Przejdź do treści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Co jeść podczas infekcji? Menu na cały dzień
Przeziębiłaś się? Dodaj te składniki do codziennej diety
Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek
Ważna zmiana w obowiązku noszenia masek w pracy. Nie tylko biuro, ale też kuchnia i kantyna
Dlaczego kobiety łagodniej przechodzą COVID-19? Istotną rolę odgrywają hormony
Dlaczego kobiety łagodniej przechodzą COVID-19? Istotną rolę odgrywają hormony
Olbrzymie kolejki i tłumy w sklepach - tak wyglądał dzień otwarcia galerii handlowych. Gdzie reżim sanitarny?
Olbrzymie kolejki i tłumy w sklepach – tak wyglądał dzień otwarcia galerii handlowych. Gdzie reżim sanitarny?
Marilyn Monroe nie przepadała za ćwiczeniami, choć miała słabość do ciężarków, a wieczorem szła na lody z dużą ilością bitej śmietany. Jak wyglądała jej dieta i trening?

Zajadasz stres i nie możesz sobie z tym poradzić? Nie jesteś sama z tym problemem. Wiele osób w wyniku stresu częściej sięga po niekoniecznie zdrowe przekąski, co w rezultacie daje kilka nadprogramowych kilogramów oraz złe samopoczucie. Sprawdź, dlaczego zajadasz stres i jak możesz z tym walczyć.

Dlaczego zajadamy stres?

Zajadanie stresu sprawia, że czujemy się lepiej i możemy się zrelaksować, ale zaraz po przychodzi poczucie winy i złe samopoczucie. Do tego jest to bardzo zgubne dla sylwetki – dodatkowe kalorie odkładają się jako ekstra kilogramy, z którymi trudno walczyć. Ale dlaczego tak naprawdę zajadamy stres?

Gdy się stresujemy nasz organizm wydziela hormon stresu, czyli kortyzol. Jego wydzielanie z kolei stymuluje wydzielanie insuliny (hormon, który gromadzi różne komórki, w tym komórki tłuszczowe, w naszym ciele). W wyniku czujemy, że mamy ochotę na coś do zjedzenia, zwykle wysokokaloryczne rzeczy lub węglowodany. Po ich zjedzeniu czujemy się po prostu lepiej.

Innym czynnikiem, który sprawia, że w stresie jemy więcej, jest to, że kiedy mamy dużo na głowie, często pozwalamy sobie na więcej przyjemności. Kilka kostek czekolady, słodkie ciasteczka czy gazowane napoje są przez nas widziane w kategorii nagród.

Jak zrezygnować z podjadania?

Na szczęście z zajadaniem stresu możesz skończyć. Jak to zrobić? Podpowiadamy sprawdzone metody.

  • Bądź świadoma tego, kiedy jesz

Świadomość tego, że jesz i kiedy jesz, pozwoli ci walczyć z nałogiem. Dzięki temu łatwiej ci się będzie kontrolować. Ale jak poprawić swoją świadomość? Przede wszystkim – nie trzymaj zawsze przekąsek pod ręką, bo wtedy częściej będziesz po nie sięgać. Zapełnij swoją lodówkę i szafki w kuchni zdrowym jedzeniem, pozbądź się słodyczy i niezdrowych, słonych przekąsek. Dobrym sposobem jest także prowadzenie przez kilka dni dzienniczka, w którym będziesz zapisywać swoje posiłki w ciągu dnia, dodatkowo zanotuj sobie w nim stresowe sytuacje, jakie cię spotkały. Dzięki temu łatwiej zrozumiesz, w jakich chwilach częściej sięgasz po słodkości.

  • Stwórz swoją codzienną rutynę

Rutyna kojarzy się z nudą, ale to tak naprawdę sprzymierzeniec zdrowego stylu życia i braku stresu. Codzienna rutyna to cykl rzeczy, które robimy, a także cykl jedzenia o tych samych godzinach. Dzięki wprowadzeniu stałych godzin posiłków, możesz poradzić sobie z kompulsywny sięganiem po przekąski w stresie. Dopasuj swój plan jedzenia tak, aby nie czuć się głodna w chwilach, kiedy się nudzisz albo denerwujesz najbardziej – łatwiej będzie zrezygnować z przekąsek.

  • Stwórz listę alternatywnych aktywności

Kiedy czujesz, że masz ochotę coś zjeść ze stresu, po prostu znajdź coś innego zrobienia. W ten sposób odciągniesz swoją uwagę od żywności i łatwiej ci będzie uniknąć przekąsek. Najlepiej wybrać rzeczy, które będą sprawiały ci przyjemność – dzięki temu twój mózg zareaguje na nie pozytywnie i będziesz czuć się lepiej.

Kobieta zasłania twarz rękoma
  • Walcz ze stresem

Stresu nie można całkowicie wyeliminować z naszego życia, ale można go znacznie ograniczyć. Walka ze stresem nie jest prosta, szczególnie jeśli on jest powodowany przez czynniki, na które tak naprawdę nie masz wpływu. Jednak nawet w takich chwilach możesz skutecznie sobie z nim radzić. Walka ze stresem to przede wszystkim znalezienie takich rozwiązań, które pomogą ci się zrelaksować. Możesz spróbować technik medytacyjnych, ćwiczeń oddechowych, pójść na spacer lub po prostu sięgnąć po książkę.

  • Wybierz zdrową dietę

To, jak nasz organizm reaguje na potrzebę jedzenia, jest związane także z naszym stylem odżywiania. Na przykład, zła dieta uboga w probiotyki i bogata w wysoko przetworzone jedzenie będzie negatywnie wpływać na florę bakteryjną jelit. Uboga flora bakteryjna z kolei powoduje, że mamy więcej ochoty na słodkości. Przeanalizuj swoją dietę pod tym kątem i zadbaj o to, aby nie zabrakło w niej zdrowego jedzenia.

  • Pozbądź się jedzenia, przy którym nie możesz się powstrzymać

Nie jesteś w stanie zjeść dwóch kostek czekolady, tylko od razu sięgasz po całą tabliczkę? Porcja lodów to dla ciebie całe opakowanie na raz? Pozbądź się ze swojego otoczenia takich produktów, przed którymi nie możesz się powstrzymać. Zamiast tego wybierz jedzenie, które lubisz jeść, ale masz przy tym umiar.

 

Źródło: bbcgoodfood

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zespół lęku uogólnionego – czym jest, objawy i leczenie

dziewczyna z trądzikiem

Trądzik torbielowaty – przyczyny, objawy, leczenie

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

prof. Krzysztof J. Filipiak

Prof. Krzysztof J. Filipiak: „Wielu z nas zdaje sobie sprawę, że szczepionki znajdą się w Polsce najwcześniej jesienią 2021 r. Nadal więc czeka nas trudny rok walki z pandemią”

A może to przez stres! 8 zaskakujących dolegliwości, które może wywołać stres

„Żyję w ciągłym strachu”. Jak przestać się bać? Pytamy psychologów

Hormon wzrostu (somatotropina) – efekty, badanie i cena

Trauma – co to jest, przyczyny, objawy, leczenie, PTSD

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

„Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie”. Jak zacząć medytować? [WIDEO]

kobieta trzyma strzykawkę z igłą

Witamina B12 w zastrzykach – zalety, dawkowanie, efekty

Co może boleć ze stresu? Sprawdź, zanim sięgniesz po leki przeciwbólowe

Kobieta za szybą zasłania sobie oczy

Lek. Joanna Adamiak: załamanie nerwowe jest naturalną reakcją organizmu na przeciążenie i jest poniekąd reakcją obronną

„Jestem za tym, żeby aromaterapia była przedmiotem szkolnym”. Katarzyna Kochańska opowiada, jak zapach może pomóc w nauce i pracy

kobieta w łóżku

Bezsenność – przyczyny, skutki, leczenie, sposoby na bezsenność

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Mózg pełen różnych emocji

Stres – objawy, skutki. Jak radzić sobie ze stresem?

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku