Przejdź do treści

Wyrzuciłaś z kuchni chleb, sól i syrop glukozowo-fruktozowy? Dietetyczka wyjaśnia, że te rzeczy wcale nie są takie niezdrowe

Unsplash.com
Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ze względu na pamięć o osobach zmarłych na COVID-19, cierpieniu ich oraz ich bliskich, negowanie pandemii jest nieetyczne i niegodziwe”. Polska Akademia Nauk apeluje
Magdalena Lamparska
Magdalena Lamparska: Starą panną nazwano przy mnie świadomą, niezależną finansowo kobietę. Miała 34 lata
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Mama i stetoskop apeluje o rozsądek
Zaszczep psa z myślą o bezpieczeństwie ludzi! Lekarka apeluje o rozsądek
Skutkiem koronawirusa może być wypadanie włosów? Aktorka pokazała nagranie, na którym widać, jak to może wyglądać
Puchnięcie nóg latem - jak sobie radzić?
Puchnięcie nóg latem i obrzęki – jak sobie pomóc i jak zapobiegać?

Sól wpływa na nadciśnienie i uszkadza nerki, więc lepiej całkowicie z niej zrezygnować. Gluten zawarty w chlebie powoduje otyłość. Spożywanie produktów z syropem glukozowo-fruktozowym wpływa na rozwój insulinooporności. Nie, te zdania nie są prawdziwe. 

W internecie aż roi się od dietetycznych zasad, które – najlepiej od razu – powinnaś wdrożyć w życie. Na jednym blogu czytasz więc, że chleb nie jest zdrowy, na drugim, że jednak lepiej jeść wafle ryżowe, a na trzecim, że przecież w sumie to warzywa są najważniejsze, więc zrezygnuj z makaronu, ryżu i pieczywa. W efekcie naprawdę zastanawiamy się, co będzie dla nas dobre.

Ułatwimy wam to zadanie. Wraz z dietetyczką kliniczną Martyną Bednarczyk obaliłyśmy 5 dietetycznych mitów. Oto one:

Sól jest szkodliwa

Tylko, jeżeli jej nadużywamy. Nadmiar soli w pożywieniu wiąże się z nadciśnieniem, uszkodzeniem nerek i zwiększonym ryzykiem pogorszenia funkcji poznawczych. Często dochodzi także do zatrzymania wody w organizmie. Według Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego dzienna dawka sodu nie powinna przekraczać 1500 miligramów. To bardzo mało.

– Jednak sól jest niezbędna do życia, ponieważ reguluje wiele podstawowych procesów w organizmie. Istotny jest fakt, że zarówno nadmiar soli w diecie, jak i niedobór może być bardzo niebezpieczny!

Sód (główny składnik soli) odpowiada za równowagę osmotyczną, czyli przenikanie wody w obie strony w równym stopniu, w zewnątrzkomórkowych płynach ustrojowych. Reguluje objętość wszystkich płynów w organizmie. Odpowiada za całą gospodarkę wodną.

Utrzymuje również odpowiednią pobudliwość komórek nerwowych i mięśniowych. Razem z potasem odpowiada za utrzymanie prawidłowego ciśnienia osmotycznego krwi – tłumaczy Martyna Bednarczyk, dietetyczka kliniczna.

Przeprowadzone do tej pory badania nie wykazały jednoznacznie, że drastyczne obniżenie spożycia soli wpływa korzystnie na stan zdrowia. Ale nie powinno się wykluczać całkowicie.

Słona cena soli

Chleb prowadzi do otyłości

Przeszłaś na dietę, więc zrezygnowałaś z jedzenia chleba? To nie do końca dobry pomysł.

– Większość osób uważa, że gluten zawarty w chlebie powoduje otyłość. Otóż gluten jest białkiem występującym w zbożach, sam w sobie nie jest ani szkodliwy dla zdrowia, ani nie powoduje otyłości.

Jedynie osoby z celiakią lub nietolerancją glutenu odczuwają po jego spożyciu różne dolegliwości i muszą wykluczyć go z diety. Niestety, w obecnych czasach zapanowała moda na dietę bezglutenową, co jest kompletnie pozbawione sensu – wyjaśnia dietetyczka.

Jedzenie chleba nie prowadzi do otyłości. Większość ludzi jednak spożywa go 2-3 razy dziennie po kilka kanapek, co może prowadzić do przekroczenia dziennej zalecanej dawki węglowodanów. Dodatkowo, chleb często spożywa się z innymi wysokokalorycznymi dodatkami.

Jaki chleb będzie najzdrowszy?

– Biały chleb (zwykły pszenny) powstaje z wysoko oczyszczonej pszenicy, pozbawionej większości składników odżywczych. Ten chleb nie jest zalecany osobom chcącym się zdrowo odżywiać. Warto sięgać po chleb pełnoziarnisty, który ma mniejszy indeks glikemiczny i powoduje wolniejsze uwalnianie się insuliny.

Zawiera również więcej błonnika i mikroelementów. Ja osobiście polecam chleb żytni na zakwasie, w moim odczuciu najzdrowszy – dodaje Martyna Bednarczyk.

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

Syrop glukozowo-fruktozowy jest gorszy od cukru

Syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy, inaczej syrop glukozo-fruktozowy (HFCS) jest mieszanką glukozy i fruktozy – substancji powszechnie używanych do słodzenia potraw. Do jego produkcji wykorzystywana jest skrobia kukurydziana, z której pod wpływem hydrolizy otrzymuje się syrop wysokoglukozowy (zawiera 96–98% glukozy).

– Badania przeprowadzane w przeszłości sugerowały, że fruktoza może powodować stłuszczenie wątroby, insulinooporność oraz otyłość. W związku z tym, uważa się że HFCS jest niezdrowy ze względu na wysoką zawartość fruktozy. W rzeczywistości nie zawiera on więcej fruktozy niż cukier. Płynny HFCS zawiera 42-55%  fruktozy.

Z kolei sacharoza, znana jako cukier stołowy, składa się w 50% z fruktozy. Różnica jest zbyt mała, aby mogła mieć znaczenie. Z punktu widzenia zdrowotności, syrop glukozowo-fruktozowy i cukier biały są bardzo podobne – dodaje specjalistka.

kot w kuchni

Świeże warzywa i owoce są zdrowsze od mrożonych

Też wolisz jeść świeże warzywa i owoce niż mrożone czy te z puszki? Nic dziwnego, świeże zawsze wydają się zdrowsze i bardziej wartościowe. Nie oznacza to jednak, że świeże produkty są bardziej pożywne.

– Produkty świeże definiuje się jako „wszystko, co jest dojrzałe po zbiorach”. Zbierane jest niedojrzałe i dojrzewa dopiero podczas transportu. Minusem jest to, że często produkty nie osiągają wszystkich składników odżywczych. Świeże warzywa i owoce mogą również zostać zerwane dojrzałe i takie są sprzedawane.

Mrożone produkty najczęściej zrywane są jako dojrzałe i poddawane są minimalnej obróbce przed zamrożeniem. Większość warzyw i owoców przed zamrożeniem poddaje się blanszowaniu w gorącej wodzie przez kilka minut, w celu inaktywacji enzymów mogących powodować niekorzystne zmiany koloru, zapachu, smaku i wartości odżywczej – dodaje ekspertka.

Pomimo, że pomiędzy produktami świeżymi, a mrożonymi mogą występować różnice w wartościach odżywczych, to te różnice są niewielkie. Warto wybrać więc ten produkt, który nam bardziej odpowiada.

schabowy

Naturalne składniki odżywcze są lepsze od suplementów

Też słyszałaś, że naturalne produkty są lepsze i zdrowsze niż syntetyczne suplementy? Prawda jest inna. Niektóre związki są skuteczniejsze, jeśli są podawane w postaci suplementu.

– Jednym z przykładów jest kurkumina w kurkumie, której wadą jest niska wchłanialność. W związku z tym, warto wybierać suplementy, które w składzie mają ekstrakt z owoców czarnego pieprzu. Zawiera on piperynę zwiększającą biodostępność kurkuminy.

To samo dotyczy witamin. Np. Filochinon (K1) jest ściśle związany z błonami roślin, a zatem jest bardziej biodostępny w postaci suplementu. Podobnie kwas foliowy (suplement B9) – jest bardziej dostępny niż folian (B9 naturalnie występujący w żywności) – wymienia dietetyczka.

Pamiętaj – zażywanie suplementów pomaga uzupełnić niedobory, ale nie może zastąpić zdrowego i racjonalnego odżywiania.

Inne dietetyczne mity

Czytałaś gdzieś, że białko, węglowodany i tłuszcze są niezdrowe dla naszego organizmu? Albo, by lepiej nie jeść żółtka jajka i czerwonego mięsa? Odpowiedzi mogą cię zaskoczyć. Kolejny tekst z cyklu „Obalamy dietetyczne mity” już niebawem na Hello Zdrowie!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Fasolka szparagowa / istock

Fasolka szparagowa – dama do towarzystwa. Mamy trzy pyszne przepisy!

Pełnoziarniste czy na zakwasie? Nie wiesz, które pieczywo wybrać? Wyjaśniamy

Kuchnia

Jaki związek mają zwiędnięte kwiaty z popsutymi owocami?

Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdzony przepis na chleb bez glutenu

Sześć skutków ubocznych słonego jedzenia. Czas na zmianę przyzwyczajeń

Produkty light / istock

Jak to jest z produktami light? „To zależy”. Wyjaśnia Radosław Smolik, dietetyk

Co się stanie, jeśli za bardzo ograniczymy spożywanie sodu?

Surowa dieta – za i przeciw

Surowa dieta – za i przeciw. Co jedzą witarianie i czy to jest zdrowe?

Domowy chleb na zakwasie – na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania?

Domowy chleb na zakwasie – na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania?

Chleb

Dlaczego chleb nie sprawia, że tyjesz? Mamy prosty przykład od „Moja dietetyka”

Słone paluszki – chrupiące śmieci

Słone paluszki – chrupiące śmieci

Oliwa z oliwek / istock

Na czym smażyć? Na oliwie! Dietetycy z „Dietetyki nie na żarty” wyjaśniają dlaczego

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Sól – szczypta nie zaszkodzi

Dodawanie soli do potraw / istock

Polacy spożywają prawie trzykrotnie za dużo soli. Mamy jednak dobrą wiadomość: szybko możemy się od niej odzwyczaić

Wyzwania domowych piekarzy

Wyzwania domowych piekarzy, czyli jak upiec sobie chleb

Odporność zaczyna się od jedzenia/Rawpixel

„Odporność zaczyna się od jedzenia”. Magdalena Bajtlik radzi, jak wzmocnić swój organizm

Kobieta je lody

7 dietetycznych mitów. O których definitywnie możesz zapomnieć?

dieta

Skuteczne odchudzanie – 10 faktów i mitów o dietach i produktach

Kobieta w sklepie

Mity żywieniowe. Glutaminian sodu, piwo bezalkoholowe, żywność GMO, szpinak. W co na ich temat wierzymy, co nie jest prawdą? Wyjaśnia dietetyczka Anna Reguła

Sól w diecie / Emmy Smith / Unsplash

1,3 kg pomidorów ma tyle sodu co jedna łyżka ketchupu. Sól szkodzi twojemu zdrowiu. Czy wiesz, jak bardzo?

sól

Nokturia – powód nocnych wizyt w toalecie

pizza

6 produktów najgorszych dla mózgu

Picie wody z cytryną / istock

Picie wody z cytryną oczyszcza organizm z toksyn, odkwasza i chroni przed przeziębieniem? Dietetyczka wyznała, co o tym sądzi

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?