Przejdź do treści

W korpo masz „owocowe dni”? Zobacz, czy na pewno potrzebujesz tyle cukru!

skrzynka z owocami
Archiwum Hello Zdrowie
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Leczenie alergii. Sprawdź, jak sobie pomóc
Zasady bezpiecznej zabawy w wodzie
Czym myć lodówkę? Czyszczenie lodówki sodą lub octem
Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia
Bisfenol A (BPA ) – gdzie występuje, jak wpływa na zdrowie

Wtorkowy poranek, w kuchni w korpo ruch. To znak, że przywieźli owoce. W skrzynce czekają na winogrona, pomarańcze, gruszki, banany, jabłka. Każdy wychodzi z kilkoma owocami w rękach, w końcu są za darmo, więc trzeba brać! Sprawdźmy jednak, czy jedzenie owoców zawsze wychodzi nam na zdrowie…

Czy „jedz zdrowo” oznacza, że mamy kilka razy dziennie sięgać po owoce? Zapytałam o to ekspertkę. „Warzywa i owoce są podstawą Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, ale to nie znaczy, że należy traktować je na równi. Zaleca się, by owoce stanowiły ¼ zjadanych produktów z tej grupy. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by każdy codziennie jadł minimum 400 g owoców i warzyw, choć obecnie mówi także o znacznie większej ilości 900 g” – tłumaczy Barbara Dąbrowska, dietetyk.

„Przyjmując proporcję ¾ warzyw, ¼ owoców to od 100 do 225 g owoców. Taka ilość to od połowy do jednej średniej sztuki np. pomarańczy czy jabłka. Owoców nie należy się bać, ale nie można zjadać ich zbyt wiele. Między bajki należy za to włożyć zasadę, by nie jeść owoców po godzinie 12. Masz ochotę na mandarynkę o 16? Śmiało!” – dodaje.

Archiwum Hello Zdrowie

Banany

Banany to doskonała przekąska, na pewno lepsza od zwykłego batona, a syci!” – powie większość z was. A my zgadzamy się z tą opinią. Już jeden średniej wielkości banan zawiera 500 mg potasu oraz 32 mg magnezu. To też idealne źródło glikogenu mięśniowego, który każdy z nas musi odbudować po  wysiłku. Banany to również bogactwo prebiotyków pozytywnie wpływających na florę bakteryjną oraz źródło aminokwasu zwanego tryptofanem, który z kolei bierze udział w tworzeniu serotoniny.

Czy więc każdy może je jeść bez poczucia winy? Niekoniecznie. Jeden banan zawiera aż 27 g węglowodanów, większość z nich to zwykłe cukry proste. I kolejna informacja – 100 g bananów dostarcza 89 kcal. Nie warto więc przesadzać z ich ilością. Jeden banan raz na jakiś czas w zupełności wystarczy! Zła wiadomość dla diabetyków – owoce mają bardzo wysoki indeks glikemiczny. Jeśli więc masz ochotę na zjedzenie banana, zaplanuj popołudniowy trening lub spacer!

Gruszki

W pracy często zdarza się nam także jedzenie gruszek. I dobrze! Te smaczne owoce zawierają sporo błonnika, który pobudza trawienie, dzięki czemu szybko pozbywamy się zaparć. Nie oznacza to jednak, że możemy jeść je bezkarnie przez cały dzień. Gruszki w nadmiarze powodują biegunkę!

Archiwum Hello Zdrowie

A jak wygląda ich kaloryczność? 100 g gruszek to tylko 57 kcal. Tego rodzaju owoce w większości składają się z wody i błonnika, który poprawia trawienie i zapewnia uczucie sytości na dłużej. Indeks glikemiczny gruszki wynosi 30. To oznacza, że bez problemu mogą po nie sięgać osoby zmagające się z cukrzycą. W 100 g gruszek znajduje się 15 g węglowodanów.

Pomarańcze

W „owocowym tygodniu” popularne są także pomarańcze – źródło witaminy C, beta-karotenu, witamin z grupy B, błonnika oraz flawonoidów. Wraz z dużą zawartością wody pomarańcze stają się więc idealną przekąską, która nie tylko jest smaczna, ale dzięki swoim składnikom oczyszcza także organizm z toksyn. Dodatkowo warto wiedzieć, że już jeden owoc pokrywa nasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C!

Czy możemy więc jeść tyle pomarańczy, ile zdołamy? Niekoniecznie. Średniej wielkości pomarańcza to ok. 70 kcal i ponad 11 g węglowodanów. Niestety, ponad 9 g z nich to cukry proste.

Winogrona

Czy spotkaliście się kiedyś ze stwierdzeniem „Winogrona to sam cukier!”? My tak. I nie ma w tym nic dziwnego. 100 g tych owoców dostarcza bowiem organizmowi 16,1 g węglowodanów i 71 kcal!

Archiwum Hello Zdrowie

Z drugiej strony, winogrona to źródło potasu – składnika mineralnego, który obniża ciśnienie tętnicze oraz wspiera układ krążenia. To dzięki niemu nasz organizm nie zmaga się z nadmierną retencją płynów (czy też odwrotnie – z odwodnieniem!). Ale nie tylko o potas tu chodzi.

Winogrona, dzięki zawartości drogocennego błonnika, poprawiają pracę jelit. Są także moczopędne, co wpływa na szybkie usuwanie toksycznych substancji z organizmu.

Podsumowując, owoce dostarczają nam wielu niezbędnych składników mineralnych, witamin czy błonnika i są świetne w profilaktyce zdrowotnej, ale przy okazji mają w sobie także sporo cukru. Zatem, jak ze wszystkim, nie przesadzajmy. Warto się podzielić z koleżanką kiścią winogron czy innym dorodnym owocem.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

Barbara Dąbrowska
Dietetyk

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Nie wyrzucaj skórki od banana. 8 sposobów na jej wykorzystanie

Lubisz borówki? I dobrze! Zobacz, jak wpływają na twoją skórę

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Melon – odmiany i właściwości zdrowotne. Jak jeść melona?

Dietetycy wybrali owoc roku 2020. O włos wyprzedził inny popularny gatunek

Dietetycy wybrali owoc roku 2020. O włos wyprzedził inny popularny gatunek

Krojenie granatów zawsze kończy się katastrofą? Wypróbuj tę metodę

Masz insulinooporność? Uważaj na suszone owoce. Jedzone samodzielnie mogą być zdradliwe

Borówka amerykańska – co to za owoc i jakie ma właściwości?

Świeże jabłka są zdrowe, spleśniałych unikaj

Jabłka mają… termin przydatności do spożycia? Kiedy lepiej ich nie jeść?

Kuchnia

Jaki związek mają zwiędnięte kwiaty z popsutymi owocami?

Na czym rosną banany i jakie są ich wartości odżywcze?

Na czym rosną banany i jakie są ich wartości odżywcze?

czereśnie

Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie

Owoce i warzywa

Czy dieta witariańska jest zdrowa? Wyjaśniają żywieniowcy z profilu „Dietetyka nie na żarty”

Mango i jego zaskakujące właściwości zdrowotne

Sok winogronowy pomoże w walce z grypą żołądkową?

Czarny bez – przepisy z owoców czarnego bzu na nalewkę, sok i dżem

Kobieta w basenie z arbuzem

Nawadnianie organizmu. Które owoce i warzywa mają najwięcej wody? Warto je jeść!

Mrożonki - czy są zdrowe? Co warto wiedzieć o mrożonej żywności?

Mrożonki – czy są zdrowe? Co warto wiedzieć o mrożonej żywności?

Dieta bananowa - zasady i efekty

Dieta bananowa – zasady i efekty

Czereśnie na talerzu

„Czysta 15-stka” i „Brudna 12-stka”. Które owoce i warzywa są najbardziej, a które najmniej zanieczyszczone? Mamy najnowsze listy na 2020 rok!

Sok z granatu - właściwości i przeciwwskazania

Sok z granatu – właściwości i przeciwwskazania

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Jabłka, dlaczego warto uwzględnić je w diecie?

Głóg, krzew

Głóg – sprawdź jego działanie i właściwości

Banan jest zły, a soki detoksykujące dobre? Dietetyczka Anna Reguła o „paradoksie owocowym”

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Krwawię w różnych odcieniach czerwieni. Czy to powinno mnie niepokoić?