Przejdź do treści

Zadbaj o odporność. Poznaj 6 składników, które mogą uratować cię przez infekcją

Aloes
Aloes Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Fot.: Gettyimages.com
Jak powstaje mleko UHT i czy jest mniej zdrowe od mleka pasteryzowanego? Dietetyczka wyjaśnia
jęczenie w seksie
Jęczysz w trakcie seksu, bo „tak trzeba”? Psycholożka odradza
kobieta z twarzą w cieniu
Pielęgnacja skóry atopowej jesienią. Wiemy, co zrobić, by AZS nie było tak uciążliwe
„Mam ochotę uciec na koniec świata”. Dlaczego przed okresem czujemy się czas tak beznadziejnie?
reglamentacja papieru toaletowego w Wielkiej Brytanii
W Wielkiej Brytanii limity na papier toaletowy i środki dezynfekujące. Znów panika w sklepach

Nie chcesz chorować tej zimy? Pomyśl o tym wcześniej, a nie gdy już złapiesz katar i powali cię gorączka. Nad dobrym układem odpornościowym pracuje się dietą, poprzez uprawianie sportów, wysypianie się, ale też wspomagając organizm suplementami.

Preparaty na odporność dostępne w aptekach stymulują układ immunologiczny do działania. Odpowiednio dobrane składniki pomogą szybciej i silniej zareagować organizmowi, gdy zostanie on zaatakowany przez wirusy lub bakterie. Preparaty na odporność mogą mieć różne składy. Na jakie suplementy wpływające na układ immunologiczny szczególnie warto zwrócić uwagę?

Aloes

Wiesz, że według Światowej Organizacji Zdrowia to najbardziej czynna biologicznie roślina? Ma aż 75 substancji czynnych. Do najważniejszych prozdrowotnych działań aloesu zalicza się zwiększanie odporności organizmu i poprawę działania układu trawiennego. Ma działanie przeciwbakteryjne, antywirusowe, przeciwgrzybicze, przeciwbólowe, odkażające, antynowotworowe. Przyspiesza odbudowę tkanek i regenerację skóry. Nadaje się do stosowania wewnętrznie i zewnętrznie.

 

kobieta

Warto podkreślić dobre działanie aloesu szczególnie na jelita i układ trawienny, bo stąd bierze się znaczna część naszej odporności. Wiele badań wykazało, że regularne przyjmowanie miąższu aloesu regeneruje mikroflorę jelitową. Aloes ułatwia też proces wchłaniania pokarmów, reguluje częstość wypróżnień i wzmacnia błonę śluzową żółądka i dwunastnicy.

Głównym polisacharydem występującym w liściach aloesu jest acemannan. Stymuluje on układ odpornościowy, ma działanie przeciwwirusowe, przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Z badań opublikowanych na łamach „Journal of Gastroenterologu and Hepatology Research” wynika, że acemannan wzmacnia odpowiedź immunologiczną organizmu na pewne wirusy i wspomaga odporność jelitową.

Aloes wykazuje działanie bakteriobójcze oraz przeciwzapalne, dzięki zawartości olejków eterycznych działa też przeciwwirusowo. Z tego powodu można go stosować profilaktycznie jesienią i zimą – uodparnia i wpływa stymulująco na układ immunologiczny.

W czasie zwiększonego ryzyka zakażeniem wirusowym lub bakteryjnym oraz gdy mamy osłabioną odporność, aloes można pić codziennie (5 ml soku). Nie powinny go stosować kobiety w ciąży oraz karmiące, osoby uczulone na jego składniki i osoby z chorobami jelit i nerek.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Żen-szeń

Pochodzi z Azji, jego właściwości wykorzystywane są od kilku tysięcy lat. Dawniej wierzono, że ma magiczną moc, nazywając go boskim zielem. Uznawano go też za afrodyzjak. Jednak to właściwości lecznicze korzenia żen-szenia są warte uwagi. Zawiera ginsenozydy, który wpływają na układ odpornościowy, chroniąc przez atakiem wirusów i bakterii.

Tematem wpływu żeń-szenia na układ immunologiczny atakowany wirusem grypy zajęli się naukowcy z Wydziału Mikrobiologii i Immonologii Uniwersytetu w Atlancie. Jednoczesne podawanie wirusa grypy A i wyciągu z żeń-szenia (lub szałwii) zwiększyło poziom przeciwciał dla wirusa grypy w porównaniu z samym wirusem. Wyniki badań wskazały, że żeń-szeń odgrywa ważną rolę w zwalczaniu grypy. Z kolei naukowcy z Uniwersytetu w Mediolanie doszli do wniosku, że stosowanie żeń-szenia może wzmocnić skuteczność szczepionek przeciwko grypie.

Żeń-szeń wykorzystywany jest też w chorobach żołądka i jelit, pomaga w schorzeniach sercowych i naczyniowych, ogranicza negatywny wpływ stresu na organizm, poprawia pamięć i koncentrację. Ekstrakt z żeń-szenia stosowany jest też w kosmetyce w kremach regenerujących i przeciwzmarszczkowych. To wszystko sprawia, że jest to jeden z popularniejszych suplementów. Dostępny jest nie tylko klasycznie w postaci tabletek, ale też jest w proszku, w herbatach i syropach. Możesz też kupić suszony korzeń żeń-szenia i dodać go do zupy lub herbaty. Zalecana dzienna dawka  nie powinna przekraczać 400 mg.

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

Uwaga – przyjmowanie żeń-szenia w połączeniu z kofeiną może wywoływać poddenerwowanie i bezsenność, ból głowy i niepokój.

Kwasy omega-3

Głównym źródłem tych kwasów są tłuste ryby morskie, tran i algi. Polacy jedzą zdecydowanie za mało ryb, więc duża szansa, że wielu z nas przydałaby się suplementacja omega-3 (żeby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość kwasów, powinniśmy jeść 2-3 porcje tłustych ryb morskich w tygodniu).

Kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Badania opublikowane w czasopiśmie „Journal of Leukocyte Biology” sugerują, że poprzez zmniejszenie stanu zapalnego, spożywanie kwasów omega-3 może wzmocnić funkcję immunologiczne komórek.

Zespół badawczy pod przewodnictwem dr Jenifer Fenton zauważył, że chociaż powszechnie uważa się, że kwasy DHA i EPA (należą do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z grupy omega-3) pomagają zapobiegać chorobom poprzez zmniejszanie stanu zapalnego, to do tej pory wielu naukowców nie było pewnych jak działa ten mechanizm. Ale nowe odkrycia pokazują, że bogaty w DHA olej rybny zwiększa aktywność białych krwinek. Dr Fenton wskazuje na właściwości wzmacniające odporność oleju z ryb, „które mogłyby przynieść korzyści osobom z obniżoną odpornością”.

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Kwasy omega-3 robią o wiele więcej dobrego w organizmie – zmniejszają ryzyko chorób układu krążenia i serca, są zdrowe dla oczu (a dokładnie dla siatkówki). Kwas DHA wspiera działanie układu nerwowego, łagodzi objawy chorób reumatycznych. Kwasy omega-3 mają właściwości przeciwzapalne, zapobiegają alergiom.

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności określił, że optymalna dawka dzienna dla dorosłego człowieka kwasu DHA to 250 mg.

Tran

Tran jest koncentratem oleju. Otrzymuje się go ze świeżej wątroby dorsza oraz innych ryb dorszowatych. Ale trzeba uważać – tran tranowi nierówny. Możesz trafić na tran z wątroby np. halibuta, a to już nie to samo. Najlepszy jest tran z dorsza. Wybierając go zwróć więc uwagę na źródło oleju i jego zawartość. Im mniej substancji dodatkowych (pomocniczych), tym lepiej.

Tran świetnie wpływa na odporność dzięki wysokiej zawartości nie tylko nienasyconych kwasów tłuszczowych, ale też witaminy D i A. Takie połączenie jest ogromnym wsparciem dla systemu immunologicznego organizmu – o omega-3 właśnie przeczytałaś, witamina A uszczelnia błony śluzowe, dzięki temu patogeny mają utrudnione przedostanie się do wnętrza organizmu, a bez witaminy D nie ma odporności. Tran często jest zalecany osobom osłabionym i starszym z obniżoną odpornością. Jego prozdrowotne właściwości na tym się nie kończą – dobrze wpływa też na układ krążenia, obniża poziom „złego” cholesterolu, zapobiega osteoporozie, poprawia pamięć, łagodzi stany zapalne i jest dobry na skórę.

Kobieta / unsplash

Trzeba jednak być ostrożnym, bo łykając za dużo tranu, można przedawkować witaminę A, co grozi hiperwitaminozą (zespół objawów spowodowanych nadmiarem witamin, dotyczy raczej tych rozpuszczalnych w tłuszczach, czyli m.in, A i D).

Uwaga – tranu nie wolno stosować w czasie brania antybiotyków, gdyż wspomaga on nie tylko organizm, ale też bakterie, które wywołały chorobę. Nie powinny go suplementować chorzy na kamicę nerkową, sarkoidozę, przyjmujący leki przeciwzakrzepowe i osoby przyjmujące już witaminę D i A.

Echinacea

To inaczej jeżówka purpurowa – jedna z ważniejszych roślin wzmacniających odporność. Używa się jej zarówno prewencyjnie, żeby zapobiegać chorobom i zwiększyć odporność, ale też leczniczo przy infekcjach górnych dróg oddechowych.

Naukowcy udowodnili, że jeżówka łagodzi objawy grypy, a przyjmowana na początku choroby, skraca jej czas trwania. Okazało się bowiem, że echinacea działa przeciwwirusowo. Jej pozytywne działanie na układ odpornościowy wiąże się m.in. alkamidami, polisacharydami i z pochodnymi kwasu kawowego, które zawiera. Zwiększają one liczbę białych krwinek, mają działanie przeciwzapalne. Jednak badacze z Uniwersytetu w Connecticut w USA przeprowadzili złożoną analizę wielu badań prowadzonych nad działaniem echinaci na system immunologiczny. Ich wnioski są pozytywne – owszem, suplementy z echinacei mogą zmniejszyć ryzyko infekcji wirusowej nawet o połowę, ale nie da się dokładnie stwierdzić, które z wyciągów – z której części rośliny – są najskuteczniejsze.

Jeżówkę można używać w postaci wyciągów, nalewek, maści. W aptekach znajdziesz echinaceę w formie tabletek, kropli i żeli. Można ją stosować profilaktycznie w okresie zmniejszonej odporności i wzmożonego działania wirusów. Jednak gdy już zachorujesz, przyjmowanie echinacei równolegle z lekami koniecznie skonsultuj z lekarzem.

Witamina C, D i czosnek

Taki miks na odporność znajdziesz w jednej z 4 tabletek w kompleksowej suplementacji WIMIN. Niedobór witaminy C oznacza dla organizmu osłabienie, a braki w witaminie D objawiają się spadkiem odporności, dlatego mogą się przydać szczególnie teraz – w okresie jesienno-zimowym. Jeśli nie chcesz złapać infekcji, pomyśl też o czosnku, nazywanym naturalnym antybiotykiem. Ma udowodnione działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Jednak jedzenie czosnku na co dzień w odpowiednich ilościach (i najlepiej surowego) może podrażniać żołądek oraz utrudniać codzienne funkcjonowanie ze względu na jego intensywny zapach. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest jego suplementacja.

Pamiętaj, że suplementy mogą wchodzić w reakcje z inymi lekami – każdą kurację najlepiej skonsultować z lekarzem.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Pierwsza miesiączka/Pexels

„Pierwsza miesiączka? O nie, teraz już będziesz miała przechlapane do 50-tki…”. Seksuolożka o tym, jak nie rozmawiać z dzieckiem o menstruacji

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Indyjskie superfoods na zdrową jesień

Kobieta w ciąży siedzi na kanapie

Suplementacja w ciąży. Rekomendacje na 2020 rok. Po które suplementy należy sięgnąć? Wyjaśnia farmaceutka

Jak wspierać układ odpornościowy? Dietetyczka Emilia Cesarek ma kilka rad

Czosnek w garnku

Co jeść, żeby wspomóc odporność? Wymieniają dietetycy z Czytamy Etykiety

„Nie chcę rozmawiać o swojej miesiączce jak o czymś odrażającym, bo przecież taka ona nie jest. To normalna funkcja biologiczna mojego ciała” – mówi Clara Henry, szwedzka blogerka, autorka książki „Tak, mam okres, a co?”

„Odporność zaczyna się od jedzenia”. Magdalena Bajtlik radzi, jak wzmocnić swój organizm

3 powody, dla których jesienią warto zacząć się suplementować

„W reklamach kobieta miesiączkująca jest ubrana na biało, tańczy, śpiewa i nie zachowuje się jak kobieta, która ma okres”. Czego o miesiączce (nie) dowiadujemy się od naszych mam?

Imbir i cytryna na talerzu

Czy kobieta w ciąży i w trakcie laktacji może jeść imbir? Specjaliści z profilu „Mama ma plan” odpowiadają

Kobieta po 40-tce

10 produktów, po które warto sięgać, gdy jesteś po 40-tce

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Utrata miesiączki przez stres zdarza się bardzo często

Jak zatrzymać miesiączkę? Rozmowa z ginekologiem.

Karmienie piersią a ciąża. Wyjaśnia ginekolog

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna

Witamina C lewoskrętna i prawoskrętna – właściwości witaminy C

Matka z dzieckiem po porodzie

Boję się porodu, a jestem w ósmym miesiącu ciąży. Co robić?

pelargonia afrykańska

Pelargonia afrykańska – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Suplementacja witaminy D / istock

Witamina D3. Czy suplementować ją latem?

Odporność organizmu / unsplash

5 sygnałów z organizmu, które wskazują, że coś jest nie tak z naszą odpornością

Stań na głowie

Stanie na głowie – joga, technika. Jak się tego nauczyć?

Suplementujesz magnez? Sprawdź, o jakiej porze dnia najlepiej to robić

Suplementy dietu

Przedawkowanie witaminy B – objawy i przyczyny

Masło czosnkowe - przepis i pomysły na dania

Masło czosnkowe – jak zrobić i do czego dodawać?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?