Przejdź do treści

W korpo masz „owocowe dni”? Zobacz, czy na pewno potrzebujesz tyle cukru!

skrzynka z owocami
Archiwum Hello Zdrowie
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak dbać o zęby z aparatem?
Jak dbać o zęby z aparatem? Wyjaśnia dentysta
czarnoskóra kobieta i biała kobieta
Różnice rasowe w niepłodności kobiet i dostępu do jej leczenia to fakt. Porażające dane
Orzechy warto jeść z umiarem
Orzechy są zdrowe, ale je też możemy przedawkować. Co się stanie?
Suplementacja magnezu - regularność to podstawa
Suplementujesz magnez? Sprawdź, o której porze dnia najlepiej to robić
3 desery z awokado
Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado

Wtorkowy poranek, w kuchni w korpo ruch. To znak, że przywieźli owoce. W skrzynce czekają na winogrona, pomarańcze, gruszki, banany, jabłka. Każdy wychodzi z kilkoma owocami w rękach, w końcu są za darmo, więc trzeba brać! Sprawdźmy jednak, czy jedzenie owoców zawsze wychodzi nam na zdrowie…

Czy „jedz zdrowo” oznacza, że mamy kilka razy dziennie sięgać po owoce? Zapytałam o to ekspertkę. „Warzywa i owoce są podstawą Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, ale to nie znaczy, że należy traktować je na równi. Zaleca się, by owoce stanowiły ¼ zjadanych produktów z tej grupy. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by każdy codziennie jadł minimum 400 g owoców i warzyw, choć obecnie mówi także o znacznie większej ilości 900 g” – tłumaczy Barbara Dąbrowska, dietetyk.

„Przyjmując proporcję ¾ warzyw, ¼ owoców to od 100 do 225 g owoców. Taka ilość to od połowy do jednej średniej sztuki np. pomarańczy czy jabłka. Owoców nie należy się bać, ale nie można zjadać ich zbyt wiele. Między bajki należy za to włożyć zasadę, by nie jeść owoców po godzinie 12. Masz ochotę na mandarynkę o 16? Śmiało!” – dodaje.

Archiwum Hello Zdrowie

Banany

„Banany to doskonała przekąska, na pewno lepsza od zwykłego batona, a syci!” – powie większość z was. A my zgadzamy się z tą opinią. Już jeden średniej wielkości banan zawiera 500 mg potasu oraz 32 mg magnezu. To też idealne źródło glikogenu mięśniowego, który każdy z nas musi odbudować po  wysiłku. Banany to również bogactwo prebiotyków pozytywnie wpływających na florę bakteryjną oraz źródło aminokwasu zwanego tryptofanem, który z kolei bierze udział w tworzeniu serotoniny.

Czy więc każdy może je jeść bez poczucia winy? Niekoniecznie. Jeden banan zawiera aż 27 g węglowodanów, większość z nich to zwykłe cukry proste. I kolejna informacja – 100 g bananów dostarcza 89 kcal. Nie warto więc przesadzać z ich ilością. Jeden banan raz na jakiś czas w zupełności wystarczy! Zła wiadomość dla diabetyków – owoce mają bardzo wysoki indeks glikemiczny. Jeśli więc masz ochotę na zjedzenie banana, zaplanuj popołudniowy trening lub spacer!

Gruszki

W pracy często zdarza się nam także jedzenie gruszek. I dobrze! Te smaczne owoce zawierają sporo błonnika, który pobudza trawienie, dzięki czemu szybko pozbywamy się zaparć. Nie oznacza to jednak, że możemy jeść je bezkarnie przez cały dzień. Gruszki w nadmiarze powodują biegunkę!

Archiwum Hello Zdrowie

A jak wygląda ich kaloryczność? 100 g gruszek to tylko 57 kcal. Tego rodzaju owoce w większości składają się z wody i błonnika, który poprawia trawienie i zapewnia uczucie sytości na dłużej. Indeks glikemiczny gruszki wynosi 30. To oznacza, że bez problemu mogą po nie sięgać osoby zmagające się z cukrzycą. W 100 g gruszek znajduje się 15 g węglowodanów.

Pomarańcze

W „owocowym tygodniu” popularne są także pomarańcze – źródło witaminy C, beta-karotenu, witamin z grupy B, błonnika oraz flawonoidów. Wraz z dużą zawartością wody pomarańcze stają się więc idealną przekąską, która nie tylko jest smaczna, ale dzięki swoim składnikom oczyszcza także organizm z toksyn. Dodatkowo warto wiedzieć, że już jeden owoc pokrywa nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C!

Czy możemy więc jeść tyle pomarańczy, ile zdołamy? Niekoniecznie. Średniej wielkości pomarańcza to ok. 70 kcal i ponad 11 g węglowodanów. Niestety, ponad 9 g z nich to cukry proste.

Winogrona

Czy spotkaliście się kiedyś ze stwierdzeniem „Winogrona to sam cukier!”? My tak. I nie ma w tym nic dziwnego. 100 g tych owoców dostarcza bowiem organizmowi 16,1 g węglowodanów i 71 kcal!

Archiwum Hello Zdrowie

Z drugiej strony, winogrona to źródło potasu – składnika mineralnego, który obniża ciśnienie tętnicze oraz wspiera układ krążenia. To dzięki niemu nasz organizm nie zmaga się z nadmierną retencją płynów (czy też odwrotnie – z odwodnieniem!). Ale nie tylko o potas tu chodzi.

Winogrona, dzięki zawartości drogocennego błonnika, poprawiają pracę jelit. Są także moczopędne, co wpływa na szybkie usuwanie toksycznych substancji z organizmu.

Podsumowując, owoce dostarczają nam wielu niezbędnych składników mineralnych, witamin czy błonnika i są świetne w profilaktyce zdrowotnej, ale przy okazji mają w sobie także sporo cukru. Zatem, jak ze wszystkim, nie przesadzajmy. Warto się podzielić z koleżanką kiścią winogron czy innym dorodnym owocem.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Barbara Dąbrowska
Dietetyk

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mrożonki - czy są zdrowe? Co warto wiedzieć o mrożonej żywności?

Mrożonki – czy są zdrowe? Co warto wiedzieć o mrożonej żywności?

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Sok z granatu - właściwości i przeciwwskazania

Sok z granatu – właściwości i przeciwwskazania

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Głóg, krzew

Głóg – sprawdź jego działanie i właściwości

Banan jest zły, a soki detoksykujące dobre? Dietetyczka Anna Reguła o „paradoksie owocowym”

Jagna Niedzielska

Jabłka i gruszki – jak je przechowywać, żeby były jak najdłużej dobre do spożycia? Radzi Jagna Niedzielska

Skórki z cytrusów zawierają szkodliwe substancje

Dodajesz plasterki cytrusów do herbaty? Mama Chemik podpowiada, których owoców lepiej unikać

Koktajl z jagód

Jagody açaí – nowa nadzieja w walce z rakiem?

Śniadaniowa miska zdrowia

Smoothie bowl, czyli śniadaniowa miska zdrowia. Bogactwo witamin na początek dnia

Żelki – pyszne, zdrowe, bo domowe! I tak niewiele potrzeba, żeby je zrobić

Naturalne źródła cukru / istock

Cukru nie znajdziesz tylko w cukierniczce. Jego źródłem jest wiele innych produktów spożywczych

Dlaczego warto jeść pomelo?

Pomelo – jakie właściwości zdrowotne ma ten owoc? Jak obrać pomelo?

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

Sałatka z pomarańczami – idealna na lunch albo na kolację. Lekka ale sycąca

pomarańcze

Wigilijni wspomagacze metabolizmu. Co nam pomoże w trawieniu?

Soki z warzyw i owoców korzystnie wpływają na mózg

Sok pomarańczowy a demencja. Najnowsze badania z Bostonu a opinia dietetyka

Pieczone zimowe owoce

Cytrusy - owoce pełne witamin, bogate są w minerały i związki odżywcze.

Cytrusy – dlaczego warto je jeść?

Keks bananowo-orkiszowy z bakaliami

Keks bananowo-orkiszowy z bakaliami. Wypróbuj jego zdrowszą wersję

Cytryna wpada do wody

Jak myć cytrusy, aby pozbyć się toksycznej substancji ze skórki? Tłumaczy Mama Chemik

Trzy pomarańcze i nóż leżą na talerzy pokrytym ścierką

Nie jedz skórki z cytrusów! Może zawierać niebezpieczne substancje! Ostrzega Mama Chemik

8 błędów w jedzeniu warzyw i owoców

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?