Przejdź do treści

Wapń

Wapń
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Meghan Markle jest w ciąży. Poinformował Pałac Kensington
Marta Frej dla Hello Zdrowie!
smutna kobieta
Czy kobiecy gniew może być zdrowy?
trójka niemowlaków na łóżku
Mama trojaczek zawiedziona swoim poporodowym brzuchem
Marihuana
Medyczna marihuana zalegalizowana w Wielkiej Brytanii

Zapotrzebowanie dobowe: 1000 mg

Rola: budulec kości i zębów; przemiany żelaza; wydzielanie hormonów i neuroprzekaźników, aktywacja enzymów; regulacja przewodnictwa nerwowo-mięśniowego, równowagi kwasowo-zasadowej, krzepliwość krwi; łagodzenie reakcji zapalnych.

Zwiększone zapotrzebowanie: spożywanie nadmiernych ilości alkoholu, kawy, mocnej czarnej herbaty, palenie papierosów; przyjmowanie leków zobojętniających kwas żołądkowy czy dużych dawek witaminy A; dieta wysokobiałkowa i bogata w wysokoprzetworzoną żywność.

Objawy niedoboru: zaburzenia rytmu serca i krzepliwości krwi; kurcze i bóle mięśni, mrowienie i drętwienie kończyn; krwotoki z nosa; nadciśnienie tętnicze; zaburzenia uwagi, stany depresyjne; próchnica i osteoporoza.

Skutki nadmiaru: wymioty, zaparcia; nadwrażliwość oczu i skóry na światło; zmiany skórne, bóle mięśniowe; powstawanie kamieni nerkowych.

Interakcje: nadmiar fosforu w diecie obniża poziom wapnia; do wchłaniania wapnia niezbędna jest witamina D; nasila je doustna antykoncepcja. Ze względu na interakcje suplementy z wapniem nie powinny być podawane razem z preparatami zawierającymi potas, cynk czy żelazo, a ponadto lekami, m.in. nasercowymi, tetracyklinami. Wapń łatwo wypłukuje się z żywności podczas jej gotowania w dużej ilości wody.

Źródła: nabiał; konserwy z ryb z kręgosłupem i ośćmi, np. sardynki; jarmuż, kapusta włoska i inne warzywa kapustne; nasiona roślin strączkowych; migdały i orzechy, m.in. laskowe; sezam i mak; figi i cytrusy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Tężyczka – tajemnicza choroba

Uzupełnij braki – 8 najczęstszych niedoborów w diecie

Uzupełnij braki. 8 najczęstszych niedoborów w diecie

Ależ Talerz 20: figi na niedobór wapnia

Ależ Talerz 20: figi na niedobór wapnia

Węgiel

Węgiel

Sód

Sód

Siarka

Siarka

Potas

Potas

Magnez

Magnez

Fosfor

Fosfor

Chlor

Chlor

Azot

Azot

5 naturalnych źródeł magnezu

5 naturalnych źródeł magnezu