Przejdź do treści

Wzdęcia i zaparcia. Masz z nimi problem? Naturoterapeutka wyjaśnia możliwe przyczyny ich występowania

Przyczyny wzdęć i zaparć / istock
Przyczyny wzdęć i zaparć / istock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Z twoimi ocenami to skończysz na ulicy!”, „Jesteś do niczego!”, „Zamknij się, ryby i dzieci głosu nie mają”. Tak brzmi przemoc psychiczna wobec dzieci
W sieci lawina postów opatrzonych hasztagami #powiedzkomuś i #wyroknakobiety. TK zdecydował w sprawie aborcji ze względu na wady płodu
Pacjent w trakcie testu na koronawirusa
Jak przygotować się do testu na koronawirusa? Czego nie robić? Ministerstwo Zdrowia podało zalecenia
Mama z córkąsprzątają kuchnię
Mama Chemik: sprzątanie szkodzi tak samo jak palenie papierosów
Lekarze odkryli nowy organ w naszych ciałach. Mamy go w głowie

„Jelita to nasz drugi mózg, a ich praca jest niesamowicie ważna dla pracy całego organizmu. Prawidłowe wypróżnienie powinno przebiegać 1-2 razy dziennie bez wysiłku, bólu, dyskomfortu…” – pisze Joanna Brejecka-Pamungkas, naturoterapeutka. Co jednak, jeśli zmagasz się ze wzdęciami i zaparciami? Ekspertka wymienia możliwe przyczyny twoich problemów. 

Główne przyczyny wzdęć i zaparć

Zmagasz się ze wzdęciami i zaparciami? Joanna Brejecka-Pamungkas, naturoterapeutka, na swoim profilu na Instagramie wymienia główne przyczyny wzdęć i zaparć jej pacjentów: 

  • nieprawidłowa dieta dla danej osoby;

    „I jest to bardzo szerokie pojęcie. Niekoniecznie to musi znaczyć, że ktoś jada tylko fast foody i słodycze, które popija colą. Może być to sytuacja, w której osobie często jest zimno, wolno trawi i bazuje w swoim odżywianiu na surowych warzywach, owocach, co jej nie służy. I kolejny przykład, gdy osoba, która ‚jest bardzo gorąca’, je dużo pikantnego i ciężkiego, smażonego jedzenia, co jeszcze nasila gorąco i zakłóca procesy trawienne” – wyjaśnia naturopatka.

  • zbyt dużo lub zbyt mało błonnika w diecie;
  • brak prawidłowego nawodnienia organizmu;
  • niedobór kwasu solnego w żołądku;
  • braki enzymów trawiennych;
  • nietolerancje i alergie pokarmowe na wybrane produkty;

    „Najczęściej bywa to cukier, pszenica, nabiał. Ale oczywiście zdarzają się również nietolerancje na cytrynę lub ogórka” – dodaje ekspertka.

  • szybkie jedzenie w biegu, niedokładne gryzienie pokarmu oraz przełykanie powietrza w czasie jedzenia;
  • infekcje grzybiczne i drożdżakowe;
  • infekcje pasożytnicze;
  • zastoje pokarmowe w jelitach – nagromadzone resztki, które kumulują się w organizmie, zaburzając procesy wchłaniania oraz wydalania;
  • zaburzona mikroflora jelitowa, SIBO;
  • zaburzona praca wątroby, niewystarczające wydzielanie żółci;
  • brak lub niewystarczająca aktywność fizyczna;
  • stres, napięcie, które często zaburzają pracę układu nerwowego.

Joanna Brejecka-Pamungkas dodaje, że coraz częściej spotyka pacjentów, którzy w taki właśnie sposób reagują na impulsy stresowe.

„Jeśli układ pokarmowy jest naszym słabszym punktem – wówczas stres, napięcie korelują z pracą układu pokarmowego, nasilając dolegliwości w tym rejonie. Powoduje to zwiększoną fermentację i procesy gnilne, które dają nieprzyjemne efekty trawienne” – dodaje ekspertka.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

🤢💩ZAPARCIA? WZDĘCIA? Czy dotyczą Ciebie? Wiemy już że jelita to nasz drugi mózg i ich praca jest niesamowicie dla pracy naszego całego organizmu. Prawidłowe wypróżnienie powinno przebiegać 1-2 razy dziennie bez wysiłku, bólu, dyskomfortu a stolec powinien być uformowany w kształcie „kiełbaski” 😉 Z jakimi głownie przyczynami wzdęć i zaparć spotykam się w gabinecie: 💩nieprawidłowa dieta dla danej osoby. I jest to bardzo szerokie pojęcie, nie koniecznie to musi znaczyć że ktoś jada tylko fast foody i słodycze które popija colą. Może być to sytuacja w której osoba której często jest zimno, wolno trawi bazuje w swoim odżywianiu na surowych warzywach, owocach co jej nie służy. Lub gdy osoba która jest bardzo gorąca je dużo pikantnego i ciężkiego, smażonego jedzenia – co jeszcze nasila gorąco i zakłóca procesy trawienne. 👾zbyt dużo lub zbyt mało błonnika w diecie 💩brak prawidłowego nawodnienia organizmu 💩niedobór kwasu solnego w żołądku 💩braki enzymów trawiennych 💩nietolerancje i alergie pokarmowe na wybrane produkty: najczęściej bywa to cukier, pszenica, nabiał. Ale oczywiście zdarzają się również nietolerancje na cytrynę lub ogórka 💩szybkie jedzenie w biegu, nie dokładne gryzienie pokarmu oraz przełykanie powietrza w czasie jedzenia 💩infekcje grzybiczne i drożdżakowe – bardzo częsta przyczyna! 💩infekcje pasożytnicze 💩zastoje pokarmowe w jelitach – nagromadzone resztki które kumulują się w organizmie zaburzając procesy wchłaniania oraz wydalania. 💩zaburzona mikroflora jelitowa, SIBO 💩zaburzona praca wątroby, nie wystarczające wydzielanie żółci 💩brak lub nie wystarczająca aktywność fizyczna 💩stres, napięcie często zaburza pracę układu nerwowego. Coraz częściej spotkam pacjentów którzy w taki właśnie sposób reagują na impulsy stresowe. Jeśli układ pokarmowy jest naszym słabszym punktem – wówczas stres, napięcie koreluje z pracą układu pokarmowego, nasilając dolegliwości w tym rejonie. Co powoduje zwiększoną jest fermentacje, a procesy gnilne się nasilając się dają nieprzyjemne efekty trawienne.

Post udostępniony przez Joanna Brejecka-Pamungkas NH (@joanna_naturalhealing)

Kobieta je i ogląda film

Joanna Brejecka-Pamungkas

Joanna Brejecka-Pamungkas to dyplomowana naturoterapeutka ze Stanów Zjednoczonych, dietetyczka holistyczna, terapeutka medycyny chińskiej i terapeutka Tuiny pediatrycznej. Ekspertka jest aktywna w mediach społecznościowych. Niedawno wydała książkę „Naturalnie zdrowe dziecko”.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta Cambridge

Dieta Cambridge – program odchudzania oparty na gotowych produktach

Japońska dieta wodna coraz bardziej popularna. Jej fenomen wyjaśnia dietetyczka

płaski brzuch

„Jaka dieta na taki brzuch?” Dietetyczka Anna Reguła obnaża manipulacje kolegów z branży na Instagramie

Zakupy

„Dziecko ważące 15 kg przekracza dopuszczalną dzienną dawkę E476 (czyli polirycynooleinianu poliglicerolu) już po zjedzeniu 2 kostek czekolady” – mówi Katarzyna Rada, właścicielka serwisu Czytaj Skład

YouTuberka Natalia Szymaniec z duetu „Szparagi” schudła 35 kg. Teraz apeluje: taka dieta wymaga opieki lekarza

Emocje mogą mieć ścisły związek z tym, na co w danym momencie mamy apetyt

Ziarna pieprzu

Ostre jedzenie – jest zdrowe? Można jeść ostre jedzenie w ciąży?

7 pokarmów bogatych w minerały. Warto włączyć je do diety

Glukoza w ciąży - ważne badanie dla przyszłej mamy

Glukoza w ciąży – ważne badanie dla przyszłej mamy

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Tendencja do tycia? Dietetyczka wyjaśnia, co tak naprawdę za tym stoi

Badanie moczu pokaże, czy dobrze się odżywiasz

Czy możemy uzależnić się od żywności? Dietetyk wyjaśnia

Zjedzenie pleśni - objawy. Czym grozi?

Zjedzenie pleśni – czym grozi? Objawy zatrucia pleśnią

Zespół jelita drażliwego / istock

Zespół jelita drażliwego – jak żyć z tą chorobą? Gastroenterolog wyjaśnia

Paulina Górska / Instagram

„Posiłek bez mięsa? Nie najem się!” Paulina Górska rozprawia się z mitami dotyczącymi roślinnego jedzenia

Dr n. med. Jarosław Biliński o mikrobiocie

Dr n. med. Jarosław Biliński o mikrobiocie jelitowej: „Każdy z nas ma w jelitach 2 kilogramy bakterii. To nie jest obojętne dla naszego organizmu”

Jak przyśpieszyć metabolizm? Wypróbuj te trzy sposoby

Koktajl zamiast soku

Nabiał a trądzik. Czego nie jeść przy trądziku różowatym?

Nabiał a trądzik. Czego nie jeść przy trądziku różowatym?

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Zatrzymanie wody w organizmie – jak sobie z tym poradzić? Odpowiadają eksperci z Czytamy Etykiety

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Kalorie a miesiączka / rawpixel

W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Ciśnienie możesz obniżyć bez leków. Zobacz, jak to zrobić

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?