Przejdź do treści

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę

Zadbaj o siebie. Sześć sposobów, które uleczą twoje ciało i duszę Sami Hobbs/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chłopiec z nebulizatorem
Jak wybrać dobry i bezpieczny dla dziecka nebulizator? Wyjaśnia specjalistka
Amarantus – zbożowy hit. Nie tylko dla zestresowanych
Patenty na potencjalne leki antynowotworowe dl badaczy z Uniwersytetu Gdańskiego
Niezwykłe dokonanie badaczy z Gdańska! Pomoże w walce z nowotworami
aromaterapia Nabea
Aromaterapia w domu? To prostsze niż myślisz! Podpowiadamy, jak możesz zacząć przygodę z olejkami
Sekrety szczęśliwych par – 10 filarów udanego związku

Każdej z nas przyda się chwila wyciszenia, moment, w którym zadbamy jedynie o siebie. Na to, jak się czujemy, wpływa wiele czynników, a kluczowe jest… poznanie siebie i swoich potrzeb. Jak zatem zadbać o siebie?

Upewnij się, że spełniasz swoje podstawowe potrzeby

Amerykański psycholog, Abraham Maslow, w 1943 stworzył teorię mówiącą o podstawowych potrzebach każdego człowieka. O piramidzie Maslowa – bo to o niej mowa – na pewno słyszałaś. Wyróżnia ona pięć grup: potrzeby fizjologiczne, potrzebę bezpieczeństwa, potrzebę przynależności, potrzebę uznania oraz potrzebę samorealizacji. Jeżeli czujesz się przytłoczona i nie wiesz, jak rozpocząć proces lepszego dbania o siebie, zacznij od piramidy Maslowa.

Na samym dole piramidy znajdują się potrzeby fizjologiczne. Czy śpisz wystarczająco długo i o dobrej porze? Czy odżywiasz się odpowiednio i pijesz wystarczającą ilość wody? Te rzeczy mogą wydawać się mało ważne, a jednak mają ogromny wpływ na nasze codzienne życie. Odpowiednia dieta i regularny sen zapewniają nam zdrowe ciało oraz umysł.

Inną, ważną potrzebą jest poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli odczuwasz stres na co dzień, zlokalizuj jego źródło i pomyśl, co możesz zrobić, by go zredukować. By spełnić potrzebę przynależności, odezwij się do swoich znajomych, przyjaciół i rodziny. Odśwież stare kontakty lub zawrzyj nowe znajomości. Więzi z innymi są naprawdę ważne, a wręcz korzystne odnośnie pozostałych części piramidy. Żeby odpowiednio zadbać o potrzebę uznania, musisz znaleźć coś, w czym jesteś dobra i skupić się na rozwinięciu tego. Co pomoże nam zadbać o siebie?

Postaw na aktywność

Od dawna wiadomo, że ruch pomaga nam w walce ze stresem. Nie myślimy o problemach, a skupiamy się na innych czynnościach. Ruch zwiększa poziom endorfin – hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie – w naszym mózgu. Aby poczuć się dobrze, wcale nie musisz podejmować się dużego wysiłku fizycznego. Długie spacery, taniec, a nawet hula hop wystarczą, by osiągnąć pożądany efekt.

Medytuj

Jest to jeden z lepszych sposobów poznania samej siebie. Medytacja pozwala nam zapanować nad emocjami i zrozumieć nasze potrzeby. Dzięki niej stajemy się spokojniejsze i bardziej opanowane. Jeżeli nie wiesz, jak rozpocząć swoją przygodę z medytacją, możesz zacząć od skorzystania z jednej z wielu aplikacji dostępnych na telefon.

Bądź blisko natury

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – w parku, lesie lub na łące – bardzo korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Czas spędzony na zewnątrz podczas dobrej pogody również ma znaczenie. Słońce jest głównym źródłem witaminy D, odpowiedzialnej za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, wchłanianie wapnia i fosforu z przewodu pokarmowego oraz zdrowe kości i zęby. Największą szansę na syntezę naturalnej witaminy D daje przebywanie na słońcu każdego dnia, między godziną 10 a 15.

Kobieta mindfulness

Zredukuj spożycie kofeiny

Kofeina pobudza nasze ciało i umysł do pracy, jest to niezwykle przydatne i mobilizuje nas do działania, lecz odbiera nam możliwość relaksu. A relaks jest kluczowym elementem dbania o siebie. Kofeinę znajdziemy w kawie, ale to nie jedynie jej źródło. Jest także w wielu innych produktach, jak herbata, napoje dietetyczne czy energetyki. Jeżeli spożywasz dużo kofeiny dziennie, nie odstawiaj jej nagle, a redukuj stopniowo ilość, jaką przyjmujesz. W ten sposób, gdy nie napijesz się porannej kawy, unikniesz efektów ubocznych takich jak rozdrażnienie.

Spędzaj czas ze swoim pupilem

Przebywanie wśród zwierząt pozytywnie wpływa na poziom stresu, jaki odczuwamy. Obniża poziom kortyzolu, odpowiedzialnego również za przybieranie na wadze, podwyższa za to poziom tzw. hormonu szczęścia, czyli serotoniny. Jeżeli posiadasz puchatego przyjaciela, postaraj się spędzać z nim więcej czasu. Jeśli nie masz zwierzaka, może pomyślisz nad przygarnięciem pupila?

 

Źródło: womansday

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Pijesz rozpuszczalną kawę? Sprawdź, czy to najlepsze rozwiązanie

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta leży na łóżku

Seks analny to czysta przyjemność! Jak wzbogacić swój erotyczny repertuar?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.