Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Krok do zdrowia

Przestań solić

Przestań solić
Lubisz słony smak? Przekonaj się, że dania mogą być równie smaczne także wtedy, gdy pożegnasz solniczkę.

Sól, a konkretnie to, co zawiera, czyli sód, jest niezbędna do życia. Bez niej nasz organizm nie funkcjonowałby prawidłowo. Problem w tym, że dzisiejsza dieta zawiera jej zbyt dużo. A gdy jest jej za dużo, to ryzyko wielu chorób wzrasta - i to bardzo. Nadmiar soli jest przyczyną wysokiego ryzyka nadciśnienia i udaru mózgu. Przy nadmiernej ilości soli w diecie większe jest prawdopodobieństwo zachorowania na osteoporozę, a także nowotwór żołądka. Badania pokazują, że dzieci, w których diecie jest dużo soli, są bardziej narażone na nadwagę i otyłość.

Jak ograniczyć sól w diecie? Nie jedz żywności typu fast food, zrezygnuj ze słonych przekąsek, dań typu instant, gotowych sosów. Ogranicz w diecie ilość żółtych serów, wędlin i wędzonek. Zmniejsz do minimum jedzenie żywności przetworzonej na korzyść pożywienia przygotowywanego w domu. A gdy robisz jedzenie w domu, ogranicz ilość dodawanej soli. Wbrew pozorom nie jest to trudne. W 5 krokach pokażemy ci, jak to zrobić.

 

Małgorzata Różańska - dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej „Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywianie. Prowadzi bloga „Alicja w krainie diety, czyli o macierzyństwie okiem dietetyka”.

 

  • Krok 1: Posól pod koniec przygotowywania dania

    Czy gotujesz dziś ziemniaki, brokuły, gulasz, czy zupę, dopraw je solą dopiero pod koniec gotowania. Najpierw spróbuj, a potem dodaj o połowę mniej soli niż dotychczas i spróbuj ponownie. Wcześniej możesz dodać innych przypraw czy ziół, które nadadzą smak potrawie, np. kminek będzie idealny do gulaszu. Badania pokazują, że jeśli posolimy danie pod koniec gotowania, użyjemy znacznie mniej soli, niż gdybyśmy przyprawili nią danie na samym początku. 

Szczegóły Kroku do zdrowia Krook do zdrowia
Poziom trudności

Poziom trudności

Średnieśrednie
Kalendarz

Długość trwania

5 dni
Koniec

Z tym krokiem zmierzyły się

43 osoby