Przejdź do treści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta w ciąży
Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan
Muesli/iStockphoto
Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie
Dorośli stoją w szlafrokach
Duńska telewizja publiczna pokazuje dzieciom nagich dorosłych: „Tak wyglądają normalne ciała”
Mamy polski lek na COVID-19! To pierwszy taki produkt na świecie
Mamy polski lek na COVID-19. To pierwszy taki produkt na świecie
Pięć łyżeczek z róznymi rodzajami soli, sól rozsypana na blacie
9 sygnałów, że jesz za dużo soli

Zajadasz stres i nie możesz sobie z tym poradzić? Nie jesteś sama z tym problemem. Wiele osób w wyniku stresu częściej sięga po niekoniecznie zdrowe przekąski, co w rezultacie daje kilka nadprogramowych kilogramów oraz złe samopoczucie. Sprawdź, dlaczego zajadasz stres i jak możesz z tym walczyć.

Dlaczego zajadamy stres?

Zajadanie stresu sprawia, że czujemy się lepiej i możemy się zrelaksować, ale zaraz po przychodzi poczucie winy i złe samopoczucie. Do tego jest to bardzo zgubne dla sylwetki – dodatkowe kalorie odkładają się jako ekstra kilogramy, z którymi trudno walczyć. Ale dlaczego tak naprawdę zajadamy stres?

Gdy się stresujemy nasz organizm wydziela hormon stresu, czyli kortyzol. Jego wydzielanie z kolei stymuluje wydzielanie insuliny (hormon, który gromadzi różne komórki, w tym komórki tłuszczowe, w naszym ciele). W wyniku czujemy, że mamy ochotę na coś do zjedzenia, zwykle wysokokaloryczne rzeczy lub węglowodany. Po ich zjedzeniu czujemy się po prostu lepiej.

Innym czynnikiem, który sprawia, że w stresie jemy więcej, jest to, że kiedy mamy dużo na głowie, często pozwalamy sobie na więcej przyjemności. Kilka kostek czekolady, słodkie ciasteczka czy gazowane napoje są przez nas widziane w kategorii nagród.

Jak zrezygnować z podjadania?

Na szczęście z zajadaniem stresu możesz skończyć. Jak to zrobić? Podpowiadamy sprawdzone metody.

  • Bądź świadoma tego, kiedy jesz

Świadomość tego, że jesz i kiedy jesz, pozwoli ci walczyć z nałogiem. Dzięki temu łatwiej ci się będzie kontrolować. Ale jak poprawić swoją świadomość? Przede wszystkim – nie trzymaj zawsze przekąsek pod ręką, bo wtedy częściej będziesz po nie sięgać. Zapełnij swoją lodówkę i szafki w kuchni zdrowym jedzeniem, pozbądź się słodyczy i niezdrowych, słonych przekąsek. Dobrym sposobem jest także prowadzenie przez kilka dni dzienniczka, w którym będziesz zapisywać swoje posiłki w ciągu dnia, dodatkowo zanotuj sobie w nim stresowe sytuacje, jakie cię spotkały. Dzięki temu łatwiej zrozumiesz, w jakich chwilach częściej sięgasz po słodkości.

  • Stwórz swoją codzienną rutynę

Rutyna kojarzy się z nudą, ale to tak naprawdę sprzymierzeniec zdrowego stylu życia i braku stresu. Codzienna rutyna to cykl rzeczy, które robimy, a także cykl jedzenia o tych samych godzinach. Dzięki wprowadzeniu stałych godzin posiłków, możesz poradzić sobie z kompulsywny sięganiem po przekąski w stresie. Dopasuj swój plan jedzenia tak, aby nie czuć się głodna w chwilach, kiedy się nudzisz albo denerwujesz najbardziej – łatwiej będzie zrezygnować z przekąsek.

  • Stwórz listę alternatywnych aktywności

Kiedy czujesz, że masz ochotę coś zjeść ze stresu, po prostu znajdź coś innego zrobienia. W ten sposób odciągniesz swoją uwagę od żywności i łatwiej ci będzie uniknąć przekąsek. Najlepiej wybrać rzeczy, które będą sprawiały ci przyjemność – dzięki temu twój mózg zareaguje na nie pozytywnie i będziesz czuć się lepiej.

Kobieta zasłania twarz rękoma
  • Walcz ze stresem

Stresu nie można całkowicie wyeliminować z naszego życia, ale można go znacznie ograniczyć. Walka ze stresem nie jest prosta, szczególnie jeśli on jest powodowany przez czynniki, na które tak naprawdę nie masz wpływu. Jednak nawet w takich chwilach możesz skutecznie sobie z nim radzić. Walka ze stresem to przede wszystkim znalezienie takich rozwiązań, które pomogą ci się zrelaksować. Możesz spróbować technik medytacyjnych, ćwiczeń oddechowych, pójść na spacer lub po prostu sięgnąć po książkę.

  • Wybierz zdrową dietę

To, jak nasz organizm reaguje na potrzebę jedzenia, jest związane także z naszym stylem odżywiania. Na przykład, zła dieta uboga w probiotyki i bogata w wysoko przetworzone jedzenie będzie negatywnie wpływać na florę bakteryjną jelit. Uboga flora bakteryjna z kolei powoduje, że mamy więcej ochoty na słodkości. Przeanalizuj swoją dietę pod tym kątem i zadbaj o to, aby nie zabrakło w niej zdrowego jedzenia.

  • Pozbądź się jedzenia, przy którym nie możesz się powstrzymać

Nie jesteś w stanie zjeść dwóch kostek czekolady, tylko od razu sięgasz po całą tabliczkę? Porcja lodów to dla ciebie całe opakowanie na raz? Pozbądź się ze swojego otoczenia takich produktów, przed którymi nie możesz się powstrzymać. Zamiast tego wybierz jedzenie, które lubisz jeść, ale masz przy tym umiar.

 

Źródło: bbcgoodfood

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Książka na stres. Czytaj dla zdrowia!

Wybierasz się na piknik? O tych zasadach musisz pamiętać

Woda z miodem i cytryną – remedium na wiele dolegliwości czy przereklamowany specyfik?

W jakiej temperaturze prać ubrania? Naukowcy mają zalecenia

Dieta dla serca? Zobacz, których produktów lepiej unikać

Ograniczasz spożycie cukru? W tych produktach chyba nie spodziewałaś się go znaleźć

10 produktów, których nie powinnaś podawać swojemu psu

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

Lubisz dietetyczną colę? Może lepiej wymienić ją na inny napój?

Gorąco? 7 porad, które ułatwią ci zasypianie

Spacer po posiłku? Dobry pomysł. A może lepiej trochę poczekać?

Brak snu nie jest niczym dobrym, ale jego nadmiar też ma negatywne konsekwencje

Suplementy diety a witaminy i minerały. Czym się różnią?

Poziom żelaza we krwi a długość życia – jaka jest zależność?

Lubisz winogrona? Sprawdź, czy możesz je jeść razem z pestkami

Jedzenie, które najczęściej powoduje zatrucia. Lepiej na nie uważaj

Seks oralny zaburza mikroflorę pochwy? Naukowcy widzą związek

Odkażasz ciągle dłonie? Sprawdź, czy na pewno robisz to dobrze

Lubisz smoothie? Co się dzieje, gdy pijesz je codziennie?

Prace w ogrodzie ciągle odkładasz na później? A to doskonała aktywność fizyczna

Uwielbiasz mięso z kurczaka? Zobacz, jak sprawdzić, czy jest świeże

Lubisz cytrusy? To super! Poznaj ich pięć zalet

Zwróć uwagę na te sygnały. Może się okazać, że nie tolerujesz glutenu

Chcesz zadbać o jelita? 4 rzeczy, o których musisz pamiętać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?