Przejdź do treści

Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej

Wydaje ci się, że pijesz wystarczająco dużo wody? Te sygnały świadczą, że jest inaczej Analise Benevides/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
koronawirus, śmiertelność
Co 15 sekund umiera osoba zakażona koronawirusem
profilaktyka próchnicy u dzieci
Pasty bez fluoru lepsze dla dzieci? „Szkodliwa to jest niewiedza i jej bezmyślne szerzenie!”
Religa i Zembala znowu przy stole operacyjnym. Synowie poszli w ślady znanych ojców
Mamy największe szkody w historii edukacji. Wszystko przez pandemię koronawirusa
Policjantki
95-lecie powołania Policji Kobiecej. Z tej okazji policjantki nagrały film, w którym pokazują, jak łączą pracę z życiem prywatnym

Woda jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich układów naszego ciała. Nawet niewielkie odwodnienie odbija się negatywnie na naszym stanie zdrowia. Szczególnie latem zwracaj uwagę na to, czy pijesz wystarczającą ilość płynów. Jakie sygnały świadczą o tym, że wody w twoim organizmie jest za mało?
Woda jest niezwykle ważna dla prawidłowego funkcjonowania wszystkich układów naszego ciała. Nawet niewielkie odwodnienie odbija się negatywnie na naszym stanie zdrowia. Szczególnie latem zwracaj uwagę na to, czy pijesz wystarczającą ilość płynów. Jakie sygnały świadczą o tym, że wody w twoim organizmie jest za mało?

Co świadczy o tym, że pijesz za mało wody?

Jeśli pojawia się u ciebie któryś z poniższych objawów, czas lepiej przyjrzeć się temu, ile wody pijesz.

  1. Spadek ciśnienia

Nagły spadek ciśnienia, bez wyraźniej przyczyny? Uzupełnij płyny! Jeśli twój organizm się odwadnia, zmniejsza się objętość osocza krwi, a tym samym ciśnienie.

  1. Podwyższona temperatura

Czujesz się rozpalona i termometr wskazuje, że masz podwyższoną temperaturę ciała? Jeśli odwodnisz się, szczególnie w trakcie treningu lub upału, twój organizm nie będzie się pocił, przez co wzrośnie temperatura i może pojawić się nawet gorączka.

  1. Ból głowy

Pojawienie się bólu głowy to typowy objaw odwodnienia. Dlaczego wtedy boli nas głowa? Mózg w około 3/4 zbudowany jest z wody, więc kiedy się odwodnimy, jego objętość się zmniejsza, co objawia się bólem. Nie dopuszczaj do odwodnienia, pamiętaj o regularnym piciu wody.

  1. Skurcze mięśni

Większość osób kojarzy skurcze mięśni jako objawy niedoboru magnezu w diecie, ale to także skutek niedoborów wody. W jego wyniku zmniejsza się ilość osocza krwi oraz elektrolitów. Zachwiana gospodarka elektrolitowa to poważny problem, który prowadzi do pojawienia się nieprzyjemnych i bolesnych skurczy.

  1. Zatwardzenia

To kolejny, dość nieoczywisty, efekt niedoboru wody. Kiedy nie pijesz wystarczająco, treść żołądkowa ma problem z tym, aby swobodnie się przesuwać w jelitach. Szczególnie jeśli twoja dieta jest bogata w błonnik, wyjątkowo szybko odczujesz efekty odwodnienia.

  1. Suche oczy

Kiedy nie pijesz wystarczająco dużo, zaburzona zostaje także produkcja łez. Przez to twoje oczy będą suche i będą szybciej się męczyły.

  1. Nieświeży oddech

Ślina bierze udział w początkowych etapach trawienia, do jej zadań należy także wypłukiwanie bakterii z jamy ustnej. Jeśli nie dostarczasz organizmowi odpowiedniej ilości płynów, produkcja śliny zostaje zaburzona, czujesz suchość, a bakterie w twoich ustach namnażają się zbyt mocno, co skutkuje nieświeżym oddechem.

  1. Zmęczenie

Nagle w ciągu dnia zaczynasz odczuwać zmęczenie? Szybko wypij szklankę wody. Odwodnienie sprawia, że czujesz się senna, trudniej ci się skoncentrować i skupić. Szklanka wody uzupełni poziom płynów w twoim organizmie i pomoże ci szybko zapomnieć o zmęczeniu.

Ile wody pić?

Skoro już wiesz, co świadczy o nawet lekkim odwodnieniu, pozostaje pytanie – ile wody dziennie pić, aby zachować zdrowie? Generalne zalecenia mówią o tym, aby pić 2 litry wody dziennie. Jest to ilość zalecana dla kobiet, mężczyźni potrzebują około litr wody dziennie więcej.

Wiele zależy jednak od tego, jaka pogoda panuje i jaki jest twój poziom aktywności. Podczas ciepłej pogody więcej się pocisz, podobnie jak podczas treningów. Oznacza to, że musisz dostarczyć więcej płynów do swojego organizmu. Podczas intensywnego treningu powinno się pić od 80 do 250 ml wody co 15-20 minut.

Nie pij tylko wtedy, kiedy odczuwasz pragnienie – jest to jeden z objawów odwodnienia. Staraj się sięgać po napoje regularnie, nawet jeśli wydaje ci się, że nie musisz pić. Dobrym pomysłem jest zaznaczanie, ile szklanek wody danego dnia wypiłaś.

Inne napoje a odwodnienie

Woda to najlepszy sposób na nawodnienie. W ciągu dnia możesz sięgać po różne napoje, ale to właśnie woda powinna stanowić podstawę! Dlaczego? Bo jest najefektywniej wykorzystywana przez organizm. Kiedy sięgasz po warzywne i owocowe soki, organizm musi je rozwodnić, aby mógł z nich skorzystać. Z kolei herbata czy kawa mają w składzie kofeinę, która negatywnie wpływa na organizm. Niektóre napoje, jak na przykład piwo, działają wręcz odwadniająco.

Źródło: EatThis

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Obgryzasz paznokcie? Osiem sposobów, dzięki którym przestaniesz to robić

Lubisz czerwone mięso? Te sygnały świadczą o tym, że jesz go za dużo

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Dlaczego niektórzy nie myją rąk? Specjaliści mają wytłumaczenie

Jesz owsiankę, aby schudnąć? Dobrze, ale musisz uniknąć tych błędów

woda butelkowana

Data ważności wody butelkowanej. Czy należy się nią przejmować?

Stany lękowe/iStockphoto

Osoby ze stanami lękowymi mogą doskonale funkcjonować. Oto osiem symptomów, które o tym świadczą

To „tylko” krojenie? Zobacz, jak robić to perfekcyjnie

Dieta dla serca? Postaw na ten jeden składnik

Najmniejsza rzecz może wyprowadzić cię z równowagi? Czas przyjrzeć się sobie

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Masz wzdęcia? 10 produktów, które pomogą ci z nimi walczyć

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Jedzenie powoduje zmarszczki? Tych produktów lepiej unikaj

8 produktów, które możesz zastąpić innymi. Wiedziałaś o wszystkich?

Czy można jeść surowe brokuły? Może warto przekonać się do ich smaku?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie?

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami