Przejdź do treści

Wydaje ci się, że jesz dużo owoców i warzyw? Te sygnały mogą temu przeczyć

Wydaje ci się, że jesz dużo owoców i warzyw? Te sygnały mogą temu przeczyć Rawpixel.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski
Katarzyna Warnke i Piotr Stramowski o seksie po urodzeniu dziecka: „W tym okresie trudno znaleźć przestrzeń na seksualność”
Monocyty – o czym świadczy ich poziom?
nastolatka w szpitalu
„Taki duży i z mamą?”. Róża Hajkuś o prawie nastolatek i nastolatków do obecności rodzica w szpitalu
Respirator
Jak wygląda intubacja i podłączenie pacjenta do respiratora? Wyjaśnia anestezjolożka Zofia Patyna-Giżejowska
Miesiączka niepełnosprawnych. „To jest często nie do zaakceptowania dla rodziców, gdy dziewczynka potrzebuje wsparcia w higienie intymnej”

Warzywa i owoce powinny zajmować czołowe miejsce w naszym codziennym jadłospisie.  Jednak nie zawsze udaje się nam wypełnić ten obowiązek, wtedy możemy dość szybko zacząć odczuwać skutki uboczne niedoborów cennych składników.
Warzywa i owoce powinny zajmować czołowe miejsce w naszym codziennym jadłospisie.  Jednak nie zawsze udaje się nam wypełnić ten obowiązek, wtedy możemy dość szybko zacząć odczuwać skutki uboczne niedoborów cennych składników.

Wszystko co dobre

Zapominamy o warzywach i owocach w naszej diecie ze względu na pośpiech oraz przekonanie, że są raczej dodatkiem do dań niż pełnowartościowym składnikiem posiłków. Czasem mamy też złe wspomnienia z dzieciństwa. Tak naprawdę wszelkie uprzedzenia do owoców i warzyw mogą wynikać ze złego przygotowania. Nie zapominajmy o kreatywności w kuchni i cieszmy się smakiem, strukturą i – przede wszystkim – wartościami odżywczymi roślinnych dań. „Warzywa mają tak wiele zalet, są bogactwem witamin, minerałów, przeciwutleniaczy i błonnika” – mówi Maggie Michalczyk, dietetyczka i autorka bloga „Once Upon a Pumpkin”. Wszystkie te składniki są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu oraz zapobiegają chorobom przewlekłym.

Co najważniejsze, naprawdę nie trzeba zmieniać radykalnie swoich przyzwyczajeń i wpychać w siebie ogromnej ilości „zieleniny”. Według Dietary Guidelines US zalecana, dzienna dawka warzyw i owoców to od 2 do 3 szklanek. W przypadku kobiet powinna być to dawka nie mniejsza niż 2-2,5 szklanki, mężczyzn – 2,5-3 szklanki.

Zasadniczym profitem z jedzenia warzyw i owoców jest zawarty w nich błonnik. Cytując Yasi Ansari, dietetyczkę i rzeczniczkę Academy of Nutrition and Dietetics (ANDUS): „Warzywa i owoce nie tylko są bogate w przeciwutleniacze, ale przede wszystkim zawierają błonnik. Błonnik wspomaga znacząco procesy trawienia”. W przypadku tego naturalnego włókna roślinnego, zaleca się dawkę 38 g dla mężczyzn, dla kobiet minimalną ilość stanowi 25 g dziennie.

Jeśli zauważysz u siebie chociaż jeden z 9 symptomów, mogących wynikać z zbyt małej ilości warzyw i owoców w twojej diecie, pędź do warzywniaka.

Niepokojące symptomy

  • Kiepski nastrój

Gdy nie sięgasz po owoce i warzywa jako przekąskę, nie dodajesz sałatki lub surówki do obiadu, wypełniasz tę lukę produktami, które nie mają prozdrowotnych właściwości lub po prostu ci szkodzą. Mowa tu o żywności wysokotłuszczowej, wysokowęglowodanowej oraz grupie produktów wysokoprzetworzonych. Regularne sięganie po ten typ produktów zwiększa ryzyko chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca czy choroby serca. Doraźnie zaś tego typu żywność serwuje nam gwałtowny przypływ energii i tak samo gwałtowny jej spadek. Poza tym, niezdrowe jedzenie nierzadko poprzez zawartość konserwantów i innych środków chemicznych może powodować bóle głowy, uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją i pamięcią, pogorszenie nastroju.

Zupełnie przeciwny proces zapewni nam spożywanie warzyw i owoców. Energia będzie się uwalniać równomiernie i stopniowo, do tego odżywcze składniki – witaminy i elektrolity pomogą zadbać o naszą formę fizyczną i psychiczną. Niektóre badania sugerują, że istnieje związek między dietą a nastrojem, a diety o niskiej zawartości owoców i warzyw wiążą się z większym ryzykiem depresji.

  • Wilczy apetyt

Jesz a i tak wciąż czujesz się głodna. Jeśli chcesz pozbyć się tego niekomfortowego uczucia, wrzuć do swojego jadłospisu warzywa i owoce. Dietetyczka Ansari wyjaśnia, w czym tkwi ich sukces w walce z uczuciem nienasycenia: „Odpowiednia ilość błonnika pomaga zwiększyć uczucie sytości (ponieważ trawienie trwa dłużej) oraz wspomaga odpowiednie utrzymanie energii bez niepotrzebnych jej skoków”. Gdy na twoim talerzu zabraknie warzyw lub owoców, możesz się spodziewać, że niedługo po tym będziesz sięgać po kolejną porcję jedzenia.

  • Matowa cera

Jeśli zapominasz o warzywach i owocach, odbije się to na twojej skórze. Dietetyczka Keri Gans potwierdza: „Warzywa i owoce mają właściwości antyoksydacyjne. Przeciwutleniacze chronią nasz organizm przed wolnymi rodnikami, które wpływają negatywnie na wygląd naszej skóry”. Dodatkowo, większość warzyw i owoców składa się w znacznym stopniu z wody, a jak wiemy, im lepiej nawodnione ciało, tym lepsza kondycja skóry.

  • Skurcze

Niedobory potasu skutkują skurczami mięśni i drżeniem kończyn. Cennym źródłem tego ważnego pierwiastka są warzywa, takie jak: szpinak, botwinka i bataty. Nie zapominajmy o nich zwłaszcza w upalne dni i podczas wysiłku fizycznego.

  • Zaparcia

Kolejny raz błonnik, a właściwie jego brak może wdać się nam we znaki. Gdy nasz organizm musi sobie radzić bez tego składnika, możemy doświadczyć dyskomfortu w postaci zaparć. Błonnik świetnie wypełnia nasz żołądek, co powoduje już wspomniane poczucie sytości. Również poprzez swoją strukturę i działanie na enzymy trawienne usprawnia perystaltykę jelit. Pamiętajmy jednak, by wraz z błonnikiem z roślin dostarczać równocześnie odpowiednią ilość płynów, zwłaszcza wody.

  • Stres

Poza suplementacją farmakologiczną, cennym źródłem minerałów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu są właśnie warzywa i owoce. Wspomnieliśmy już o potasie, teraz pora na magnez. Dietetyczka Charlotte Martin wyjaśnia: „Magnez odpowiada m.in. za regulację i utrzymanie zdrowego poziomu GABA, neuroprzekaźnika, który uspokaja ciało i umysł. Odgrywa także ważną rolę w systemie reakcji na stres. Związek między magnezem, a stresem jest dwukierunkowy: stres powoduje wyczerpanie magnezu, a niedobór magnezu wzmaga stres”.

  • Zmęczenie

Brakuje ci sił, czujesz znużenie i zmęczenie? Częściej sięgasz po batona i gazowane, słodkie napoje niż po chrupiącą marchewkę, kalarepę czy świeżo wyciskany sok z buraka? Już znasz odpowiedź – zamiast opcji wysokokalorycznej i pełnej cukru, wybierz warzywno-owocowe przekąski. Energii starczy ci na dłużej i nie okupisz tego złym samopoczuciem.

  • Pogorszenie widzenia

Zauważyłaś znaczne pogorszenie się twojego wzroku, wieczorem przed komputerem lub książką wszystko zlewa ci się w niewyraźny obraz? Może to wynikać z niedoborów witaminy A. Brak tej witaminy w naszym organizmie wpływa bardzo niekorzystnie na zmysł wzroku. W skrajnych przypadkach może powodować tzw. kurzą ślepotę, czyli problemy z widzeniem po zmierzchu. Poza tym jak mówi dr Michałczyk: „Niedobór witaminy A może również powodować suchość oczu, owrzodzenie rogówki i uszkodzenie siatkówki. Pamiętajmy, witamina A znajduje się chociażby w warzywach o żółtym i czerwonym kolorze”.

  • Waga idzie w górę lub stoi w miejscu

Chcesz zrzucić zbędne kilogramy, nie maltretując swojego ciała superrestrykcyjną dietą. Wszelkie niezdrowe, ponadprogramowe przekąski zastąp niskokalorycznymi warzywami i owocami. Warto pamiętać, że im bardziej szala z produktami roślinnymi przechyla się na niekorzyść tych nieroślinnych, tym lepszy wskaźnik na twojej wadze łazienkowej.
Warzywa i rośliny górą!

 

Źródło: EatThis

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Podgrzewasz wszystko w mikrofalówce? Sprawdź, które produkty nie powinny do niej trafić

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Komary lubią cię bardziej od innych? Sprawdź, co może być przyczyną

Jesteś fanką serów? Sprawdź, które są najzdrowsze

Co jeść, by być zdrowym i szczęśliwym?

Soda sprawdzi się nie tylko podczas gotowania. Poznaj jej 8 zastosowań

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Kiepsko sypiasz? 6 wskazówek, dzięki którym będziesz spać jak dziecko

Sekret długowieczności? 5 wskazówek, które warto zapamiętać

Pijesz gazowaną wodę zamiast „zwykłej”? Sprawdź, jakie ma wady i zalety

Jesteś fanką cross-treningu? A próbowałaś już… chodzenia?

Nie wyobrażasz sobie lata bez grilla? Nie popełniaj tych błędów

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Medytacja to coś, co przyda się wszystkim. Jak zacząć (i jak wytrwać?)

Czy można mrozić masło? Jak się do tego zabrać?

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Wolisz kawę od herbaty? Przeczytaj, zmienisz preferencje

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Nietypowe oznaki depresji. Sprawdź, na co zwracać uwagę

Czujesz się wypalona? Zrób sobie dzień przerwy

Urządzasz domową siłownię? Specjalista podpowiada, na które sprzęty postawić

Napoje gazowane mogą uzależniać. Jakie są objawy?

Obgryzasz paznokcie? Osiem sposobów, dzięki którym przestaniesz to robić

Lubisz czerwone mięso? Te sygnały świadczą o tym, że jesz go za dużo

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?