Przejdź do treści

Wydaje ci się, że węglowodany tuczą, więc postanowiłaś, że nie będziesz jadła słodyczy? Psychodietetyk mówi, co o tym sądzi

Zdrowy deser / unsplash
Zdrowy deser / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
dziecko z gorączką
Z przeziębieniem na SOR? Do rzecznika praw pacjenta trafiło kilka tysięcy skarg na przychodnie
Niedługo premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Wkrótce premiera poradnika Akcji Menstruacja stworzonego przy współpracy z Hello Zdrowie. „My również nie lubimy zakazanych tematów”
Jak prawidłowo wykonać krzywą cukrową? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Krzywa cukrowa (OTTG) – jak prawidłowo wykonać badanie? Wyjaśnia diabetolożka Barbara Soróbka
Koktajl z natką pietruszki
Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?
Zapalenie zatok w ciąży - co pomoże?
Zapalenie zatok w ciąży – leki. Co pomoże na ból zatok w ciąży?

Starasz się żyć zdrowo i aktywnie? Często zastanawiasz się nad tym, czy możesz pozwolić sobie na słodką przekąskę? Nie wiesz, jak poradzić sobie z zapotrzebowaniem na „coś słodkiego”? Mamy dobrą wiadomość: dieta przy aktywnym trybie życia nie musi być pozbawiona słodkości. Nie musisz całkowicie rezygnować ze słodkich produktów! 

Powrót do aktywności fizycznej

Aż 85 proc. Polaków powyżej 18. roku życia zamierza ćwiczyć, jak tylko zakończy się pandemia – wynika z sondażu zrealizowanego przez Kantar. Motywacje są różne. Zdecydowana większość z nas odczuła skutki długotrwałej izolacji pod postacią osłabionej kondycji czy dodatkowych kilogramów. Ale czy chęć bycia „bardziej fit” oznacza, że oprócz powrotu do treningów, powinniśmy rezygnować z cukru w diecie? Niekoniecznie.

Kluczem do sukcesu jest postępowanie w zgodzie z podstawowymi zasadami zdrowego odżywiania. Polegają one na odpowiednim zbilansowaniu białek, węglowodanów i tłuszczów. Warto więc popracować nad swoimi przyzwyczajeniami i wykształcić długotrwałe nawyki zdrowego odżywiania i stylu życia.

„Warto starać się równoważyć ilość makroskładników, czyli węglowodanów, tłuszczów i białka, biorąc pod uwagę nasze dobowe zapotrzebowanie. By żyć aktywnie i zachować szczupłą sylwetkę, wystarczy przyjmować od 250 do 750 kalorii mniej niż wynosi nasze dzienne zapotrzebowanie, jeść mniejsze posiłki, ale częściej (i po prostu) więcej ruszać się w ciągu dnia. Za nadwagę odpowiada nadwyżka kaloryczna.

Z drugiej strony głodzenie się i odstawianie jedzenia powoduje utratę mięśni, co niestety nie pomaga w utrzymaniu ciała w dobrej kondycji. Skupmy się bardziej na składzie tkankowym naszego ciała (ile jest mięśni i tłuszczu) niż na samej wadze ciała” – mówi Robert Słodownik, psychodietetyk i trener personalny, ekspert kampanii Słodka Równowaga.

Węglowodany nie tuczą!

Wokół węglowodanów narosło wiele mitów. Tym samym zapominamy często o tym, że są one kluczowym źródłem energii (szczególnie dla mózgu) i ułatwiają np. spalanie tłuszczów. Co jeszcze warto o nich wiedzieć?

  • Węglowodany składają się z cukrów.
  • W zależności od ilości cząsteczek, mówimy o węglowodanach prostych i złożonych.
  • Ich rolą jest dostarczenie organizmowi energii.
  • Węglowodany, które spożywamy, zanim trafią „do krwi”, zmieniają się w glukozę i zostają spalone w celu pozyskania energii.

W kontekście spożywania produktów z cukrem często problemem nie jest to, że jest w nim odrobina cukru, tylko fakt, że zwykle tego typu produkty mają znikomą wartość odżywczą lub są jej pozbawione. Jeśli często ćwiczymy, raz na jakiś czas możemy pozwolić sobie na „coś słodkiego”. Jeden deser nie zrujnuje naszego zdrowego trybu życia.

Starajmy się wybierać słodycze o dobrym składzie. Z dużą ilością orzechów, miodu, kawałków owoców, a nie sztucznymi składnikami w postaci zagęszczaczy czy sztucznych konserwantów.

kolorowe kapsułki

Kiedy możesz pozwolić sobie na coś słodkiego bez wyrzutów sumienia?

Nie ma konieczności całkowitej eliminacji słodkości z diety. Na zdrową i słodką przekąskę najlepiej pozwolić sobie po intensywnej aktywności fizycznej. Za taką aktywność możemy uznać np. intensywny spacer, po którym faktycznie czujemy zmęczenie mięśni. Powolnego spaceru po parku czy do sklepu raczej nie powinniśmy postrzegać w tej kategorii. Liczy się dynamiczne działanie i intensywność.

Wyjątkową sytuacją, w której możemy bezkarnie sięgnąć po coś słodkiego, są treningi z wysokim wydatkiem energetycznym, w przypadku których ilość węglowodanów, tłuszczów i białka dostarczonych organizmowi jest kluczowa dla regeneracji i zachowania komfortu psychicznego.

Rygorystyczny zakaz jedzenia słodyczy

Jeśli nie stosujemy się do racjonalnych zasad, sami stawiamy sobie zbyt wysokie oczekiwania i nie poszukujemy równowagi pomiędzy narzucaniem sobie ograniczeń a potrzebami naszego organizmu, zmniejszamy szanse na osiągnięcie pożądanych efektów.

„Właściwa ilość i jakość produktów słodkich, zgodnie z zasadą „słodkiej równowagi”, może okazać się nawet pomocna w osiągnięciu celu. O tym, że ciągłe ograniczenia i rygorystyczny zakaz jedzenia słodyczy nie powoduje długoterminowego zmniejszenia masy ciała, wiemy już od dawna. Mało kto jest w stanie wytrwać na takiej diecie przez dłuższy czas.

Po współpracy z wieloma moimi klientami widzę, że są sytuacje, w których wkomponowanie tzw. „słodkich nagród” po treningu przynosi dobre efekty z punktu widzenia motywacji i wytrwania w osiągnięciu wyznaczonego celu (np. redukcji masy ciała, nabrania masy, utrzymaniu masy ciała na dotychczasowym poziomie). Warto także pamiętać o tym, że to właśnie węglowodany ułatwiają najszybszą odbudowę zużytych w czasie treningu rezerw glikogenu mięśniowego, ale tylko do dwóch godzin po zakończeniu wysiłku. Tak więc dwie godziny po intensywnym treningu to najlepszy czas na regeneracyjny posiłek, również ten zawierający zdrowy deser. Nie bez przyczyny w siłowniach możemy znaleźć mnóstwo słodkich batonów z duża zawartością protein, jak również węglowodanów” – wyjaśnia trener.


Artykuł powstał na podstawie materiałów prasowych ON BOARD THINK KONG.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Lubisz tajskie jedzenie? Sprawdź, czy twój organizm też je lubi

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Czym jest rotacja węglowodanami i jaki ma wpływ na naszą sylwetkę?

Ciągłe uczucie głodu – przyczyny. Jak się go pozbyć?

cukier

Cukier – jak wpływa na organizm człowieka?

Chcesz przejść na dietę ketogeniczną? Sprawdź, jakie zagrożenia może nieść za sobą

Masz zakwasy po treningu? Pomogą… węglowodany

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Maltodekstryna - właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Maltodekstryna – właściwości, zastosowanie, szkodliwość

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1

Pełne ziarno – wybierz najlepsze metodą 10:1. Na czym polega ta technika?

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Po co nam węglowodany? Specjaliści wyjaśniają

Makaron wstążki

Węglowodany proste i złożone w diecie – rola w organizmie

pączki

Tłusty czwartek – jak go przeżyć? Oto kilka zasad dotyczących jedzenia słodyczy

Mamy przepis na pączki nietłuściochy!

Tłusty czwartek. Mamy przepis na pączki nietłuściochy!

Uważaj na pączki w dyskontach! Ich skład pozostawia wiele do życzenia!

Jaki skład mają pączki z supermarketów? Ekspertki z Czytamy Etykiety wzięły je pod lupę przed Tłustym Czwartkiem

Zbilansowane śniadanie / istock

Przed ważną prezentacją albo egzaminem sięgasz po batonik, ponieważ słyszałaś, że to „daje kopa”? Dietetyczka wyjaśnia, jak jest naprawdę

Kobieta w basenie / istock

Zmagasz się z problemem zatrzymania wody w organizmie? To nie skutek alergii pokarmowej czy spożywania węglowodanów

kobieta je ciastko

O zajadaniu stresu, czyli dlaczego sięgamy po słodycze a nie warzywa, kiedy się denerwujemy

dziecko pisze list do świętego mikołaja

6 pomysłów na słodki prezent dla dzieci zamiast sklepowych słodyczy. Podpowiada dietetyczka i naturoterapeutka

Jedzenie słodyczy / istockphoto.com

Chcesz skończyć z jedzeniem słodyczy? Zadaj sobie kilka pytań, a odpowiedzi spisz na kartce. To sposób dietetyczki Darii Rybickiej

Jessica Meinhard, autorka książki "Jak jeść słodycze i nie tyć"

„Często miałam łzy w oczach, kiedy rozmiarówka kończyła się na L, a ja nosiłam XXL. Do tego doprowadziłam się poprzez zajadanie smutków słodyczami” – mówi Jessica Meinhard, autorka książki „Jak jeść słodycze i nie tyć”

Węglowodany złożone i ich znaczenie dla ludzkiego organizmu

Węglowodany złożone – ich rola w organizmie i źródła

Domowa chałwa

Domowa chałwa

dziewczyna je słodycze i popija je herbatką

5 sposobów na pogorszenie własnej odporności na jesień

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?