Przejdź do treści

„Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu”. Psycholog o postanowieniach noworocznych

ludzie na bieżni na siłowni
zdjęcie: iStockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
yoga twarzy joga
Joga dla twarzy. Kasia Bem pokazuje miny, które działają lepiej niż botoks
istockphoto
Często miewasz migreny? Sprawdź, co może prowokować bóle
Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami
dziewczyna z lodami
Niepozorne nawyki, które niszczą zęby. Oto 6 rzeczy, których dla dobra zębów lepiej nie robić
Chuda niekoniecznie znaczy zdrowa
Uważaj przy odchudzaniu. „Chuda” niekoniecznie znaczy „zdrowa”

Styczeń miesiącem zmian, postanowień noworocznych, snuciem planów. Zatłoczone siłownie, rozliczanie się z zeszłorocznych obietnic i wspomnienia roku na social mediach. Porozmawialiśmy z psycholog Katarzyną Jarząbek, która wyjaśniła, skąd wynikają problemy z realizacją celów i zdradziła, czy postanowienia noworoczne mają sens.

Urszula Gruszka: Utarło się powiedzenie: „nowy rok, nowa ja”. Jest to żenujące, czy jednak jest w tym grosz prawdy?

Katarzyna Jarząbek: Nowy Rok wielu ludzi traktuje jako tzw. „czystą kartkę”. Jest poczucie, że można zacząć wszystko od nowa, jednak o zmianach decydują inne czynniki niż data w kalendarzu. Należy spojrzeć prawdzie w oczy –  jeśli pragniemy jakiejś zmiany, nie czekamy do nowego roku a działamy od razu. Takie postanawianie sobie czegoś od pierwszego dnia roku jest często usprawiedliwianiem się z tego, czego nie udało się osiągnąć w minionym.

Czy jest presja społeczna tworzenia listy postanowień noworocznych?

Tak, jest duża presja społeczna. Związane jest to z kultem efektywności. Z jednej strony można cieszyć się z tego, że społeczeństwo jest co raz bardziej świadome siebie, swoich wad i zalet, predyspozycji zawodowych i można to zawdzięczać rozwojem coachingu w Polsce, natomiast z drugiej strony nie każdy chce wpadać w wir bycia na maksymalnych obrotach swoich możliwości. Presja ludzi wokół, którzy pytają „jakie masz postanowienia noworoczne” narzuca konieczność tego, aby coś jednak zmienić. Osoba, która nie ma postanowień i mówi o tym otwarcie, odbierana jest przez większość osób jako leniwa i bez ambicji. To społecznie niedopuszczalne, a z drugiej strony żyjemy w takim środowisku, który lubi rozliczać, egzekwować, oceniać i nie ma mowy o wsparciu czy dopingowaniu sobie w celach.

Rozliczamy, egzekwujemy, oceniamy. Siebie czy innych? 

Wobec siebie często bywamy niekrytyczni, podczas gdy innych pouczamy i jesteśmy ekspertami w każdej dziedzinie życia. Niestety większość z nas jest hipokrytami, którzy cieszą się z czyjegoś niepowodzenia, bo nam samym rzadko udaje się osiągnąć to, co było postanowione 1 stycznia nowego roku.

Dlaczego zatem mamy problem z realizacją swoich celów?

Problem z realizacją postanowień może wynikać z kilku czynników. Jednym z nich jest brak motywacji, albo motywacja, która z biegiem czasu opada. Drugim czynnikiem jest chęć zrealizowania zbyt wielu postanowień i związana z tym słaba organizacja czasu. Kolejnym może być niedostosowanie celu do możliwości, jest to najczęstszy problem, np. schudnąć 10 kilogramów w ciągu 3 miesięcy. Częste i głupie.

Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu, poczucia innej energii, zmiany funkcji społecznej

No właśnie, czy postanowienia określają nasze potrzeby? 

Oczywiście, zdarzają się takie postanowienia, które mogą świadczyć o pewnych zaburzeniach, potrzebach i problemach. Spotykam wiele kobiet, których postanowieniem na nowy rok jest wyjść za mąż, większość z nich to singielki. Widzę tu pewien problem. Myślę, że w tym przypadku jest to potrzeba jakiejś stabilizacji, bezpieczeństwa. Cele na tle zawodowym, np. awans, podwyżka, zmiana pracy to postanowienia wynikające z potrzeby dowartościowania się lub wyjścia z rutyny. Wielu ludzi robi listę z celami tylko po to, aby mieć poczucie zmiany w swoim życiu, poczucia innej energii, zmiany funkcji społecznej. Nie można mówić, że planowanie jest złe. Jeśli jest racjonalne, na miarę naszych możliwości i wyniki z potrzeby, nie musimy z tym czekać do nowego roku.

rodzina przy świątecznym stole robią sobie zdjęcie

Kiedy planowanie może być zgubne? 

Wszystko to, co robimy pod presją może przynosić skutki dobre lub złe. Jest to kwestia bardzo indywidualna, ponieważ stres niektórych ludzi motywuje, podczas gdy na drugich może działać blokująco. Mówi się, że jednak większość osób nie dotrzymuje swoich obietnic, jest to również kwestia charakteru, mobilizacji, dyscypliny. Działanie pod presją najczęściej nie przynosi pożądanych efektów, ponieważ nie wynika to z naszej wewnętrznej potrzeby. Jeśli taka chęć zmiany rodzi się w nas, nie zwlekamy wówczas do nowego roku, działamy od razu.

Jak planować? Czy jest na to skuteczna metoda?

Ważną kwestią w wyznaczaniu celów jest zrozumienie swoich potrzeb. Jeśli wszystko to, co robimy, przynosi nam satysfakcję i radość, nie warto tego zmieniać. Natomiast jeśli wiemy, że zmiana pracy lub środowiska będzie dla nas dobra, ponieważ tkwimy w martwym punkcie, który nas przytłacza – jest to znak ostrzegawczy. Uświadomienie sobie tego jest trudne, ale niezbędne w planowaniu i utrzymaniu motywacji. Nad celami należy również pracować, czyli stworzyć odpowiednią strategię.

Jeśli kobieta postanawia wyjść za mąż, najpierw musi stworzyć relację, czyli wyjść z mieszkania, pójść na imprezę, zainstalować aplikację randkową, zorganizować przyjęcie – cokolwiek, co może doprowadzić ją do celu. Jeśli myślimy nad zmianą pracy – szukamy ofert, wysyłamy CV, robimy kursy doszkalające lub przekwalifikujemy się. Jeśli chcemy schudnąć – analizujemy swój sposób odżywiania, zgłaszamy się do specjalisty (dietetyka, trenera), wrażamy aktywność fizyczną. Ale wszystkie nasze postanowienia wiążą się z wysiłkiem, tylko wtedy jest możliwe osiągnięcie ich. Myślę, że lenistwo i brak cierpliwości wyklucza wiele osób z realizacji swoich celów.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Zainteresują cię również:

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Przełam się, zrób mostek

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

Wyprostuj się! Kasia Bem podpowiada jak to zrobić skutecznie

Kasia Bigos trenerka

Trening z wykorzystaniem ściany. Propozycje ćwiczeń trenerki Kasi Bigos

Kasia Bigos trenerka

Hantle w dłoń – czas na wymodelowanie ramion

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

„Fizjoterapeuci wykonują wspaniałą pracę. Ale zarabiają 1800 zł na rękę i żeby zarobić godnie, pracują po 12 godzin przez 7 dni w tygodniu” – mówi fizjoterapeutka Sandra Osipiuk

Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy

Chwila relaksu dla szyi

Chwila relaksu dla szyi

Stretching na rozgrzewkę. Czy rozciąganie się przed treningiem jest właściwe?

Jak biegać długo i szczęśliwie – radzi ekspert

Zestaw ćwiczeń trenerki Kasi Bigos na super core

Gdzie trenować zamiast siłowni?

Bez rozgrzewki ani rusz!

Trenując, pamiętaj o rozgrzewce

Delikatne i rozluźniające. Wypróbuj ćwiczenia na lepszy sen

Jak NIE robić pompek? Wyjaśnia trenerka Kasia Bigos

Jak ćwiczyć z hantlami? Podpowiada Kasia Bigos

Zastanawiasz się czy zacząć ćwiczyć Pilates? Poznaj 10 powodów, dla których warto

Mocny brzuch od A do Z. Spróbuj ćwiczeń z Kasią Bigos

Joga na dobranoc

Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!

Bolą cię plecy? Ulgę mogą dać ci poste ćwiczenia