Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Krok do zdrowia

Naucz się mądrze drzemać

Naucz się mądrze drzemać
Drzemka jest zdrowsza od kawy i energetyków, nic za nią nie płacisz, a twoje ciało i mózg są zachwycone. Naucz się, jak najefektywniej drzemać – w czterech prostych krokach.

Pora obalić mit – drzemka w ciągu dnia to nie oznaka lenistwa, lecz bystrości umysłu. Z badań wynika, że nawet kilkuminutowe zapadnięcie w ramiona Morfeusza jest dla naszego układu nerwowego czymś w rodzaju szybkiego, odżywczego prysznica: obniża poziom kortyzolu, hormonu stresu, i stymuluje procesy pamięciowe, zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia i cukrzycy. Co więcej, senność ogarniająca cię popołudniem jest jak najbardziej normalna: homo sapiens, podobnie jak większość ssaków, przechodzi w ciągu okołodobowej aktywności dwa cykle spadku formy, które przeznaczone są na regeneracyjny sen. Jeden to godziny między 2 a 4 rano, drugi następuje 10 godzin później, pomiędzy 13 a 14. Dokładnie wtedy, gdy dopada cię poobiednia senność będąca m.in. wynikiem procesów trawiennych. Wydajność organizmu spada, wątroba wykazuje najmniejszą aktywność, obniża się ciśnienie – ciało naturalnie domaga się drzemki! Wiedzą o tym uwielbiający popołudniową sjestę południowcy ‒ pójdź w ich ślady i naucz się mądrze drzemać. Tym bardziej że to naprawdę zdrowe – z greckich badań wynika, że drzemka minimum trzy razy w tygodniu obniża ryzyko choroby serca o 37 proc. Naucz się więc zdrowo drzemać w czterech krokach.

 

  • Krok 1. Połóż się na 20-30 minut

    20 minut snu zadziała jak podana dożylnie kofeina – doda ci energii, poprawi czujność i poziom koncentracji, zwiększy zdolność logicznego myślenia i zrelaksuje. Twoje mięśnie się rozluźnią, a fale mózgowe zwolnią. Po wybudzeniu będziesz rześki, bo mózg nie zdąży wejść w fazę snu głębokiego. Zasłoń więc zasłony albo załóż przepaskę na oczy, połóż się (zasypianie na siedząco trwa dwa razy dłużej), okryj kocem (podczas snu spada temperatura ciała), nastaw budzik w komórce i odpłyń. Jak wynika z badań NASA przeprowadzonych na pilotach, którzy drzemali podczas lotu (spokojnie, samolot prowadził drugi pilot), 26-minutowa drzemka poprawia wydajność o 34 proc, a ogólną czujność o 54 proc.! Wspomaga także pamięć długotrwałą, więc łatwiej ci będzie się po niej uczyć.  

Szczegóły Kroku do zdrowia Krook do zdrowia
Poziom trudności

Poziom trudności

Łatwełatwe
Kalendarz

Długość trwania

4 dni
Koniec

Z tym krokiem zmierzyły się

53 osoby