Przejdź do treści

Zadbaj o odporność. Poznaj 6 składników, które mogą uratować cię przez infekcją

Aloes
Aloes Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Naucz się… siedzieć
Naucz się… siedzieć. Twój kręgosłup będzie ci wdzięczny
Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images
Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie
Powiększenie piersi - sposoby zabiegów i przeciwwskazania
Powiększenie piersi – sposoby zabiegów i przeciwwskazania
Mindy i Ben Cayerowie/Twitter/@FLCRNA
Koronawirus w USA. Jak wygląda miłość w czasach zarazy? Jedno zdjęcie mówi więcej niż tysiąc słów
Naturalna alternatywa
Naturalna alternatywa. Sprawdź, może nie potrzebujesz tylu kosmetyków z drogerii?

Nie chcesz chorować tej zimy? Pomyśl o tym wcześniej, a nie gdy już złapiesz katar i powali cię gorączka. Nad dobrym układem odpornościowym pracuje się dietą, poprzez uprawianie sportów, wysypianie się, ale też wspomagając organizm suplementami.

Preparaty na odporność dostępne w aptekach stymulują układ immunologiczny do działania. Odpowiednio dobrane składniki pomogą szybciej i silniej zareagować organizmowi, gdy zostanie on zaatakowany przez wirusy lub bakterie. Preparaty na odporność mogą mieć różne składy. Na jakie suplementy wpływające na układ immunologiczny szczególnie warto zwrócić uwagę?

Aloes

Wiesz, że według Światowej Organizacji Zdrowia to najbardziej czynna biologicznie roślina? Ma aż 75 substancji czynnych. Do najważniejszych prozdrowotnych działań aloesu zalicza się zwiększanie odporności organizmu i poprawę działania układu trawiennego. Ma działanie przeciwbakteryjne, antywirusowe, przeciwgrzybicze, przeciwbólowe, odkażające, antynowotworowe. Przyspiesza odbudowę tkanek i regenerację skóry. Nadaje się do stosowania wewnętrznie i zewnętrznie.

 

kobieta

Warto podkreślić dobre działanie aloesu szczególnie na jelita i układ trawienny, bo stąd bierze się znaczna część naszej odporności. Wiele badań wykazało, że regularne przyjmowanie miąższu aloesu regeneruje mikroflorę jelitową. Aloes ułatwia też proces wchłaniania pokarmów, reguluje częstość wypróżnień i wzmacnia błonę śluzową żółądka i dwunastnicy.

Głównym polisacharydem występującym w liściach aloesu jest acemannan. Stymuluje on układ odpornościowy, ma działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Z badań opublikowanych na łamach „Journal of Gastroenterologu and Hepatology Research” wynika, że acemannan wzmacnia odpowiedź immunologiczną organizmu na pewne wirusy i wspomaga odporność jelitową.

Aloes wykazuje działanie bakteriobójcze oraz przeciwzapalne, dzięki zawartości olejków eterycznych działa też przeciwwirusowo. Z tego powodu można go stosować profilaktycznie jesienią i zimą – uodparnia i wpływa stymulująco na układ immunologiczny.

W czasie zwiększonego ryzyka zakażeniem wirusowym lub bakteryjnym oraz gdy mamy osłabioną odporność, aloes można pić codziennie (5 ml soku). Nie powinny go stosować kobiety w ciąży oraz karmiące, osoby uczulone na jego składniki i osoby z chorobami jelit i nerek.

Produkty bogate w błonnik

Żen-szeń

Pochodzi z Azji, jego właściwości wykorzystywane są od kilku tysięcy lat. Dawniej wierzono, że ma magiczną moc, nazywając go boskim zielem. Uznawano go też za afrodyzjak. Jednak to właściwości lecznicze korzenia żen-szenia są warte uwagi. Zawiera ginsenozydy, który wpływają na układ odpornościowy, chroniąc przez atakiem wirusów i bakterii.

Tematem wpływu żeń-szenia na układ immunologiczny atakowany wirusem grypy zajęli się naukowcy z Wydziału Mikrobiologii i Immonologii Uniwersytetu w Atlancie. Jednoczesne podawanie wirusa grypy A i wyciągu z żeń-szenia (lub szałwii) zwiększyło poziom przeciwciał dla wirusa grypy w porównaniu z samym wirusem. Wyniki badań wskazały, że żeń-szeń odgrywa ważną rolę w zwalczaniu grypy. Z kolei naukowcy z Uniwersytetu w Mediolanie doszli do wniosku, że stosowanie żeń-szenia może wzmocnić skuteczność szczepionek przeciwko grypie.

Żeń-szeń wykorzystywany jest też w chorobach żołądka i jelit, pomaga w schorzeniach sercowych i naczyniowych, ogranicza negatywny wpływ stresu na organizm, poprawia pamięć i koncentrację. Ekstrakt z żeń-szenia stosowany jest też w kosmetyce w kremach regenerujących i przeciwzmarszczkowych. To wszystko sprawia, że jest to jeden z popularniejszych suplementów. Dostępny jest nie tylko klasycznie w postaci tabletek, ale też jest w proszku, w herbatach i syropach. Możesz też kupić suszony korzeń żeń-szenia i dodać go do zupy lub herbaty. Zalecana dzienna dawka  nie powinna przekraczać 400 mg.

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

Uwaga – przyjmowanie żeń-szenia w połączeniu z kofeiną może wywoływać poddenerwowanie i bezsenność, ból głowy i niepokój.

Kwasy omega-3

Głównym źródłem tych kwasów są tłuste ryby morskie, tran i algi. Polacy jedzą zdecydowanie za mało ryb, więc duża szansa, że wielu z nas przydałaby się suplementacja omega-3 (żeby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość kwasów, powinniśmy jeść 2-3 porcje tłustych ryb morskich w tygodniu).

Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Badania opublikowane w czasopiśmie „Journal of Leukocyte Biology” sugerują, że poprzez zmniejszenie stanu zapalnego, spożywanie kwasów omega-3 może wzmocnić funkcję immunologiczne komórek.

Zespół badawczy pod przewodnictwem dr Jenifer Fenton zauważył, że chociaż powszechnie uważa się, że kwasy DHA i EPA (należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3) pomagają zapobiegać chorobom poprzez zmniejszanie stanu zapalnego, to do tej pory wielu naukowców nie było pewnych jak działa ten mechanizm. Ale nowe odkrycia pokazują, że bogaty w DHA olej rybny zwiększa aktywność białych krwinek. Dr Fenton wskazuje na właściwości wzmacniające odporność oleju z ryb, „które mogłyby przynieść korzyści osobom z obniżoną odpornością”.

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Kwasy omega-3 robią o wiele więcej dobrego w organizmie – zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia i serca, są zdrowe dla oczu (a dokładnie dla siatkówki). Kwas DHA wspiera działanie układu nerwowego, łagodzi objawy chorób reumatycznych. Kwasy omega-3 mają właściwości przeciwzapalne, zapobiegają alergiom.

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności określił, że optymalna dawka dzienna dla dorosłego człowieka kwasu DHA to 250 mg.

Tran

Tran jest koncentratem oleju. Otrzymuje się go ze świeżej wątroby dorsza oraz innych ryb dorszowatych. Ale trzeba uważać – tran tranowi nierówny. Możesz trafić na tran z wątroby np. halibuta, a to już nie to samo. Najlepszy jest tran z dorsza. Wybierając go zwróć więc uwagę na źródło oleju i jego zawartość. Im mniej substancji dodatkowych (pomocniczych), tym lepiej.

Tran świetnie wpływa na odporność dzięki wysokiej zawartości nie tylko nienasyconych kwasów tłuszczowych, ale też witaminy D i A. Takie połączenie jest ogromnym wsparciem dla systemu immunologicznego organizmu – o omega-3 właśnie przeczytałaś, witamina A uszczelnia błony śluzowe, dzięki temu patogeny mają utrudnione przedostanie się do wnętrza organizmu, a bez witaminy D nie ma odporności. Tran często jest zalecany osobom osłabionym i starszym z obniżoną odpornością. Jego prozdrowotne właściwości na tym się nie kończą – dobrze wpływa też na układ krążenia, obniża poziom „złego” cholesterolu, zapobiega osteoporozie, poprawia pamięć, łagodzi stany zapalne i jest dobry na skórę.

Kobieta / unsplash

Trzeba jednak być ostrożnym, bo łykając za dużo tranu, można przedawkować witaminę A, co grozi hiperwitaminozą (zespół objawów spowodowanych nadmiarem witamin, dotyczy raczej tych rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli m.in, A i D).

Uwaga – tranu nie wolno stosować w czasie brania antybiotyków, gdyż wspomaga on nie tylko organizm, ale też bakterie, które wywołały chorobę. Nie powinny go suplementować chorzy na kamicę nerkową, sarkoidozę, przyjmujący leki przeciwzakrzepowe i osoby przyjmujące już witaminę D i A.

Echinacea

To inaczej jeżówka purpurowa – jedna z ważniejszych roślin wzmacniających odporność. Używa się jej zarówno prewencyjnie, żeby zapobiegać chorobom i zwiększyć odporność, ale też leczniczo przy infekcjach górnych dróg oddechowych.

Naukowcy udowodnili, że jeżówka łagodzi objawy grypy, a przyjmowana na początku choroby, skraca jej czas trwania. Okazało się bowiem, że echinacea działa przeciwwirusowo. Jej pozytywne działanie na układ odpornościowy wiąże się m.in. alkamidami, polisacharydami i z pochodnymi kwasu kawowego, które zawiera. Zwiększają one liczbę białych krwinek, mają działanie przeciwzapalne. Jednak badacze z Uniwersytetu w Connecticut w USA przeprowadzili złożoną analizę wielu badań prowadzonych nad działaniem echinaci na system immunologiczny. Ich wnioski są pozytywne – owszem, suplementy z echinacei mogą zmniejszyć ryzyko infekcji wirusowej nawet o połowę, ale nie da się dokładnie stwierdzić, które z wyciągów – z której części rośliny – są najskuteczniejsze.

Jeżówkę można używać w postaci wyciągów, nalewek, maści. W aptekach znajdziesz echinaceę w formie tabletek, kropli i żeli. Można ją stosować profilaktycznie w okresie zmniejszonej odporności i wzmożonego działania wirusów. Jednak gdy już zachorujesz, przyjmowanie echinacei równolegle z lekami koniecznie skonsultuj z lekarzem.

Witamina C, D i czosnek

Taki miks na odporność znajdziesz w jednej z 4 tabletek w kompleksowej suplementacji WIMIN. Niedobór witaminy C oznacza dla organizmu osłabienie, a braki w witaminie D objawiają się spadkiem odporności, dlatego mogą się przydać szczególnie teraz – w okresie jesienno-zimowym. Jeśli nie chcesz złapać infekcji, pomyśl też o czosnku, nazywanym naturalnym antybiotykiem. Ma udowodnione działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Jednak jedzenie czosnku na co dzień w odpowiednich ilościach (i najlepiej surowego) może podrażniać żołądek oraz utrudniać codzienne funkcjonowanie ze względu na jego intensywny zapach. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest jego suplementacja.

Pamiętaj, że suplementy mogą wchodzić w reakcje z inymi lekami – każdą kurację najlepiej skonsultować z lekarzem.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyny z WIMIN wspierają zdrowie kobiet podczas #zostańwdomu

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

Fakty i mity: Przeziębienie pęcherza

„Nie siadaj na betonie, bo złapiesz wilka”, czyli przeziębienie pęcherza. Czy to prawda?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Złote mleko (z kurkumą)

Złote mleko – sprawdź przepisy na mleko z kurkumą i ich właściwości

Dr Wojciech Falęcki

Odporność kobiet w ciąży. Dr Wojciech Falęcki o tym, jak powinno się o nią zadbać

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

relaksująca się młoda kobieta

9 witamin i minerałów, które pomogą ci lepiej spać

Męska grypa / istock

„Męska grypa” to nie mit. Oto dlaczego kobiety lepiej znoszą infekcje

Anna Kalczyńska

Anna Kalczyńska zdradza swoje sposoby na odporność dzieci. Sprawdź, które z nich możesz wprowadzić w życie

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

5 prozdrowotnych ekstraktów roślinnych, które powinna znać każda kobieta

Suplementacja / istockphoto

Łykasz witaminy z grupy B? Uważaj na niespodzianki podczas kuracji

kobieta na łące

Żelazo – dlaczego może go brakować? Poznaj 9 oznak niedoboru żelaza

kobieta

Witaminy i minerały obowiązkowe dla kobiet. Sprawdź, czego potrzebuje twój organizm

Dziewczynka w kurtce i czapce

Odporność dzieci. Jak dobrze hartować dziecko? Jakie błędy najczęściej popełniają rodzice?

Miesiączka / istock

Jak zmienia się twoja miesiączka, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Witamina B12 / istock

Witamina B12. Kto jest narażony na jej niedobór? Farmaceutka wyjaśnia

7 codziennych nawyków osłabiających odporność. Może któryś z nich ciebie dotyczy?

Joanna Mudrowska: Kobiecość? To takie fajne pudełko z bardzo różnymi czekoladkami

„Z wiekiem pokochałam siebie i zaczęłam rozumieć, że nikt nie jest idealny”. Dominika Pliszka o słuchaniu swojego ciała

masło czosnkowe

Przebojowe masło czosnkowe. Robi się je bardzo łatwo, a jak smakuje!

Co jeść, żeby nie zachorować zimą? Jak wesprzeć swoją dietę, tłumaczy dietetyczka Katarzyna Stachurska

Chcesz zajść w ciążę? Najpierw zadbaj o siebie i swoją strefę emocjonalną. „Nie zajdziesz w ciążę, jeżeli będziesz traktowała to zadaniowo” – mówi psychoterapeutka Maria Król- Fijewska

ucząca się dziewczyna

7 niezawodnych patentów, by zawalić sesję

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Produkty zawierające witaminę A

Witamina A – właściwości, występowanie i suplementacja. Za co odpowiada w organizmie?

seks analny

Ciekawi cię seks analny? Mamy dla ciebie 9 wskazówek, które pozwolą ci się do niego sensownie przygotować