness –  główne założenia

W roku 1967 dr Herbert Benson z Uniwersytetu Harvarda zbadał osoby medytujące – ich temperaturę ciała, ciśnienie, częstotliwość bicia serca. Miały one o wiele lepsze wyniki w porównaniu z grupą osób niemedytujących. Te wyniki pozwoliły uznać mindfulness za osobną metodę terapeutyczną, która może złagodzić cierpienie i problemy zdrowotne, psychiczne, emocjonalne.

Podejście i techniki mindfulness wywodzą się z tradycji buddyjskiej. Główną techniką stosowaną podczas treningu jest medytacja. Uczy ona świadomości ciała i umysłu, pozwala na opanowanie emocji i reakcji po to, by polepszyć zdrowie, uleczyć umysł i psychikę, a w rezultacie polepszyć jakość życia. Trening może spełniać funkcję psychoterapii (choć nie jest nią w sensie teoretycznym) lub treningu relaksacyjnego.

Trening mindfulness –  dla kogo?

Trening mindfulness jest kierowany zarówno do osób chorych, jak i zdrowych, lecz zabieganych, niedających sobie rady z załatwianiem codziennych spraw, tych, które są zmęczone tak bardzo, że nie potrafią czerpać przyjemności z życia.

Metoda zwana MBSR (Redukcja Stresu Oparta na Uważności) jest kierowana do tych, którzy chcą lepiej sobie radzić ze stresem i napięciem w codziennym życiu. MBCT, czyli Terapia Poznawcza Oparta na Uważności, jest rozszerzeniem klasycznego MBSR i jest przeznaczona przede wszystkim dla osób, które zmagają się z nawrotami depresji.

Treningi oparte na mindfulness są z sukcesem stosowane jako metoda wspomagająca u pacjentów cierpiących na chroniczny ból, nadciśnienie, choroby serca, raka, choroby układu pokarmowego, niektóre choroby skóry. Pomagają przy takich stanach jak niepokój, lęk, depresja, złość czy wypalenie zawodowe. Medytacja jest zalecana jako środek prewencyjny albo sposób kontrolowania chronicznych chorób serca, raka, niepłodności czy depresji.

Trening mindfulness –  cele i efekty

Terapia pomaga pacjentowi oderwać się od nawykowego sposobu reagowania na bodźce wewnętrzne i zewnętrzne. Ma za zadanie oduczyć go starych i niefunkcjonalnych schematów funkcjonowania po to, by żył bardziej świadomie i konstruktywnie oraz czerpał z życia energię. Trening pozwala obniżyć symptomy stresu, radzić sobie z denerwującymi sytuacjami, poprawić relacje z ludźmi, zmniejszać napięcie i radzić sobie z bólem.

Trening mindfulness –  ograniczenia

Mindfulness jest uznawany za metodę z pogranicza psychoterapii. Jest to metoda poparta licznymi badaniami, a skuteczność medytacji jest potwierdzona naukowo, jednak zaleca się, by w przypadku poważnych schorzeń i problemów stosować ją jako metodę wspomagającą, a nie jako główną terapię.

Kobieta mindfulness

Trening mindfulness –  metoda

Terapię poprzedza indywidualne spotkanie z trenerem. W trakcie kursu podstawową metodą jest medytacja. Osoba praktykująca mindfulness uczy się „uważności” i koncentracji na teraźniejszości, bez rozpamiętywania przeszłości i wybiegania w przyszłość. Uczestnik treningu dyscyplinuje umysł tak, by opanować i zniwelować codzienną gonitwę myśli, planów i pragnień.
Medytację praktykuje się podczas sesji terapeutycznych, jednak w czasie kursu uczestnik zobowiązany jest do ćwiczenia uważności w domu – w tym celu otrzymuje specjalne płyty CD, na których znajdują się instrukcje. Po zakończeniu kursu odbywa się kolejne indywidualne spotkanie mające na celu podsumowanie osiągnięć oraz określenie kierunku, w jakim będzie podążać uczestnik.

Trening mindfulness –  czas

Kurs trwa zazwyczaj kilka tygodni, spotkania odbywają się raz w tygodniu i trwają około 2–3 godzin.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Julia Marcinowska

„Malowanie mandali to przede wszystkim niesamowity relaks, ale dla mnie to też swoista droga z głowy do przestrzeni serca” – mówi Julia Marcinowska

Ciągle pracujesz zdalnie? Trening uważności to coś, co ci się przyda

Lubisz spacerować? Medytujesz? 6 argumentów za tym, aby połączyć te czynności

„Mam nadzieję, że poprzez to doświadczenie będziemy doceniać parki, lasy, łąki, znajomych, rodzinę, przyjaciół, smak piwa w ogródku ulubionej knajpki, swoje ciało i stan zdrowia” – mówi Joanna Zawadzka, nauczycielka mindfulness

Aurelia Szokal / Joanna Grzyl, moments by joanna https://momentsbyjoanna.com/

Aurelia Szokal, nauczycielka uważności: mindfulness dystansuje od sytuacji samej w sobie, pozwala ci obejrzeć ją z boku jak stopklatkę w kinie

Aurelia Szokal / arch. prywatne

Mindfulness w czasach zarazy. Czy uważność może nam pomóc nie zwariować? Aurelia Szokal odpowiada

Kobieta mindfulness

Mindfulness dla początkujących. Kasia Bem zdradza 5 prostych zasad uważności

Joanna Godecka / Damian Deja

Joanna Godecka: gdy ignorujemy nasze emocje, zatykamy na nie uszy, one krzyczą coraz głośniej

Eliza Wydrych skrytykowana za wystający brzuch

Po treningu przeczytała: „ale masz tłuszcz na brzuchu”. W odwecie podała kilka faktów na temat tej części ciała

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Kindfulness – dlaczego warto być życzliwym?

Wabi-sabi, czyli niedoskonałe jest piękne

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Warsztaty milczenia. Kasia Bem tłumaczy, jak działa potęga ciszy

Czy umiesz zmywać naczynia?

Czy umiesz zmywać naczynia? Dowiedz się, jak uczynić z tej banalnej czynności ciekawe wydarzenie

kobieta nurkująca w wodzie

Freediving – podwodna medytacja

„Wielofunkcyjność i bycie superbohaterką już mnie nie interesuje” – mówi psychoterapeutka Olga Paszkowska

Jaka jest dla ciebie TA chwila? Zastanów się dobrze. Radzi Kasia Bem

Poproś siebie o chwilę uwagi. Kasia Bem radzi, jak żyć „tu i teraz”

Dzień Uwagi

Dzień Uwagi

„Przestańmy mówić w imieniu kobiet, nie zabierajmy im głosu”. Znani mężczyźni radzą, jak wspierać kobiety w walce o ich prawa

„Dzięki prezesowi Kaczyńskiemu mam dwie córki z in vitro, a on nawet o tym nie wie”

Cztery wymiary seksu. Znasz je wszystkie?

Wystawa "Tacy jak my" / Karolina Jonderko

„Jedna z bohaterek mojej wystawy napisała, że depresja dotyka osoby, które były silne zbyt długo” – mówi Karolina Jonderko

8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia

Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka

Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?