Przejdź do treści

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski
Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”? Odpowiada Jakub Chwiłkowski / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czy oddawanie szpiku boli? Wyjaśnia Chirurg Paweł
Czy oddawanie szpiku boli? Wyjaśnia Chirurg Paweł
Olejek
Jakich kosmetyków ze sobą nie łączyć, by nie podrażnić skóry? Wyjaśnia dermatolożka z Dermatolook
Kobieta u dentysty
Dlaczego ząb po leczeniu kanałowym boli? Wyjaśnia stomatolożka
8 sposobów, by czuć się lepiej psychicznie każdego dnia
Wątpliwości dotyczące szczepionki AstraZeneca. Pojawił się błąd w testowaniu
Wątpliwości dotyczące szczepionki AstraZeneca. Pojawił się błąd w testowaniu

Próbujesz schudnąć, idzie opornie, chociaż „prawie nic nie jesz”? I myślisz, że może właśnie za mała ilość jedzenia jest przyczyną tego, że waga stoi w miejscu? Popularyzator zdrowego stylu życia Jakub Chwiłkowski mówi temu przekonaniu zdecydowane nie. Jednak takie myślenie jest całkiem popularne. Z czego może wynikać?

Jesz za mało i nie chudniesz?

Nie tracisz na wadze, bo za mało jesz? To dość popularne przekonanie.  Temat podjął student dietetyki Jakub Chwiłkowski, który na Instagramie wyjaśnia, że tego typu myślenie w miażdżącej większości przypadków jest błędne. Tłumaczy, że niemożność schudnięcia jest najpewniej spowodowana tym, że… wciąż przyswajasz za dużo kalorii.

To tak jakbyś wydawał więcej pieniędzy, niż zarabiasz. Przykładowo zarabiasz 2000zł/mc, ale jakimś cudem każdego miesiąca wydajesz 3000zł, nie mając żadnych długów. Jeżeli taka sytuacja miałaby miejsce, to raczej na pewno, prędzej czy później, skarbówka zapukałaby do twych drzwi” – tłumaczy Chwiłkowski.

Jak podkreśla, myślenie, że brak efektów odchudzania wynika z za małej ilości dostarczanych pokarmów, ma tak samo mało sensu, jak przedstawiona przez niego sytuacja.

Aleksandra Serocka

Dlaczego tak się dzieje?

„Przecież jem mało, a nie chudnę!” – pewnie słyszałaś to wiele razy, albo nawet sama wypowiadałaś te słowa. Z czego może wynikać taki stan rzeczy?  Może chodzi o adaptacje metaboliczne albo niedoczynność tarczycy? Jakub Chwiłkowski uważa, że to nie one stanowią przyczynę powolnego chudnięcia (lub braku efektów odchudzania).

” ‚Spowolnienie metabolizmu’ zachodzi do pewnego stopnia, co najczęściej wynika z tego, że jesteśmy mniej aktywni w ciągu dnia lub obniżyła się nasza masa ciała. Jednak nie są to kolosalne wartości” – podkreśla.

Z czego więc bierze się błędne myślenie o tym, że jemy za mało i przez to nie chudniemy? Chwiłkowski wylicza możliwe powody:

  • nie wiemy, jak kontrolować postępy,
  • sugerujemy się tylko wagą,
  • mamy retencję wody,
  • jemy więcej, niż myślimy,
  • nie ważymy produktów,
  • nie liczymy wszystkich spożywanych kcal,
  • nieświadomie podjadamy,
  •  nie doszacowujemy ilości spożywanych kalorii.

Bez świadomości i wiedzy, ile czynników i w jaki sposób wpływają na obraz tego, jak nam idzie, będziemy mogli mieć wrażenie, że coś robimy nie tak. Mimo, że wszystko idzie w rzeczywistości w bardzo dobrym kierunku” – podkreśla dietetyk.

Jakub Chwiłkowski

Jakub Chwiłkowski jest studentem dietetyki Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Od kilku lat popularyzuje wiedzę na temat szeroko pojętego zdrowego stylu życia. Obejmuje ona tematykę z zakresu zdrowego odżywiania i treningu. Jego profil na Instagramie obserwuje obecnie ponad 42 tys. osób.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Z czego wynika myślenie, że „jesz za mało i przez to nie chudniesz”?🤨 – 📍Wynika to z tego, że najpewniej jesz za dużo (kalorii). – 🙏Jeżeli wydatkujesz więcej kcal niż przyjmujesz to schudniesz. Kto się temu sprzeciwia jest – lekko mówiąc – niepoważny. – 💵To tak jakbyś wydawał więcej pieniędzy niż zarabiasz. Przykładowo zarabiasz 2000zł/mc, ale jakimś cudem każdego miesiąca wydajesz 3000zł, nie mając żadnych długów. Jeżeli taka sytuacja miałaby miejsce to raczej na pewno, prędzej czy później skarbówka zapukałaby do Twych drzwi. – ❌Wyżej przedstawiona sytuacja nie ma sensu. Tak samo jak sytuacja, w której nie chudniesz przez jedzenie zbyt mało. – ⛔️Adaptacje metaboliczne, czy chociażby fakt niedoczynności tarczycy nie jest tutaj wymówką. – ⚠️„Spowolnienie metabolizmu” zachodzi do pewnego stopnia, co najczęściej wynika z tego, że jesteśmy mniej aktywni w ciągu dnia lub obniżyła się nasza masa ciała. Jednak nie są to kolosalne wartości. – 👉Najczęściej nasze błędne myślenie o tym, że „jemy za mało i przez to nie chudniemy” wynika z tego, że: ▪️nie wiemy jak kontrolować postępy, ▪️sugerujemy się tylko wagą, ▪️mamy retencję wody, ▪️jemy więcej niż myślimy, ▪️nie ważymy produktów, ▪️nie liczymy wszystkich spożywanych kcal, ▪️nieświadomie podjadamy, ▪️czy też nie doszacowujemy ilości spożywanych kalorii. ▪️Błędów może być znacznie więcej. – 📍Bez świadomości i wiedzy, ile czynników i w jaki sposób mogą one wpływać na obraz tego jak nam idzie, będziemy mogli mieć wrażenie, że coś robimy nie tak. Mimo, że wszystko idzie w rzeczywistości w bardzo dobrym kierunku. – A Ty, miałeś(aś) kiedyś wrażenie, że nie chudniesz, bo jesz za mało?🤔 – #infografiki #zdroweżycie #dietetyk #dbamozdrowie #odchudzanie #zdrowo #wiedza #redukcja #kalorie #zdroweodchudzanie #wiemcojem #zdrowystylzycia #mnieśmieszy #polskiememy #zdroweodżywianie #beka #trener #memy #jemzdrowo #zdrowadieta

Post udostępniony przez Jakub Chwiłkowski Dietetyka (@jchwilkowski)

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Liposukcja kawitacyjna – co to, efekty, przeciwwskazania

L-karnityna

L-karnityna – rola w organizmie, niedobór, suplementacja

20 rzeczy, przez które nie możesz schudnąć

Kobieta z drinkiem

Czy alkohol ścina białka mięśniowe i hamuje odchudzanie? Najpopularniejsze mity obala dietetyk Radosław Smolik

“Przejmij kontrolę nad swoim ciałem, a przejmiesz kontrolę nad swoim życiem”. Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego hasło Ewy Chodakowskiej jest fatalne

Psychodietetyczka tłumaczy, dlaczego „motywujące” hasła Ewy Chodakowskiej są fatalne

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Psychodietetyczka Małgorzata Akkus wyjaśnia, dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne i dlaczego warto zacząć jeść intuicyjnie

„Bycie na diecie stało się w naszej kulturze atrybutem kobiety”. Małgorzata Akkus tłumaczy, jak jeść intuicyjnie i dlaczego diety odchudzające są nieskuteczne

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Joanna Jaworska: Nikt nie ma prawa oceniać cię za to, że przytyłaś, bo to serio nic złego. Czasem to sygnał, że w naszym życiu jest lepiej

Szczupła kobieta

Dieta norweska, czyli monotonny jadłospis, efekt na chwilę i skutki uboczne

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Można schudnąć bez diety? Tak, jeśli zastosujesz się do tych wskazówek

Chcesz pozbyć się „oponki” z brzucha? Wprowadź te pięć zmian, a będzie ci łatwiej osiągnąć cel

Miksujemy: koktajl na odchudzanie

Koktajle odchudzające – przepisy. Jak zrobić koktajl na odchudzanie?

Kobieta z dzieckiem

Odchudzanie w ciąży i po porodzie – jak (i czy) schudnąć?

Nie tylko pieprz cayenne. 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz

Pływasz, aby schudnąć? Sprawdź, czy to ma sens

Inulina – cukier, który pomaga schudnąć. Poznaj jej 5 największych zalet

Jak przyśpieszyć metabolizm? Wypróbuj te trzy sposoby

spaghetti

500 kcal „na masę” i „na redukcję”. Zobacz, czym różnią się proponowane przez dietetyka posiłki

Dlaczego najtrudniej jest zrzucić kilka ostatnich kilogramów? Naukowcy mają odpowiedź

Czym jest rotacja węglowodanami i jaki ma wpływ na naszą sylwetkę?

Zmieniłaś dietę, bo chcesz schudnąć? Te objawy mogą świadczyć o tym, że coś poszło nie tak

10 sezonowych owoców i warzyw, które pomogą ci schudnąć. Na które postawić?

Dieta jajeczna – bezpieczna i skuteczna, czy szkodliwa i monotonna?

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?